Domů     Technika
Nová studie: Řidiči s handsfree jezdí stejně jako opilci!
21.stoleti 19.3.2009

To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.

Výsledky tohoto výzkumu hovoří jasnou řečí. Pokud řidič se svým vozem sviští rychlostí kolem sta kilometrů v hodině a v tu chvíli dojde k neočekávané situaci, kdy musí okamžitě zastavit, jeho brzdná dráha je o šest metrů delší než u šoféra, který se plně soustředí jen na jízdu. Šest metrů, co to je? – může někdo namítnout. Ovšem na silnici je to dost dlouhá vzdálenost, na které se může rozhodovat o zdraví i o životech.

Zpomalené reakce

Jak výzkum probíhal? Samozřejmě že ne někde na dálnici, kde by mohlo dojít k všeobecnému ohrožení. Několik dobrovolníků bylo posazeno před trenažér, který simuloval jízdu v automobilu. Jeden vzorek měl při simulované jízdě telefonovat pomocí handsfree. Druhý vzorek pak nebyl rozptylován ničím a veškerá jeho pozornost byla tak soustředěna pouze na ovládání vozu.
Rozdíly mezi výkony obou skupin byly více než patrné. Testované osoby, které během jízdy telefonovaly, měly na nenadálé podněty pomalejší reakce, v průměru až o 0,2 vteřiny. Představa, jak by asi vypadala jízda v horských serpentinách při řízení, které je o tento interval zpožděné, je více než výmluvná.

Půlvteřinové zpoždění

Rozdíl byl znát i v obsahu hovorů. Pokud řidiči volala jeho manželka s dotazem, zda si nezapomněl čisté kapesníky, reakční zpoždění nebylo tak velké. Pokud se ovšem hovor týkal nějakých závažnějších a sofistikovanějších témat, které vyžadují propracované odpovědi, reakce se zpozdila až na půl vteřiny. A to už je skutečně sebevražedné. „Provádět obchodní hovory za jízdy rozhodně nelze doporučit,“ prohlásili vedoucí výzkumu Melina Kunarová a Todd Horowitz.
Pokud testovaná osoba odpovídala pouze mechanicky a informace z telefonního hovoru okamžitě vypouštěla druhým uchem ven, byly výsledky o něco lepší. „Telefonovat bez používání rukou nestačí. Pokud se totiž snažíme vytvořit komplexní odpovědi, mozek se tolik nesoustředí na bezpečnou jízdu,“ tvrdí Kunarová s Horowitzem. Koneckonců, málokterý hovor je tak důležitý, aby se raději nevyplatilo zastavit na minutku někde na odpočívadle a zde telefonát v klidu vyřídit.

Konec telefonování v autě?

Studie amerických vědců vzbudila rozruch po celém světě. V současnosti se jejími výsledky zabývá i Evropská unie. Na její půdě dokonce padl i radikální návrh, který by telefonování při jízdě, i za pomoci handsfree, striktně zakázal. Otázkou je, zda podobné nařízení může projít. Nedávno byl na Slovensku předložen návrh, aby řidiči nemohli během jízdy jíst, pít ani kouřit. Předloha však byla, jak se dalo očekávat, smetena se stolu. Odborníci odhadují, že na českých silnicích ročně zahyne kvůli snížené pozornosti řidičů 200 chodců.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz