Domů     Technika
Krok za krokem: Jak se staví raketa
21.stoleti 19.2.2010

Výstavba kosmického výtahu je zatím vzdálenou hudbou budoucnosti, ani montáž kosmických lodí na orbitě zatím nevypadá příliš reálně. Takže pro výzkum vesmíru si zatím stále musíme vystačit s raketami.Výstavba kosmického výtahu je zatím vzdálenou hudbou budoucnosti, ani montáž kosmických lodí na orbitě zatím nevypadá příliš reálně. Takže pro výzkum vesmíru si zatím stále musíme vystačit s raketami.

Rakety Atlas a americký vesmírný program, to jsou dva pojmy, které k sobě nerozlučitelně patří. Američané s těmito raketami pracují již od konce 50. let minulého století, jejich vývoj začal dokonce již v roce 1946. I díky jim si řídicí středisko v Houstonu mohlo odškrtnout úspěšný orbitální let s lidskou posádkou, vypuštění prvních špionážních satelitů či prvních sond k Měsíci, Venuši, Merkuru, Marsu, Jupiteru a Saturnu.
Nejmladší členkou rodiny raket Atlas je tzv. pětka, neboli Atlas V. Vysoká je téměř 60 metrů, její hmotnost se pohybuje okolo pěti set tun. Atlas V. je dvoustupňovou raketou, první stupeň se nazývá CCB (Common Core Booster) a spaluje petrolej a kapalný kyslík. Druhý stupeň získal pojmenování Centaur V a je poháněn vodíkem a kyslíkem.
Rakety Atlas V míří zemskou atmosférou do pustin vesmíru od roku 2002. Od té doby startovaly z amerických kosmodromů devatenáctkrát, většinou úspěšně, jen v jednom případě selhal první stupeň. Vyrábí ji společný podnik společností Lockheed a Boeing: United Launch Alliance.

Související články
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Technika 28.11.2024
Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz