Domů     Technika
Nová studie: Řidiči s handsfree jezdí stejně jako opilci!
21.stoleti 19.3.2009

To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.

Výsledky tohoto výzkumu hovoří jasnou řečí. Pokud řidič se svým vozem sviští rychlostí kolem sta kilometrů v hodině a v tu chvíli dojde k neočekávané situaci, kdy musí okamžitě zastavit, jeho brzdná dráha je o šest metrů delší než u šoféra, který se plně soustředí jen na jízdu. Šest metrů, co to je? – může někdo namítnout. Ovšem na silnici je to dost dlouhá vzdálenost, na které se může rozhodovat o zdraví i o životech.

Zpomalené reakce

Jak výzkum probíhal? Samozřejmě že ne někde na dálnici, kde by mohlo dojít k všeobecnému ohrožení. Několik dobrovolníků bylo posazeno před trenažér, který simuloval jízdu v automobilu. Jeden vzorek měl při simulované jízdě telefonovat pomocí handsfree. Druhý vzorek pak nebyl rozptylován ničím a veškerá jeho pozornost byla tak soustředěna pouze na ovládání vozu.
Rozdíly mezi výkony obou skupin byly více než patrné. Testované osoby, které během jízdy telefonovaly, měly na nenadálé podněty pomalejší reakce, v průměru až o 0,2 vteřiny. Představa, jak by asi vypadala jízda v horských serpentinách při řízení, které je o tento interval zpožděné, je více než výmluvná.

Půlvteřinové zpoždění

Rozdíl byl znát i v obsahu hovorů. Pokud řidiči volala jeho manželka s dotazem, zda si nezapomněl čisté kapesníky, reakční zpoždění nebylo tak velké. Pokud se ovšem hovor týkal nějakých závažnějších a sofistikovanějších témat, které vyžadují propracované odpovědi, reakce se zpozdila až na půl vteřiny. A to už je skutečně sebevražedné. „Provádět obchodní hovory za jízdy rozhodně nelze doporučit,“ prohlásili vedoucí výzkumu Melina Kunarová a Todd Horowitz.
Pokud testovaná osoba odpovídala pouze mechanicky a informace z telefonního hovoru okamžitě vypouštěla druhým uchem ven, byly výsledky o něco lepší. „Telefonovat bez používání rukou nestačí. Pokud se totiž snažíme vytvořit komplexní odpovědi, mozek se tolik nesoustředí na bezpečnou jízdu,“ tvrdí Kunarová s Horowitzem. Koneckonců, málokterý hovor je tak důležitý, aby se raději nevyplatilo zastavit na minutku někde na odpočívadle a zde telefonát v klidu vyřídit.

Konec telefonování v autě?

Studie amerických vědců vzbudila rozruch po celém světě. V současnosti se jejími výsledky zabývá i Evropská unie. Na její půdě dokonce padl i radikální návrh, který by telefonování při jízdě, i za pomoci handsfree, striktně zakázal. Otázkou je, zda podobné nařízení může projít. Nedávno byl na Slovensku předložen návrh, aby řidiči nemohli během jízdy jíst, pít ani kouřit. Předloha však byla, jak se dalo očekávat, smetena se stolu. Odborníci odhadují, že na českých silnicích ročně zahyne kvůli snížené pozornosti řidičů 200 chodců.

Související články
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy.   Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, […]
Medicína Technika 21.4.2025
Vědecký tým z Kalifornské univerzity v Berkeley oznámil  objev, který poněkud rozčeřil vody optiky a neurovědy: badatelé údajně identifikovali zcela novou barvu, která se vymyká běžnému lidskému vnímání. Tento nový barevný vjem pojmenovali „olo“ a podle samotných autorů experimentu jej nelze reprodukovat ani zobrazit na žádné běžné obrazovce či tiskovině. Objev je výsledkem experimentu, při […]
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Technika 10.4.2025
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu. Nově otevřené České polovodičové centrum (Czech Semiconductor Centre – CSC) má za cíl propojit výzkumné instituce, univerzity a technologické firmy. Pomůže především malým podnikům a startupům s vývojem čipů, […]
Technika 10.4.2025
Společnost Toyota Engineering Society začala loni pracovat na sférickém mobilním zařízení, které bude schopné přepravovat lidi v průhledné kulaté kapsli. Po čtyřech měsících vývoje představila funkční prototyp. Připomíná mobilní kapsli, kterou se pohybovali návštěvníci parku dinosaurů ve filmu Jurský svět. Vozidlo funguje na stejném principu jako kolo pro křečky. Na vnitřní straně koule jsou položeny […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz