Od létajícího kola až do vesmíru

Rychlý, spolehlivý a dá se s ním přistát téměř kdekoliv. Takový je vrtulník, dopravní prostředek, který nedávno oslavil své sté narozeniny. Rychlý, spolehlivý a dá se s ním přistát téměř kdekoliv. Takový je vrtulník, dopravní prostředek, který nedávno oslavil své sté narozeniny.

Pokud zapátráme v dějinách vrtulníku, musíme nahlédnout až do kronik staré Číny. Některá semena padající ze stromů se částečně jako helikoptéra chovají a to inspirovalo již ve 4. století př. n. l. ke konstrukci hraček s rotujícími plochami.

O osm století později Číňané dokázali popsat i obecný princip vrtulníku, ovšem žádný dosud známý pramen nezmiňuje, zda se odhodlali i k praktickým zkouškám. Podobným problémem se později zaobíral i muž tisícera řemesel Leonardo da Vinci, který v roce 1483 představil svou vizi létajícího šroubu nebo ruský vědec Michail Lomonosov (1711 – 1765).

Ovšem až 13. listopadu 1907 se od země odlepilo něco, co alespoň vzdáleně vrtulník připomínalo. Létající kolo se vzneslo do výšky 30 centimetrů, což byl na svou dobu ohromný úspěch. Přesto trvalo dalších téměř 30 let, než se k nebi vznesla skutečně první helikoptéra.

Asi nepřekvapí, že se tak v roce 1935 stalo v militaristicky laděném nacistickém Německu, vrtulník měl být jednou ze zázračných Hitlerových zbraní. Vrtulník Focke Wulf Fw 61 vystoupal až do výšky 3 400 metrů a doletěl do vzdálenosti 230 kilometrů.

Helikoptéry však do bojů druhé světové války výrazně nezasáhly. K jejich masivnějšímu použití došlo až v korejské válce (1950 – 1953) a to především na straně jednotek OSN, které se tehdy postavily severokorejské a čínské agresi.

Možnosti helikoptér brzy pochopily i armádní špičky v Sovětském Svazu, který se stal společně s USA hnací silou vývoje vrtulníků.

1483 „Nalézám, že je-li tento přístroj vytvořený v podobě šroubu dobře zhotoven, totiž ze škrobeného plátna a rychle otáčen, tu si řečený šroub vytvoří ve vzduchu matici a vznese se…“ píše Leonardo da Vinci ve svém spise o možnostech létajícího šroubu.

Zůstalo však jen u teorie, lidská síla nebyla schopná vytvořit tolik energie, aby se šroub do vzduchu skutečně vznesl. Princip byl založen na Archimédově šroubu, který je znám jako jedno z nejstarších čerpadel.

1907Francouz Paul Cornu se stal prvním člověkem, který se pomocí vrtulí vznesl do vzduchu. Létající bicykl, jak tehdejší tisk Cornův stroj nazval, vážil 330 kilogramů. Na první pokus se vznesl do výšky třiceti centimetrů, na druhý pokus pak dokonce do výšky půldruhého metru.

1936Startuje první stroj, který si už skutečně zaslouží název vrtulník. Focke-Wulf Fw 61 měl dolet 230 kilometrů a dokázal dosáhnout rychlosti 122 kilometrů za hodinu. Bez pilota vážil 818 kilogramů a byl schopen unést 132 kilogramů.

Létala na něm i nejproslulejší pilotka nacistického Německa Hanna Reitsch.

1941Vrtulník je poprvé nasazen do boje. Je jím Flettner Fl 282 Kolibri a do válečné vřavy jej posílá nacistické Německo. Vrtulníky měly za úkol především vyhledávat nepřátelské ponorky v oblasti Středozemního moře.

Plány na stavbu tisíců Kolibříků byly opuštěny, když Spojenci vybombardovali Flettnerovy továrny. Válku přežily pouze tři Fl 282; zbylé byly zničeny, aby nepadly do rukou spojenců. Stroj měl dolet až 300 kilometrů a dokázal vyvinout rychlost 170 km/h.

Jeho hmotnost byla 760 kilogramů.

1943Ani Američané nezahálejí a testují možnosti vrtulníků. Tím prvním je legendární Sikorski R-4. Ruský emigrant Igor Sikorski je jednou z nejdůležitějších postav ve vývoji helikoptér. Jeho stroje se staly prvními sériově vyráběnými helikoptérami.

Sikorski R-4 létal rychlostí 120 kilometrů za hodinu. Své použití našel především v záchranných operacích.

1950Na scénu vstupuje s modelem Mi-1 i Sovětský svaz. Tento lehký vrtulník se vyráběl celých 16 let a byl určen především k transportním účelům. Maximální rychlost Mi-1 byla 185 kilometrů za hodinu a jeho dolet byl 430 kilometrů.

1964Válka ve Vietnamu bývá často označována jako „válka vrtulníků“ Jedním ze strojů, který zde byl nasazen, byl Sikorsky CH-53 Super Stallion. Tyto helikoptéry se účastnily i neúspěšného pokusu o vysvobození amerických rukojmí v Íránu v roce 1980.

Kromě toho byly též nasazeny při americké invazi na Grenadu v roce 1983. V roce 2004 byly tyto stroje použity při záchranných operacích po řádění tsunami. Sikorsky CH-53 doletěl až do vzdálenosti 1110 kilometrů a létal rychlostí až 315 kilometrů v hodině.

1969I ve výzbroji Československé lidové armády byl vrtulník sovětské výroby Mi-24. Mi-24 byl dvoumotorový bitevní vrtulník, určený pro přímou podporu pozemních jednotek a k ničení obrněných cílů. Jeho maximální rychlost dosahovala 310 kilometrů za hodinu a jeho dolet pak 160 kilometrů

1974V polovině sedmdesátých let poprvé vzlétá prototyp vrtulníku, jehož sláva se sice nedotýká hvězd, ale na filmové plátno se dostal. Ve snímku Černý jestřáb sestřelen se objevuje stroj s označením Sikorsky UH-60 Black Hawk.

Tato helikoptéra měla a dodnes má funkci bojovou, evakuační i transportní. Dosáhla rychlosti 357 kilometrů v hodině a její dolet je 592 kilometrů.

1979Američané představují vrtulník Sikorsky SH-60 Seahawk. Tento stroj měl možnost doplňovat palivo za letu, byl vybaven vyhledávacím radarem, pylonem pro detektor magnetických anomálií nebo pylony pro torpéda nebo přídavné nádrže.

Mohl být nasazen nejen při záchranných akcích, ale i k likvidaci nepřátelských plavidel. Jeho maximální rychlost byla 233 kilometrů v hodině a jeho dolet 704 kilometrů.

1989Americká armáda získává do své výbavy víceúčelový letoun V-22A Osprey. Tento stroj je vlastně kombinací letadla a vrtulníku. Létá rychlostí dosahující téměř 600 kilometrů v hodině a bez doplnění paliva doletí až do vzdálenosti 1627 kilometrů.

Americké letectvo US Navy využívá V-22A Osprey k přepravě bojových jednotek, k hlídkovým letům a k záchranářským misím, námořní pěchota preferuje jeho použití jako zásobovacího letounu.

2007

V současnosti už vrtulníky zdaleka jen neslouží v armádě nebo v policii. Není málo majetných lidí, kteří si pořídí vlastní soukromý vrtulník. Jedním z nejpopulárnějších strojů tohoto druhu je čtyřmístný model společnosti Robinson R-44.

Stačí mít jen zbytečných sedm milionů korun a máte k dispozici helikoptéru, která dosáhne maximální rychlosti 240 kilometrů v hodině a doletí do vzdálenosti 650 kilometrů. Cesta z Prahy do Ostravy takovým vrtulníkem trvá něco málo přes hodinu (vlak Pendolino stejnou trasu ujede za tři a půl hodiny).

BudoucnostMyšlenky technologů se ubírají různými směry. Jedním z nich je i možnost, že by rakety do vesmíru vynášel právě rotor, jaký známe z vrtulníku. Ostatně, v Kalifornii už testy v této oblasti proběhly, i když zatím ne příliš úspěšně.

Spíše byla zajímavější myšlenka použít rotory k přistávání raket. Bohužel, společnost Rotary Rocket Company, která se těmito technologiemi zaobírala, svou činnost musela ukončit, protože jí už nebyly poskytovány státní půjčky.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince

Technologie známá „z kriminálek“...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky rozpoznatelnou podobu pachatele, to...
Vědecký přístav uprostřed oceánu: Jak bude vypadat výzkumná loď Earth 300?

Vědecký přístav uprostřed oceánu:...

Architektonické studio Iddes Yachts, které obvykle tvoří luxusní lodě pro bohaté...
Hasiči budou mít nové pomocníky

Hasiči budou mít nové pomocníky

V posledních letech se na první příčky popularity na poli technologie dostaly...
Nové technologie pro budoucnost jaderné energetiky

Nové technologie pro budoucnost...

Využívání energie z jádra se stalo přirozenou součástí energetického...
Jak se bránit internetovým vyděračům?

Jak se bránit internetovým...

Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají...
FUTTEC i pro využití v extrémních zimních podmínkách

FUTTEC i pro využití v extrémních...

Nepříznivé klimatické podmínky, které v uplynulých týdnech potrápily...
Chrochtající pařmen z Ameriky: Vědci naučili prase hrát videohru

Chrochtající pařmen z Ameriky:...

Označíme-li nějakého člověka za vepře či prase, tak se od něj poděkování...
Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou metodu pro rozšířenou realitu

Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou...

Chcete si v přírodě vyfotit hezký snímek mobilem. Namíříte kameru na...
Bidenův boj za ekologii: Prezident chce sestavit státní vozový park převážně z elektromobilů

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vpád Švédů v roce 1648: Proč pokládal Jan Ámos Komenský Pražany za zrádce?

Vpád Švédů v roce 1648: Proč...

Po bitvě na Bílé hoře v roce 1620 museli kvůli své protestantské víře uprchnout...
Založení tajného spolku: Nepovolaní břídilové do něj nesměli

Založení tajného spolku: Nepovolaní...

Anglický kameník si zaujatě prohlíží muže, který o sobě tvrdí, že je v řemesle jeho...
Stal se filozof Giordano Bruno vrahem?

Stal se filozof Giordano Bruno...

„Dnes byl tedy přiveden k hranici, či lépe řečeno ke kůlu. Když mu byl, už...
Jak vznikl Superman? Zuřili kvůli němu až ve Třetí říši

Jak vznikl Superman? Zuřili kvůli němu...

„Pusť mě dolů! Ubližuješ mi!“ křičí zmítající se Adolf Hitler....
Stojí za smrtí Václava III. Albrecht I. Habsburský?

Stojí za smrtí Václava III....

Jablko nepadá daleko od stromu. To platí i v případě Albrechta...
Proč básně lžou? 7 slov, která v minulosti znamenala něco jiného

Proč básně lžou? 7 slov, která...

Domluvili bychom se s Čechem, který žil před několika staletí? Nějak nejspíš...
Jeden jazyk pro celé lidstvo. Tvůrce esperanta usiloval o světový mír

Jeden jazyk pro celé lidstvo....

„Kde jsou mé poznámky?“ ptá se Ludvík Zamenhof, když se vrátí domů ze...
Impuls k husitským válkám: Radní pražského Nového Města vyletěli z okna

Impuls k husitským válkám: Radní...

Novoměstský radní Jan Humpolec letí 30. července 1419 oknem ven na ulici....
Tajemství rajské zahrady: Bylo zakázané ovoce opravdu jablko?

Tajemství rajské zahrady: Bylo...

Okolnosti vyhnání prvních lidí z ráje zná snad každý. Eva poslechne...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.