10 nejkurióznějších vynálezů

Století páry bylo obdobím, kdy se vynálezy rodily jako houby po dešti. Patentní úřady praskaly ve švech. Některé z tehdejších technických vymožeností nám slouží dodnes, jiné překonal čas a další byly od samého počátku spíše k pousmání.

Bláznivými vynálezy se však nešetřilo nikdy. Století páry bylo obdobím, kdy se vynálezy rodily jako houby po dešti. Patentní úřady praskaly ve švech. Některé z tehdejších technických vymožeností nám slouží dodnes, jiné překonal čas a další byly od samého počátku spíše k pousmání. Bláznivými vynálezy se však nešetřilo nikdy.

Koho by napadlo, že mohou existovat ochranné brýle pro drůbež, automatická myčka vlasů nebo nafukovací deštník připoutaný k majiteli pružnými popruhy? Přesto to někdo kdysi s takovými vynálezy myslel tak vážně, že s nimi běžel na patentový úřad a nehodlal se o zisky ze své převratné novinky jen tak s někým dělit.

1. Jak zkrotit zdivočelou obuvVynález: ostruhy na náledíPodání patentu: 1872, Rakousko-UherskoOstruhy se většinou nosí nasazené na patě obuvi, směřují dozadu a slouží k umravnění koně. Rakousko-uherská varianta, která nalezla oblibu zejména na Liberecku, ale vypadala úplně jinak.

Upevňovala se na přední hranu podpatku na čep a mohla se nastavit do dvou různých poloh. Kožená vidlice se dvěma bodci mohla směřovat dozadu na spodní stranu podpatku, kde sloužila k zasekávání do ledu a bránila podklouznutí.

Při pohybu po tvrdém podkladu by ale ostré zuby vadily při chůzi a zároveň by zbytečně docházelo k jejich opotřebení. Proto se mohly také překlopit dopředu pod podpatek, kde nijak nepřekážely. Šikovná pomůcka se po rozpadu Rakouska-Uherska však záhadně vytratila, pomalu ji začaly nahrazovat podrážky s hlubokými vzorky ze syntetických materiálů.

2. Potah pod parouVynález: parní kůňPodání patentu: 1876, Velká BritánieNávrh parního koně je důkazem, jak to měl technický pokrok před 150 lety těžké. Nešlo o nic jiného než o parní stroj určený pro kolejovou dopravu ve městech, který místo klasického tažného vozidla začínal kovovou sochou kočárového koně.

Maskování lokomotivy za kočár mělo údajně důvod v tom, že nezvyklý vzhled moderní techniky plašil koně, dráždil psy, děti z úleku podléhaly nemocím a přecitlivělé městské paničky se kácely v mdlobách.

Vzhledem k tomu, že se vynález nikdy neujal, to však zřejmě nebylo tak hrozné. Otázkou je, jestli by jezdící koňské sochy neměly přesně ten účinek, který byl připisován „nezvyklému“ vzhledu klasických tramvají.

3.Vytápění a švadlena v jednomVynález: parní šicí strojPodání patentu: 1885, Rakousko-UherskoBýt žena a oblékat se podle módních pravidel, nebylo v 19. století nic jednoduchého. Než člověk vyrazil do ulic, musel na sebe navléct mnoho vrstev, vše pořádně utáhnout a zašněrovat a pak si to ještě nepřišlápnout.

Údržba takového šatníku pak samozřejmě stála mnoho úsilí, s obyčejnou jehlou a nití by se nikdo daleko nedostal. A tak se ke slovu dostávaly různé šicí stroje poháněné vším možným. Elektrický proud byl tehdy v plenkách a rozhodně se na jeho služby nemohla spolehnout každá domácnost.

Proto tehdy vládly šlapací varianty, které ale nebyly stavěné na vysoký výkon. A tak nějakou moudrou hlavu napadlo sáhnout po páře. Parní stroj byl ukryt v kachlovém kvádru, který zároveň sloužil jako kamna.

Odpadní pára se po průchodu písty mohla využít i k vyhřívání domácí sauny. Vynález to byl tedy všestranný, přesto se dlouhého trvání nedočkal a brzy jej nahradila elektrická varianta.

4. Kluziště pro lokomotivyVynález: parní stroj na bruslíchPodání patentu: 1189, KanadaNa první pohled šílený nápad se nemohl urodit nikde jinde než v Kanadě. V oblastech v blízkosti polárního kruhu se vodní cesty na několik zimních měsíců uzavírají lodní dopravě, a tak vynalézavé hlavy napadlo, že se využijí jinak.

Vozidlo určené pro pohyb na zamrzlých řekách mělo zabudovaný klasický parní stroj, který poháněl velká ozubená kola. Ta se svými výběžky zabodávala do ledu, takže neprokluzovala a mohla celé zařízení uvádět do pohybu.

Jeho hmotnost spočívala na čtyřech bruslích, které umožňovaly klouzání na hladké zamrzlé hladině. Lokomotivy na bruslích měly sloužit například k dopravě dřeva, menší varianty pak vozily i živé pasažéry.

Těžké stroje se však na zamrzlé řeky a jezera mohly odvážit jen v období tvrdých mrazů, a tak se širokého uplatnění nikdy nedočkaly. Využití v chladných oblastech také omezovalo časté sněžení.

5. Když zaspíte vlastní pohřebVynález: navraceč k životuPodání patentu: 1891, USAS touto nádhernou technickou vymožeností může každý klidně spát bez obav uléhat k spánku, že ho jeho milující příbuzní prohlásí za mrtvého.

A to jenom proto, že se dva dny neprobere z bezvědomí. Před rozvojem moderního lékařství nebylo žádnou zvláštností, že byli vcelku zdraví lidé pohřbívání omylem zaživa. Pokud si toho nikdo včas nevšiml, čekalo takového nešťastníka pomalé a nepříjemné umírání dva metry pod zemí.

Majitel patentu požadoval, aby se při všech pohřbech zaváděla do rakve trubice, která by mrtvole (za níž může být považován živý člověk) mohla dýchat a přivolat si pomoc. Na rychlé ztropení poplachu měl sloužit speciální hlásič napojený například na kancelář správce hřbitova.

Nutno podotknout, že se nikdy nepodařilo využívání tohoto kuriózního zařízení prosadit.

6. Dopisy z cest snadno a rychleVynález: kapesní psací strojPodání patentu: 1891, NěmeckoNení to tak dlouho, co se naprostá většina domácností musela obejít bez osobních počítačů. Pro komunikaci s úřady tedy sloužily psací stroje.

Mechanická zařízení bývala velká těžká kovová monstra, která se rozhodně sbalit do zavazadla na dovolenou k moři. Proto existovala i jeho kapesní verze. Na konci minulého století měl takový pomocník ulehčit práci německým turistům.

Rozhodně se s ním nedaly psát romány, údajně však byl stejně rychlý jako ruční psaní obyčejným perem. Nejdůležitější součástkou byla razidla písmen rozmístěna na otočném kotouči. Ten spočíval na válcích, kterými se pojíždělo po papíře.

Po nastavení písmene na zvolené místo v textu se kotouč jednoduše přitlačil na papír, aby se znak mohl otisknout.

7. Záchranná kouleVynález: skládací záchranný kruhPodání patentu: 1893, ItálieZáchranné kruhy zabírají mnoho místa, a tak se jich na lodích může vozit jen omezené množství. Kdyby se ale daly složit a do „zachraňovací“ podoby nastavit během několik vteřin, nebyl by problém mít jednu třeba pro každého cestujícího.

Janovský kapitán Cesare Ingaramo přišel s nápadem, že kruh bude ukrytý ve dvou dutých polokoulích za sucha složených k sobě. Zařízení bylo upevněno na provazu, s jehož pomocí se dalo vrhat do dálky podobně jako při sportovním vrhu kladivem.

Jakmile se koule dostala na hladinu, dostala se do ní vyvrtanými otvory voda. Ta spustila chemickou reakci s kyselinou vinnou a uhličitanem sodným. Výsledkem této reakce byl plynný oxid uhličitý, který „nafukoval“ trubici spojující obě polokoule do tvaru věnce.

Toho se mohl tonoucí zachytit podobně jako klasického záchranného kruhu. Vše trvalo jen několik desítek vteřin.

8. Přes řeku kdekoli suchou nohouVynález: přenosné lávkyPodání patentu: 1900, BelgieArmáda se často potřebuje dostat přes řeku i tam, kde zrovna není žádný most ani lávka. Ještě než se rozmohlo využívání pontonových mostů, napadlo bruselského inženýra D. Doyena, že by mohl sestrojit skládací a přenosné přechody.

Jeho konstrukce měla bočnice z kovových lišt na pohyblivých čepech. Ty v rozloženém stavu zaujímaly tvar kosočtverců, ve složeném byly naskládány těsně jedna na druhou. Mezi bočnicemi se připevnily nášlapné dřevěné desky.

Ve funkční podobě se dotýkaly úzkou hranou, ve složené na sobě ležely širokou stranou. Nejmenší verze tohoto skládacího mostu měřila šest metrů a statný voják ji unesl v krosně na zádech. Větší varianty se pak dodávaly i s šikovným dvoukolákem.

9. Pokud se chcete posadit, vhoďte minci!Vynález: automatická půjčovna skládacích židlíPodání patentu: 1905, MonakoS půjčováním i těch nejobyčejnějších věcí bývá leckdy problém. Lidé si odnesou vše, co není připoutané, nebo jednoduše vyhraje vrozená lenost a po použití se nepotřebný krám zanechá, kde se jen zlíbí.

Jak takovému počínání zamezit? Lidský dozor není zrovna ukázkou efektivního zacházení s finančními prostředky, a tak bylo jen otázkou času, kdy se objeví automaty na mince. Jeden takový si počátkem minulého století vymysleli i v Monte Carlu, a to na místa k sezení.

Klasická skládací židle s kovovými nohami do X a sedátkem s opěradlem z dřevěných prkýnek se začal ve složeném stavu povalovat u zábavních zařízení i v městských parcích. Měla jen jeden drobný nedostatek, nedala se rozložit.

Vše řešilo vhození mince, která zatlačila na pojistku a umožnila židli postavit do použitelného stavu.

10. Jen výš a výšVynález: skákací tyč na benzinový pohonPodání patentu: 1960 USAAmeričané mívali podivnou slabost pro skákáni na tyči se stupátky a pružinami. Při troše šikovnosti se to kromě bezúčelného bláznění dalo využít i k pohybu.

Přesně s takovou myšlenkou přišel v 50. letech autor tohoto vynálezu, Gordon Spitzmesser z americké Indiany. Vylepšil tyč o spalovací motor, který každý odraz posílil pohybem svého pístu. Jeho cílem byly několikametrové skoky s vynaložením minimální námahy.

Ztroskotal ovšem na tom, že nedořešil ovládání. Vynález sice fungoval, dalo se s ním vyskočit i dva metry do vzduchu. Stal se však krajně nebezpečným. Kromě toho při stejné spotřebě se člověk mohl daleko pohodlněji a rychleji přepravovat například na mopedu.

Vynalézavý prezidentLásku k technickým novinkám nezapřel ani 16. americký prezident Abraham Lincoln. Ten si v roce 1849 nechal patentovat zařízení, které mělo snižovat ponor říčních lodí. Často se totiž dostávaly do situace, kdy musely proplout mělčinu a hrozilo poškození dna trupu.

Lincoln tedy navrhl přídavné plováky, které se měly v případě potřeby ponořit pod hladinu a plavidlo tak dostat výš. Jeho nápad však nikdy nebyl realizován.

Ráj patentových úřadůNejvíce platných patentů vlastní občané USA, kteří mají celou třetinu všech chráněných vynálezů. Za nimi jsou s odstupem 15 % Japonci následovaní Německem a Francií. Pátou příčku zaujímá Velká Británie.

Počátek éry patentůPrvní patenty se objevily v Benátkách v roce 1474. Jejich účelem bylo chránit vynálezce před kopírováním jejich děl. Tehdejší „autorská práva“ měla platnost 10 let. Snahy o ochranu duševního vlastnictví se však objevovaly již ve starověkém Řecku.

V roce 500 př. n. l. vešla ve městě Sybaris (dnešní jižní Itálie) v platnost vyhláška, která po dobu jednoho roku přisuzovala veškerý zisk plynoucí z využití nového zařízení jeho vynálezci.Petra Mondscheinová

Autor: Petra Mondscheinová
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Ruské letectvo obdrží modernizované vrtulníky Kamov Ka-52M

Ruské letectvo obdrží...

Ještě v průběhu letošního roku by ruské ministerstvo obrany rádo...
Rána jako z děla! Odborníci pracují na dělostřelecké munici s ramjetovým pohonem

Rána jako z děla! Odborníci pracují...

Americká armáda si brousí zuby na další zajímavé vylepšení jedné ze...
Muskův Starship SN4 je na dobré cestě k prvnímu letu

Muskův Starship SN4 je na dobré...

Představitelé Muskovy americké technologické společnosti SpaceX mají důvod...
Technologie budoucnosti

Technologie budoucnosti

Podle aktuálních údajů poskytuje 5G síť o řád vyšší přenosovou kapacitu,...
Další krok k autonomnímu řízení. Volvo povede LiDAR

Další krok k autonomnímu řízení....

Už za dva roky pojedou nová Volva sama díky integrované senzorické jednotce...
Chytré české nabíječky elektromobilů samy komunikují se sítí

Chytré české nabíječky...

Žďárský DEL během letošního dubna uvedl na trh novou generaci chytrých nabíjecích...
Elektromobily ve službách policie? Jsou stále populárnější…

Elektromobily ve službách policie?...

Ani těch pár negativních zkušeností z posledních měsíců neodradilo některé...
Společnost Boston Dynamics vylepšuje své robopsy pro boj proti koronaviru

Společnost Boston Dynamics...

Americká inženýrská firma, která slaví velké úspěchy v oblasti robotiky, přišla...
Výrobce hraček začal vyrábět ochranné štíty

Výrobce hraček začal vyrábět...

Český výrobce hraček, společenských her a legendárního IGRÁČKA se pustil do výroby...
OBRAZEM: Příběh legendárního letadla se zahnutým zobákem

OBRAZEM: Příběh legendárního...

Kalendář ukazoval 26. 9. 1973, když se na svůj první let s...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Cesta do vesmíru je opět volná

Cesta do vesmíru je opět volná

Od 11. 5. do konce srpna tohoto roku mohou zájemci opět navštívit největší...
Téměř nesmrtelný panovník: Kolik životů měl ruský car Alexandr II.?

Téměř nesmrtelný panovník: Kolik...

„Ukažte ruku,“ zastaví cikánka roku 1867 urostlého muže v pařížských zahradách Tuilleries. Chytí jeho dlaň a otočí...
Fontána Národního muzea se opět rozzářila barvami

Fontána Národního muzea se opět...

Po několikaměsíční pauze, kdy byla fontána před Historickou budovou...
Císaře Claudia před otravou nezachránil ani dvorní ochutnávač

Císaře Claudia před otravou...

Během 1. století n. l. se to v Římě traviči doslova hemží. Rájem pro jejich rejdy se...
Otrávil milenku francouzského krále následník trůnu?

Otrávil milenku francouzského krále...

Opatstvím Jumièges se rozlévá únorový chlad. Královský lékař Robert Poitevin se...
Kdo vydrží bez vody nejdéle?

Kdo vydrží bez vody nejdéle?

Poslední roky patří mezi ty nejteplejší a nejsušší za poslední stovky let,...
Kuriózní povolání ve starém Římě: Vlivní lidé zaměstnávají experta na jména

Kuriózní povolání ve starém Římě:...

„Všechno spletete. To si neumíte zapamatovat pár jmen? Děláte mi ostudu,“ peskuje na ulici římský císař Augustus (63 př. n. l. – 14 n....
Vojáci Waffen-SS zavraždili ve vesnici 642 civilistů, byl to jen „omyl“!

Vojáci Waffen-SS zavraždili ve...

Vesnice Oradour-sur-Glane, ležící v regionu Limousin ve...
Francouzský velikán Depardieu: Jeho syn prodával své tělo na protest proti němu!

Francouzský velikán Depardieu: Jeho...

Francouzský herec Gérard Depardieu měl se svým synem Guillaumem jen...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.