Domů     Technika
Rols Royce mezi letadly
21.stoleti 19.12.2006

Obří letoun Airbus A380 je nejen největší, ale má také velice luxusní interiér. Je to zkrátka jakýsi Rols Royce osobní letecké dopravy Ne každý se ale do jeho útrob podívá, 21. STOLETÍ se to však podařilo.Obří letoun Airbus A380 je nejen největší, ale má také velice luxusní interiér. Je to zkrátka jakýsi Rols Royce osobní letecké dopravy Ne každý se ale do jeho útrob podívá, 21. STOLETÍ se to však podařilo.

Okřídlený velikán Airbus 380 byl projektován evropskými konstruktéry jako letoun nové generace, s mnohem většími ohledy na pohodlí cestujících i posádky. Novinkou je zde například šíře sedadel, která má i v ekonomické třídě pohodlných 81 centimetrů. Urostlejší cestující tedy už nepřetékají ke svým sousedům ani se necítí jako skrčenci.
Pokud si cestující připlatí, může využívat opravdu luxusního životního prostoru, což je neocenitelné především při mezikontinentálních letech. Celkem 22 sedadel nejluxusnější třídy business, je vybaveno polohovatelnými křesly, která se dají rozložit i do podoby lůžka. Tyto kajuty připomínají spíše zákoutí v supermoderním obývacím pokoji, kde nechybí plasmová televize, připojení k počítači či další nezbytné doplňky včetně baru.
Zkrátka nepřijde ani posádka letadla, která má k dispozici lůžkové odpočívárny. Samozřejmostí je i rozšíření uličky mezi sedadly tak, že tudy pohodlně projde vedle sebe stevard se servírovacím stolkem i cestující. Stevardi tak už nezatarasí pasažérům průchod, jako je tomu v běžných letounech. Vrchní a spodní paluba jsou spojeny schodišti na obou koncích trupu. Každé podlaží přitom disponuje dvěma kuchyňkami a velkorysými toaletami.
Do nového Airbusu se vejde 555 cestujících a při okleštění luxusních míst by se do něj vešlo až 880 cestujících. Otázkou totiž zůstává, zda ekonomická situace v letectví nedonutí společnosti právě k takovému omezení nadstandardního vybavení.               

V návaznosti na uvedení velkokapacitního letounu musela letiště zareagovat a obřímu Airbusu přizpůsobit provoz na letištích. Projektanti tak museli řešit zvýšení kapacity nástupních terminálů, odbavovacích míst i problémy s mnohem větším přísunem zavazadel do letadla i z něj.   

Ve vývoji letounu má prsty i česká společnost Inter-Informatics, která se podílíela na návrzích systémů kabiny Airbusu 380. Jednalo se zejména o konstrukci elektrorozvodů a úpravy nosné konstrukce.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE AIRBUSU A380-800
Rozpětí 79,8 m
Délka 73,0 m
Výška 24,1 m
Průměr trupu 6,95 m
Typická kapacita 555 cestujících
Maximální kapacita 880 cestujících
Max. množství paliva 325 000 – 388 750 litrů
Max. cestovní rychlost 1014 – 1050 km/h
Max. rychlost 1062 km/h
Dolet (základní)
(optimalizovaný)  14 450 km
 15 100 km

reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz