Domů     Technika
JAS-39 Gripen
21.stoleti
od 21.stoleti 20.6.2008

Bojová letadla JAS-39 Gripen střeží náš vzdušný prostor již tři roky. Ponechme nyní stranou poněkud zvláštní okolnosti jejich pronájmu a pojďme se s 21. STOLETÍM podívat, čím jsou tyto letouny výjimečné.
Bojová letadla JAS-39 Gripen střeží náš vzdušný prostor již tři roky. Ponechme nyní stranou poněkud zvláštní okolnosti jejich pronájmu a pojďme se s 21. STOLETÍM podívat, čím jsou tyto letouny výjimečné.

Víceúčelový bojový letoun JAS-39 Gripen společnosti Saab/British Aerospace je jednomotorový středoplošník s jednoduchým deltakřídlem a plně stavitelným plovoucím předkřídlem. Gripen nepotřebuje na přistání bůhvíjak dlouhou dráhu, dokáže přistát i na krátkém úseku dálnice nebo na travnaté ploše záložních letišť.
Letadlo je úmyslně projektováno jako nestabilní, čímž se dosahuje jeho dobré obratnosti a pilot jej tak může lépe ovládat. Provoz motoru včetně automatického řízení tahu v závislosti na režimu letu je řízen speciálním počítačem, což umožňuje maximálně přizpůsobit výkon motoru konkrétním podmínkám při co největší hospodárnosti provozu.
V devadesátých letech se po mnoha průtazích česká vládní místa rozhodla v roce 2004 pronajmout si na deset let špičkové bojové letouny JAS-39 Gripen britsko-švédského konsorcia Saab/British Aerospace. Ty český vzdušný prostor chrání od 1. července roku 2005. Používají je i jiné armády, samozřejmě že ta švédská, ale i maďarská a o jejich nákupu uvažuje například Thajsko.

Technicko-taktická data Gripenu:

    * Výrobce: Saab/BAE Systems (Švédsko/Velká Británie)
    * Historie: vývoj zahájen v roce 1982, první vzlet v 9. prosince 1987, poslední letové testy dokončeny v prosinci 1996, v operačním nasazení švédského letectva od roku 1997
    * Rozměry a hmotnosti: délka 14,1 metru, výška 4,5 metru, rozpětí křídel 8,4 metru; prázdná hmotnost 5700 kilogramů, maximální vzletová 14 000 kilogramů
    * Pohonná jednotka: proudový motor Volvo Aero RM 12 s tahem 80 kN (8000 kilogramů)
    * Výkony: maximální rychlost Mach 2 (2400 kilometrů v hodině), dolet 3000 kilometrů
    * Výzbroj: kanon Mauser Bk-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu, na pěti závěsnících může nést řízené střely (protiletadlové, protizemní, protilodní, další typy) nebo víceúčelovou kontejnerovou zbraň
* Posádka: standardně jeden pilot, existuje i dvoumístná verze

Předchozí článek
Další článek
reklama
Související články
Pátrání po ztraceném miniaturním zdroji radioaktivního césia 137 dokázalo v uplynulých dnech vytížit úřady a záchranné složky v západní Austrálii. Zdroj nebezpečného beta a gama záření se po intenzivním nasazení záchranářů a hasičů a speciálních přístrojů nakonec našel, ale alarmující incident bude i nadále vzbuzovat řadu otázek. Na vývoji řešení, které by pomohlo záchranářům v […]
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz