Domů     Vesmír
NASA si postaví horskou dráhu!
21.stoleti 17.8.2007

Vedení NASA schválilo letos v červnu projekt nového záchranného systému pro kosmonauty na principu vozíku horské dráhy. Emergency Egress Systems (EES), tedy Záchranný únikový systém, by měl umožnit kosmonautům bleskové opuštění rakety ještě na zemi, výsadkového modulu, nebo výzkumné stanice na jiných planetách.Vedení NASA schválilo letos v červnu projekt nového záchranného systému pro kosmonauty na principu vozíku horské dráhy. Emergency Egress Systems (EES), tedy Záchranný únikový systém, by měl umožnit kosmonautům bleskové opuštění rakety ještě na zemi, výsadkového modulu, nebo výzkumné stanice na jiných planetách.

U některých odborníků vzbudily první zprávy o projektu úsměvy. NASA si prý staví lunapark jako v Disneylandu. Dnes už jsou první projekty hotové a NASA celý systém nabízí i dalším potenciálním zájemcům. Předpokládá se, že by tohoto principu mohly využívat i další země, věnující se přípravám kosmických letů.

Sešup v několika sekundách
Pro mezihvězdné kosmické lety se připravují rakety, jejichž výška bude přesahovat 100 metrů. Při hrozícím nebezpečí, například v předstartovní přípravě je nezbytné, aby kosmonauti opustili raketu v co nejkratší době. Výtahy, které jsou dnes k dispozici ve startovacích věžích, jsou příliš pomalé a navíc odvezou kosmonauty pouze k úpatí rakety, kde jim hrozí téměř stejné nebezpečí, jako v samotné raketě. Nový záchranný systém vypadá jako pěkně ostrý sešup, známý z horských drah na poutích. Kolejnice, které začínají u vchodu do modulu s posádkou ve špici rakety, vedou zprvu kolmo a pak v ostrém úhlu až do bezpečné vzdálenosti, kde nemůže být posádka zasažena například odletujícími součástmi rakety po jejím případném výbuchu. Dokonce až na okraj celého startovacího areálu, k jeho plotu.

Pro misi na Měsíc
U špice rakety, ve výšce 110 metrů, což je téměř dvojnásobek pražské Petřínské rozhledny, bude na kolejnicích neustále v pohotovosti přistaveno 4 – 6 vozíků horské dráhy, jakýchsi kapslí do kterých posádka, či ohrožení výzkumníci naskáčí a vozíky se zprvu volným pádem vydají na cestu. Do každého z vozíků se vejde až šest osob a evakuace několika desítek lidí může proběhnout skutečně bleskově. Vozíky nemají žádné motory a jejich brždění na konci dráhy obstará speciální pasivní magnetická soustava. Systém má být poprvé v praxi uplatněn v souvislosti se startem zbrusu nových raket Ares I a Ares V, které mají zahájit v roce 2014 další éru měsíčních misí NASA.

4 kroky k záchraně
Krok 1: V tělese rakety dochází k nebezpečným jevům, jeden ze stupňů se přehřívá a objevuje se podivný kouř. Posádka i předstartovní obsluha dostávají rozkaz k okamžité evakuaci. Všichni probíhají přes spojovací můstek a naskakují do vozíků.

Krok 2: Všichni zaklapnou přezky bezpečnostních pásů a nad jejich hlavami zapadnou pevné ochranné kryty, které brání zasažení posádky vozíku létajícími troskami či jedovatými plyny.

Krok 3: Vozík se rozjíždí a padá volným pádem téměř 50 metrů dolů. Přitom dosahuje rychlosti 100 mil. Touto rychlostí absolvuje první část dráhy.

Krok 4: Zabírají magnetické brzdy a vozíky zpomalují. Zajíždějí do krytého, bezpečného bunkru, umístěného v bezpečné vzdálenosti několika stovek metrů od vybuchující rakety. Bunkr pojme až 21 lidí, evakuovaných z nebezpečné zóny. Všechno netrvá déle, než 4,5 sekundy!

Jak vypadá Ares?
Práce na projektu amerických těžkých raket s nosností až 130 tun, určených pro obnovení letů lidí na Měsíc, byly zahájeny v roce 2005. Nové nosiče, nazvané Ares I a Ares V navazují na koncept známých raket Saturn V. Menší Ares I je určen k dopravě kosmonautů jak na orbitální stanici ISS, tak od roku 2014 k pilotovaným letům NASA na Měsíc. V prvním stupni rakety bude poprvé použit motor výhradně na tuhé palivo. Druhý stupeň bude mít jeden kyslíkovodíkový motor, jehož předchůdce byl používán ve druhém stupni rakety  . Nosnost Aresu I je 25 tun a nosnost Aresu V až 130 tun. Raketa by tedy v pohodě uvezla největšího tvora naší planety, kytovce Plejtváka obrovského, vážícího přes 100 tun.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Ostatní Vesmír 26.11.2024
Jižní pól Měsíce je centrem zájmu Evropské vesmírné agentury, je totiž plánovaným místem pro přistání další lidské posádky na něm. Povrch jižního měsíčního pólu však ještě nebyl dostatečně detailně prozkoumán. A právě to by měla změnit mise LUMI, za kterou stojí brněnská společnost TLR Space. Na jižním pólu Měsíce se nachází led, skrytý v trvale […]
Ostatní Vesmír 23.11.2024
Vědci simulovali situaci, která by mohla vysvětlit, jak čtvrtá planeta přišla ke svým malým měsícům, Phobosu a Deimosu. Tyto měsíce se svým vzhledem i charakteristikami vymykají běžným standardům a právě tato zvláštnost astronomy už léta fascinuje. Phobos, měřící 27 kilometrů v průměru, a Deimos, který dosahuje pouhých 15 kilometrů, jsou na měsíce nezvykle malé. Navíc […]
Ostatní Vesmír 19.11.2024
Jupiter je největší planetou naší sluneční soustavy, v pořadí je pátý od Slunce. Nejen kvůli své velikostí je považován za zásadní planetu, která nezanedbatelně ovlivnila formování sluneční soustavy, včetně planety Země. Je předmětem soustavného zájmu astronomů již po staletí. Nyní ho obíhá sonda Juno. Jaké poznatky o planetě nám přinesla? K Jupiteru se vydala celá […]
Ostatní Vesmír 12.11.2024
Dostat lidskou posádku na Mars je další metou, kterou chce lidstvo při dobývání vesmíru porazit. V důsledku toho se snaží vesmírné agentury mnoha zemí i soukromé společnosti vyvinout vesmírnou loď, která by byla schopna tam astronauty dostat. Nejslabším článkem na cestě k rudé planetě je ale lidské tělo. Vědci studují jeho reakci na pobyt ve […]
Vesmír 2.11.2024
Halloween je tady a s ním jako na zavolanou přichází zprávy o dvou černých dírách, které vzbuzují mezi astronomy pořádný respekt a možná i trochu strach. Jedna z těchto černých děr je jakýmsi sériovým vrahem, který se chystá zničit druhou hvězdu během pouhých pěti let. Druhá zase patří do systému, který vědci popisují jako „černoděrový […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz