Most přes moře bude mít i Indie

Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.

V červnu tohoto roku se doprava šestého největšího města světa výrazně zjednoduší. V té době by měl být zprovozněn 5,6 kilometru dlouhý most přes moře. Podle odhadů by novou komunikaci přes moře mělo využívat až 120 000 řidičů denně.

Doprava materiálu potrubím

Cena visutého mostu se vyšplhala na závratných 400 milionů dolarů (5,84 miliardy korun). Stavba konstrukce je více než obtížná. Místní klima dovoluje dělníkům pracovat na svém díle jen šest až sedm měsíců v roce. V oblasti působí silné větry a divoké přílivy a odlivy znemožňují na místa dopravu stavebního materiálu. Lokalitu ohrožují i období dešťů, tolik typické pro indický subkontinent. Na tři tisíce stavbařů je tak v trvalém ohrožení. Místní úřady tedy nechaly postavit něco jako materiálovod, tedy potrubí, kterým je potřebný materiál na stavbu dopravován.
Výstavbu bombajské infrastruktury komplikuje fakt, že město se nachází na sedmi ostrovech. V současnosti zde žije 18 milionu lidí. Ne každý z nich vlastní automobil, ale i tak počet bombajských automobilů dosahuje půl druhého milionu.

Stavba nového věku

Most bude spojovat dvě předměstí v jižní části města. Mýtné za cestu přes most bude stát jeden dolar a zkrátí cestu až o celou hodinu. Současná komunikace totiž vede přes naprosto nevyhovující úzký násep. Radní i investoři tvrdí, po dostavbě nového mostu budou zácpy minulostí. Zkušenost z mnohých měst ovšem říká, že zácpy mají tendenci se stěhovat na jiná místa.
Radnice naplánovala řadu projektů k vyřešení problémů s infrastrukturou v této oblasti, od železnice přes podzemní dráhu až po vyvýšené chodníky. Většina z nich ovšem zůstala jen na papíře, pouze nový most, jehož první návrhy pocházejí již z roku 1980, se blíží ke svému dokončení. Jedná se o velmi zajímavou ocelovou konstrukci, která svým vzezřením zapadá do architektury nového století.

Způsobí most hladomor?

Indické úřady věří, že most se stane architektonickým skvostem a zvýší zájem turistů o město na západě Indie. Proti stavbě se však vzedmula i vlna odporu. Tu vyvolali především ekologičtí aktivisté. „Mnoho studií, vypracovaných za poslední roky, říká, že pobřeží, mangrovníky (rod dvouděložných rostlin z čeledi ledvinovníkovitých, například Mangifera indica, původem právě z Indie, patři mezi nejdůležitější tropické dřeviny pěstované pro chutné plody – mango.) a zátoky musí zůstat nedotčeny. Množství ryb se snižuje. Nejméně na třech plážích můžeme vidět dopad stoupající hladiny a nic se s tím nedělá,“ prohlásil indický ekolog Giríš Raut. Podle něj hluboké pilíře a zbytečná úprava břehů na obou stranách mostu budou mít hrůzostrašné následky.
Stavba má mít negativní vliv údajně především na mořské dno. Mořští živočichové mohou být mostem ohroženi, což ve svých důsledcích může mít mnohem širší dopad. Řada obyvatel Bombaje se živí rybářstvím, takže pokud by se obavy ekologů naplnily, bída bombajských periférií by se ještě prohloubila. Radnice se ovšem brání tím, že projekt zaznamenal proti původním úmyslům značný posun ve prospěch životního prostředí. Most má prý údajně vylepšený design a mořského prostředí se téměř nedotýká. Více asi napoví až výzkumy, které se v této lokalitě chystají.    
 Nejdelší mosty na světě

most         přemosťuje          země                délka (m)    rok využití

most přes jezero Pontchartrain  jezero Pontchartrain  USA           38 422  1969  silniční
most Donghai    Východočínské moře   Čína       32 500  2005  silniční
most přes zátoku Chesapeake  zátoka Chesapeake  USA           24 140  1964  silniční
most přes přeliv Bonnet Carré  přeliv Bonnet Carré  USA           17 702  1960  silniční
most Vasco da Gama   Tajo    Portugalsko  17 185  1998  silniční
most Penang    Jižní průliv   Malajsie  13 500  1985  silniční
Rio de Janeiro – Niterói   zátoka Guanabara  Brazílie   13 290  1974  silniční
most Konfederace   Northumberlandská úžina    Kanada    12 900  1997  silniční
třetí vnitrozemský most  Lagoská laguna  Nigérie   11 800  1990  silniční
most Lezíria    Tajo    Portugalsko  11 670  2007  silniční

Nejdelší mosty v České republice

most      přemosťuje délka (m) rok využití 

most přes Ohři u Doksan   Ohře   1 183  1998 silniční 
Negrelliho viadukt v Praze   Vltava   1 100  1850 železniční most přes tratě v Trmicích   železnice 1 085  2006 silniční
most v Knínicích               údolí  1 071  2006 silniční
most přes Moravu u Uherského Hradiště Morava 1 011  2000 silniční


A co české mosty?

Nejen v Indii či jinde ve světě lze najít zajímavé mostní konstrukce. Výrazným počinem českého stavitelství, který se může směle měřit se světem, je Mariánský most v Ústí nad Labem, který vznikl v ateliéru Romana Kouckého, jednoho z nejlepších současných tuzemských architektů. Z jeho nákresů pochází i řada jiných podařených staveb, třeba most v Českých Budějovicích nebo v Drážďanech. Most je tvořen dvěma šedesátimetrovými pylony, z každého z nich vychází 15 lan nesoucích mostovku, která je dlouhá 179 metrů. Most je městotvorný, respektuje nejen okolní krajinu, ale i starší stavby, například jeho výška je totožná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kouckého most váží 3500 tun a jako materiál k jeho výstavbě byla použita ocel a železobeton.
Netradiční mostní konstrukce tvoří protiváhu Mariánské skále v místě zvaném Ústecká brána. Společně s hradem Střekov se stal symbolem severočeské metropole. Rok po svém otevření, tedy v roce 1999 získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí European Steel Design Awards. Most je nejen pěkný pro oko, ale i odolný, ničivé povodně roku 2002 přestál bez obtíží.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Přichází éra ohebných mobilů

Přichází éra ohebných mobilů

Jihokorejská společnost Samsung nečekaně odhalila své „želízko v ohni“ na poli...
Američan vyvinul speciálního robota, který si dokáže roztavit nohy

Američan vyvinul speciálního...

Americký odborník Jianguo Zhao z Coloradské státní univerzity vytvořil vskutku...
Kamarád ke sdílení

Kamarád ke sdílení

Automobilky se již pilně připravují na letošní ženevský autosalon a...
Běhá si, ani neví, jak

Běhá si, ani neví, jak

Novinka na poli autonomní robotiky se jmenuje AntBot. Jak již...
Vědci získávají oxid křemičitý ze slupek od rýže

Vědci získávají oxid křemičitý ze...

Liberečtí vědci objevili metodu, kterou lze získat oxid křemičitý ze slupek od...
Jihočeští biologové sledují 600 tisíckrát zvětšené buňky ve 3D

Jihočeští biologové sledují 600...

Pohledy do mikrosvěta získávají díky nejnovějšímu elektronovému mikroskopu, který...
Koenigsegg chce být dostupnější!

Koenigsegg chce být dostupnější!

Automobilka Koenigsegg ročně prodá asi dvacet vozů. Takto nízké číslo samo o...
Nový bojový letoun na obzoru

Nový bojový letoun na obzoru

V rámci Future combat air system – FCAS (budoucího systému...
V Indii jede Jawa

V Indii jede Jawa

Legendární česká značka motocyklů Jawa – přesněji tedy indická...
Laserový systém dokáže přenášet zvuk až k uchu příjemce

Laserový systém dokáže přenášet...

Představte si tu možnost dostávat signály přímo až k uchu, aniž by je mohl zaznamenat...

Nenechte si ujít další zajímavé články

VIDEO: Proč se rodí siamská dvojčata?

VIDEO: Proč se rodí siamská...

I přesto, že se to neděje příliš často, občas se...
Ředitel Zemské banky Karel Mattuš: Poctivec, který čekal na příležitost

Ředitel Zemské banky Karel Mattuš:...

Když se na konci 80. let 19. století rozhodne Sněm Království českého založit...
Na prvním dojmu záleží! S naší důvěrou k cizincům si lidský mozek hraje

Na prvním dojmu záleží! S naší...

Řečí a poučení o tom, jak máme být při jednání s cizinci opatrní, a...
Pandy nejsou jen roztomilá zvířata, ale také cenný vývozní artikl

Pandy nejsou jen roztomilá zvířata,...

Panda jako první krok na čínských diplomatických cestách. Právě tím se...
Z lásky se směla provdat jediná dcera Marie Terezie

Z lásky se směla provdat jediná...

„Adieu myšičko,“ loučí se v dopise se svým ženichem Františkem Štěpánem...
VIDEO: Jak by vypadal svět, kdyby neexistovalo Slovensko?

VIDEO: Jak by vypadal svět,...

O Slovensko jsme vlastně přišli už několikrát. Co...
Tragické lásky Hollywoodu: Liam Neeson a Natasha Richardsonová

Tragické lásky Hollywoodu: Liam...

„Nemůžete se na to připravit. Myslíte si, že to pláčem odplavíte, ale...
Karel IV. se v honbě za římskou korunou neštítil ničeho

Karel IV. se v honbě za římskou...

„Ty budeš jednou římským králem,“ prorokuje Karlovi Lucemburskému kardinál Pierre...
Jak sídla kanceláří ovlivňují rozhodnutí lidí, kteří v nich pracují?

Jak sídla kanceláří ovlivňují...

Obchodní čtvrti plné mrakodrapů se staly součástí všech významnějších...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.