Nejrychlejší elektrická lokomotiva světa

Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.

Spanilá rekordní jízda lokomotivy Siemens proběhla na železničním úseku Kinding – Allersberg v Německu letos v září. Pokus o rekord se obešel bez zvláštních konstrukčních úprav „soutěžního stroje“, jen bylo nutné odmontovat stěrače, které by se mohly při tak vysoké rychlosti utrhnout.

Ani na trati k žádným úpravám nedošlo, lokomotiva vlastně jen využila mezeru v jízdním řádu. Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000 kW ( jako cca 70 osobních aut) a pyšní se hmotností 87 tun.

Proto ke zrychlení na maximum potřebuje úsek trati dlouhý 20 – 25 km. Pokus o překonání světového rekordu přinesl společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů stroje ve vysokých rychlostech.

Například měřící kabely byly během pokusu vystaveny značným aerodynamickým silám. Proto přihlížející udivovalo jejich provizorní uchycení pouhou izolepou. I to ale bylo součástí testování. Lokomotiva Taurus ES64U4 je nyní připravena pro rakouské dráhy, kde však svůj temperament plně nevyužije.

Bude tu jezdit maximální rychlostí „pouhých“ 230 kilometrů v hodině.

Absolutní rekordI když byl přepsán další rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.

Parametry elektrického rekordmana• Trvalý výkon (max.) – 6 000 – 6 400 kW • Maximální rychlost – 200–230 km/h • Provozní hmotnost 87 tun ± 2,5 % • Rozchod 1 435 mm • Délka přes nárazníky 19 580 mm • Maximální šířka 3 019 mm • Rozvor podvozku 3 000 mm • Průměr kol (nová/opotřebovaná) 1 150 mm /1 070 mm

Předchozí rekord pro běžné elektrické hnací vozidla (331 km/h) vytvořila lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.

Autor: Tomáš Petr
Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

V Číně jezdí bez strojvůdce

V Číně jezdí bez strojvůdce

Byl představen zbrusu nový rychlovlak dosahující rychlosti až 350 km/h,...
V Číně se na kolejích svezete nejrychleji na světě

V Číně se na kolejích svezete...

To, že Čína patří mezi železniční velmoci, je všeobecný fakt. Nyní se...
Moderní čínské vlaky pojedou rychlostí až 600 km/h

Moderní čínské vlaky pojedou...

Je to jen pár dní, co Číňané představili světu prototyp jednoho z...
Rychle, chtějí rychlovlaky

Rychle, chtějí rychlovlaky

Při nedávné Železniční konferenci v Pardubicích se Správa železniční...
T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření pojízdné umělecké dílo

T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření...

Když tato modrá kráska v rámci letošního Designbloku projížděla Prahou,...
V Německu začínají jezdit vlaky na vodík s nulovými emisemi

V Německu začínají jezdit vlaky na...

Především s ohledem na životní prostředí pracuje řada zemí na tom, aby v...
Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunel Seikan: Dopravní chlouba...

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel...
Když to jde ve Francii, proč ne v Česku?

Když to jde ve Francii, proč ne v...

Francie se rozhodla bojovat s dopravními zácpami a ochranou ovzduší zcela...
Soukromé vysokorychlostní vlaky na Floridě

Soukromé vysokorychlostní vlaky...

V USA začnou od prosince fungovat první soukromé...
Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Metro v Paříži aneb když to mají...

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nekompomisní boj o trhy: Benátčané bohatli i díky drahému šafránu

Nekompomisní boj o trhy: Benátčané...

„Prodám šafrán“ vykřikne kupec na benátském trhu. Rozemleté blizny šafránu pochází z Persie a jsou...
Vyjmenujete nejvyšší hory všech kontinentů?

Vyjmenujete nejvyšší hory všech...

Nejvyšší horou na celém světě z hlediska nadmořské...
Trhlina u Las Vegas: Co zpomaluje čas nad „městem hříchu“?

Trhlina u Las Vegas: Co zpomaluje čas...

Představa cestování časem fascinuje i ty největší mozky světa....
Ferdinand V. Dobrotivý se naučil pět jazyků

Ferdinand V. Dobrotivý se naučil...

Před císařovým sídlem ve Vídni demonstruje rozčilený dav. „A mají k tomu povolení?“ zeptá se...
Kolik hodin spí jaké zvíře?

Kolik hodin spí jaké zvíře?

Spánek je jednou ze základních fyziologických potřeb, bez kterého se neobejde žádný...
Bezdotyková sluchátka: Umí vést hudbu kostmi!

Bezdotyková sluchátka: Umí vést...

Sviští s větrem o závod, hrající hudba ze sluchátek ho žene kupředu. Cyklista...
Londýnský Tower: Vězení pro kandidáty na popravu

Londýnský Tower: Vězení pro...

Počátky Toweru, londýnského Paláce a pevnosti Jejího Veličenstva, se datují do roku 1078....
Existují části těla, které nepotřebujeme?

Existují části těla, které...

Lidské tělo je komplexní mechanismus, kde všechno má svůj účel....
Karel IV. pod vlivem astrologie: Stavbu Karlštejna mu nadiktovaly hvězdy

Karel IV. pod vlivem astrologie:...

Už za vlády krále Jana Lucemburského, prvního Lucemburka na českém trůně, působí na pražském dvoře...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.