Během posledních asi 10 let ukázala řada studií, že čím déle člověk pobyl v některém ze vzdělávacích ústavů, tím hůře si na něj došlápne degenerativní onemocnění mozku – demence. Vědci z britské Cambridge nedávno zjistili proč.
Postupné zhoršování kognitivních funkcí mozku, jako je stařecká demence či Alzheimerova choroba, je jednou nejnepříjemnějších epidemií, která obchází země vyspělého světa. Náklady na léčení a ošetřování takto trpících lidí jsou obrovské a není proto divu, že do výzkumu jejích příčin a možných způsobů léčení investuje společnost nebývalé částky. Řada výzkumů v minulých letech poukázala na pozoruhodný jev: s každým rokem navíc, který strávíte ve školních škamnech, s riziko onemocnění snižuje o celých 11%! Proč by tomu však mělo tak být? Znamená to, že studium působí v mozku tak rozsáhlé změny, že je vzdělanec prakticky „imunizován“? Nebo je to spíše tak, že si vzdělanější lidé osvojují „zdravější“ životní styl? Ani náhodou, odpovídá prof. Carol Brayneová z prestižní univerzity v britském Cambridge. Z výzkumu, v němž společně se svými spolupracovníky srovnala mozky celých 872 lidí, kteří nedlouho před svou smrtí vyplnili dotazníky ohledně jejich předchozího vzdělání. Podle ní byly patologické změny v mozcích lidí vzdělaných a nevzdělaných prakticky srovnatelné, v praxi však byly mezi projevy nemoci obrovské rozdíly. Platí to přirozeně i opačně: stejně velkými příznaky trpěli nevzdělaní lidé s malými změnami v mozku i vzdělaní lidé se změnami velkými. Jaké tedy plynou z těchto zjištění závěry? „Naše studie ukazuje, že vzdělávání v ranných fázích života umožňuje lidem vyrovnávat se s příznaky choroby mnohem lépe, než je tomu u lidí nevzdělaných,“ vysvětluje spoluautorka studie Hannah Keageová taktéž z britské Cambridge.