Domů     Technika
Raketoplán Buran: Konec vesmírné odysey
21.stoleti 19.6.2008

Německé město Wesel (65 000 obyvatel) zažilo v pondělí 7. dubna 2008 jednu z nejbizarnějších událostí své existence.Německé město Wesel (65 000 obyvatel) zažilo v pondělí 7. dubna 2008 jednu z nejbizarnějších událostí své existence.

dopoledne se na břehu Rýna nalodil na mohutný člun známý ruský raketoplán Buran, vlečený silným tahačem. Byla to poslední cesta vesmírného monstra. Vedla do tamějšího Muzea kosmických technologií. Předtím se Buran plavil z Austrálie přes Bahrajn do Rotterdamu. Všude sklízel ovace a nadšení kosmických fanoušků…

Někdejší sovětský program stavby raketoplánu Buran (rusky „sněhová bouře“) začal v roce 1976. První prototyp byl vyroben v roce 1986. Startoval v úterý 15. listopadu 1988 bez posádky. Po dvojím obletu Země přistál na kosmodromu Bajkonur. Málokdo dnes ví, že v případě špatného počasí měl přistát u nás (ve vojenském prostoru Ralsko). Rychlost při dosedu byla 310 km/h; při brždění jsou použity pomocné padáky s plochou 75 m2. Byl to první a zároveň poslední let raketoplánu Buran. Do vesmíru se už nikdy nevznesl.

Co o něm víme?
Délka: 36 m
Výška 16 m
Průměr trupu 5,6 m
Startovací hmotnost: 105 t
Přistávací hmotnost: 82 t
Objem kabiny: 73 m3
Posádka: 2–4
Cestující: 6
Délka letu: od 7 do 30 dnů
Životnost: 100 startů
Počet destiček tepelné ochrany: 38 000 ks

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz