Domů     Technika
Sněžný skútr
21.stoleti 19.12.2008

První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.Tuhé nápravy vozu byly odpruženy listovým perem a jeho čtyřválcový motor dával výkon 20 koní (15 kw). Ford T byl dlouhý 3,40 m, široký 1,68 m a podle provedení s nataženou střechou vysoký až 1,80 m. Verze pro první snowmobil byla vybavena na zadní nápravě čtyřmi koly, opatřenými kovovými pásy a vpředu nahradily kola dvě řiditelné lyžiny (!?!). Majitel patentu, jistý Virgil D. White, vyráběl i verzi s užším rozvorem kol, přizpůsobeným tehdy používaným saním, aby se jeho motorové saně mohly pohybovat v jejich kolejích. První čtyři kusy byly v zimě používány americkou poštou pro doručování spěšných zásilek. Snowmobil mohl i na sněhu dosahovat rychlosti okolo 50 km/hod. Výměna kol za lyže a pásový pohon prý byla tak jednoduchá, že ji zvládl během pár minut každý farmář. Patent se ujal i jako sandmobil, tedy písečné auto a úspěšně jezdil v Jižní Africe, v Alžírsku a v Egyptě. Mezi lety 1924 a 1929 se těchto pásových vozidel vyrábělo ročně až 3300 kusů.
Dnešní sněžné skútry, které vídáme i na našich horách, jsou lehké, aerodynamicky kapotované stroje o velkém výkonu a dosahují rychlostí až 180 kilometrů za hodinu. Jsou vybaveny gumovými pásy a nechybí v nich celá řada prvků z moderních automobilů. Ceny těchto rychlých strojů se pohybují od 150 000 do 400 000 korun.

Související články
Technika Zajímavosti 20.11.2025
Pneumatiky z PET lahví, sklady poháněné sluncem a recyklace, co vrací staré pláště zpět do hry. Věda se setkává s odpovědností a i obyčejná pneumatika může změnit svět. Continental přepisuje pravidla mobility – tiše, zeleně, efektivně. Společnost Continental se už pár let zaměřuje na snížení environmentální stopy pneumatik během jejich používání a pracuje na vývoji […]
Technika Zajímavosti 14.11.2025
Když dnes čínská automobilka BYD předvádí svou technologii, působí to, jako by automobilka přinesla do elektromobility vlastní blesk z nebes. Nabíjecí výkon až 1 megawatt – číslo, které ještě před pár lety patřilo spíš do sci-fi, teď běží před očima návštěvníků veletrhů e-Salon. Přepočet je jednoduchý a trochu absurdní: každou sekundu přibydou 2 kilometry dojezdu, […]
Když vinař vylisuje poslední kapku moštu, zůstane mu hromada zbytků – slupky, semena, stopky. Pro většinu lidí bezcenný odpad, pro vědce z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC) ale hotový poklad. Z matoliny, jak se této směsi říká, se totiž může stát surovina, která najde cestu do pekáren, kosmetických salónů i do průmyslových dílen. […]
Objevy Technika 6.11.2025
Novou metodu umožňující spouštět chemické reakce v živých organismech podle lokální hodnoty pH vyvinul tým vědců z ETH Curych vedený Helmou Wennemers a Athanasiosem Markosem, který působí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Tento postup otevírá cestu k přesnější diagnostice a cílené léčbě nádorů či zánětlivých onemocnění. Výsledky výzkumu zaměřeného na vývoj nové bioorthogonální […]
Budeme jednou bydlet v domech z hub? Český projekt SAMOROST převedl zdánlivé sci-fi do reality a ukázal nový směr udržitelného stavebnictví. Podhoubí reishi propojené s odpadním substrátem s obsahem celulózy, přírodní stavební materiál s minimální uhlíkovou stopou, ekologická náhrada polystyrenu – to vše je mykokompozit, budoucnost udržitelného bydlení. Jak vzniká, jaké jsou jeho vlastnosti a potenciál a kde […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz