Domů     Technika
Cesta kolem světa solárním letadlem za 20 dní
21.stoleti 17.7.2010

Výpravě portugalského mořeplavce Fernãa de Magalhãese trvalo téměř tři roky, než obeplula celou planetu. Současné družice stejnou cestu zvládnou v řádech hodin. Co by tedy mělo být překvapujícího na informaci, že jedno letadlo obletí Zemi za dvacet dnů?
Výpravě portugalského mořeplavce Fernãa de Magalhãese trvalo téměř tři roky, než obeplula celou planetu. Současné družice stejnou cestu zvládnou v řádech hodin. Co by tedy mělo být překvapujícího na informaci, že jedno letadlo obletí Zemi za dvacet dnů?

Ono letadlo není zas tak úplně obyčejné. Veškerou svou energii totiž čerpá ze Slunce. Duchovním otcem celého projektu není nikdo jiný než známý švýcarský dobrodruh Bernard Piccard.

Křídla jako u Airbusu

Stroj s označením Solar Impulse HB-SIA je na první pohled vskutku neobvyklý. Rozpětí jeho křídel dosahuje téměř čtyřiašedesáti metrů, čímž může směle konkurovat velkým dopravním letadlům, jakými jsou Boeing nebo Airbus. Jenže zatímco takový Boeing 747 váží průměrně 175 tun (záleží na typu), solární letoun HB-SIA je však proti němu peříčko. Jeho hmotnost dosahuje 1600 kilogramů, což je jen o chlup více, než váží třeba Škoda Octavia. Podle Piccarda tak velký a zároveň lehký letoun se nad zemským povrchem ještě nikdy nevznášel.
Výjimečnost tohoto stroje spočívá především v tom, že ač je plně odkázán na sluneční energii, může létat i v noci. Letadlo je doslova poseto 11 628 fotovoltaickými články, pokrývajícími plochu 20 metrů čtverečních. Jeho čtyři elektromotory nejsou kdovíjak výkonné, dohromady 40 koňských sil vyvine maximální rychlost 70 kilometrů v hodině. Ale rychlost v tomto případě není to nejdůležitější. Hlavní konstruktér André Borschberg na tomto netradičním letadle se svým týmem pracoval šest let. Nyní už je stroj připraven a cíl je jasný: v roce 2012 by měl ve výšce 12 000 metrů obletět celou planetu. Cesta by mu měla přitom trvat ne více než tři týdny.

Slibný zkušební let

První testy proběhly loni v prosinci ve Švýcarsku. Nešlo o žádný velelet, letoun se vznesl jen do výšky jednoho metru a v této hladině uletěl zhruba 400 metrů. Letos na jaře už byly testy podstatně náročnější. Letoun strávil ve vzduchu hodinu a půl. Vznesl se do výšky 1200 metrů a překonal vzdálenost 45 kilometrů. Budoucí piloti mise, Piccard a Borschberg, zkušební let sledovali z doprovodného vrtulníku. „Abychom mohli letět bez paliva, musíme let udržet v rovině,“ nastínil hlavní cíl testu Bernard Piccard.
Letoun HB-SIA je jedničkou ve svém oboru. Však také bylo na jeho vývoj vynaloženo nezanedbatelné množství financí. Celý projekt dosud stál v přepočtu 1,8 miliardy korun. Finance do něj vložila kromě mnoha soukromých společností i Evropská kosmická agentura.

Psychiatr s dobrodružstvím v krvi

Občas se říká, že psychiatři mají ke svým pacientům blízko. Nechme nyní stranou, zda jde jen o pomluvu zlých jazyků, každopádně Bernard Piccard je pro každou „bláznivinu“, která tak či onak souvisí se vzduchoplavectvím. Nejdříve létal se závěsným kluzákem, zajímal se o ultralehké motorizované lety a souběžně i o balony. Právě v balonu v roce 1999 obletěl celý svět.
V rodině Piccardů je touha po dobrodružství zřejmě dědičná. V roce 1960 Bernardův otec Jacques Piccard jako první společně s Američanem Donem Walshem dosedl ve speciálním batyskafu na dno Mariánského příkopu, tedy na nejhlubší místo zemského povrchu. I Bernardův dědeček Auguste Piccard vyhledával adrenalinové činnosti. Jako první se svým balonem vystoupal v roce 1931 až do stratosféry.

Další článek
Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz