Nejrychlejší elektrická lokomotiva světa

Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.

Spanilá rekordní jízda lokomotivy Siemens proběhla na železničním úseku Kinding – Allersberg v Německu letos v září. Pokus o rekord se obešel bez zvláštních konstrukčních úprav „soutěžního stroje“, jen bylo nutné odmontovat stěrače, které by se mohly při tak vysoké rychlosti utrhnout.

Ani na trati k žádným úpravám nedošlo, lokomotiva vlastně jen využila mezeru v jízdním řádu. Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000 kW ( jako cca 70 osobních aut) a pyšní se hmotností 87 tun.

Proto ke zrychlení na maximum potřebuje úsek trati dlouhý 20 – 25 km. Pokus o překonání světového rekordu přinesl společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů stroje ve vysokých rychlostech.

Například měřící kabely byly během pokusu vystaveny značným aerodynamickým silám. Proto přihlížející udivovalo jejich provizorní uchycení pouhou izolepou. I to ale bylo součástí testování. Lokomotiva Taurus ES64U4 je nyní připravena pro rakouské dráhy, kde však svůj temperament plně nevyužije.

Bude tu jezdit maximální rychlostí „pouhých“ 230 kilometrů v hodině.

Absolutní rekordI když byl přepsán další rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.

Parametry elektrického rekordmana• Trvalý výkon (max.) – 6 000 – 6 400 kW • Maximální rychlost – 200–230 km/h • Provozní hmotnost 87 tun ± 2,5 % • Rozchod 1 435 mm • Délka přes nárazníky 19 580 mm • Maximální šířka 3 019 mm • Rozvor podvozku 3 000 mm • Průměr kol (nová/opotřebovaná) 1 150 mm /1 070 mm

Předchozí rekord pro běžné elektrické hnací vozidla (331 km/h) vytvořila lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.

Autor: Tomáš Petr
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Cestování do vesmíru má stopku:...

Národní úřad pro letectví a vesmír byl s ohledem nevyhovující stav skafandrů...

Jdou dohromady videohry a vyšší...

„Neseď u té hry pořád, zblbneš…“ Připadá vám tato věta povědomá? Mnozí...

Trable na Marsu: Tamnímu...

NASA hlásí jisté potíže s marsovským vrtulníkem Ingenuity. Kvůli...

Jak bezpečně ukládat v podzemí...

Oxid uhličitý je přirozenou součástí atmosféry, ale jak to tak bývá, i...

Šest technologických průšvihů...

Letopočet 2021 vejde do dějin především jako druhý rok pandemie...

Zahrajte si hry zdarma: Vytvořili...

Pět počítačových her vytvořili studentské týmy v rámci 48hodinové...

Hašení budoucnosti? Češi...

Pomůže s hašením, evakuací a ještě u toho dobře vypadá. Řeč je o novém...

Robot ve službách železnic: Japonsko...

Práce na železnici může být pořádně nebezpečná. Železniční...

Nanočástice, rolovací obrazovky,...

Televizní vysílání sice první krůčky udělalo ještě před druhou světovou válkou,...

Je třeba obávat se hackingu?

Ačkoliv se třem čtvrtinám českých zaměstnanců ještě nestalo, že by se jim...

Nenechte si ujít další zajímavé články

V pozorování přírody jsou České Budějovice 170. na světě

V pozorování přírody jsou České...

Sedmý ročník celosvětové výzvy City Nature Challenge oficiálně skončil....
Paměť jako slon? Zase taková sláva to není…

Paměť jako slon? Zase taková...

Největší mozek na světě má vorvaň obrovský. A jaké zvíře dominuje v tomto...
Počátky kinematografie: Při prvních projekcích filmů se úředníci báli požáru

Počátky kinematografie: Při prvních...

Místní karlovarská honorace se schází. „Budou tu promítat oživlé obrázky,“ šeptají si...
Pacienti s osteoporózou by se neměli bát pravidelně cvičit

Pacienti s osteoporózou by se...

Miliony lidí s osteoporózou by se neměly bát pravidelně cvičit, uvedli odborníci v...
Studentská legie v roce 1648: Prahu bránil dvoumetrový jezuita

Studentská legie v roce 1648:...

Obrovské vyčerpání cítí po bojích studenti zrána 1. listopadu 1648. Choulí se...
Díky moderním technologiím lze bez obav odstranit oční vady již ve 20 letech

Díky moderním technologiím lze bez...

Nová generace femtosekundových laserů způsobila v oftalmologii revoluci....
LIMITOVANÁ SÉRIE VÁZ BLUES: Pocta Roubíčkovi z dílny Moser

LIMITOVANÁ SÉRIE VÁZ BLUES: Pocta...

Mezinárodní rok skla, který byl komisí OSN vyhlášen na rok 2022, je mimo...
Leželo ve Valech u Mikulčic hlavní město Velké Moravy?

Leželo ve Valech u Mikulčic hlavní...

Plameny stravují dřevěné trámoví. Obyvatelé vyděšeně zírají, jak v oblaku...
Jaro a játra? Ano! O jeden z nejvýkonnějších orgánů však pečujte celý rok

Jaro a játra? Ano! O jeden z...

Játra – druhý největší orgán našeho těla a po mozku také druhý...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.