Začíná doba plynová?

Odhaduje se, že do vyčerpání zásob ropy zbývá něco málo přes 40 let. Ropná lobby tyto informace bude jistě zlehčovat, nicméně je jasné, že zásoby černého zlata nejsou nevyčerpatelné. To se samozřejmě týká i zemního plynu, ten je však na tom o něco lépe.

Lidstvo jej může těžit ještě nějakých 160 let.Odhaduje se, že do vyčerpání zásob ropy zbývá něco málo přes 40 let. Ropná lobby tyto informace bude jistě zlehčovat, nicméně je jasné, že zásoby černého zlata nejsou nevyčerpatelné. To se samozřejmě týká i zemního plynu, ten je však na tom o něco lépe. Lidstvo jej může těžit ještě nějakých 160 let.

Stlačený zemní plyn (CNG) se stává stále běžnější pohonnou látku pro automobily. Už i v českých zemích lze zakoupit mercedesy, opely, citroeny, volkswageny nebo fiaty, které CNG využívají. Nespí ani mladoboleslavská Škodovka, i ona už představila prototyp CNG modelu Škody Octavia.

Výhody, či nevýhody?

Zemní plyn má proti klasickému benzinu řadu výhod. Náklady na provoz automobilu, který jej využívá, jsou nižší proti tradičním pohonným látkám. Zároveň má CNG vysoké oktanové číslo, tudíž nemá problémy se stávajícími emisními limity.

CNG téměř neprodukuje popílek ani oxidy síry, stejně tak i rakovinotvorné polyaromatické uhlovodíky. Oproti běžným vozům jsou zde nižší i emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. V neposlední řadě jsou auta, jezdící na CNG, podle mezinárodních bezpečnostních zkoušek bezpečnější než vozidla, která jsou odkázána na LPG, naftu či benzin.

Zajímavou výhodou je i to, že plyn se na rozdíl od benzinu nedá z nádrže ukrást. Samozřejmě že nic není zcela růžové a vozidla, využívající CNG, mají i své nevýhody. Sériově vyráběné plynové vozy jsou dražší, protože se zatím vyrábějí v menším počtu.

Nejlevnější není ani přestavba klasického vozu na auto plynové. Někomu může vadit i zmenšení zavazadlového prostoru nebo užitného prostoru o prostor, který zabírá tlaková nádrž. A vozidlo odkázané na stlačený zemní plyn má o něco kratší dojezd (viz box).

Bezpečnost především

Základem silničního provozu je bezesporu bezpečnost. Zemní plyn je na rozdíl od kapalných paliv lehčí než vzduch a jeho zápalná teplota je proti benzinu dvojnásobná. Silnostěnné plynové tlakové nádoby, které jsou vyráběny z oceli, hliníku nebo kompozitních materiálů, jsou přece jen bezpečnější než nádrže na kapalné pohonné hmoty, které jsou tenčí.

Při testech těchto nádob se především zkouší odolnost proti nárazu, požáru a zvýšení tlaku. Ve vozidle jsou tlakové nádoby navíc vybaveny řadou pojistek. Ani v praktickém provozu, při havárii plynových vozidel, kdy byl automobil totálně zničen nebo po požáru garáže plynových autobusů, nedošlo k významnějšímu poškození plynových nádob.

Primát patří Italům

V městské hromadné dopravě byl plyn poprvé použit nikoli pro pohon autobusů, ale tramvají. V roce 1893 jezdilo v Drážďanech 6 „tramwayí“, poháněných motory na stlačený svítiplyn. Stlačený svítiplyn byl uložen v 6 nádržkách po 1 m3, ve kterých byl svítiplyn stlačen přetlakem 6 atmosfér.

Vůz dosahoval rychlosti 10–12 km/hod a měl dojezd až 40 km. Svítiplyn má ovšem tu nepříjemnou vlastnost, že občas bouchá, a navíc zemní plyn je levnější. První zemí, která začala CNG využívat jako pohonnou látku pro auta, byla již více než před padesáti lety Itálie.

V současnosti jsou vozidla na stlačený zemní plyn nejvíce využívána ve Francii, v Německu a v Rakousku. V Německu jsou plnicí stanice rozmístěny tak, aby vzdálenosti mezi nimi ve městech nepřesáhly pět kilometrů, v příměstských oblastech se pohybovaly mezi 10–15 km, mimo města pak mezi 20–25 km.

Ve Francii by pak v tomto roce podíl aut na plynový pohon měl dosáhnout pěti procent z celkového počtu.

Alternativní paliva na postupu

Dá se předpokládat, že počet aut, využívajících CNG, nadále poroste. Jak bylo řečeno, ropy je stále méně, navíc se značná část jejich zásob nachází v politicky nestabilních regionech, ať je to arabský svět, Rusko nebo třeba Venezuela.

Zbavit se závislosti na ropě se ukazuje jako nezbytnost. Evropská unie má ambiciózní plán nahradit do roku 2020 pětinu kapalných paliv palivy alternativními. Co se týče technologií i ekonomické nenáročnosti, jako nejlepší řešení se jeví právě paliva na bázi zemního plynu.

Češi trochu zaspali

Zdá se, že CNG se stále více stává populární i v České republice. Na našem území se zemní plyn jako pohonná hmota začal uplatňovat již od roku 1981, kdy byla provedena první přestavba vozidla na zemní plyn.

Počátkem devadesátých let patřilo tehdejší Československo v plynofikaci dopravy na přední místa ve světě. Dobře se rozbíhající program plynofikace dopravy se však zpomalil. Před Českou republiku se dostaly další evropské země, které s plynofikací dopravy začínaly daleko později.

Rok 2006 znamenal v našich krajích určitý přelom. Stlačený zemní plyn totiž začal být konečně využíván v běžných autech. Proč tomu nemohlo být již dříve? Inu proto, že případný zájemce o plyn neměl kde svůj vůz naplnit.

Trvalo to dlouho, ale nakonec několik plnících stanic na území republiky vyrostlo. Není jich zatím mnoho, ale nějak se začít musí.

Menší průvan v peněžence

Plány počítají s tím, že v roce 2013 by plnicí stanice CNG byly rozmístěny podél hlavních silničních tahů. Vzhledem k legislativní podpoře v podobě spotřební a silniční daně je nyní CNG skoro o polovinu levnější než klasický benzín.

To v praxi znamená, že pokud někdo investuje do přestavby vozu či do nákupu nového vozu na plyn, vložené prostředky se časem vrátí. V současnosti platí pro CNG nulová spotřební daň, což ovšem v roce 2012 přestane platit.

I tak tato daň nebude nijak závratná. V roce 2020 by měla činit 2,35 Kč na metr krychlový. Proti benzínu skutečná láce, vždyť nyní spotřební daň pro benzin činí 11,84 korun a jistě to není konečná cifra.

Nejen na silnicích…

Zemní plyn, ať už kapalný či stlačený, má potenciál proniknout i do dalších druhů dopravy. Letadla jej zatím využívají minimálně, ale v lodní dopravě už jeho existence není žádným šokem. Využívají jej především tankery, plující na delší vzdálenosti.

Pohon tankerů je zajištěn prostřednictvím kotlů, využívajících zemní plyn získávaný z odparu v nádržích s plynem, nebo získávaný jeho zpětným odpařováním. Vzhledem k tomu, že zemní plyn tolik „nesmrdí“, nachází své uplatnění i v uzavřených prostorách.

Využívají jej vysokozdvižné vozíky ve skladech, rolby ledu na hokejových stadionech nebo vozíky na golfových hřištích. A své využití nachází CNG i v automobilovém sportu, zejména mezi motokárami.

Čtenářská anketa z internetových stránek našeho vydavatelství www.rf-hobby.cz

Pořídili byste si vůz, který by poháněl stlačený zemní plyn?

Ano, plyn je ekologický i úsporný 26 % Možná ano, musím si zjistit více informací 17 % Ne, je to jen módní výkřik, zakrátko se všichni vrátí ke kapalnému palivu 16 % Ne, jsem v tomto ohledu konzervativní 20 % Nevím, nejsem motorista či motoristka 21 %

Přehled čerpacích stanic CNG v České republice (mapka?)

Praha Mladá Boleslav Milovice Tábor České Budějovice Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem Liberec Semily Hradec Králové Jeseník Ostrava Frýdek-Místek Prostějov Brno Třebíč Znojmo

I plnicí stanice může být architektonicky zajímavá

Zemní plyn používaný pro dopravní účely pomalu dobývá Evropu. A některé plnicí stanice jsou zajímavé i pro oko. Například ta, která byla otevřena ve Vaduzu, hlavním městě Lichtenštejnského knížectví. Na první pohled zaujme futuristický vzhled stanice, která bývá také nazývána „UFO“ stanicí. Veškerá technologie plnící stanice (kompresory, tlakové lahve, elektrocentrála) totiž není na zemi, jak je obvyklé, ale je umístěna v eliptickém kontejneru 5 metrů nad zemí. Více než 200 tun těžký kontejner je podepřen 4 betonovými podstavci.

Dole jsou pouze dva výdejní stojany CNG, jeden určený pro autobusy, druhý pak pro osobní vozidla. Každý z nich umožňuje plnění 2 vozidel zároveň. Stanice je napojena na páteřní vysokotlaký plynovod, vstupní tlak je 50 barů.

Zemní plyn je stlačován pomocí 2 kompresorů (oba o výkonu 90 kW) na tlak 220 barů a poté uskladňován v tlakových zásobnících o objemu 6000 litrů. Další kompresor stlačuje zemní plyn z 220 barů na 250 barů a plyn je poté skladován v zásobnících o objemu 1 200 litrů.

Kapacita stanice umožňuje roční prodej zemního plynu v množství 8 milionů kWh. Plnění vozidel je samoobslužné a placení probíhá prostřednictvím platebních karet. Srovnání modelů Opel Zafiry / CNG, benzin, nafta / Zafira 1.

6 CNG Zafira 1.6 16 V ECOTEC Zafira 2.0 DTI16 V ECOTEC palivo CNG benzin nafta výkon (HP) 97 100 100 maximální rychlost (km/h) 170 176 175 celkový dojezd 500 734 878 spotřeba na 100 km 8,0 m3 7,9 l 6,6 l palivové náklady na 100 km (Euro) 3,50 7,90 5,22 emise CO2 144 190 178

Ekologické výhody CNG

* Výrazné snížení emisí pevných částic, které jsou u naftových motorů považovány za nejškodlivější – mají totiž nebezpečné mutagenní a karcinogenní účinky * Kouřivost vznětových motorů je u plynových pohonů prakticky eliminována * Snížení dalších složek emisí – oxidů dusíku NOx (??) a emisí oxidu uhelnatého CO * Snížení emisí oxidu uhličitého asi o 10–15 % * Výrazné snížení nemetanových, aromatických a polyaromatických uhlovodíků (PAU), aldehydů * Snížení tvorby ozonu v atmosféře nad zemí, který způsobuje tzv.

„letní smog“ * Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2) * Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady * Plynové motory mají tišší chod, úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky „měkčímu“ spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60–70 % uvnitř vozidel * Při tankování nevznikají žádné ztráty paliva (odpařování nafty) * Nemožnost kontaminace půdy v důsledku úniku nafty na silnici či v garáži.

Více se dozvíte na www.cng.cz

Autor: Martin Janda

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Americké námořnictvo dostane nová chytrá torpéda

Americké námořnictvo dostane nová...

Torpéda mají své místo i v armádě 21. století. Pokud jsou tedy...
Jak navrhnout lžičku…

Jak navrhnout lžičku…

S Průmyslem 4.0 vstoupí do našich životů nová kvalita, ale také mnoho změn....
Experimenty na mezinárodní vesmírné stanici s pomocí Česka

Experimenty na mezinárodní...

Létání do vesmíru i pobyt v něm se už brzy stane pro astronauty...
Siemens představil ultra výkonnou dobíjecí stanici

Siemens představil ultra výkonnou...

Společnost Siemens Smart Infrastructure představila novou ultra výkonnou dobíjecí...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na vývoji testovacího zařízení...
Budoucnost Cadillacu: Bude se létat a jezdit bez řidiče

Budoucnost Cadillacu: Bude se...

„Obyčejnému“ luxusu zvoní umíráček. Americká automobilka...
Rok 2021 a připojení 15 nových jaderných bloků

Rok 2021 a připojení 15 nových...

Celkem 15 nových jaderných bloků o souhrnném instalovaném výkonu přes...
Telemedicína je dobrý sluha, ale špatný pán

Telemedicína je dobrý sluha, ale...

Pandemie koronaviru prohnala české zdravotnictví „urychlovačem“ a definitivně...
Češi a jejich kladivo na fake news

Češi a jejich kladivo na fake news

„Známá byla na testech, nevydržela čekat ve frontě, a šla domů, přesto dostala...
Přinese vlnu změn v lodním průmyslu?

Přinese vlnu změn v lodním...

Člun MAMBO má boky inspirované mořskými vlnami, tvarem připomíná...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Místa na Zemi, která ale vypadají jako z jiné planety

Místa na Zemi, která ale vypadají...

Na světě existují místa, která v mnohých z nás vzbuzují...
Fatální rozhodnutí: Břetislav I. Přemyslovcům pěkně zavařil

Fatální rozhodnutí: Břetislav I....

Český kníže Břetislav I, které mu historie dá přízvisko český Achilles, se...
Tuna sem, tuna tam: Jak se váží dinosaurus?

Tuna sem, tuna tam: Jak se váží...

Stačí najít pár kostí a experti jsou schopní odhadnout, kolik prehistoričtí...
Mínus 90 stupňů! Aneb kde vám bude největší zima?

Mínus 90 stupňů! Aneb kde vám bude...

Kanada, Grónsko nebo snad Antarktida? Kde byste...
Proč musíme spát?

Proč musíme spát?

Spánek je činnost, kterou trávíme průměrně 25 let z našeho...
Současníci považovali cestopis Marka Pola za milion lží

Současníci považovali cestopis...

„Všechno jsou to lži. A ten Polo, to je lhář ze všech největší,“ rozčílí se vážený...
Anně Lucemburské vyšly zásnuby až na třetí pokus

Anně Lucemburské vyšly zásnuby až...

Anna Lucemburská, dcera římského císaře a českého krále Karla IV.  a jeho čtvrté...
Mají v Číně podivné chutě?

Mají v Číně podivné chutě?

Každá kultura má své pokrmy, ke kterým potřebujete poměrně dost...
České princezně se stal osudným druhý porod

České princezně se stal osudným...

Český král Přemysl Otakar I.  je obratným diplomatem. V rámci Římské říše, kde...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.