Domů     Architektura
12 nejúžasnějších mostů světa
21.stoleti 19.2.2010

Mosty patří ke stavbám, u nichž kladou mnozí konstruktéři vedle bezpečnosti a dlouhé životnosti důraz i na estetičnost a půvab. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí pohled na světoznámý Karlův most v Praze. Díky novým technologiím a materiálům si dnes mohou konstruktéři mostů dovolit i to, co bylo kdysi nemyslitelné. Mosty hýří roztodivnými tvary a barvami, pyšní se odvážnými konstrukcemi. 21. STOLETÍ pro vás vybralo ty nejúžasnější mosty světa.Mosty patří ke stavbám, u nichž kladou mnozí konstruktéři vedle bezpečnosti a dlouhé životnosti důraz i na estetičnost a půvab. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí pohled na světoznámý Karlův most v Praze. Díky novým technologiím a materiálům si dnes mohou konstruktéři mostů dovolit i to, co bylo kdysi nemyslitelné. Mosty hýří roztodivnými tvary a barvami, pyšní se odvážnými konstrukcemi. 21. STOLETÍ pro vás vybralo ty nejúžasnější mosty světa.

1. Rolling Bridge
Kde: Londýn, Velká Británie
Rok dokončení: 2004
Délka: 11,8 m

Britská designová firma Heatherwick Studio navrhla tento revoluční skládací most, či spíše můstek ze dřeva a oceli, jako přechod přes jedno z ramen londýnského Grand Union Canal. Můstek tvoří přístupovou cestu pro pěší k administrativnímu komplexu. Ovládání můstku je jednoduché, příchozímu stačí stisknout knoflík a můstek překlene kanál, na další stisknutí se zase sroluje do podoby kruhu.


2. Neal Bridge
Kde: Pittsfield, USA
Rok dokončení: 2008
Délka: 16 m

Na první pohled obyčejný můstek přes potok, ale při jeho stavbě bylo použito revolučních technologií. Jako výztuže bylo použito 23 obloukovitých sklokeramických trubek, naplněných betonem. Jeho konstruktéři z univerzity v Maine tvrdí, že žádný mostní materiál, včetně oceli, nedosahuje tak vysokých parametrů v pevnosti jako ten jejich. Ačkoliv cena použitých kompozitních materiálů je mnohem vyšší než běžná ocel, či beton, dosáhlo se velkých úspor při přepravě dílů a most navíc nepotřebuje téměř žádnou údržbu.
 

3. Henderson Waves
Kde: Singapur
Rok dokončení: 2008
Délka: 274 m

Most je společným dílem britských a singapurských architektů. Je určen pouze pěším a při prohledu zdálky máte pocit, že budete muset místy šlapat do kopce. Jde však jen o optický klam. Samotná mostovka je totiž rovná a vlní se pouze rozměrné zábradlí, které vytváří úkryt před deštěm a místy jsou v něm zabudovány i lavičky. Most je nejvyšším v Singapuru, vznáší se 36 metrů nad údolím a spojuje dva místní národní parky – Mount Faber Park a Telok Blangah Hill Park. Při jeho stavbě byla použita ocel, plasty a dřevo. Most je v noci osvětlován stovkami barevných LED diod.

4. Sundial Bridge
Kde: Reeding, USA
Rok dokončení: 2004
Délka: 213 m

Jeho název znamená v překladu Most slunečních hodin a názvu také odpovídá tvar centrální nosné věže. Navrhl jej španělský architekt Santiago Calatrava. Konstrukci mostu tvoří ocel, sklo a žula. Nosný stožár mostu je vysoký 66 metrů a je nasměrován přesně na sever. Proto také věž slouží jako obří sluneční hodiny, prý největší na světě. Stín věže se kryje s mostem přesně pouze jeden den v roce, a to o letním slunovratu 21. června. Mostovka je zavěšena na lanech, vyrobených v Anglii. Malé náměstíčko a ciferník hodin pod sloupem jsou z bílého španělského mramoru, mostovka je ocelová a vyložená skleněnými cihlami z Kanady a zespodu je prosvětlena žárovkami.


5. Juscelino Kubitschek Bridge
Kde: Brasilia, Brazílie
Rok dokončení: 2002
Délka: 1200 m

Tento na první pohled zcela asymetrický most tvoří tři navzájem propletené ocelové oblouky, na nichž je pomocí ocelových lan zavěšena mostní konstrukce. Jméno mostu vzdává hold bývalému brazilskému prezidentovi Juscelinu Kubitchekovi, který v roce 1950 založil nové hlavní město Brasilia. Most navrhli brazilští architekti Alexandre Chan a Mário Vila Verde. Jejich dílo se dočkalo celé řady mezinárodních ocenění


6. Viaduc de Millau
Kde: Millau, Francie
Rok dokončení: 2004
Délka: 2460 m

Stavbu unikátního mostu přes údolí Millau sledoval s napětím téměř celý svět. Jde o nejvyšší silniční most světa, který se nad údolím klene ve výši 343 metrů. Stavbu navrhl britský architekt Norman Foster. Stavba trvala pouhé tři roky, a to prý především díky GPS naváděcím systémům, které umožňovaly dokonalou přesnost. Při stavbě bylo použito systému ztraceného bednění a betonových prefabrikovaných dílů, které byly vyráběny na místě. Lana, na kterých je mostovka zavěšena, váží neuvěřitelných 1500 tun. Vzhledem k výšce mostu nad zemí se auta, řítící se po mostě, často pohybují nad mraky.

7. Pont Gustave-Flaubert
Kde: Rouen, Francie
Rok dokončení: 2008
Délka: 670 m

Unikátní konstrukce tohoto zvedacího mostu na Seině dovoluje, aby pod ním proplouvaly i ty největší lodě. Dvě souběžné mostovky jsou zavěšeny na 85 metrů vysokých věžích a jejich zvedání obsluhuje složitá hydraulika. Most je nejvyšším zvedacím mostem v Evropě. Poprvé zde byl použit také systém, kdy se zdvihají obě vozovky. Většina mostů se totiž otevírá uprostřed. Na plánech a konstrukci se podílela velká skupina francouzských architektů a inženýrů, kteří se inspirovali původním 60 metrů vysokým zdvihacím mostem v Rouenu z roku 1898. Ten byl zničen v roce 1940 (viz malý snímek).

8. Langkawi Sky Bridge
Kde: Langkawi, Malajsie
Rok dokončení: 2008
Délka: 125 m

Tento poněkud křivolaký vyhlídkový most pro pěší je postaven v nadmořské výšce 700 metrů, a kdo jej chce navštívit, musí využít místní lanovou dráhu, která jej k „oblačnému“ mostu, jak jej nazývají domorodci, vyveze. Obloukovitý most nesou lana, zavěšená na ocelovém pilíři uprostřed mostovky. Most je unikátní i tím, že vede odnikud nikam. Na jeho koncích jsou trojúhelníkové plošiny, nabízející vyhlídku na souostroví Langkawi, skládající se z 99 ostrovů.

9. Da Vinci Project
Kde: Dálnice E18, Norsko
Rok dokončení: 2002
Délka: 240 m

Tento most pro pěší je věrnou kopií mostu, který vyprojektoval Leonardo da Vinci v roce 1502 pro istanbulského sultána Bajazeta II. Projekt vzkřísil o 500 let později norský architekt Vebjørn Sand. Po celá staletí panovalo přesvědčení, že konstrukce podle da Vinciho je technicky nemožná. Tři dramaticky rotující nosné oblouky se rozšiřují až těsně nad zemí. Přesto se ukázalo, že tato konstrukce je ve skutečnosti nesmírně pevná.

10. Pythonbrug
Kde: Amsterodam, Nizozemí
Rok dokončení: 2001
Délka: 91 m

Pro jeho podobnost s vlnícím se hadím tělem se mu říká krajtí most. Projekt tohoto nejmodernějšího mostu v Amsterodamu připravila nizozemská designérská firma West 8. Na rozdíl od singapurského mostu Henderson Waves, který vytváří vlny jen vizuálně, se po Pythonbrugu projdou chodci pěkně z kopečka do kopečka. Hned po svém otevření se stal most, tvořený ocelovou konstrukcí s dřevěnou mostovkou, jednou z turistických atrakcí Amsterodamu.

11. Gateshead Millenium Bridge
Kde: Londýn, Velká Británie
Rok dokončení: 2001
Délka: 126 m

Tento unikátní most je dílem architekta Wilkinsona Eyre, který za něj získal celou řadu mezinárodních cen. Most je zavěšen na jediném oblouku a je unikátní v tom, že se dá pomocí hydrauliky celý zvedat, aby pod ním mohly proplouvat velké lodě. Zdvih mostu až do 40° obstarává šest elektromotorů o výkonu 55kW a celé zvednutí trvá pouhé 4 a půl minuty. Pohyb mostu při zvedání připomíná otevírající se oční víčko, a proto mu Londýňané začali přezdívat Blinking Eye (Mrkající oko).

12. Octavio Frias de Oliveira Bridge
Kde: Sao Paulo, Brazílie
Rok dokončení: 2008
Délka: 1600 m

Tento mamutí most přes řeku Pinheiros, zavěšený na dvou pylonech ve tvaru X, je skutečnou chloubou Sao Paula. Pylony jsou vysoké 148 metrů a most nese 144 ocelových lan. Architektonické řešení je dílem brazilských architektů. Nejkrásnější je most v noci, a to díky speciálnímu LED osvětlení. Díky tomu ušetří Brazílie na elektřině, protože firma Philips jej dodala v v rámci experimentu zdarma. Navíc spotřeba je o 55 % menší než u podobných staveb.

Související články
Petra není jen dívčí jméno, které nosí mnohé půvabné ženy. Když archeolog slyší pojem Petra, okamžitě si vybaví skalní město nacházející se v Jordánsku. Mistrné dílo, před kterým se tají dech, a na které může být hrdá celá lidská civilizace, před 2000 lety vytesali do růžového pískovce kočovní Nabatejci. Jordánské království je jen o málo […]
Ven z měst! Za levnějšími pozemky a klidem přírody, do vlastních domků… V tomto duchu se nese trend bydlení v posledních desetiletích. Ale tento styl života nemusí být nutně ideální pro psychickou pohodu ani pro životní prostředí. V čem je háček a proč může být někdy lepší bydlet ve městě? Lidé v městském prostředí podle […]
Mezinárodní tým složený ze zástupců architektonických ateliérů NORMA (Česko), EMF (Katalánsko/Španělsko) a PARETO (Francie), který zvítězil v urbanisticko-krajinářské soutěži na přeměnu území u soutoku Berounky s Vltavou, se teď pustí do přípravy studie celého území s rozlohou přesahující 1200 hektarů. Mezinárodní tým tří architektonických studií spolupracoval na vítězném návrhu příměstského parku Soutok půl roku, vytvořilo […]
Na první pohled obyčejná rodinná hrobka. V jejím srdci mají však být dodnes slyšet hlasy templářů a kdesi v labyrintu chodeb tiše spočívat svatý grál… Malá kaple nacházející se zhruba 11 kilometrů od Edinburgu voní záhadami a konspiračními teoriemi po celá staletí. Místo poseté nejrůznějšími symboly a prapodivnými znaky má totiž ve svém nitru ukrývat […]
Povrchové lomy či doly jsou bezesporu brutálním zásahem do krajiny. Nejen, že se jejich okolí mnohdy stane místem, odkud většina lidí utíká, ale také místem, které se těžební činností promění v měsíční krajinu. Jistě, suroviny jsou nutné a těžaři zatím mají ze zákona povinnost po ukončení své činnosti krajinu rekultivovat. Mnohdy se tak děje tím […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz