Most přes moře bude mít i Indie

Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb.

Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.

V červnu tohoto roku se doprava šestého největšího města světa výrazně zjednoduší. V té době by měl být zprovozněn 5,6 kilometru dlouhý most přes moře. Podle odhadů by novou komunikaci přes moře mělo využívat až 120 000 řidičů denně.

Doprava materiálu potrubím

Cena visutého mostu se vyšplhala na závratných 400 milionů dolarů (5,84 miliardy korun). Stavba konstrukce je více než obtížná. Místní klima dovoluje dělníkům pracovat na svém díle jen šest až sedm měsíců v roce.

V oblasti působí silné větry a divoké přílivy a odlivy znemožňují na místa dopravu stavebního materiálu. Lokalitu ohrožují i období dešťů, tolik typické pro indický subkontinent. Na tři tisíce stavbařů je tak v trvalém ohrožení.

Místní úřady tedy nechaly postavit něco jako materiálovod, tedy potrubí, kterým je potřebný materiál na stavbu dopravován.Výstavbu bombajské infrastruktury komplikuje fakt, že město se nachází na sedmi ostrovech.

V současnosti zde žije 18 milionu lidí. Ne každý z nich vlastní automobil, ale i tak počet bombajských automobilů dosahuje půl druhého milionu.

Stavba nového věku

Most bude spojovat dvě předměstí v jižní části města. Mýtné za cestu přes most bude stát jeden dolar a zkrátí cestu až o celou hodinu. Současná komunikace totiž vede přes naprosto nevyhovující úzký násep.

Radní i investoři tvrdí, po dostavbě nového mostu budou zácpy minulostí. Zkušenost z mnohých měst ovšem říká, že zácpy mají tendenci se stěhovat na jiná místa.Radnice naplánovala řadu projektů k vyřešení problémů s infrastrukturou v této oblasti, od železnice přes podzemní dráhu až po vyvýšené chodníky.

Většina z nich ovšem zůstala jen na papíře, pouze nový most, jehož první návrhy pocházejí již z roku 1980, se blíží ke svému dokončení. Jedná se o velmi zajímavou ocelovou konstrukci, která svým vzezřením zapadá do architektury nového století.

Způsobí most hladomor?

Indické úřady věří, že most se stane architektonickým skvostem a zvýší zájem turistů o město na západě Indie. Proti stavbě se však vzedmula i vlna odporu. Tu vyvolali především ekologičtí aktivisté. „Mnoho studií, vypracovaných za poslední roky, říká, že pobřeží, mangrovníky (rod dvouděložných rostlin z čeledi ledvinovníkovitých, například Mangifera indica, původem právě z Indie, patři mezi nejdůležitější tropické dřeviny pěstované pro chutné plody – mango.) a zátoky musí zůstat nedotčeny.

Množství ryb se snižuje. Nejméně na třech plážích můžeme vidět dopad stoupající hladiny a nic se s tím nedělá,“ prohlásil indický ekolog Giríš Raut. Podle něj hluboké pilíře a zbytečná úprava břehů na obou stranách mostu budou mít hrůzostrašné následky.

Stavba má mít negativní vliv údajně především na mořské dno. Mořští živočichové mohou být mostem ohroženi, což ve svých důsledcích může mít mnohem širší dopad. Řada obyvatel Bombaje se živí rybářstvím, takže pokud by se obavy ekologů naplnily, bída bombajských periférií by se ještě prohloubila.

Radnice se ovšem brání tím, že projekt zaznamenal proti původním úmyslům značný posun ve prospěch životního prostředí. Most má prý údajně vylepšený design a mořského prostředí se téměř nedotýká. Více asi napoví až výzkumy, které se v této lokalitě chystají.

Nejdelší mosty na světě

most přemosťuje země délka (m) rok využití

most přes jezero Pontchartrain jezero Pontchartrain USA 38 422 1969 silničnímost Donghai Východočínské moře Čína 32 500 2005 silničnímost přes zátoku Chesapeake zátoka Chesapeake USA 24 140 1964 silničnímost přes přeliv Bonnet Carré přeliv Bonnet Carré USA 17 702 1960 silničnímost Vasco da Gama Tajo Portugalsko 17 185 1998 silničnímost Penang Jižní průliv Malajsie 13 500 1985 silničníRio de Janeiro – Niterói zátoka Guanabara Brazílie 13 290 1974 silničnímost Konfederace Northumberlandská úžina Kanada 12 900 1997 silničnítřetí vnitrozemský most Lagoská laguna Nigérie 11 800 1990 silničnímost Lezíria Tajo Portugalsko 11 670 2007 silniční

Nejdelší mosty v České republice

most přemosťuje délka (m) rok využití

most přes Ohři u Doksan Ohře 1 183 1998 silniční Negrelliho viadukt v Praze Vltava 1 100 1850 železniční most přes tratě v Trmicích železnice 1 085 2006 silničnímost v Knínicích údolí 1 071 2006 silničnímost přes Moravu u Uherského Hradiště Morava 1 011 2000 silniční

A co české mosty?

Nejen v Indii či jinde ve světě lze najít zajímavé mostní konstrukce. Výrazným počinem českého stavitelství, který se může směle měřit se světem, je Mariánský most v Ústí nad Labem, který vznikl v ateliéru Romana Kouckého, jednoho z nejlepších současných tuzemských architektů.

Z jeho nákresů pochází i řada jiných podařených staveb, třeba most v Českých Budějovicích nebo v Drážďanech. Most je tvořen dvěma šedesátimetrovými pylony, z každého z nich vychází 15 lan nesoucích mostovku, která je dlouhá 179 metrů.

Most je městotvorný, respektuje nejen okolní krajinu, ale i starší stavby, například jeho výška je totožná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kouckého most váží 3500 tun a jako materiál k jeho výstavbě byla použita ocel a železobeton.

Netradiční mostní konstrukce tvoří protiváhu Mariánské skále v místě zvaném Ústecká brána. Společně s hradem Střekov se stal symbolem severočeské metropole. Rok po svém otevření, tedy v roce 1999 získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí European Steel Design Awards.

Most je nejen pěkný pro oko, ale i odolný, ničivé povodně roku 2002 přestál bez obtíží.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
V Indii byl vynalezen robot na sběr kokosů

V Indii byl vynalezen robot na...

Také státy, od kterých se po technologické stránce neočekávají zázraky,...
Umělá inteligence z Česka pomáhá chytat zločince po celém světě

Umělá inteligence z Česka pomáhá...

Terorista, jenž se chystá nastoupit do letadla, vězeň, který se pod záminkou...
Domácí monitorování srdce s využitím mobilního telefonu

Domácí monitorování srdce s...

Brandýská nemocnice v současné době nabízí svým pacientům možnost domácího monitorování...
Japonsko investuje do létajících aut. Chtělo by je komercializovat do roku 2023

Japonsko investuje do létajících...

Reálný plán, nebo jen naivní sen? Japonská vláda nedávno oznámila, že hodlá...
Pandemie nahrává „šmírákům“

Pandemie nahrává „šmírákům“

Vaše dítě, žárlivý partner nebo zdánlivý kamarád – tito všichni mohou dostat...
Mechanické ploty nebo elektřina?

Mechanické ploty nebo elektřina?

Desítky tisíc až statisíce kaprovitých ryb ročně táhnou z nádrže Lipno do horní...
Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích – Výstava motocyklů v Hořicích

Nesmrtelný dvoutakt na závodních...

Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr....
Vlak rychlý jako letadlo

Vlak rychlý jako letadlo

Magneticky levitující vlak je znám pod zkratkou maglev. Provozován je na...
Německo chce lidi donutit ke koupi elektromobilů. Nabíječky budou na každém rohu…

Německo chce lidi donutit ke koupi...

Německo se ze všech sil snaží urychlit přechod na elektromobily. Proto se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jaké celebrity převyšují ostatní svým intelektem?

Jaké celebrity převyšují ostatní...

O hollywoodských celebritách většinou slyšíme v souvislosti s nějakým...
Zlatý poklad nacistů: Hledá se bezmála 830 miliard korun!

Zlatý poklad nacistů: Hledá se...

V nejluxusnějším apartmá hotelu Ritz sedí na sofá Hermann Göring...
Utekl k nám praotec Čech kvůli mstiteli vraždy?

Utekl k nám praotec Čech kvůli...

Země oplývající mlékem a strdím? Praotec Čech se rozhlédne z oblého kopce....
Místa, kam nesmíte vkročit

Místa, kam nesmíte vkročit

Vaše nohy tam nikdy nevkročí a je to většinou v zájmu...
Rituál, nebo chladnokrevný záměr? Chůva dítě doslova utopí mlékem!

Rituál, nebo chladnokrevný záměr?...

O tom, že malá miminka potřebují mléko, nemusíme vést debaty. Nic se ale nesmí...
Hitlerův synovec sloužil u amerického námořnictva. Strýce nesnášel

Hitlerův synovec sloužil u amerického...

Alois Hitler mladší (1882–1956), nevlastní bratr Adolfa...
Anna Fingerhutová zvládne vést pivovar i výrobnu lihovin

Anna Fingerhutová zvládne vést...

„Je houževnatá, vytrvalá a přísná,“ tak hodnotí povahu Anny Fingehutové její...
Pacientům s těžkou plicní nemocí už nikdo léčbu nevysadí

Pacientům s těžkou plicní nemocí už...

Desítky pacientů s idiopatickou plicní fibrózou (IPF) se dočkaly...
Čeští panovníci až do 13. století většinou neuměli číst ani psát

Čeští panovníci až do 13. století...

Vzdělání ve středověku zdaleka nepatří k samozřejmostem. Negramotnost nebyla vůbec...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.