Metody obchodníků jsou stále rafinovanější!

Lidstvo zažilo dobu kamennou, dobu železnou, dobu bronzovou. V jaké epoše žijeme dnes? Leckoho by možná napadlo, že v době nákupní.Lidstvo zažilo dobu kamennou, dobu železnou, dobu bronzovou. V jaké epoše žijeme dnes? Leckoho by možná napadlo, že v době nákupní.

Zatímco dříve měla nákupní sezóna několik vrcholů (doba před dovolenými či Vánoce), nyní, nejspíš vinou vydatných reklamních masáží, nákupní horečka vlastně neustává. Obchodníci si mnou ruce a vymýšlejí další triky, jak své zisky ještě zvýšit.

Co nejdál od vchoduJak tedy vlastně dnes funguje psychologie prodeje? Nejde zdaleka jen o to, aby se prodávající na zákazníka usmíval, byl k němu milý a dal mu najevo jeho nadřazenost. Prostředky, jak vylákat z peněženky zákazníka co nejvíc bankovek, jsou mnohem rafinovanější a propracovanější.

Snad už nikoho nepřekvapí a ani to nikdo nebere jako cosi nečestného, že základní potraviny, pro něž do obchodu chodíme nejčastěji, jsou ve velkých nákupních centrech umístěny co nejdál od vchodu. Člověk tak musí, chtě nechtě, projít nekonečnou řadu regálů, ze kterých na něho útočí výkřiky „nejlevnější“ , „akční cena“ nebo „sleva“… Při této túře hypermarketem se mu pak může snadno stát, že v jeho nákupním vozíku skončí spousta věcí, pro které vlastně nepřišel a ani po nich netoužil.

Další zbraní je způsob rozmístění zboží v regálech. To, co je nejvíce na očích, jde také nejlépe na odbyt. Stačí však někdy sklonit hlavu, a v dolních patrech lze najít výrobek kvalitou srovnatelný a přitom levnější.

Regál na hlavní tříděSupermarkety a hypermarkety úspěšně nabourávají zákazníkův stereotyp tím, že neustále mění jednotlivá oddělení. Případové studie prokázaly, že se vždy po provedené reorganizaci zvýší odbyt.

To je způsobeno tím, že zákazníci při hledání zboží v prodejně, narážejí i na produkty, které neměli v úmyslu kupovat.Dalším trikem provozovatelů supermarketů je to, že se vyprodaný sortiment stále doplňuje, což má u zákazníka navodit pocit čerstvosti.

Zboží, jehož cena není příliš vysoká, je často umístěno v uličkách, aby se zde zákazník příliš dlouho nezdržoval. Na „dálnicích“, kde jsou regály od sebe velmi daleko, je naopak umístěno zboží luxusní a pochopitelně i nejdražší.

Nakupující se zde zastaví s mnohem větší pravděpodobností a v jeho vozíku pak snadněji skončí drahý produkt.Specifickým místem v supermarketech jsou pak křižovatky. Člověk s vozíkem zde musí přibrzdit a tím se zvyšuje možnost, že jeho zrak zaměří zboží v regálech.

Proto asi nepřekvapí, že i zde bývá umisťováno drahé zboží, ale někdy naopak i to, jež v danou chvíli nejde na odbyt.

To musím mít také! Reklama má jasný úkol. Vnutit lidem myšlenku, že nabízený výrobek vlastně vždy chtěli a ve svém životě se bez něj neobejdou. Stejně tak postupují i samotní prodejci. Člověk je tvor stádní a zachovat si svou nezávislou identitu bývá pro leckoho neřešitelný problém.

Na řadu nakupujících tak působí zvláštní psychologický tlak, „když si ten výrobek pořídilo hodně lidí, měl bych ho mít také“. Obchodníci s tím kalkulují a vymýšlejí nové technologie, které by tento efekt ještě umocnily.

Americký informatik Zeeshan Usmani z Floridského technologického ústavu vymyslel systém, který zákazníkovi jasně sdělí, kolikrát bylo konkrétní zboží nakoupeno. Vyšel přitom právě z myšlenky, že čím víc se nějaký výrobek prodává, tím více nakupující zatouží jej vlastnit.

Podle Usmaniho technologie každý nákupní vozík dokáže identifikovat to, co do něj zákazník vložil. Získané informace jsou poté odeslány do centrálního počítače. Ten je vyhodnotí a zpět do prodejny vyšle signál, že daný výrobek (prací prášek, hračka nebo cokoliv jiného), byl znovu koupen.

V regálech mají být zabudovány desítky obrazovek, které u každého výrobku ukáží, kolikrát byl již vložen do vozíku.

Testy už probíhajíCelý systém už není jen pouhou ideou. Probíhá již jeho testování a zájem o něj projevily i některé obchodní řetězce, například americký Wall-Mart nebo u nás dobře známý Tesco. Ne každý si však myslí, že tato technologie bude stoprocentně úspěšná: „Můžeme být zvědavi, jak to dopadne, ale moc šancí bych tomu nedala.

Naše spotřebitele převážně zajímá cena. Ten, u koho cena tolik nerozhoduje a je ochoten připlatit, volí kvalitu, a to buď vyzkoušenou nebo doporučenou od známých. Otázkou je, zda bude mít počet prodaných výrobků podobný doporučující význam,“ říká marketingová specialistka Petra Vinterová z event marketingové společnosti Profimark.

Pokud budou testy úspěšné, systém se jistě velmi rychle rozšíří do většiny nákupních středisek. Obchodníci určitě nebudou váhat, aby využili další pomůcku, která jim přinese kýžený zisk. Spokojeni budou i zákazníci, kteří získají pocit, že si nakoupili populární zboží.

Jak umíme nakupovat?V říjnu loňského roku byl proveden zajímavý průzkum, který v devíti evropských zemích testoval inteligenci nakupujících. Šetření bylo zaměřeno na šetrnost spotřebitelů, jejich schopnost se při nákupu ovládat, ochotu zkoušet nové produkty, porovnávat ceny na internetu i v obchodech nebo získávat informace o zboží ještě před nákupem.

A jak dopadli čeští spotřebitelé? Skvěle, patří nám bronzová příčka.

1. Polsko 2. Francie 3. Česká republika 4. Německo 5. Švédsko 6. Maďarsko 7. Španělsko 8. Itálie 9. Velká Británie

Zdroj: The Future Foundation, Visa

Kde Češi nakupují?Podle průzkumu, který v loňském roce provedly agentury Incoma Research a GfK Praha, nakupují české domácnosti potraviny v následujících obchodech: Hypermarkety 39 % Diskontní prodejny 22 % Supermarkety 16 % Menší prodejny 20 %Jiné 3 %

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Zvířecí „lékaři“ odhalí nemoci dříve než laboratorní testy

Zvířecí „lékaři“ odhalí nemoci...

Nevábně zavánějící trus by dobrovolně nikdo neočichával. Speciálně vycvičené fretky...
Australské ekosystémy v ohrožení

Australské ekosystémy v ohrožení

Ekosystém se pomalu ale jistě hroutí na celé planetě, oteplování a nadměrné...
V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo

V pravěku to bez „ostrých loktů“...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v pravěku se válčilo „hlava...
Špatný pitný režim může za únavu i zápach z úst

Špatný pitný režim může za únavu i...

Pocit únavy, výkyvy nálad, suchá pokožka, hlubší vrásky i přibírání na váze. To...
Migrénu lidé tají, v práci ji neberou vážně

Migrénu lidé tají, v práci ji...

Nechápavé a často výsměšné reakce zaměstnavatelů a nadřízených na migrénu jsou...
V liberecké zoo jsou prvně k vidění kriticky ohrožení gekoni modří

V liberecké zoo jsou prvně k vidění...

Zoo Liberec začala s chovem vzácných gekonů modrých. Dvojice těchto...
Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...
Dny otevřených ambulancí pro pacienty s lupénkou online

Dny otevřených ambulancí pro...

Lupénka není pouze kosmetickou záležitostí, ale je onemocněním, které...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince

Technologie známá „z kriminálek“...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky rozpoznatelnou podobu pachatele, to...
Inovativní lék proti HIV

Inovativní lék proti HIV

Začátkem června 2021 zveřejnila Fakultní nemocnice Bulovka tiskovou zprávu o...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vpád Švédů v roce 1648: Proč pokládal Jan Ámos Komenský Pražany za zrádce?

Vpád Švédů v roce 1648: Proč...

Po bitvě na Bílé hoře v roce 1620 museli kvůli své protestantské víře uprchnout...
Založení tajného spolku: Nepovolaní břídilové do něj nesměli

Založení tajného spolku: Nepovolaní...

Anglický kameník si zaujatě prohlíží muže, který o sobě tvrdí, že je v řemesle jeho...
Stal se filozof Giordano Bruno vrahem?

Stal se filozof Giordano Bruno...

„Dnes byl tedy přiveden k hranici, či lépe řečeno ke kůlu. Když mu byl, už...
Jak vznikl Superman? Zuřili kvůli němu až ve Třetí říši

Jak vznikl Superman? Zuřili kvůli němu...

„Pusť mě dolů! Ubližuješ mi!“ křičí zmítající se Adolf Hitler....
Stojí za smrtí Václava III. Albrecht I. Habsburský?

Stojí za smrtí Václava III....

Jablko nepadá daleko od stromu. To platí i v případě Albrechta...
Proč básně lžou? 7 slov, která v minulosti znamenala něco jiného

Proč básně lžou? 7 slov, která...

Domluvili bychom se s Čechem, který žil před několika staletí? Nějak nejspíš...
Jeden jazyk pro celé lidstvo. Tvůrce esperanta usiloval o světový mír

Jeden jazyk pro celé lidstvo....

„Kde jsou mé poznámky?“ ptá se Ludvík Zamenhof, když se vrátí domů ze...
Impuls k husitským válkám: Radní pražského Nového Města vyletěli z okna

Impuls k husitským válkám: Radní...

Novoměstský radní Jan Humpolec letí 30. července 1419 oknem ven na ulici....
Tajemství rajské zahrady: Bylo zakázané ovoce opravdu jablko?

Tajemství rajské zahrady: Bylo...

Okolnosti vyhnání prvních lidí z ráje zná snad každý. Eva poslechne...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.