Domů     Technika
Test 21. STOLETÍ: Jste závislí na internetu?
21.stoleti 19.6.2010

Spolu se vznikem internetu se udála možná nenápadná, o to však významnější revoluce v dějinách nejen lidstva, ale i celé planety. Dnes bychom těžko hledali oblast našeho života, která by nebyla vpádem moderních komunikačních technologií poznamenána. Ne vždy se ale nutně musí jednat o změnu k lepšímu. Spolu se vznikem internetu se udála možná nenápadná, o to však významnější revoluce v dějinách nejen lidstva, ale i celé planety. Dnes bychom těžko hledali oblast našeho života, která by nebyla vpádem moderních komunikačních technologií poznamenána. Ne vždy se ale nutně musí jednat o změnu k lepšímu.

1. V posledních letech se velmi často skloňuje pojem web 2.0. Patříte mezi ty, kdo služeb tohoto typu rádi a často využívají?
a) ano b) ne

Zhruba od počátku nového století došlo ve světě informací, tedy zvláště na internetu, ke skutečné revoluci, vstupu do vývojové fáze 2.0. Internet přestal být jen pasivním zdrojem, ale stal se demokratickým a interaktivním médiem, na jehož obsahu se může podílet prakticky každý, kdo má zrovna čas a chuť. Jakousi vlajkovými loděmi této fáze vývoje internetu jsou například encyklopedie Wikipedia či Facebook, interaktivní prvky však dnes nalezneme již na většině stránek, např. internetové obchody či bankovnictví. I když je díky možnosti podílet se na obsahu webů internet podstatně svobodnější, přece jen v sobě skrývá mnohá úskalí. Uživatelé musí dnes investovat podstatně větší množství práce do toho, aby odlišili stánky se skutečně závažným a věcným obsahem od „informačního šumu“.

2. Internetové deníčky neboli blogy mají dnes už období své největší slávy za sebou, řada lidí si je však stále píše s takovou samozřejmostí, s jakou si ráno čistí zuby. Vedete si takový deníček i vy?
a) ano b) ne

Novotvar „blog“ do našeho jazyka pronikl podobně jako řada dalších slov z prostředí výpočetní techniky z angličtiny. Vzniklo spojením slov „web“ a „log“, tedy doslova webový zápisník. Na samotném počátku svého nástupu, tedy zhruba ve druhé polovině 90. let, byly blogy převážně osobními deníčky. Jejich autoři v nich glosovali jak všední události svého života, tak například aktuální politickou či ekonomickou situaci. V dnešní době zažívají největší rozkvět takzvané mikroblogy, tedy krátké zprávy do 160 znaků, např. populární Twitter. Díky blogům však na internetu přibyla i řada podvodů. Často je například pod cizími jmény zakládají nejrůznější firmy a jejich skutečným cílem tedy není propagovat názory autora, ale nějaký typ zboží.

3. Díky internetu se mohou snadno propojovat lidé, kteří by se za normálních okolností nemohli nikdy setkat. Proč jej tedy nevyužít k tomu, aby se díky němu lidé seznamovali? Patříte i vy mezi ty, kteří si díky některé z internetových seznamek našli svého partnera?
a) ano b) ne

Jako na každou novinku se i na internetové seznamky dívala nejprve řada lidí skrz prsty. Lidé, kteří se dříve seznamovali na inzerát, považovali ostatní většinou za životní ztroskotance, kteří jsou příliš oškliví či hloupí na to, aby se dokázali seznámit běžnou cestou. Podle výzkumů současných psychologů a sociologů však tento stereotyp přestal v případě internetových seznamek dávno platit. Vysoká pracovní vytíženost totiž dnes mnoha lidem nedovolí, aby si udělali čas na tradiční způsoby seznamování. Internetové seznamky bývají i mnohem efektivnější – svůj protějšek si můžete vybrat podle jasně definovaných kritérií (vzdělání, zájmy atd.). Přes internet se proto dnes často seznamují spíše lidé, kteří patří ke vzdělanější a produktivnější části společnosti. I přesto však v sobě může tento způsob skrývat řadu nebezpečí. Psychologové varují, že snadnost a rychlost internetového seznamování může vést ke znehodnocování vážnosti mezilidských vztahů a jejich stále snadnějšímu rozpadání.

4. Velkým fenoménem dnešního internetu jsou stránky sloužící k ukládání krátkých videí, kterým vévodí servery jako YouTube či MySpace. Dnes existuje například již řada umělců, kteří se na výsluní popularity vyšvihli právě díky těmto stránkám. Umístili jste někdy na některý ze serverů podobné video i vy?
a) ano b) ne

Z celkového provozu internetu si celých 18 % ukrajuje přehrávání videí on-line, takzvané streamování. Více než polovinu, celých 10 %, si z něj ukrajuje právě server YouTube. Když se na tento server zaregistrujete, můžete na něj nahrát prakticky jakékoliv krátké video. Zatím nejpopulárnějším videem v dějinách YouTube je šestiminutový záznam komického tanečního čísla s názvem „The Evolution of Dance“, který si dodnes lidé prohlíželi v neuvěřitelných 141 milionech případů. Největší část obsahu zabírá přepestrá paleta nejrůznějších domácích videí, k vidění je však i velká řádka videoklipů či koncertních nahrávek. Ačkoliv řada společností podala na YouTube žaloby za porušování autorských práv, server stále běží a je čím dál více populární.

5. Při pohybu na internetu hrají klíčovou roli vyhledávače, které uživatelům umožňují „prosívat“ jeho obsah a dostat se tak co nejefektivněji k potřebným informacím. Používáte nejrozšířenější z nich, Google, nebo dáváte přednost alternativám?
a) ano b) ne 

Společnost Google, která provozuje nejznámější internetový vyhledávač, je dnes nejcennější značkou světa. Jeho pozice na trhu krásně ilustruje, jak obrovsky důležitý je v dnešní době rychlý a efektivní přístup k informacím. Úspěšnost vyhledávače však nespočívá pouze v tom, zda vámi zadané slovo či frázi dokáže najít, ale především v tom, zda nalezené stránky obsahují pro vás skutečně důležité informace. Kvůli tomu musí společnosti stále aktualizovat databáze stránek a přidělovat jim větší či menší význam. Tento proces, který se nazývá indexování, je jedním z důležitých kritérií, která určují, v jakém pořadí se výsledky vyhledávání zobrazí na vašem monitoru. Množí se však i kritické hlasy. Díky svému čím dál většímu podílu na trhu je Google mnohem významnějším hráčem našich životů, než to na první pohled vypadá. Nejenže do značné míry určuje, s čím se vlastně na internetu setkáme, ale čím dál více monitoruje i naši činnost a stává se tak jakýmsi stále sledujícím „velkým bratrem“.

6. Řada laiků klade rovnítko mezi internet a www stránky, tento názor však rozhodně není správný. Váš počítač může komunikovat buď se serverem (www, email), nebo přímo s jiným uživatelem, takzvaně „rovný s rovným“ (angl. „peer-to-peer, P2P). Na tomto principu fungují například stále oblíbenější programy typu instant messengerů, jako je ICQ či Skype. Patříte k těm, kdo mají ve svém počítači takový program instalovaný?
a) ano b) ne

Pro mnoho lidí dnes znamená příchod do práce nebo naopak domů ze zaměstnání automatické zapnutí některého z takzvaných „kecacích“ prográmků – aplikace ICQ, Skype, Yahoo Messenger, Winodws Live Messenger a další). Jejich hlavní funkcí je „chatování“, tedy doslova „klábosení“, mohou však poskytovat i řadu dalších služeb (hlasová komunikace, přenášení obrazu z webové kamery, posílání souborů). Sociologové však v posledních letech čím dál častěji varovně zvedají prst. Tyto programy jsou nejen zneužitelné ze strany nejrůznějších deviantů, ale hluboce proměňují i tradiční způsoby komunikace. Proč vlastně chodit k sousedům na návštěvu, když si můžete povídat přes internet z pohodlí svého domova, že?

7. Prakticky od nepaměti byli lidé zvyklí na to, že pokud chtějí získat nějaké zboží, musí za něj zaplatit. Nástup rychlého přenosu informací však z prakticky ze všeho, co lze převést do řeči jedniček a nul (knihy, hudba, filmy), učinil zboží, za které se platit nemusí. Myslíte si, že nelegální stahování z internetu je trestný čin?
a) ano b) ne

Když na tričku svého mladého souseda zahlédnete nápis „warez“, můžete si být jisti, že máte co do činění s internetovým pirátem. Samotné slovo má původ v angličtině, kde se původně užívalo k označování „programů“ neboli „so(F?)twares“. Dnes jsou však mnohem častějším cílem pirátů především umělecká díla, zejména hudba a filmy. Cest, jak nelegálně získat prostřednictvím internetu data, je několik. Nejčastěji se využívá právě peer-to-peer sítí, kdy jednotliví uživatelé dávají k dispozici část svých domácích adresářů. V posledních letech si však stále větší popularitu získávají i nejrůznější úložné servery (např. RapidShare), na kterých jsou data většinou uložená prostřednictvím speciální datové komprese (např. pomocí programu WinRar). Takový soubor je jednak podstatně menší a vhodnější ke stahování, jednak bývá většinou zaheslován. Správce serveru jej pak nemůže rozbalit a zjistit jeho nelegální obsah.

8. Už antičtí autoři označovali člověka jako humo (HOMO?) ludens – člověka hravého. Počítačové hry se proto také začaly vyvíjet prakticky ruku v ruce s prvními počítači a dnes jsou prakticky motorem vývoje stále výkonnějšího a graficky dokonalejšího hardwaru. Hrajete také počítačové hry přímo na internetu?
a) ano b) ne

Počítačové hry jsou tak běžnou součástí života uživatelů počítačů, že jsou běžnou součástí i operačních systémů. Milovníci her se však s vykládáním karet či rovnáním padajících kostiček většinou nespokojí a vrhají se do celých uměle vytvořených virtuálních světů. Žádný umělý simulátor však nedokáže připravit takové dobrodružství jako živý člověk, a online hry, které hraje najednou více hráčů (tzv. multiplayer hry) jsou proto stále populárnější. Takové hry jsou nejčastěji strategické, akční („střílečky“) či takzvané „hry na hrdiny“ (PRP neboli role playing games). Právě tento typ her, v němž se účastníci přenášejí do virtuálního světa, jsou však z psychologického hlediska nejnebezpečnější. Lidé (a zvláště děti), kteří je hrají, mohou pak v reálném životě čelit řadě problémů – špatně navazovat vztahy či přeceňovat své schopnosti. Stejně jako u všeho na internetu zde tedy platí stará antická moudrost „všeho s mírou“.

Názor 21. STOLETÍ:


0–4 odpovědi ANO vypovídají o tom, že internet pro vás určitě není tím nejdůležitějším na světě. Pokud odpovíte 5–7 x ANO, jste na dobré cestě stát se závislákem.  8 odpovědí ANO znamená, že už jste ztracen v síti. Je třeba mít vždy na paměti, že internet je skutečně dobrý sluha, ale také špatný pán. Posezení s přáteli či výlet do přírody často prospěje mysli i tělu více než zírání do blikajících obrazovky.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz