10 nejstarších funkčních mostů světa

Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.

Nejstaršími mosty bývaly kmeny statných stromů povalené přes řeku. Jejich následovníky se později staly visuté lávky, které zkracovaly cestu lidem v horských oblastech. Vzhledem k použitým, převážně organickým materiálům, však nemohli tito průkopníci svou trvanlivostí konkurovat pozdějším kamenným stavbám, které se začaly budovat zejména pro potřeby vozové dopravy.

Díky stavitelskému umění starých Římanů se až do dnešních dní dochovaly také kamenné akvadukty, jež dopravovaly čistou vodu z horských pramenů do lidnatých měst, vzdálených i mnoho desítek kilometrů.

1. Pont du GardZemě: FrancieRok dokončení: 19. př. n. l.Délka: 300 m Jedná se o nadzemní úsek jednoho z největších starořímských akvaduktů. Původně měřil kolem 50 km a přiváděl vodu z pramene poblíž Uzes (dnes městečko s 8000 obyvateli) do římského města Nemausus (dnes Nimes se 150 000 obyvatel).

Jeho delší část vede v podzemí, nejslavnější úsek však přemosťuje jihofrancouzskou řeku Gardon (odtud také jeho název, který v překladu znamená „most před Gardon“). Celý akvadukt měl spád 34 cm/km, takže v cílovém městě byl o pouhých 17 metrů níže než na svém počátku.

Denně dokázal dopravit 20 000 metrů krychlových vody, tedy přibližně objem menšího zahradního jezírka. Na stavbu mostu nebyla použita žádná malta, kamenné bloky jsou k sobě přichyceny kovovými skobami.

Jako akvadukt byl využíván až do 9. století, pak jej místní obyvatelé začali rozebírat na stavební materiál pro vlastní potřebu. Nicméně jeho nosná část zůstala nedotknuta. V 18. století se začal využívat jako běžný most, zejména pro dopravu potravin.

Dodnes lze po jeho spodní úrovni procházet, čehož ročně využívá přes milion turistů z celého světa.

2. Tibériův mostZemě: ItálieRok dokončení: 20 n. l.Délka: 70 mStarořímský most přes řeku Marecchia v jihoitalském městě Rimini dodnes slouží svému účelu, a tak se může pyšnit titulem nejstaršího silničního mostu na světě.

Rimini bylo na pobřeží Jadranského moře založeno již ve 3. století př. n. l. a dnes má přibližně 130 000 obyvatel. Místní lidé mostu přezdívají ďábelský, čímž narážejí na potíže provázející jeho stavbu.

Každý dokončený úsek byl podle pověsti vykoupen zborcením jiné jeho části. Římský císař Tibérius, který jej dal postavit, se obrátil s žádostí o pomoc na samotné bohy, ti jej však odmítli vyslechnout.

Nezbylo tedy než se upsat ďáblovi, který jako odměnu za pomoc žádal duši první živé bytosti, jež po mostě přejde. Tibérius pak jako obětního beránka přes most poslal psa, čímž podle pověsti ďábla náležitě naštval.

Ten se pokusil stavbu rozdupat, ale vlastní dokonalé dílo zničit nedokázal. Zůstaly po něm však stopy v kameni, podobné otiskům obřích kozích paznehtů, které jsou viditelné dodnes.

3. Segovijský akvaduktZemě: ŠpanělskoRok dokončení: 50 n. l.Délka: 813 mŘímský akvadukt, který dodnes zásobuje vodou španělské město Segovia (přibližně 100 km na severozápad od Madridu) je stejně jako ostatní akvadukty z počátku letopočtu vybudován bez pomoci malty.

Jako stavební materiál posloužily žulové bloky, které římští stavitelé spojovali za pomoci kovových skob. Přivádí vodu z pramene Fuenfría, který se nachází 17 km od města. Na svém nejvyšším místě dosahuje výšky 28 m a je podpírán celkem 167 oblouky.

Ke vzniku segovisjkého akvaduktu se váže legenda, podle které jej měl vybudovat ďábel. Dohodu s ním uzavřela, žena, která ve městě pracovala jako nosička vody. Pokud by voda do rána měla proudit až k jejím dveřím, propadla by její duše ďáblu.

Když se však strhla bouře, která ve skutečnosti byla stavbou akvaduktu v ďábelském podání, začala nosička svého slibu litovat. Celonoční modlitby jí nakonec pomohly, že kohout zakokrhal těsně předtím, než ďábel položil poslední kámen, a o ženinu duši tak přišel.

4. Římský most v ChavesZemě: PortugalskoRok dokončení: přelom 1. a 2. století n. l.Délka: 140 mSe stavbou započal římský císař Trajan na konci 1. století, nicméně přesné datování známo není. O průběhu stavby částečně informuje nápis, nalezený ve střední části mostu, ve kterém je zaznamenáno, že se na ní podíleli zotročení domorodí obyvatelé.

Z 12 současných oblouků jsou původní pouze dva, ostatní pocházejí hlavně ze středověkých rekonstrukcí. Římané most vybudovali na místě původního brodu, který však umožňoval přechod přes řeku pouze v letních měsících.

Celoroční propojení obou břehů následně pomohlo rychlému rozvoji města.

5. ZhaozhouZemě: ČínaRok dokončení: 605 n. l.Délka: 50 mMost Zhaozhou byl postaven v provincii Hebei a nese název po nedalekém kantonu Zhao. Je považován za nejstarší klenutý most na světě a zároveň nejstarší kamenný most v Číně.

Evropský nejstarší most tohoto typu bychom nalezli v italské Florencii – Ponte Vechio, který byl dokončen v roce 1345.Ke stavbě Zhaozhou byly použity vápencové bloky, které, stejně jako u starších akvaduktů, nebyly spojeny maltou, ale kovovými skobami.

Při 50 m délky, 9 m šířky a 7,3 m výšky v nejvyšším bodě most váží přibližně 700 tun. Dodnes je součástí běžně využívané silnice. Bez většího poškození dokázal přečkat 10 silných záplav, osm velkých bitev a bezpočet zemětřesení (včetně otřesů v roce 1966, které dosáhly 7,2 stupně Richterovy škály).

6. Vzácný opasekZemě: ČínaRok dokončení: 816 n. l.Délka: 317 mPodivný název mostu vychází z legendy o původu financí potřebných k jeho dokončení. Do prázdné kasy městu údajně přispěl místní prefekt Wang Zhongshu penězi, které utržil za prodej svého cenné opasku.

Stavba přemosťuje největší starověkou umělou vodní dopravní cestu, Velký kanál, nedaleko města Suzhou v provincii Jiangsu. Je dlouhý 317 m, široký 4 m a obsahuje celkem 53 oblouků. Uprostřed má tři vyvýšené oblouky, které tak umožňovaly průjezd větším lodím.

7. Kamenný most v ŘezněZemě: NěmeckoRok dokončení: 1146Délka: 310 mNejstarší most ve střední Evropě vede přes řeku Dunaj v bavorském Řezně. Stal se vzorem pro mnoho dalších evropských mostů, včetně pražského Juditina.

Historie tohoto města sahá až do doby kamenné, kdy tu stála nevelká osada. Od 6. do 14. století našeho letopočtu bylo hlavním městem Bavorska a v současnosti v něm žije kolem 200 000 obyvatel. Vybudování mostu přes Dunaj ve 12.

století otevřelo důležitou obchodní stezku mezi severní Evropou a italskými Benátkami. S jeho stavbou je údajně také spojena ďáblova výpomoc, ovšem pověst se příliš neliší od historky kolem vzniku výše zmíněného římského mostu v Chaves.

Otázkou tedy je, jestli ďábel namísto mezi architekty neřádil v historických archivech.

8. Jelení most Země: Česká republikaRok dokončení: Druhá polovina 13. stoletíDélka: 110 mNejstarší český most se klene přes řeku Otavu v Písku (110 km jižně od Prahy) a je zároveň druhým nejstarším mostem ve střední Evropě.

Jihočeši ovšem ten svůj považují za nejstarší, jelikož most v Řezně byl stržen povodní a poté kompletně zrekonstruován. Podle pověsti středověcí konšelé rozhodli, že most se bude jmenovat po tom, kdo po něm první přejde.

Jenže přes řeku se suchou nohou jako prvnímu zachtělo odvážnému jelenovi, a tak radním nezbylo, než most pojmenovat Jelení. Podobně jako v případě mostu v Řezně, byl i písecký most důležitou součástí obchodní cesty mezi pobalstkými zeměmi a Středomořím.

Stavba je široká 6 m, dlouhá 110 m a tvoří ji 7 oblouků.

9. Monnow BridgeZemě: Velká BritánieRok dokončení: 1272Délka: 40 mJediný anglický zachovalý most se středověkým opevněním vede přes řeku Monnow ve městečku Monmouth v jižním Walesu (v současnosti má kolem 8000 obyvatel).

Zajímavé je především tím, že se v jeho hradě roku 1378 narodil anglický král Jindřich V. Monnow Bridge tvoří tři oblouky a dosahuje délky přibližně 40 m. Charakteristická obranná věž byla k mostu dostavěna až ve 14. století.

10. Most svatého ServatiaZemě: NizozemíRok dokončení: 1280Délka: 200 mNejstarší holandský most vede přes řeku Maas ve městě Maastricht (120 000 obyvatel), hlavním městě provincie Limburg. V současnosti je jeho střední část uzpůsobena tomu, aby pod mostem mohly proplouvat i velké lodě.

Město nese název po původním mostě, který zde na přelomu letopočtu nechal vybudovat římský císař Augustus (Maastricht v překladu znamená „přechod přes Maas“). Most však byl stržen a na jeho místě ve 13.

století vznikl nový, most svatého Servatia. Ten byl pojmenován po prvním římském biskupovi Maastrichtu, jenž sem ve 4. st. n. l. rozšířil křesťanství a zasloužil se jeho značný rozvoj. Kromě mostu je biskupovi věnována i známa místní katedrála a kostel.

Autor: Petra Soukupová
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Cihlový dům: klasika, která...

Pěkná pálená cihla, to je základ stavení. Nic proti tvárnicím,...

Národní muzeum představilo...

Před Novou budovou Národního muzea se již řadu let vyjímá necelých...

Altán pro onkologické pacienty...

Nadějné vyhlídky, tak zněl název kreativního úkolu, v rámci něhož osm...

Náhled do jednoho z nejvyšších...

Všichni v Šanghaji znají „otvírák“ neboli jednu z nejimpozantnějších...

Architekti obnoví Mendelův...

Místo, v němž Gregor Johann Mendel položil základy dnešní genetiky,...

Bude nové muzeum v Praze na...

Dlouhodobě Muzeu hlavního města Prahy chybí prostory, kam by umístilo svou...

Pařížská změť trubek ukrývající...

Kvalitní moderní umění si zaslouží kvalitní moderní stavbu. A pařížské...

Kdo byl opravdu autorem...

Dvanáct apoštolů postupně vyhlédne ze dvou oken. Lakomec třese svým naditým...

Josef Hlávka: Architekt, který...

Bývaly doby, kdy úspěšní čeští podnikatelé považovali za svou povinnost...

Města: Pekelné díry, nebo místa k...

Jsou současná města ještě místem pro kvalitní život? Inu, jak která. Nicméně je...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Lidový svátek: Chtěl císař Josef II. sebrat lidem posvícení?

Lidový svátek: Chtěl císař Josef...

„Vezměte koště a alespoň zameťte, holoto líná,“ napomíná hospodyně...
Analýzy DNA našich předků: Potomci Velkomoravanů žijí mezi námi, slovanské kořeny má jenom třetina Čechů

Analýzy DNA našich předků: Potomci...

Průzkumy DNA, které pátrají po potomcích velkomoravských velmožů i...
Jedno jméno nestačí! Proč máme příjmení?

Jedno jméno nestačí! Proč máme...

Křestních jmen je málo. Abychom se v tom ohromném počtu lidí na Zemi...
Oslavy tradičního svátku: Prozradily svatého Martina husy?

Oslavy tradičního svátku:...

Muž v jednoduché mnišské kutně vleze do hospodářského stavení plného opeřenců. „Snad mne...
Pyrit, zlato hlupáků: Naletí mu i anglická královna!

Pyrit, zlato hlupáků: Naletí mu i...

Není všechno zlato, co se třpytí. Ví to i anglický cestovatel...
Otec kolečkových bruslí si na nich utrhl ostudu

Otec kolečkových bruslí si na...

„Je vyšší, než obvykle,“ podivují se hosté na maškarním plese, když se tu...
Kníže Spytihněv II. udělal ze svého bratra sluhu

Kníže Spytihněv II. udělal ze...

Komora, stáj, stůl a číše tvoří v 11. století součást života přemyslovské curie, tedy...
Nápoj pro zahřátí: Vikingové se bránili lezavé zimě popíjením obdoby grogu

Nápoj pro zahřátí: Vikingové se...

„Je mi zima, “ drkotá zuby mladý Viking Erik. „Napij se, nápoj bohů tě...
Auto s pásy a lyžemi. Ruský car nejspíš vlastnil první terénní vůz na světě

Auto s pásy a lyžemi. Ruský car...

Kodrcání na koňském hřbetu patří do staré doby. Cara Mikuláše II. jeho poddaní...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.