5 největších „megastrojů“ na kolech či kolejích

Lidé dokážou sestrojit ledacos. Na jedné straně umějí dnes inženýři pracovat na škálách, které se blíží velikosti jednotlivých atomů, na druhé straně sestrojují stroje, vedle kterých vypadá člověk asi jako blecha vedle slona.

Jak tedy vypadá pět největších strojů, které lze potkat na cestě Amerikou? Lidé dokážou sestrojit ledacos. Na jedné straně umějí dnes inženýři pracovat na škálách, které se blíží velikosti jednotlivých atomů, na druhé straně sestrojují stroje, vedle kterých vypadá člověk asi jako blecha vedle slona.</p><p> Jak tedy vypadá pět největších strojů, které lze potkat na cestě Amerikou?

Většina čtenářů, kteří jsou bytostmi mužského pohlaví, si v dětství jistě hrála s autíčky. Představte si ale, že se velikostní poměr obrátí. Existují skutečně stroje, vedle nichž člověk vypadá jako oživlý panáček Igráček, který byl vyroben proto, aby si měly stroje s čím hrát.

Ti šťastlivci, kteří měli možnost podobná monstra ovládat, se však shodují na jednom – přes své gigantické rozměry jsou tyto stroje pořád našimi pomocníky. Byli vyrobeni proto, aby nám ulehčovali život, a nechají se ovládat mnohem jednodušeji, než to na první pohled vypadá.

K čemu jsou největší stroje světa?Kdybychom vyhlásili pomyslnou soutěž o největší zařízení, které kdy člověk sestrojil, měli bychom ihned jasno. Ty největší stroje nám paradoxně napomáhají nahlédnout do světa pod hranicí velikosti atomu – jsou to obří urychlovače částic.

Největšími mechanickými stroji světa jsou zase zařízení určená k práci v povrchových uhelných dolech. Rekord mezi nimi drží gigantické rypadlo, které postavila německá firma Krupp. Tento měří na výšku 95 metrů a rozpětí jeho ramen činí dokonce celých 215 metrů, tedy více než dvojnásobek délky fotbalového hřiště.

Tento obří lidský sluha, který byl stavěn celých 5 let, dokáže denně vytěžit 76 000 m3 důlního materiálu, tedy ekvivalent asi 175 plaveckých bazénů o délce 25 metrů. Ne všechny stroje mohou ale stát na místě.

Řadu z nich je třeba opatřit koly, aby mohla svůj náklad přepravovat z místa na místo. V našem výčtu pohyblivých gigantů nebude chybět gigantický nakládač, obří hasící vůz či nákladní zařízení, které posunuje po kolejích obří teleskop.

Nakladač LeTorneau L-2350

výška: 6,45 metruváha: 293 tunvýkon: 2300 koňských silrekordní faktor: objem nádrže je celých téměř 4 000 litrů

Tento mamutí stroj je zdaleka největším typem nakladače na světě. Konstruktéři jej připravili pro jeden z nejtěžších úkolů vůbec – práci v povrchových dolech. Jakmile se tento gigant spustí do dolu, stane se pro něj toto místo doslova kolébkou i hrobem – už jej nikdy nedokáže opustit.

L-2350 doslova láme rekordy takřka ve všech směrech. Do své olbřímí nakládací lžíce dokáže na jeden „hlt“ pojmout neuvěřitelných 41 m3 materiálu o hmotnosti až 75 tun. Gigantická je také jeho nádrž na pohonné hmoty – pojme do ní až 4 000 litrů paliva.

Aby také ne, když ho za 24 hodin provozu dokáže spálit více než 4500 litrů! Řízení takového stroje je povoleno pouze nejzkušenějším důlním „žokejům“ – nejdůležitější kvalifikací je dokonalá schopnost prostorového odhadu.

Ten, kdy by si tohoto kovového „miláčka“ chtěl pořídit domů, by se ale musel pěkně plácnout přes kapsu. Jeho cena je 7,6 milionu dolarů. Za stejné peníze byste dnes v Čechách pořídili 564 škodovek Otavií Tour.

Hasicí vůz Oshkosh Striker 4500

výška: 3,8 metruváha: 58 tunvýkon: 950 koňských silrekordní faktor: z nádrže o objemu 17 000 litrů dokáže vystříkat 4 730 litrů za minutu

Hasicí vůz Oshkosh Striker 4500 je největším svého druhu na trhu. Je také určen pro zcela speciální úkoly – ochraně letiště. Pro tento specifický úkol je také zcela konkrétně vybaven. I při své gigantické hmotnosti dokáže na rychlost 80 km/h zrychlit za 35 sekund, přičemž maximální rychlost, kterou je schopen vyvinout, je až 110 km/h.

Jeho kabina je takřka celá prosklená, takže umožňuje řidiči dokonalý panoramatický výhled. Na střeše a pod předním sklem jsou umístěny dvě hasičské „střílny“, z nichž může proudit voda až do vzdálenosti 70 metrů.

Kromě nádrže o objemu 17 000 litrů má také ještě jednu nádrž, do které se vejde 2385 litrů hasící pěny. Abyste si takového mazlíčka pořídili do vaší obecní hasičské zbrojnice, museli byste za něj zaplatit cenu odpovídající 1 milionu dolarů, za který byste si dnes koupili asi 77 škodovek.

Nákladní plošina pro obří letadla Boeing TLD DBL-110

výška: 10 metrů s plně zvednutou plošinouváha: 110 tunvýkon: 325 koňských silrekordní faktor: dokáže zvednout náklad o hmotnosti 68 tun do výšky 10 metrů

Další položkou v naší přehlídce gigantů je stroj, který je stejně jako předchozí určen pro letištní provoz. Ale zatímco hasičská auta mohou přece jen zasahovat i jinde, nákladní plošina pro letadla by se sotva uplatnila mimo letištní plochu.

To platí dvojnásob právě pro typ TLD DBL-110, který byl vyroben k jednomu speciálnímu účelu – sloužit jako obsluha posledního typu letadla firmy Boeing – Boeingu 787, zvaného též Dreamliner. Tento nový typ Boeingu je využíván především pro osobní dopravu – někdy je ale přece jen třeba zahrát si s letadlem „na doktora“ a provést na něm nejrůznější úpravy.

A to je chvíle pro „stodesítku“, která se k díky nesmírné šikovnosti řidiče přiblíží na svých 32 kolech co nejblíže k letadlu a práce mohou začít.

Výklopný nákladní vůz Catepillar 797F

výška: 7 metrůváha: 687,5 tunyvýkon: 4000 koňských silrekordní faktor: nejsilnější nákladní auto světa, uveze až 400 tun nákladu

Typ 797B je největším typem nákladního vozu, který vyrábí americká firma Catepillar Inc. Je tak obrovitý, že se na místo určení nemůže jako každý jiný náklaďák dostat po silnici, ale musí být sestaven přímo na místě z dovezených součástek.

Tento megastroj patří opět do rodiny strojů, využívaných při dobývání nerostného bohatství. Je určen speciálně pro těžbu přírodního asfaltu a jeho síla je skutečně neuvěřitelná. Na jeho korbu je možno naložit neuvěřitelných 400 tun nákladu!

Tento model má také největší „světlou výšku“ (tedy vzdálenost podvozku od země) ze všech nákladních vozů – okolo 1 metru. Jedna jediná pneumatika tohoto stroje (Michelin 59/80R63) stojí 40 000 dolarů a její průměr je takřka přesně 4 metry.

Vedle takového auta vypadá člověk skutečně jako drobounký trpaslík.

Posunovač obřího teleskopu Telescope Mover

výška: 4,5 metruváha: 90 tunvýkon: 400 koňských silrekordní faktor: pohyb po kolejích se uskutečňuje díky čtyřem motorům, které pohánějí tři hydraulické pumpy o výkonu 340 litrů za minutu

I tak obrovská a zároveň neobvyklá zařízení, jako jsou teleskopy využívané astronomy k nahlížení do nevzdálenějších částí vesmíru, se musí čas od času přemisťovat. Poslední pohyblivý gigant z naší přehlídky tedy nepracuje ani v dole, ani na letišti, ale v pouštích amerického Nového Mexika, kde se stará o pohyb 27 obrovitých misek radioteleskopů.

Každá jednotlivá miska má velmi solidní velikost – průměr 22 metrů a váhu 230 tun. Jednotlivé teleskopy jsou propojeny kolejnicemi a uspořádány do tvary gigantického Y. Pro účely pozorování je však výhodné, když jsou teleskopy občas přeskupeny, a tak je nutno jimi po kolejnicích dobře pohybovat.

Podél kolejnic je vystavěno 72 „garáží“, kam mohou být jednotlivé teleskopy odloženy tak, aby se ostatním nepletly v cestě. Právě kvůli jejich pohybu je zde pár gigantických posunovačů, které musejí obsluhovat celé týmy speciálně vyškolených dělníků.

Autor: Michal Andrle
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
V Indii byl vynalezen robot na sběr kokosů

V Indii byl vynalezen robot na...

Také státy, od kterých se po technologické stránce neočekávají zázraky,...
Umělá inteligence z Česka pomáhá chytat zločince po celém světě

Umělá inteligence z Česka pomáhá...

Terorista, jenž se chystá nastoupit do letadla, vězeň, který se pod záminkou...
Domácí monitorování srdce s využitím mobilního telefonu

Domácí monitorování srdce s...

Brandýská nemocnice v současné době nabízí svým pacientům možnost domácího monitorování...
Japonsko investuje do létajících aut. Chtělo by je komercializovat do roku 2023

Japonsko investuje do létajících...

Reálný plán, nebo jen naivní sen? Japonská vláda nedávno oznámila, že hodlá...
Pandemie nahrává „šmírákům“

Pandemie nahrává „šmírákům“

Vaše dítě, žárlivý partner nebo zdánlivý kamarád – tito všichni mohou dostat...
Mechanické ploty nebo elektřina?

Mechanické ploty nebo elektřina?

Desítky tisíc až statisíce kaprovitých ryb ročně táhnou z nádrže Lipno do horní...
Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích – Výstava motocyklů v Hořicích

Nesmrtelný dvoutakt na závodních...

Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr....
Vlak rychlý jako letadlo

Vlak rychlý jako letadlo

Magneticky levitující vlak je znám pod zkratkou maglev. Provozován je na...
Německo chce lidi donutit ke koupi elektromobilů. Nabíječky budou na každém rohu…

Německo chce lidi donutit ke koupi...

Německo se ze všech sil snaží urychlit přechod na elektromobily. Proto se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Opavští Přemyslovci: Schopní diplomati, vrah a černá ovce

Opavští Přemyslovci: Schopní...

Papež Alexandr IV. uznává v říjnu roku 1260 nemanželské děti českého krále Přemysla...
Jaká zvířata žijí po smrti?

Jaká zvířata žijí po smrti?

Život po smrti zní spíš jako námět na horor. Ve skutečnosti...
Ustřelí si tvář a změní život. Slavný dramatik pak pozvedne Národní divadlo

Ustřelí si tvář a změní život....

„Tak dobrou noc, drahá,“ zamumlá Ladislav Stroupežnický a zabouchne za...
Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci

Zrod japonského ekonomického tygra:...

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny. V roce 1869 dochází v...
Proměna Japonska: Reformy císaře Meidžiho poslaly samuraje do důchodu

Proměna Japonska: Reformy císaře...

„Vrazil dýku tu hluboko pod pasem do levé strany těla, táhl jí pomalu ku straně pravé a...
Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil tajné fondy pro prezidenta Masaryka?

Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil...

„My jsme proti vnášení třídního boje do naší společnosti. My nechceme třídní boj, ale třídní kompromis,“...
Lidé, kteří přežili vlastní smrt

Lidé, kteří přežili vlastní smrt

Jejich blízcí byli přesvědčeni, že nadobro opustili tento...
Bez dalekohledu a fraucimoru. Koperník se vyhne i mučidlům

Bez dalekohledu a fraucimoru....

„Taková tvrzení jsou ve zřejmém rozporu s Písmem, a tudíž nemohou být...
Proč si šestiletý Jan Kalvín nemohl přečíst Bibli?

Proč si šestiletý Jan Kalvín nemohl...

Teolog francouzského původu Jan Kalvín (1509–1564) se narodil v rodině sekretáře biskupa ve...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.