Nejrychlejší elektrická lokomotiva světa

Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord  331 km/h.

Spanilá rekordní jízda lokomotivy Siemens proběhla na železničním úseku Kinding – Allersberg v Německu letos v září. Pokus o rekord se obešel bez zvláštních konstrukčních úprav „soutěžního stroje“, jen bylo nutné odmontovat stěrače, které by se mohly při tak vysoké rychlosti utrhnout. Ani na trati k žádným úpravám nedošlo, lokomotiva vlastně jen využila mezeru v jízdním řádu.
Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000 kW ( jako cca 70 osobních aut) a pyšní se hmotností 87 tun. Proto ke zrychlení na maximum potřebuje úsek trati dlouhý 20 – 25 km.
Pokus o překonání světového rekordu přinesl společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů stroje ve vysokých rychlostech. Například měřící kabely byly během pokusu vystaveny značným aerodynamickým silám. Proto přihlížející udivovalo jejich provizorní uchycení pouhou izolepou. I to ale bylo součástí testování.  
Lokomotiva Taurus ES64U4 je nyní připravena pro rakouské dráhy, kde však  svůj temperament plně nevyužije. Bude tu jezdit maximální rychlostí „pouhých“ 230 kilometrů v hodině.

Absolutní rekord
I když byl přepsán další rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.

Parametry elektrického rekordmana
•  Trvalý výkon (max.) –  6 000 – 6 400 kW 
• Maximální rychlost –  200–230 km/h
• Provozní hmotnost    87 tun ± 2,5 %
• Rozchod       1 435 mm
• Délka přes nárazníky    19 580 mm
• Maximální šířka      3 019 mm
• Rozvor podvozku    3 000 mm
• Průměr kol (nová/opotřebovaná)   1 150 mm /1 070 mm

Předchozí rekord pro běžné elektrické hnací vozidla (331 km/h) vytvořila lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.

Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunel Seikan: Dopravní chlouba...

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel...
Když to jde ve Francii, proč ne v Česku?

Když to jde ve Francii, proč ne v...

Francie se rozhodla bojovat s dopravními zácpami a ochranou ovzduší zcela...
Soukromé vysokorychlostní vlaky na Floridě

Soukromé vysokorychlostní vlaky...

V USA začnou od prosince fungovat první soukromé...
Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Metro v Paříži aneb když to mají...

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby...
Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy

Eurotunel: Suchou nohou na...

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas...
První přímý nákladní vlak vyrazil z Prahy do Číny

První přímý nákladní vlak vyrazil...

Zdá se to bláznovství. Ale je tomu skutečně tak. Minulý týden, přesněji 19....
Z dějin pražského krtka: Záhadná havárie i zatopené soupravy

Z dějin pražského krtka: Záhadná...

Stejně jako v jiných světových metropolích, i pod Prahou jsou desítky...
10 nejzajímavějších sítí podzemní dráhy

10 nejzajímavějších sítí podzemní...

Asi žádné milionové město si nedokáže představit svou existenci bez...
Československý tunel na Jadran: Šílenost či promarněná šance?

Československý tunel na Jadran:...

Zatímco v minulosti se hranice českých zemí neustále posouvaly, tu dopředu, tu...
Holandské vlaky pohání větrná energie

Holandské vlaky pohání větrná...

Všechny vlaky v Nizozemí jsou nyní ze 100 procent poháněné elektřinou generovanou...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Octová dieta: Bizarním prostředkem ke zhubnutí se tráví i lord Byron

Octová dieta: Bizarním prostředkem...

Lžičce jablečného octu před každým jídlem údajně vděčí za své postavy i...
Jaké bude marťanské menu?

Jaké bude marťanské menu?

O pilotovaném letu k Marsu se v odborných i laických kruzích hovoří poměrně...
Tužka: Svět s ní píše už 460 let!

Tužka: Svět s ní píše už 460 let!

Tenký váleček grafitu zasazený do kousku dřeva. Snadno se s ním píše, napsané...
Frank: Město, na které dopadne 90 milionů tun skály!

Frank: Město, na které dopadne 90...

Když je něco pevné jako skála, tak to ještě nemusí být pevné. A když...
VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí žít ve speciální bublině

VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí...

Vzácná porucha imunity má za následek to, že dítě musí žít...
Proč si čeští diplomati dovolil kritizovat samotného papeže?

Proč si čeští diplomati dovolil...

Nikdo dodnes přesně neví, kdo panoš Jaroslav vlastně byl! Například historik...
Průzkum: Manželství zdraví neprospívá!

Průzkum: Manželství zdraví...

Dlouhá léta se čtenáři společenských rubrik mohli seznamovat s výzkumy, že...
Krok ke stálé základně na Měsíci: Cihly z měsíčního prachu

Krok ke stálé základně na Měsíci:...

Evropští výzkumníci vytvořili ze simulovaného měsíčního regolitu pomocí...
Městečko Pyramiden: Opuštěný skanzen socialismu

Městečko Pyramiden: Opuštěný...

Na podzim roku 1998 město Pyramiden na Špicberkách vypadalo, jako by...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.