Kolik pracovních dní ročně ztratí průměrně člověk jen tím, že se probírá spamem ve své emailové schránce? Zní to neuvěřitelně, ale jsou to téměř tři dny. Aspoň to vyplývá ze závěrů studie, kterou zveřejnili němečtí vědci.
1200 minut, 20 hodin, skoro tři pracovní dny. Přesně tolik za celý rok člověk věnuje třídění nevyžádané pošty. Každý den se řada lidí musí prodírat záplavou nabídek na snadné vydělání peněz, odkazy na nahé herečky či zpěvačky, nebo nabídkami různých podloudných internetových obchodů.
Stále rizikovější spam
Na jeden den tedy připadají čtyři minuty, kdy se člověk pracující někde v kanceláři věnuje mazání spamu. Tedy doufejme, že mazání, protože spam je stále nebezpečnější. Častokrát obsahuje i škodlivé kódy a na první pohled nenápadně se snaží vylákat osobní údaje. Není to tak dávno, kdy republiku zaplavil spam tvářící se jako regulérní e-mail z České spořitelny, který po příjemci žádal odeslání údajů nutných k přístupu k internetbankingu. Nešťastníci, kteří se nechali napálit – a kupodivu jich nebylo málo – pak jen s hrůzou a s drkotajícími zuby mohli sledovat, jak z jejich účtů mizí jejich úspory.
Bohužel, podobné záležitosti se objevují čím dál častěji. Podle antivirové firmy Symantec podíl nebezpečného a útočného spamu stoupl mezi loňským květnem a říjnem o neuvěřitelných 1200 procent. Obvykle je na podobný typ nevyžádané pošty navázán trojský kůň, který se jako parazit usadí v hostitelském počítači a odesílá důvěrná data.
Ovšem tato data šiřitel spamu získá i tím, že na jeho zprávu příjemce odpoví. Nedávno celkem slušně zabodoval spamer, který nabízel brýle, umožňující vidět skrze oblečení. Byl to samozřejmě blud, ale i zde se nemálo lidí nechalo napálit.
Otravuje už tři desetiletí
E-mail je pohodlný a rychlý způsob šíření informací. Většinou se ovšem virtuálními poštovními kanály neřítí zamilovaná psaní ani pracovní texty. Téměř 80 procent veškeré emailové komunikace tvoří právě spam. Ve veřejnosti je rozšířená představa, že drtivou část nevyžádané pošty tvoří erotika. Kupodivu statistiky hovoří o tom, že tato oblast, jinak samozřejmě velmi lákavá, tvoří jen okolo dvou procent spamu.
Loni spam oslavil kulaté narozeniny, bylo mu již 30 let. Skutečně, první nevyžádaná virtuální pošta se objevila už u předchůdce internetu – v síti Arpanet. Tehdy se jednalo o pozvánku na prezentaci nových produktů společnosti Digital Equipment Corporation. Rozesílal ji zaměstnanec této firmy Gary Thuerk. On sám však nerad slyší, že by měl být otcem spamu. Raději sám sebe pokládá za zakladatele e-marketingu.
Spam má tedy na svém hřbetě tři křížky. Je v plné síle a rozhodně nemá v úmyslu na své intenzitě ubrat. Ukradl-li nám loni 4 minuty denně, rozhodně se s tímto výsledkem nesmíří. Kolik to bude v tomto roce? Odborníci se vzácně se shodují, že to určitě bude více. Otázkou zůstává, o kolik.
Původ spamu podle zemí
1. USA 29 %
2. Turecko 8 %
3. Rusko 7 %
4.–6. Čína 4 %
Korejská rep. 4 %
Indie 4 %