Čeští vědci vyvíjejí nové palivové články

Dokážete si představit, že s automobilem přijedete k čerpadlu pohonných hmot a místo benzinu či nafty do nádrže načerpáte vodík? Přitom na tom ještě finančně vyděláte! Něco podobného se už testuje – i u nás. Dokážete si představit, že s automobilem přijedete k čerpadlu pohonných hmot a místo benzinu či nafty do nádrže načerpáte vodík? Přitom na tom ještě finančně vyděláte! Něco podobného se už testuje – i u nás.

Nejvíce o vodíkovém pohonu ví prof. dr. Ing. Karel Bouzek, proděkan Fakulty chemické technologie Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze. O zajímavé zkušenosti se exkluzivně podělil s 21. STOLETÍM.

Spolupráce s AV ČR se osvědčuje
Objev principu palivového článku se datuje již do roku 1839. Jejich intenzivní výzkum se však datuje až od zahájení projektu APOLLO, tj. letů na Měsíc. A jak to bylo v ČR? Prof. Bouzek upřesnil: „První projekt byl udělen našemu pracovišti v roce 1999 – týkal se vývoje polymerních elektrolytů pro palivové články. Stal se skutečností díky naší spolupráci s Ústavem makromolekulární chemie AV ČR. Jeho pracovníci s námi spolupracují i nadále v projektech, zaměřených na vývoj polymerního elektrolytu.
Časem se zapojili do velkého evropského projektu. Při něm spolupracovali s komerčními a akademickými organizacemi v celé Evropě. „Tak jsem měl možnost seznámit se s technologiemi, vyvíjenými na těchto pracovištích celou řadu let,“ řekl 21. STOLETÍ prof. Bouzek,“ a přidal aktuální informaci: „Od ledna 2010 jsme zahájili nový projekt, který se zaměřuje na studium degradačních mechanismů ve středně teplotním článku s polymerním elektrolytem.“

Má dvakrát lepší účinnost
Pro laiky to zní nejspíše dost učeně. Prof. Bouzek princip vysvětlil: Palivový článek se od stávajících zdrojů energie odlišuje v tom, že nevyužívá mezistupně mechanické práce, tzv. tepelného stroje. U toho se dodá energie – obvykle hořením. To způsobí změnu objemu plynné fáze. Nárůst jejího objemu pohybuje například pístem, nebo roztáčí turbínu. Maximální dosažitelná účinnost tohoto děje se při klasických podmínkách pohybuje kolem 40 procent. Tato hranice se z principu nedá překročit. „Naproti tomu palivový článek toto obchází. Je založen na tom, že chemická energie je přímo převáděna na elektrickou bez stupně mechanické práce, tedy tepelného zdroje.“ Palivový článek tak při spalování vodíku v kyslíku za pokojové teploty dosahuje účinnosti 85 procent!

Chemie se osvědčuje
Palivový článek je elektrochemické zařízení, které přemění energii ukrytou v uhlovodíku nebo vodíku na elektrickou energii. Skládá se ze dvou elektrod, které jsou odděleny elektrolytem. Na anodu se přivádí palivo (např. vodík, methan, methanol). Zde dochází k jeho oxidaci, takže odevzdává elektrony. Ke katodě se přivádí oxidační činidlo (např. kyslík ze vzduchu), které se na ní redukuje. Kyslík může reagovat s protony, ale k uskutečnění této reakce mu chybí elektrony. Na katodě tak vzniká deficit elektronů, na anodě zase přebytek. Tak dochází ke vzniku elektrického napětí mezi dvěma elektrodami. Elektrony jsou přetahovány díky spádu potenciálního napětí z jedné elektrody do druhé. Musí projít vnějším elektrickým obvodem, kde můžou vykonávat elektrickou práci. Jejich následnou reakcí s kyslíkem a protony vzniká voda.
Jednotlivé články se ukládají do tzv. stacků. Celá řada (většinou 50 až 60 článků) je přitištěna k sobě. Elektrický náboj prochází z jednoho do druhého a zůstává stále stejný. Zvyšuje se ale jeho potenciál. Tak na konci, kde jsou tzv. terminální desky, vzniká napětí odpovídající součtu všech jednotlivých článků.
Jaký zdroj zvítězí?
Spotřeba drahého vodíku činí u autobusu, poháněného palivovým článkem, 7,5 kg /100 km (ekvivalent 20 l nafty/100km). V případě osobního automobilu pak dosahuje pouze 1,7 kg /100 km.
A kde (jak?) se bude palivo přepravovat? Pokud nechcete tankovat přímo do nádrže, můžete používat tlakové láhve. Prof. Bouzek upřesnil: „U autobusu je nad kabinou pevná střecha, na ní tlakové láhve, nad nimi jen lehký překryt. Tlakové láhve dnes mají obvykle tlak 350 atmosfér, ale plánují se nádrže na 700 atmosfér. Nikoli ocelové, ale z kompozitních materiálů, aby hmotnost nebyla tak vysoká. Kdyby došlo k explozi, uvolněná síla bude primárně směřovat nahoru – mimo kabinu. Složitější je to u osobních aut, kde se nemůže vozit láhev na střeše. Dá se však umístit dozadu.“
A co nebezpečí výbuchu? Prof. Bouzek to vidí nadějně: „Při dobré konstrukci by nádrž na vodík byla bezpečnější než benzinová.“
V blízké budoucnosti odborníci očekávají neúprosný boj dvou koncepcí pohonu – proti klasickým bateriím (akumulátorům) nastupují palivové články.

Vodík jezdí v praxi
Osobní automobily, poháněné vodíkem, začala sériově vyrábět Honda –pod značkou Honda FCX Clarity. Od loňského září můžete jezdí na silnicích v Neratovicích ve zkušebním provozu „vodíkový“ autobus – TriHyBus. Vozidlo, dlouhé 12 metrů o hmotnosti 14 tun, přivedli na svět odborníci Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Výsledkem práce vědců a techniků je celosvětově unikátní vozidlo s trojitě hybridním pohonným systémem. Autobus nespaluje vodík místo nafty, ale jeho energii mění v palivovém článku přímo na elektrický proud. Proto trakci vozidla zajišťují, podobně jako u trolejbusu, elektromotory. Dojezd
na jedno natankování činí cca 300 km. Pro autobus vznikla v Neratovicích první vodíková čerpací stanice na území ČR. Je součástí německé „vodíkové trasy“.
EU má projekt na využití palivových článků ve všech metropolích. Zatím tam jezdí spíše prototypy.
Nejde jen o motory
Využití vodíkového pohonu se netýká jen různých samohybů. Taková energie by poháněla třeba ponorky, ale mj. laptopy či kamery atd. Nebyly by závislé na zdrojích energie, přístupu na zásuvku. Uživatel by však nosil malou tlakovou láhev s vodíkem či kanystřík s metanolem na dobití baterií. V rozvojových zemích mají problémy s generátory, ze kterých lidé kradou palivo. U vodíku by to nešlo!

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Centrum Paraple oslavilo pětadvacáté výročí

Centrum Paraple oslavilo...

Centrum Paraple zakončilo oslavy pětadvacátého výročí od svého založení...
Komu se nejlépe daří dodržovat léčbu?

Komu se nejlépe daří dodržovat...

Nejčastější výmluvy pacientů, proč nedodržují předepsanou léčbu, jsou všem...
České páry často neví, do kdy založit rodinu

České páry často neví, do kdy...

Podle odborníků nejsou ženy dostatečně informované o své plodnosti, většinou ji...
Zabavené bílé tygřice našly nový domov na Slovensku

Zabavené bílé tygřice našly nový...

V listopadu se uskutečnil transport, při němž se pár bílých tygrů v...
Zastavte půdní erozi, zachraňte naši budoucnost

Zastavte půdní erozi, zachraňte...

Ve čtvrtek 5. prosince si připomínáme Světový den půdy. Důvod k oslavám tohoto svátku...
Ochrana biometrických údajů: Umělé otisky na prstenu

Ochrana biometrických údajů:...

Jak používat biometrické údaje pro ověřování identity, aniž by se uživatelé museli obávat...
Svět potřebuje vědu a věda potřebuje ženy

Svět potřebuje vědu a věda...

Společnost L’Oréal a mezinárodní organizace UNESCO již více než dvacet let podporují mladé a...
Byly uděleny ceny Czech DIGI@MED Award

Byly uděleny ceny Czech DIGI@MED...

Soutěž Czech DIGI@MED Award, kterou pořádá biotechnologická společnost Roche, již...
Jak předejít syndromu karpálního tunelu

Jak předejít syndromu karpálního...

Syndrom karpálního tunelu je onemocnění horních končetin, které vzniká...
Nový Peugeot 208: Světová premiéra začala v Česku

Nový Peugeot 208: Světová premiéra...

Ikonický prcek, vítr segmentu B (malých aut), na který dostanete glejt, že...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vysvětlení: Protesty v Hongkongu

Vysvětlení: Protesty v Hongkongu

Už šestým měsícem jsou v Hongkongu nepokoje, masové...
Jaké jsou největší bolesti, které můžete zažít?

Jaké jsou největší bolesti, které...

Jaký je váš práh bolesti? A co považujete za největší...
Kam musíte jet, aby vám bylo co největší horko?

Kam musíte jet, aby vám bylo co...

Amerika, Death Valley neboli Údolí smrti. To je název...
Proč Karel IV. omezil dovoz zahraničních vín do Čech?

Proč Karel IV. omezil dovoz...

Za vlády Karla IV. se Praha stává rezidenčním městem císaře, což se promítá do růstu...
Císař Ferdinand I. připravoval prachatické měšťany o zisky

Císař Ferdinand I. připravoval...

Stádo soumarů naložených solí líně jde cestou k Prachaticím. „Jakmile...
Války kazí kšeft: Zničili husité evropskou obchodní stezku?

Války kazí kšeft: Zničili husité...

Italská města Florencie a Milán v pozdním středověku vzkvétají. Organizují...
A tohle jste o pivu věděli? Ochutnejte to ze slin nebo si kupte láhev za 24 tisíc

A tohle jste o pivu věděli?...

Zlatavý nápoj, ve kterém se mihotají tisíce bublinek. Bělostná koruna z nadýchané...
Čeští králové bez peněz: Vladislav II. Jagellonský neměl ani na šaty

Čeští králové bez peněz: Vladislav...

Po nástupu Vladislava II. Jagellonského na trůn v roce 1471 začíná v zemi...
Jaké jsou ty nejextrémnější závody na světě?

Jaké jsou ty nejextrémnější závody...

Pokud si chcete sáhnout opravdu na dno a otestovat své limity, mrkněte se na seznam...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.