Domů     Technika
Na světové nebe míří česká liška
Jan Zelenka 17.10.2024

Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje.

Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu dobu vyletěly z Vodochod desítky strojů, které zabezpečovaly pestrou škálu úkolů a činností od cvičných přes průzkumné až po bojové.

Zejména legendární cvičné letouny z Vodochod L-29 Delfín a L-39 Albatros se zapsaly do leteckých dějin nejen jako jedny z nejvyužívanějších cvičných letounů na světě, ale ikonami se staly také jejich samotné názvy Delfín a Albatros. Nyní je doplňuje i nejmodernější cvičný letoun „Liška“.

Špička v tréninku

Letoun L-39 Skyfox je zcela nová multifunkční moderní platforma, která je schopná pokrýt více funkcí, od výcviku pilotů až po lehké bojové a průzkumné mise. Ze svého předchůdce L-39 Albatros bere úspěšný aerodynamický koncept.

Skyfox představuje nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO. Nabízí inovativní spojení moderní avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností, což z něj dělá vhodnou volbu pro všechny fáze výcviku pilotů letounů 4. a 5. generace, průzkum i lehké bojové mise.

„Česká liška“ vyniká účinností, špičkovou víceúčelovostí a schopností přizpůsobit se rozličným letovým podmínkám.

Letouny L-39 Skyfox bude v České republice využívat LOM PRAHA a jeho Centrum leteckého výcviku v Pardubicích pro výcvik pilotů Armády ČR. Praktický výcvik pilotů již probíhá v prostorách společnosti Aero.

„Dva stroje L-39 Skyfox dodáme do konce tohoto roku a zbývající dva jsme připraveni dodat do poloviny příštího roku. LOM PRAHA má dle kontraktu možnost využít opci na nákup dalších čtyř letounů, které by zajistily dostatečnou kapacitu pro výcvik pilotů nejen Vzdušných sil Armády České republiky, ale též pro program NATO Flight Training Europe,“ říká Viktor Sotona, předseda představenstva a CEO Aero,.

Jedna liška měsíčně

Sériová výroba cvičného letounu L-39 Skyfox byla zahájena v květnu 2023. Aktuálně se na výrobním procesu podílí zhruba 600 subdodavatelů, přičemž 400 z nich pochází z České republiky. Na začátku letošního roku Aero dosáhlo požadovaného výrobního tempa jednoho letounu za měsíc.

Prvním zákazníkem L-39 Skyfox se stal Vietnam. Šest strojů z Aero prošlo letos finálním převzetím vietnamskými vzdušnými silami, zahrnujícím kompletní montáž, ověření funkcí a zálet provedený továrním pilotem.

V roce 2024 získalo Aero oficiální oprávnění k vývoji, výrobě, údržbě a opravám maďarských letadel včetně L-39 Skyfox, které dodá maďarským vzdušným silám. Dále došlo k podpisu memoranda mezi Aero a švédskou společností Saab, jehož cílem je prozkoumat možnosti adaptace letounů L-39 Skyfox pro potřeby maďarského letectva.

Po Špačkovi, Delfínu a Albatrosu přichází Liška

Dokud bylo L-39NG prototypem, vystačil si výrobce Aero Vodochody s technicky znějícím dovětkem New Generation. Poté, co se rozběhla sériová výroba, přišel čas vybrat letounu stejně jako jeho předchůdcům z vodochodské továrny jméno.

Najít pro své letadlo ten správný název je pro firmu důležité hlavně z marketingového hlediska. To, že výrobci, piloti nebo komunita fanoušků letadlo nějak pojmenují, navíc znamená, že ho neberou pouze jako stroj, ale vytvářejí si k němu citový vztah.

V případě bojových letadel pak vstupuje do hry i psychologický prvek. Vymýšlení jmen k novým letounům se v Aeru traduje už od roku 1923, kdy firma představila první sériově vyráběnou stíhačku Aero A-18 zvanou špaček.

Tahle přezdívka přitom nepocházela od hojně rozšířeného ptáka špačka obecného, jak by se asi nabízelo. Piloti tak začali letadlu říkat proto, že jim jeho tvar připomínal ořezaný špalík dřeva z tehdy populární hry tlučení špačka.

A proč dostal letoun jméno právě liška? „Tato šelma se totiž díky své povaze a chování k letadlu výborně hodí. Není to sice nejsilnější zvíře v lese, ale je nesmírně adaptabilní, vytrvalá, vynalézavá, pečující o svá mláďata podobně jako letoun o své piloty, a když na to přijde, umí i pořádně kousnout,“ říkají v Aeru.

Křest názvu. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, se i letoun vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky.

Kde vzaly letouny Aero svá jména?

Aero L-159 ALCA: Tento letoun nedostal jméno podle vyhynulého ptáka, ale jmenuje se podle anglické zkratky ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) vyjadřující „Pokročilé lehké bojové letadlo“. Letoun L-159 dokáže podporovat pozemní vojska, ničit nejrůznější pozemní i námořní cíle nebo zajišťovat protivzdušnou obranu proti pomalým cílům.

Aero A-18 (přezdívka „Špaček“): Letoun Aero A-18 byl malý a vysoký. Pilotům jeho vzhled připomínal dřevěného špačka z dětské hry, která byla v té době populární. Tlučení špačků je starodávná zábava (oblíbená již v 19. století), při které se dřevěnou tyčí udeří do dřevěného polínka (špačka) a ten se tím vymrští do vzduchu.

Aero L-39 Albatros: Letoun L-39 dostal své jméno po ptáku albatrosovi. Tento tvor se pyšní největším rozpětím křídel mezi všemi ptáky – dosahuje průměrně 3,1 metru. Díky tomu dokáže strávit hodiny v letu a během jednoho dne uletět až 1 000 kilometrů. To je jen o něco méně než dolet letounu L-39 Albatros.

Aero L-29 Delfín: Někdy v roce 1963 získal letoun L-29 jméno Delfín, které se stalo i ochrannou známkou pro tento typ. Svými tvary delfína do určité míry připomínal – štíhlé tělo, poměrně úzká a zaoblená přední část.

Související články
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
Objevy Technika 16.6.2025
Počítačoví vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT (FEL ČVUT) a Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT) se v mezinárodním žebříčku CSRankings umístili mezi nejlepšími evropskými pracovišti v oborech informatiky a robotiky. Největšího úspěchu dosáhli v oblasti počítačového vidění (Computer Vision), kde se v hodnocení za období 2020–2025 umístili na 6. místě v Evropě, a […]
Přezdívá se jí „božská částice“ – Higgsův boson. Ač její jméno zní téměř mysticky, jde o velmi reálný, vědecky doložený objev, který proměnil naše chápání vesmíru. Právě ona totiž dává elementárním částicím jejich hmotnost, a tedy i podmínky pro vznik hvězd, planet i života samotného. V červenci 2012 se v podzemí u Ženevy otřásl svět […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz