Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.
Spanilá rekordní jízda lokomotivy Siemens proběhla na železničním úseku Kinding – Allersberg v Německu letos v září. Pokus o rekord se obešel bez zvláštních konstrukčních úprav „soutěžního stroje“, jen bylo nutné odmontovat stěrače, které by se mohly při tak vysoké rychlosti utrhnout.
Ani na trati k žádným úpravám nedošlo, lokomotiva vlastně jen využila mezeru v jízdním řádu. Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000 kW ( jako cca 70 osobních aut) a pyšní se hmotností 87 tun.
Proto ke zrychlení na maximum potřebuje úsek trati dlouhý 20 – 25 km. Pokus o překonání světového rekordu přinesl společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů stroje ve vysokých rychlostech.
Například měřící kabely byly během pokusu vystaveny značným aerodynamickým silám. Proto přihlížející udivovalo jejich provizorní uchycení pouhou izolepou. I to ale bylo součástí testování. Lokomotiva Taurus ES64U4 je nyní připravena pro rakouské dráhy, kde však svůj temperament plně nevyužije.
Bude tu jezdit maximální rychlostí „pouhých“ 230 kilometrů v hodině.
Absolutní rekordI když byl přepsán další rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.
Parametry elektrického rekordmana• Trvalý výkon (max.) – 6 000 – 6 400 kW • Maximální rychlost – 200–230 km/h • Provozní hmotnost 87 tun ± 2,5 % • Rozchod 1 435 mm • Délka přes nárazníky 19 580 mm • Maximální šířka 3 019 mm • Rozvor podvozku 3 000 mm • Průměr kol (nová/opotřebovaná) 1 150 mm /1 070 mm
Předchozí rekord pro běžné elektrické hnací vozidla (331 km/h) vytvořila lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.
Autor: Tomáš Petr


