Domů     Technika
Rols Royce mezi letadly
21.stoleti 19.12.2006

Obří letoun Airbus A380 je nejen největší, ale má také velice luxusní interiér. Je to zkrátka jakýsi Rols Royce osobní letecké dopravy Ne každý se ale do jeho útrob podívá, 21. STOLETÍ se to však podařilo.Obří letoun Airbus A380 je nejen největší, ale má také velice luxusní interiér. Je to zkrátka jakýsi Rols Royce osobní letecké dopravy Ne každý se ale do jeho útrob podívá, 21. STOLETÍ se to však podařilo.

Okřídlený velikán Airbus 380 byl projektován evropskými konstruktéry jako letoun nové generace, s mnohem většími ohledy na pohodlí cestujících i posádky. Novinkou je zde například šíře sedadel, která má i v ekonomické třídě pohodlných 81 centimetrů. Urostlejší cestující tedy už nepřetékají ke svým sousedům ani se necítí jako skrčenci.
Pokud si cestující připlatí, může využívat opravdu luxusního životního prostoru, což je neocenitelné především při mezikontinentálních letech. Celkem 22 sedadel nejluxusnější třídy business, je vybaveno polohovatelnými křesly, která se dají rozložit i do podoby lůžka. Tyto kajuty připomínají spíše zákoutí v supermoderním obývacím pokoji, kde nechybí plasmová televize, připojení k počítači či další nezbytné doplňky včetně baru.
Zkrátka nepřijde ani posádka letadla, která má k dispozici lůžkové odpočívárny. Samozřejmostí je i rozšíření uličky mezi sedadly tak, že tudy pohodlně projde vedle sebe stevard se servírovacím stolkem i cestující. Stevardi tak už nezatarasí pasažérům průchod, jako je tomu v běžných letounech. Vrchní a spodní paluba jsou spojeny schodišti na obou koncích trupu. Každé podlaží přitom disponuje dvěma kuchyňkami a velkorysými toaletami.
Do nového Airbusu se vejde 555 cestujících a při okleštění luxusních míst by se do něj vešlo až 880 cestujících. Otázkou totiž zůstává, zda ekonomická situace v letectví nedonutí společnosti právě k takovému omezení nadstandardního vybavení.               

V návaznosti na uvedení velkokapacitního letounu musela letiště zareagovat a obřímu Airbusu přizpůsobit provoz na letištích. Projektanti tak museli řešit zvýšení kapacity nástupních terminálů, odbavovacích míst i problémy s mnohem větším přísunem zavazadel do letadla i z něj.   

Ve vývoji letounu má prsty i česká společnost Inter-Informatics, která se podílíela na návrzích systémů kabiny Airbusu 380. Jednalo se zejména o konstrukci elektrorozvodů a úpravy nosné konstrukce.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE AIRBUSU A380-800
Rozpětí 79,8 m
Délka 73,0 m
Výška 24,1 m
Průměr trupu 6,95 m
Typická kapacita 555 cestujících
Maximální kapacita 880 cestujících
Max. množství paliva 325 000 – 388 750 litrů
Max. cestovní rychlost 1014 – 1050 km/h
Max. rychlost 1062 km/h
Dolet (základní)
(optimalizovaný)  14 450 km
 15 100 km

Související články
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
Laser, který by i jen svým odrazem mohl poškodit zrak, a přesto vznikl jako studentský projekt v rámci výuky. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se v kurzu Jak vyrobit (téměř) cokoli studenti a studentky učí převádět své nápady ve skutečnost – bez ohledu na to, jestli výsledkem bude užitečný produkt, osobní výzva nebo jednoduše […]
Společnosti MAN a Dettendorfer zavádějí v rámci pilotního projektu bezemisní noční logistiku na mezinárodní dopravní tepně vedoucí přes Brennerský průsmyk. Elektrické nákladní vozy mohou být důležitou součástí nákladní dopravy přes Alpy. Po čtyři týdny v červenci a srpnu testují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer v rámci pilotního projektu noční provoz plně elektrických nákladních vozidel na trase mezi bavorským […]
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz