Domů     Technika
Dovedou nás lasery k čistší energii?
21.stoleti 19.12.2007

Vědci z jedenácti zemí pod vedením britských výzkumníků zjišťují možnosti použití zvláště silných laserů k napodobení fyzikálních podmínek ve středu Slunce. Právě tam totiž dochází k jaderné fúzi. Pokud by byl tento projekt úspěšný, mohl by významným způsobem přispět k řešení světové energetické krize, aniž by trpělo životní prostředí.Vědci z jedenácti zemí pod vedením britských výzkumníků zjišťují možnosti použití zvláště silných laserů k napodobení fyzikálních podmínek ve středu Slunce. Právě tam totiž dochází k jaderné fúzi. Pokud by byl tento projekt úspěšný, mohl by významným způsobem přispět k řešení světové energetické krize, aniž by trpělo životní prostředí.

Vědci připouštějí, že cesta ke komerčnímu využití těchto výzkumných prací bude ještě velmi dlouhá, ale použití výkonného laseru považují za velmi slibné. Projekt ponese název HiPER (High Powered laser Energy Research) a Evropská unie jej po dobu následujících sedmi let hodlá finančně zabezpečit. Na jeho konci by měl stát plně funkční zkušební reaktor.


Náklady na projekt zřejmě převýší 50 milionů euro (téměř půldruhé miliardy korun). Částka se zdá být závratná, ale když ji srovnáme s cenou jednoho kilometru dálnice, který stojí v Česku téměř miliardu korun, není to zase až tak moc. Odborníci ovšem upozorňují, že stavba reaktoru může stát až neuvěřitelných půl miliardy eur. Ovšem, každá investice do hledání čistých forem energie se jistě vyplatí.

Neztratit krok s Američany
Evropská unie označila britský projekt jako prioritní. Byl navržen tak, aby Evropa udržela kontakt s obdobným americkým projektem National Ignition Facility (Nif), který se uskutečňuje v Livermore v Kalifornii. Američané chtějí svou práci dokončit v roce 2010 a podle fyziků může mít laser Nif dostatečný výkon k tomu, aby nastartoval jadernou fúzi. Jak mnoho této energie bude zapotřebí, ukázaly již podzemní zkoušky jaderných zbraní v osmdesátých letech v nevadské poušti.
Výzkumné práce v Británii se uskutečňují v Oxfordshire na laseru Vulcan, který by měl být nejsilnější na světě. Ředitel vědeckého pracoviště Central Laser Facility Mike Dunne k tomu uvedl: „Úspěšný experiment svět určitě zaznamená a politici budou přemýšlet jak ho využít.
Pokud se dosáhne jaderné fúze, uvolní se velké množství využitelné energie, v což fyzikové již dlouho doufají. Předpokládají, že se při jaderné fúzi spojí dva atomy vodíku v jeden atom hélia. Při tomto spojení se „ztrácí“ malé množství hmoty, ale zároveň se objevuje velké množství energie, jak už předpověděla slavná Einsteinova rovnice.“
Na rozdíl od dosud využívané štěpné reakce v jaderných elektrárnách, jaderná fúze vytváří mnohem menší množství jaderného odpadu. Navíc, jeho radioaktivita je ještě nižší, než radioaktivita odpadu, který produkují nemocnice v odděleních nukleární medicíny. A obavy z nekontrolovatelné štěpné reakce? Nejsou na místě, protože při jaderné fúzi nic podobného nastat nemůže. Druhý Černobyl tedy v tomto případě rozhodně nehrozí.

Jak funguje jaderná fúze?
Termonukleární reakce, či jaderná fúze, je proces při kterém dochází ke sloučení atomových jader a tvorbě těžšího jádra. Během této reakce se uvolňuje ohromné množství energie. Pokud by se tuto energii podařilo efektivně využít, stačilo by na veškerou lidskou spotřebu proudu jen několik elektráren a minimum paliva. Termonukleární reakce probíhá v jádrech hvězd, nebo ve vodíkových bombách, tedy za podmínek, které současná věda zatím není schopná udržet trvale.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz