Domů     Technika
Nová studie: Řidiči s handsfree jezdí stejně jako opilci!
21.stoleti 19.3.2009

To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.

Výsledky tohoto výzkumu hovoří jasnou řečí. Pokud řidič se svým vozem sviští rychlostí kolem sta kilometrů v hodině a v tu chvíli dojde k neočekávané situaci, kdy musí okamžitě zastavit, jeho brzdná dráha je o šest metrů delší než u šoféra, který se plně soustředí jen na jízdu. Šest metrů, co to je? – může někdo namítnout. Ovšem na silnici je to dost dlouhá vzdálenost, na které se může rozhodovat o zdraví i o životech.

Zpomalené reakce

Jak výzkum probíhal? Samozřejmě že ne někde na dálnici, kde by mohlo dojít k všeobecnému ohrožení. Několik dobrovolníků bylo posazeno před trenažér, který simuloval jízdu v automobilu. Jeden vzorek měl při simulované jízdě telefonovat pomocí handsfree. Druhý vzorek pak nebyl rozptylován ničím a veškerá jeho pozornost byla tak soustředěna pouze na ovládání vozu.
Rozdíly mezi výkony obou skupin byly více než patrné. Testované osoby, které během jízdy telefonovaly, měly na nenadálé podněty pomalejší reakce, v průměru až o 0,2 vteřiny. Představa, jak by asi vypadala jízda v horských serpentinách při řízení, které je o tento interval zpožděné, je více než výmluvná.

Půlvteřinové zpoždění

Rozdíl byl znát i v obsahu hovorů. Pokud řidiči volala jeho manželka s dotazem, zda si nezapomněl čisté kapesníky, reakční zpoždění nebylo tak velké. Pokud se ovšem hovor týkal nějakých závažnějších a sofistikovanějších témat, které vyžadují propracované odpovědi, reakce se zpozdila až na půl vteřiny. A to už je skutečně sebevražedné. „Provádět obchodní hovory za jízdy rozhodně nelze doporučit,“ prohlásili vedoucí výzkumu Melina Kunarová a Todd Horowitz.
Pokud testovaná osoba odpovídala pouze mechanicky a informace z telefonního hovoru okamžitě vypouštěla druhým uchem ven, byly výsledky o něco lepší. „Telefonovat bez používání rukou nestačí. Pokud se totiž snažíme vytvořit komplexní odpovědi, mozek se tolik nesoustředí na bezpečnou jízdu,“ tvrdí Kunarová s Horowitzem. Koneckonců, málokterý hovor je tak důležitý, aby se raději nevyplatilo zastavit na minutku někde na odpočívadle a zde telefonát v klidu vyřídit.

Konec telefonování v autě?

Studie amerických vědců vzbudila rozruch po celém světě. V současnosti se jejími výsledky zabývá i Evropská unie. Na její půdě dokonce padl i radikální návrh, který by telefonování při jízdě, i za pomoci handsfree, striktně zakázal. Otázkou je, zda podobné nařízení může projít. Nedávno byl na Slovensku předložen návrh, aby řidiči nemohli během jízdy jíst, pít ani kouřit. Předloha však byla, jak se dalo očekávat, smetena se stolu. Odborníci odhadují, že na českých silnicích ročně zahyne kvůli snížené pozornosti řidičů 200 chodců.

Související články
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz