Most přes moře bude mít i Indie

Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb.

Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.

V červnu tohoto roku se doprava šestého největšího města světa výrazně zjednoduší. V té době by měl být zprovozněn 5,6 kilometru dlouhý most přes moře. Podle odhadů by novou komunikaci přes moře mělo využívat až 120 000 řidičů denně.

Doprava materiálu potrubím

Cena visutého mostu se vyšplhala na závratných 400 milionů dolarů (5,84 miliardy korun). Stavba konstrukce je více než obtížná. Místní klima dovoluje dělníkům pracovat na svém díle jen šest až sedm měsíců v roce.

V oblasti působí silné větry a divoké přílivy a odlivy znemožňují na místa dopravu stavebního materiálu. Lokalitu ohrožují i období dešťů, tolik typické pro indický subkontinent. Na tři tisíce stavbařů je tak v trvalém ohrožení.

Místní úřady tedy nechaly postavit něco jako materiálovod, tedy potrubí, kterým je potřebný materiál na stavbu dopravován.Výstavbu bombajské infrastruktury komplikuje fakt, že město se nachází na sedmi ostrovech.

V současnosti zde žije 18 milionu lidí. Ne každý z nich vlastní automobil, ale i tak počet bombajských automobilů dosahuje půl druhého milionu.

Stavba nového věku

Most bude spojovat dvě předměstí v jižní části města. Mýtné za cestu přes most bude stát jeden dolar a zkrátí cestu až o celou hodinu. Současná komunikace totiž vede přes naprosto nevyhovující úzký násep.

Radní i investoři tvrdí, po dostavbě nového mostu budou zácpy minulostí. Zkušenost z mnohých měst ovšem říká, že zácpy mají tendenci se stěhovat na jiná místa.Radnice naplánovala řadu projektů k vyřešení problémů s infrastrukturou v této oblasti, od železnice přes podzemní dráhu až po vyvýšené chodníky.

Většina z nich ovšem zůstala jen na papíře, pouze nový most, jehož první návrhy pocházejí již z roku 1980, se blíží ke svému dokončení. Jedná se o velmi zajímavou ocelovou konstrukci, která svým vzezřením zapadá do architektury nového století.

Způsobí most hladomor?

Indické úřady věří, že most se stane architektonickým skvostem a zvýší zájem turistů o město na západě Indie. Proti stavbě se však vzedmula i vlna odporu. Tu vyvolali především ekologičtí aktivisté. „Mnoho studií, vypracovaných za poslední roky, říká, že pobřeží, mangrovníky (rod dvouděložných rostlin z čeledi ledvinovníkovitých, například Mangifera indica, původem právě z Indie, patři mezi nejdůležitější tropické dřeviny pěstované pro chutné plody – mango.) a zátoky musí zůstat nedotčeny.

Množství ryb se snižuje. Nejméně na třech plážích můžeme vidět dopad stoupající hladiny a nic se s tím nedělá,“ prohlásil indický ekolog Giríš Raut. Podle něj hluboké pilíře a zbytečná úprava břehů na obou stranách mostu budou mít hrůzostrašné následky.

Stavba má mít negativní vliv údajně především na mořské dno. Mořští živočichové mohou být mostem ohroženi, což ve svých důsledcích může mít mnohem širší dopad. Řada obyvatel Bombaje se živí rybářstvím, takže pokud by se obavy ekologů naplnily, bída bombajských periférií by se ještě prohloubila.

Radnice se ovšem brání tím, že projekt zaznamenal proti původním úmyslům značný posun ve prospěch životního prostředí. Most má prý údajně vylepšený design a mořského prostředí se téměř nedotýká. Více asi napoví až výzkumy, které se v této lokalitě chystají.

Nejdelší mosty na světě

most přemosťuje země délka (m) rok využití

most přes jezero Pontchartrain jezero Pontchartrain USA 38 422 1969 silničnímost Donghai Východočínské moře Čína 32 500 2005 silničnímost přes zátoku Chesapeake zátoka Chesapeake USA 24 140 1964 silničnímost přes přeliv Bonnet Carré přeliv Bonnet Carré USA 17 702 1960 silničnímost Vasco da Gama Tajo Portugalsko 17 185 1998 silničnímost Penang Jižní průliv Malajsie 13 500 1985 silničníRio de Janeiro – Niterói zátoka Guanabara Brazílie 13 290 1974 silničnímost Konfederace Northumberlandská úžina Kanada 12 900 1997 silničnítřetí vnitrozemský most Lagoská laguna Nigérie 11 800 1990 silničnímost Lezíria Tajo Portugalsko 11 670 2007 silniční

Nejdelší mosty v České republice

most přemosťuje délka (m) rok využití

most přes Ohři u Doksan Ohře 1 183 1998 silniční Negrelliho viadukt v Praze Vltava 1 100 1850 železniční most přes tratě v Trmicích železnice 1 085 2006 silničnímost v Knínicích údolí 1 071 2006 silničnímost přes Moravu u Uherského Hradiště Morava 1 011 2000 silniční

A co české mosty?

Nejen v Indii či jinde ve světě lze najít zajímavé mostní konstrukce. Výrazným počinem českého stavitelství, který se může směle měřit se světem, je Mariánský most v Ústí nad Labem, který vznikl v ateliéru Romana Kouckého, jednoho z nejlepších současných tuzemských architektů.

Z jeho nákresů pochází i řada jiných podařených staveb, třeba most v Českých Budějovicích nebo v Drážďanech. Most je tvořen dvěma šedesátimetrovými pylony, z každého z nich vychází 15 lan nesoucích mostovku, která je dlouhá 179 metrů.

Most je městotvorný, respektuje nejen okolní krajinu, ale i starší stavby, například jeho výška je totožná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kouckého most váží 3500 tun a jako materiál k jeho výstavbě byla použita ocel a železobeton.

Netradiční mostní konstrukce tvoří protiváhu Mariánské skále v místě zvaném Ústecká brána. Společně s hradem Střekov se stal symbolem severočeské metropole. Rok po svém otevření, tedy v roce 1999 získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí European Steel Design Awards.

Most je nejen pěkný pro oko, ale i odolný, ničivé povodně roku 2002 přestál bez obtíží.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní...

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl...
Působivá síla na japonském nebi! Nad bezpečností tamních obyvatel bdí zbrusu nové letouny Kawasaki P-1

Působivá síla na japonském nebi! Nad...

Japonské námořnictvo má novou posilu, která se uplatní zejména v oblastech...
Mikrovlnná technologie FUTTEC zachraňuje vozovky v ČR

Mikrovlnná technologie FUTTEC...

Inovativní česká mikrovlnná technologie FUTTEC, zabudovaná ve stroji FT3,...
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní...

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici...
Zařízení z VUT pomůže jadernému výzkumu

Zařízení z VUT pomůže jadernému...

Vědci z brněnské techniky spustili novou experimentální smyčku pro výzkum...
Hodinky, které pomáhají lidem po mozkové mrtvici

Hodinky, které pomáhají lidem po...

Cévní mozková příhoda (CMP) neboli mrtvice je v České republice druhou...
Jak nebezpečné je to v Černobylu? Úroveň radiace zkoumal robot americké společnosti

Jak nebezpečné je to v Černobylu?...

Odborníci z University of Bristol před pár dny vyrazili do Černobylu s...
Jak si plave robodelfín?

Jak si plave robodelfín?

Plavání s živými delfíny již dnes není nic výjimečného, v době, kdy...
Technologie pro čtyřnohé miláčky: Americká armáda poskytne svým psům rozšířenou realitu

Technologie pro čtyřnohé miláčky:...

Že si americká armáda libuje v nejnovějších technologiích není žádnou...
Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vynese a zároveň postupně vypustí až 96 družic

Vynese a zároveň postupně vypustí...

Na zářijový úspěch brněnské firmy SAB Aerospace navazuje další. Po...
Židle navržená pomocí umělé inteligence

Židle navržená pomocí umělé...

Každý designér sní o tom, že dostane příležitost pracovat na projektu,...
Zničilo Osmanskou říši spojenectví s Německem?

Zničilo Osmanskou říši spojenectví...

Turci neskousnou v roce 1683 porážku u Vídně. S Rakouskem válčí v letech 1737–1739 a...
Oslavy ve stínu pandemie

Oslavy ve stínu pandemie

Na 13. listopad každoročně připadá Mezinárodní den nevidomých. Toto datum...
Evropu před zemí půlměsíce zachránila husarská jízda

Evropu před zemí půlměsíce...

Mongolové vyženou ve 13. století turecké kmeny na západ až na území kolem dnešního města Konya ve středním Turecku. Hranici...
Dálková výuka komplikuje rozvoj talentovaných žáků

Dálková výuka komplikuje rozvoj...

Zavřené školy komplikují životy rodinám a brzdí také rozvoj žáků, kteří potřebují...
Děti s epilepsií: Jaké jsou jejich sny?

Děti s epilepsií: Jaké jsou...

„Můj největší sen“ – obrázky na toto téma kreslily děti s epilepsií pro...
Kolik životů stála v Čechách osmihodinová pracovní doba?

Kolik životů stála v Čechách...

Před továrnou v severočeském Svárově se shromažďují dělníci. Přišlo jich 2000. Třebaže jsou klidní, policie a vojsko dostávají příkaz...
Pstruzi se vrací do šumavského jezera Laka po 50 letech

Pstruzi se vrací do šumavského...

Skvělou zprávu z říjnového průzkumu šumavských jezer přivezli...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.