Domů     Technika
JAS-39 Gripen
21.stoleti 20.6.2008

Bojová letadla JAS-39 Gripen střeží náš vzdušný prostor již tři roky. Ponechme nyní stranou poněkud zvláštní okolnosti jejich pronájmu a pojďme se s 21. STOLETÍM podívat, čím jsou tyto letouny výjimečné.
Bojová letadla JAS-39 Gripen střeží náš vzdušný prostor již tři roky. Ponechme nyní stranou poněkud zvláštní okolnosti jejich pronájmu a pojďme se s 21. STOLETÍM podívat, čím jsou tyto letouny výjimečné.

Víceúčelový bojový letoun JAS-39 Gripen společnosti Saab/British Aerospace je jednomotorový středoplošník s jednoduchým deltakřídlem a plně stavitelným plovoucím předkřídlem. Gripen nepotřebuje na přistání bůhvíjak dlouhou dráhu, dokáže přistát i na krátkém úseku dálnice nebo na travnaté ploše záložních letišť.
Letadlo je úmyslně projektováno jako nestabilní, čímž se dosahuje jeho dobré obratnosti a pilot jej tak může lépe ovládat. Provoz motoru včetně automatického řízení tahu v závislosti na režimu letu je řízen speciálním počítačem, což umožňuje maximálně přizpůsobit výkon motoru konkrétním podmínkám při co největší hospodárnosti provozu.
V devadesátých letech se po mnoha průtazích česká vládní místa rozhodla v roce 2004 pronajmout si na deset let špičkové bojové letouny JAS-39 Gripen britsko-švédského konsorcia Saab/British Aerospace. Ty český vzdušný prostor chrání od 1. července roku 2005. Používají je i jiné armády, samozřejmě že ta švédská, ale i maďarská a o jejich nákupu uvažuje například Thajsko.

Technicko-taktická data Gripenu:

    * Výrobce: Saab/BAE Systems (Švédsko/Velká Británie)
    * Historie: vývoj zahájen v roce 1982, první vzlet v 9. prosince 1987, poslední letové testy dokončeny v prosinci 1996, v operačním nasazení švédského letectva od roku 1997
    * Rozměry a hmotnosti: délka 14,1 metru, výška 4,5 metru, rozpětí křídel 8,4 metru; prázdná hmotnost 5700 kilogramů, maximální vzletová 14 000 kilogramů
    * Pohonná jednotka: proudový motor Volvo Aero RM 12 s tahem 80 kN (8000 kilogramů)
    * Výkony: maximální rychlost Mach 2 (2400 kilometrů v hodině), dolet 3000 kilometrů
    * Výzbroj: kanon Mauser Bk-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu, na pěti závěsnících může nést řízené střely (protiletadlové, protizemní, protilodní, další typy) nebo víceúčelovou kontejnerovou zbraň
* Posádka: standardně jeden pilot, existuje i dvoumístná verze

Předchozí článek
Další článek
Související články
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz