Dunaj, Odra, Labe a jejich spojení. Realita, nebo fikce?

Není mnoho projektů, o kterých se mluví stovky let, a přitom konkrétní práce na nich ještě pořádně nezačaly. Jedním z nich je poněkud kontroverzní propojení tří řek a tří moří: Labe, ústícího do Severního moře, Odry, ústící do moře Baltského, a Dunaje, který se vlévá do moře Černého.!Není mnoho projektů, o kterých se mluví stovky let, a přitom konkrétní práce na nich ještě pořádně nezačaly. Jedním z nich je poněkud kontroverzní propojení tří řek a tří moří: Labe, ústícího do Severního moře, Odry, ústící do moře Baltského, a Dunaje, který se vlévá do moře Černého.!

Málokterý stát v Evropě se může pochlubit tím, že z jeho území vodní toky míří hned do třech světových moří. Česká republika, ač nepatří mezi velké země, ano. Vodohospodáři již léta uvažují, jak tuto jedinečnou pozici využít.

Na první pohled se zdá, že propojení Odry, Labe, Moravy, Bečvy a potažmo Dunaje se přímo nabízí. Jeho zastánci tvrdí, že je stejným rodinným stříbrem, jako třeba Suezský nebo Panamský průplav. Ovšem nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

O čem snil už Karel IV?

O spojení mezi Černým a Severním mořem pomocí průplavu mezi Dunajem a Vltavou uvažoval již otec vlasti Karel IV. Podle některých historických pramenů dokonce nechal zahájit tři roky před svou smrtí výkopové práce.

Poté ovšem měly středověké Čechy podstatně jiné starosti, takže na projekt se zapomnělo. Poté byl opět několikrát oprášen, mimo jiné za Rakouska-Uherska, uvažovalo o něm i nově vzniklé Československo, základní výkopové práce nechali udělat i Němci před druhou světovou válkou.

Tehdy se plánovala šestiletá výstavba a výše nákladů měla dosáhnout 500 milionů říšských marek. K překonání spádu bylo navrženo 27 stupňů s dvojitými plavebními komorami s rozměry 225 x 12 m. Šířka kanálu ve dně měla být 32 metrů a na hladině 45 metrů, hloubka v některých úsecích měla dosahovat až 4 metrů.

Slavnostní výkop průplavu odersko-dunajského byl proveden 8. prosince 1939 za účasti Rudolfa Hesse poblíž Kedzierzynu v dnešním Polsku. Součástí ceremonie bylo i otevření navazující vodní cesty, která měla následně umožnit propojení Odry a Visly, toho dne slavnostně pojmenované „Adolf Hitler Kanal“. Ale válečná vřava veškeré práce na průplavu zastavila.

Hlavní důvod – zkrácená cesta

I po válce se objevilo několik návrhů, leč dodnes všechny tři řeky propojené nejsou. Nicméně se v poslední době projekt opět dostal do popředí zájmu. Už v přístupových smlouvách České republiky k Evropské unii se o kanálu Dunaj – Odra – Labe hovoří jako o jedné z možností, jak uspořádat vodní cesty v Evropě.

Jak to tak bývá, projekt má svá pro i proti. Jeho zastánci argumentují především ekonomickou výhodností. Kanál má celoevropský význam, mohly by jej využívat říční a říčně-námořní lodě z celé Evropy. Nákladním i osobním lodím by se významně zkrátila cesta z Baltského moře (přístavu Štětína, Berlína či Wroclavi) k Dunaji (do Vídně a Bratislavy) a dále do Černého moře (Constanty).

Zabrání kanál záplavám?

Nižší náklady na lodní dopravu by mohly snížit i koncové ceny produktů, například potravin. Existence vodního koridoru mezi třemi řekami by znamenala i zajímavou zásobu energie. Odhaduje se, že by se z kanálu mohlo získat stejně tolik energie jako z lipenské nádrže.

Nezanedbatelným pozitivem by bylo i snížení rizika povodní, které v poslední době v našich končinách ohrožují lidské životy čím dál častěji. A konečně, stavba by dala práci mnoha lidem.Katastrofální povodní v červenci roku 1997 byla postižena řada obcí v okolí Bečvy a Moravy.

Tato událost vedla k přehodnocení funkce vodní cesty Dunaj – Odra – Labe, která byla do té doby chápána jako jednoúčelová dopravní cesta. Technické řešení až do roku 1997 preferovalo zásadu, že vodní cesta sama nemá být ohrožena povodněmi a současně nemá do jejich režimu nijak zasahovat.

Dravý živel, který bral životy i majetek, však nastolil otázku, zda by vodní cesta nemohla plnit i funkci ochrany proti záplavám.

Kde vzít miliardy…

Po prověření základních hydraulických propočtů a možností úprav trasy se ukázalo, že takovou funkci by plnit mohla. Právě tato skutečnost a některé další aspekty vedly mimo jiné ke změně terminologie, označení vodní cesta se dnes již nejeví jako tolik výstižné a odborníci dávají přednost termínu vodní koridor.

Zastánci projektu argumentují tím, že v místech, kde je trasa koridoru vedena korytem současných toků, dojde zpravidla ke zvětšení příčného profilu a tím i ke zvýšení průtočnosti. V úsecích, kde koridor probíhá paralelně s tokem Bečvy nebo Moravy jako samostatný průplav, je možné převádět část povodňových průtoků paralelní trasou.

Průplav má být v některých úsecích veden po okraji údolní nivy a vytváří tak podélné ohrázování některých míst, vhodných pro zřízení suchých nádrží. Tak se může zabránit tomu, aby zvýšená hladina zatopila důležité silniční a železniční tratě, vedoucí paralelně s tokem.

Jenže stavba kanálu má i své stinné stránky. Jednou z nich je její financování. V roce 1977 se odhadovalo, že vybudování kanálu Odra – Dunaj – Labe by stálo zhruba 200 miliard korun, tedy přes 400 milionů na kilometr.

V dnešních cenách stavebních prací by však již celkové náklady přesáhly 300 miliard Kč. A to je nad síly středoevropských států –zvlášť v době, kdy svět obchází strašidlo ekonomické krize.

Přerov – přístav tří moří?

Jako každá obrovská stavba se i tento průplav může stát bezednou studnou, ve které budou peníze podezřele mizet. Betonářská a stavební lobby by z takového stavu jistě měla radost, ale daňoví poplatníci by asi tolik nejásali.

V neposlední řadě by stavba kanálu těžce a nenávratně poškodila krajinu v jeho okolí. Navíc trasy kanálu kopírují již hotové železniční koridory.Projekt počítá se s třemi větvemi: Labe – Přerov, resp.

Rokytnice, což je sídlo tři kilometry od Přerova, o délce 160 kilometrů, Přerov – Odra (150 km) a Přerov – Dunaj (190 km). Na celé pětisetkilometrové trase je plánováno 32 plavebních komor.Ovšem zda skutečně dojde k praktickým realizacím, to zůstává i nadále otázkou.

Od Karla Velikého (???) až po Evropskou unii

1375 – Podle kronikáře Dubraviuse Karel IV. zahájil práce na průplavu Dunaj – Vltava.1653 – Moravský sněm vyslovil podporu stavbě průplavu Odra – Dunaj.1785 – Vzniká jednotný a systematický plán průplavů, spojujících jednotlivé řeky s Jaderským mořem.

V plánu je zakreslen i průplav Dunaj – Vltava a Dunaj – Odra.1881 – Sněmovna přijímá návrh k podání zprávy o výstavbě průplavů spojujících Dunaj s Odrou a Dunaj s Labem, potažmo Vltavou.1901 – Rakouský parlament přijímá zákon o vodních cestách.

Základním prvkem sítě byl kanál Dunaj – Odra – Labe. Celý projekt měl dokončen v roce 1921. I. světová válka a rozpad Rakouska-Uherska veškeré plány zhatily.1938 – Již po odstoupení Sudet uzavírají československá a německá vláda smlouvu o výstavbě kanálu Dunaj – Odra.

U Vídně a ve Slezsku byly zahájeny výkopové práce, ale po vypuknutí II. světové války byl s tímto plánem opět konec.1953 – Státní vodohospodářský plán uvažuje o budoucím propojení Dunaje, Labe a Odry.

1968 – Hydroprojekt Praha zpracovává řešení průplavu.1996 – Přijata Evropská dohoda o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN). Dohoda, dojednaná v rámci činnosti Evropské hospodářské komise OSN, uvádí jako vodní cestu E 20 trasu: „Řeka Labe od Severního moře přes Hamburk, Magdeburk, Ústí nad Labem, Mělník a Pardubice (spojení Labe – Dunaj)“.2003 – Ministerstvo životního prostředí zřizuje pracovní skupinu pro řešení problematiky kanálu D-O-L.

Parametry vodní cesty * Přípustná délka tlačných souprav (m) [16] : 185 * Přípustná délka motor. náklad. lodí (m): 135 * Přípustná šířka plavidel (m): 11,4 * Přípustný ponor (m): 2,8 * Maximální nosnost souprav (t): 4 000 * Maximální nosnost motor. nákl.

lodí (t): 2700 * Délka plavebních komor (m): 190 * Šířka plavebních komor (m): 12,5 * Šířka plavební dráhy (m): 40,0 * Šířka lichoběžníkového profilu průplavu v hladině (m): 54,0 * Hloubka lichoběžníkového profilu průplavu (m): 4,0–5,0 * Minimální poloměr oblouků Rmin (m): 800 * Výjimečně přípustný poloměr oblouků Rmin min (m): 650 * Podjezdná výška mostů (m): 7,0

Návrh průplavního spojení dle jednotlivých větví:* Oderská větev: Rokytnice – Bohumín – státní hranice (směr Štětín), délka větve: 98 km * Dunajská větev: Rokytnice – Břeclav, variantně Kúty – státní hranice (směr Vídeň, variantně Bratislava), délka větve: 118 km, variantně 120,0 km * Labská větev: Rokytnice – Pardubice – Děčín (směr Hamburk), délka větve: 154 kmCelková délka D-O-L na území ČR: cca 370 km

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Náhled do jednoho z nejvyšších mrakodrapů pevninské Číny

Náhled do jednoho z nejvyšších...

Všichni v Šanghaji znají „otvírák“ neboli jednu z nejimpozantnějších...
Architekti obnoví Mendelův skleník v Brně

Architekti obnoví Mendelův...

Místo, v němž Gregor Johann Mendel položil základy dnešní genetiky,...
Bude nové muzeum v Praze na Těšnově?

Bude nové muzeum v Praze na...

Dlouhodobě Muzeu hlavního města Prahy chybí prostory, kam by umístilo svou...
Pařížská změť trubek ukrývající poklady moderního umění

Pařížská změť trubek ukrývající...

Kvalitní moderní umění si zaslouží kvalitní moderní stavbu. A pařížské...
Kdo byl opravdu autorem Staroměstského orloje?

Kdo byl opravdu autorem...

Dvanáct apoštolů postupně vyhlédne ze dvou oken. Lakomec třese svým naditým...
Josef Hlávka: Architekt, který nebyl skrblík

Josef Hlávka: Architekt, který...

Bývaly doby, kdy úspěšní čeští podnikatelé považovali za svou povinnost...
OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

Už Bible zmiňuje příběh o tom, kterak se lidé rozhodli postavit...
Města: Pekelné díry, nebo místa k životu?

Města: Pekelné díry, nebo místa k...

Jsou současná města ještě místem pro kvalitní život? Inu, jak která. Nicméně je...
Génius secese z Katalánska

Génius secese z Katalánska

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...
Nedostatkový písek by v betonu mohlo nahradit staré sklo

Nedostatkový písek by v betonu...

Písku se ročně spotřebuje ohromné množství. Používá se do zubních past i k...

Nenechte si ujít další zajímavé články

I přes Downův syndrom dokázali plnit svůj sen

I přes Downův syndrom dokázali...

I přes svůj handicap dokázali jít za svým snem a všem...
Skotské bojiště Culloden Moore vyděsilo i slavnou spisovatelku

Skotské bojiště Culloden Moore...

Inverness je nádherné skotské město ležící na řece Ness nedaleko známého...
„Influenceři“ historie: Newton s Ježíšem?

„Influenceři“ historie:...

Největší influenceři nebo také nejvlivnější lidé historie...
Opavští Přemyslovci: Schopní diplomati, vrah a černá ovce

Opavští Přemyslovci: Schopní...

Papež Alexandr IV. uznává v říjnu roku 1260 nemanželské děti českého krále Přemysla...
Jaká zvířata žijí po smrti?

Jaká zvířata žijí po smrti?

Život po smrti zní spíš jako námět na horor. Ve skutečnosti...
Ustřelí si tvář a změní život. Slavný dramatik pak pozvedne Národní divadlo

Ustřelí si tvář a změní život....

„Tak dobrou noc, drahá,“ zamumlá Ladislav Stroupežnický a zabouchne za...
Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci

Zrod japonského ekonomického tygra:...

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny. V roce 1869 dochází v...
Proměna Japonska: Reformy císaře Meidžiho poslaly samuraje do důchodu

Proměna Japonska: Reformy císaře...

„Vrazil dýku tu hluboko pod pasem do levé strany těla, táhl jí pomalu ku straně pravé a...
Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil tajné fondy pro prezidenta Masaryka?

Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil...

„My jsme proti vnášení třídního boje do naší společnosti. My nechceme třídní boj, ale třídní kompromis,“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.