Domů     Architektura
10 nejstarších funkčních mostů světa
21.stoleti 19.3.2007

Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.

Nejstaršími mosty bývaly kmeny statných stromů povalené přes řeku. Jejich následovníky se později staly visuté lávky, které zkracovaly cestu lidem v horských oblastech. Vzhledem k použitým, převážně organickým materiálům, však nemohli tito průkopníci svou trvanlivostí konkurovat pozdějším kamenným stavbám, které se začaly budovat zejména pro potřeby vozové dopravy. Díky stavitelskému umění starých Římanů se až do dnešních dní dochovaly také kamenné akvadukty, jež dopravovaly čistou vodu z horských pramenů do lidnatých měst, vzdálených i mnoho desítek kilometrů.

1. Pont du Gard
Země: Francie
Rok dokončení: 19. př. n. l.
Délka: 300 m

Jedná se o nadzemní úsek jednoho z největších starořímských akvaduktů. Původně měřil kolem 50 km a přiváděl vodu z pramene poblíž Uzes (dnes městečko s 8000 obyvateli) do římského města Nemausus (dnes Nimes se 150 000 obyvatel).
Jeho delší část vede v podzemí, nejslavnější úsek však přemosťuje jihofrancouzskou řeku Gardon (odtud také jeho název, který v překladu znamená „most před Gardon“). Celý akvadukt měl spád 34 cm/km, takže  v cílovém městě byl o pouhých 17 metrů níže než na svém počátku. Denně dokázal dopravit 20 000 metrů krychlových vody, tedy přibližně objem menšího zahradního jezírka.
Na stavbu mostu nebyla použita žádná malta, kamenné bloky jsou k sobě přichyceny kovovými skobami. Jako akvadukt byl využíván až do 9. století, pak jej místní obyvatelé začali rozebírat na stavební materiál pro vlastní potřebu. Nicméně jeho nosná část zůstala nedotknuta. V 18. století se začal využívat jako běžný most, zejména pro dopravu potravin. Dodnes lze po jeho spodní úrovni procházet, čehož ročně využívá přes milion turistů z celého světa.

2. Tibériův most
Země: Itálie
Rok dokončení: 20 n. l.
Délka: 70 m
Starořímský most přes řeku Marecchia v jihoitalském městě Rimini dodnes slouží svému účelu, a tak se může pyšnit titulem nejstaršího silničního mostu na světě.
Rimini bylo na pobřeží Jadranského moře založeno již ve 3. století př. n. l. a dnes má přibližně 130 000 obyvatel. Místní lidé mostu přezdívají ďábelský, čímž narážejí na potíže provázející jeho stavbu. Každý dokončený úsek byl podle pověsti vykoupen zborcením jiné jeho části. Římský císař Tibérius, který jej dal postavit, se obrátil s žádostí o pomoc na samotné bohy, ti jej však odmítli vyslechnout. Nezbylo tedy než se upsat ďáblovi, který jako odměnu za pomoc žádal duši první živé bytosti, jež po mostě přejde. Tibérius pak jako obětního beránka přes most poslal psa, čímž podle pověsti ďábla náležitě naštval. Ten se pokusil stavbu rozdupat, ale vlastní dokonalé dílo zničit nedokázal. Zůstaly po něm však stopy v kameni, podobné otiskům obřích kozích paznehtů, které jsou viditelné dodnes.

3. Segovijský akvadukt
Země: Španělsko
Rok dokončení: 50 n. l.
Délka: 813 m

Římský akvadukt, který dodnes zásobuje vodou španělské město Segovia (přibližně 100 km na severozápad od Madridu) je stejně jako ostatní akvadukty z počátku letopočtu vybudován bez pomoci malty. Jako stavební materiál posloužily žulové bloky, které římští stavitelé spojovali za pomoci kovových skob. Přivádí vodu z pramene Fuenfría, který se nachází 17 km od města. Na svém nejvyšším místě dosahuje výšky 28 m a je podpírán celkem 167 oblouky.
Ke vzniku segovisjkého akvaduktu se váže legenda, podle které jej měl vybudovat ďábel. Dohodu s ním uzavřela, žena, která ve městě pracovala jako nosička vody. Pokud by voda do rána měla proudit až k jejím dveřím, propadla by její duše ďáblu. Když se však strhla bouře, která ve skutečnosti byla stavbou akvaduktu v ďábelském podání, začala nosička svého slibu litovat. Celonoční modlitby jí nakonec pomohly, že kohout zakokrhal těsně předtím, než ďábel položil poslední kámen, a o ženinu duši tak přišel.

4. Římský most v Chaves
Země: Portugalsko
Rok dokončení: přelom 1. a 2. století n. l.
Délka: 140 m
Se stavbou započal římský císař Trajan na konci 1. století, nicméně přesné datování známo není. O průběhu stavby částečně informuje nápis, nalezený ve střední části mostu, ve kterém je zaznamenáno, že se na ní podíleli zotročení domorodí obyvatelé. Z 12 současných oblouků jsou původní pouze dva, ostatní pocházejí hlavně ze středověkých rekonstrukcí.
Římané most vybudovali na místě původního brodu, který však umožňoval přechod přes řeku pouze v letních měsících. Celoroční propojení obou břehů následně pomohlo rychlému rozvoji města.

5. Zhaozhou
Země: Čína
Rok dokončení: 605 n. l.
Délka: 50 m

Most Zhaozhou byl postaven v provincii Hebei a nese název po nedalekém kantonu Zhao. Je považován za nejstarší klenutý most na světě a zároveň nejstarší kamenný most v Číně. Evropský nejstarší most tohoto typu bychom nalezli v italské Florencii – Ponte Vechio, který byl dokončen v roce 1345.
Ke stavbě Zhaozhou byly použity vápencové bloky, které, stejně jako u starších akvaduktů, nebyly spojeny maltou, ale kovovými skobami. Při 50 m délky, 9 m šířky a 7,3 m výšky v nejvyšším bodě most váží přibližně 700 tun. Dodnes je součástí běžně využívané silnice. Bez většího poškození dokázal přečkat 10 silných záplav, osm velkých bitev a bezpočet zemětřesení (včetně otřesů v roce 1966, které dosáhly 7,2 stupně Richterovy škály).

6. Vzácný opasek
Země: Čína
Rok dokončení: 816 n. l.
Délka: 317 m

Podivný název mostu vychází z legendy o původu financí potřebných k jeho dokončení. Do prázdné kasy městu údajně přispěl místní prefekt Wang Zhongshu penězi, které utržil za prodej svého cenné opasku.
Stavba přemosťuje největší starověkou umělou vodní dopravní cestu, Velký kanál, nedaleko města Suzhou v provincii Jiangsu. Je dlouhý 317 m, široký 4 m a obsahuje celkem 53 oblouků. Uprostřed má tři vyvýšené oblouky, které tak umožňovaly průjezd větším lodím.

7. Kamenný most v Řezně
Země: Německo
Rok dokončení: 1146
Délka: 310 m
Nejstarší most ve střední Evropě vede přes řeku Dunaj v bavorském Řezně. Stal se vzorem pro mnoho dalších evropských mostů, včetně pražského Juditina. Historie tohoto města sahá až do doby kamenné, kdy tu stála nevelká osada. Od 6. do 14. století našeho letopočtu bylo hlavním městem Bavorska a v současnosti v něm žije kolem 200 000 obyvatel.
Vybudování mostu přes Dunaj ve 12. století otevřelo důležitou obchodní stezku mezi severní Evropou a italskými Benátkami. S jeho stavbou je údajně také spojena ďáblova výpomoc, ovšem pověst se příliš neliší od historky kolem vzniku výše zmíněného římského mostu v Chaves. Otázkou tedy je, jestli ďábel namísto mezi architekty neřádil v historických archivech.

8. Jelení most
Země: Česká republika
Rok dokončení: Druhá polovina 13. století
Délka: 110 m

Nejstarší český most se klene přes řeku Otavu v Písku (110 km jižně od Prahy) a je zároveň druhým nejstarším mostem ve střední Evropě. Jihočeši ovšem ten svůj považují za nejstarší, jelikož most v Řezně byl stržen povodní a poté kompletně zrekonstruován.
Podle pověsti středověcí konšelé rozhodli, že most se bude jmenovat po tom, kdo po něm první přejde. Jenže přes řeku se suchou nohou jako prvnímu zachtělo odvážnému jelenovi, a tak radním nezbylo, než most pojmenovat Jelení. Podobně jako v případě mostu v Řezně, byl i písecký most důležitou součástí obchodní cesty mezi pobalstkými zeměmi a Středomořím. Stavba je široká 6 m, dlouhá 110 m a tvoří ji 7 oblouků.

9. Monnow Bridge
Země: Velká Británie
Rok dokončení: 1272
Délka: 40 m

Jediný anglický zachovalý most se středověkým opevněním vede přes řeku Monnow ve městečku Monmouth v jižním Walesu (v současnosti má kolem 8000 obyvatel). Zajímavé je především tím, že se v jeho hradě roku 1378 narodil anglický král Jindřich V.
Monnow Bridge tvoří tři oblouky a dosahuje délky přibližně 40 m. Charakteristická obranná věž byla k mostu dostavěna až ve 14. století.

10. Most svatého Servatia
Země: Nizozemí
Rok dokončení: 1280
Délka: 200 m
Nejstarší holandský most vede přes řeku Maas ve městě Maastricht (120 000 obyvatel), hlavním městě provincie Limburg. V současnosti je jeho střední část uzpůsobena tomu, aby pod mostem mohly proplouvat i velké lodě.
Město nese název po původním mostě, který zde na přelomu letopočtu nechal vybudovat římský císař Augustus (Maastricht v překladu znamená „přechod přes Maas“). Most však byl stržen a na jeho místě ve 13. století vznikl nový, most svatého Servatia. Ten byl pojmenován po prvním římském biskupovi Maastrichtu, jenž sem ve 4. st. n. l. rozšířil křesťanství a zasloužil se jeho značný rozvoj. Kromě mostu je biskupovi věnována i známa místní katedrála a kostel.

Související články
Mělo „srdce“ z kamene, a svou rozlohou předčilo i starověký Řím. Vynikalo totiž majestátními stavbami, důmyslným obchodem i nerostným bohatstvím. Dnes je považováno za kolébku dávné moudrosti, která však na své rozluštění stále ještě čeká. Civilizace, která zde v klasickém období sídlila, totiž představuje pro archeology a vědce těžší oříšek než Mayové. Její jazyk nám […]
Petra není jen dívčí jméno, které nosí mnohé půvabné ženy. Když archeolog slyší pojem Petra, okamžitě si vybaví skalní město nacházející se v Jordánsku. Mistrné dílo, před kterým se tají dech, a na které může být hrdá celá lidská civilizace, před 2000 lety vytesali do růžového pískovce kočovní Nabatejci. Jordánské království je jen o málo […]
Ven z měst! Za levnějšími pozemky a klidem přírody, do vlastních domků… V tomto duchu se nese trend bydlení v posledních desetiletích. Ale tento styl života nemusí být nutně ideální pro psychickou pohodu ani pro životní prostředí. V čem je háček a proč může být někdy lepší bydlet ve městě? Lidé v městském prostředí podle […]
Mezinárodní tým složený ze zástupců architektonických ateliérů NORMA (Česko), EMF (Katalánsko/Španělsko) a PARETO (Francie), který zvítězil v urbanisticko-krajinářské soutěži na přeměnu území u soutoku Berounky s Vltavou, se teď pustí do přípravy studie celého území s rozlohou přesahující 1200 hektarů. Mezinárodní tým tří architektonických studií spolupracoval na vítězném návrhu příměstského parku Soutok půl roku, vytvořilo […]
Na první pohled obyčejná rodinná hrobka. V jejím srdci mají však být dodnes slyšet hlasy templářů a kdesi v labyrintu chodeb tiše spočívat svatý grál… Malá kaple nacházející se zhruba 11 kilometrů od Edinburgu voní záhadami a konspiračními teoriemi po celá staletí. Místo poseté nejrůznějšími symboly a prapodivnými znaky má totiž ve svém nitru ukrývat […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz