Domů     Technika
JAK PRACUJE: Odkud přichází elektřina?
21.stoleti 21.10.2006

Rozsvítit světlo, spustit počítač, ohřát si vodu na čaj či opéct touast, jak jednoduché… Ale ke všem těmto činnostem je potřeba nějaký pohon, elektřina, která se někde musí vyrobit.Rozsvítit světlo, spustit počítač, ohřát si vodu na čaj či opéct touast, jak jednoduché… Ale ke všem těmto činnostem je potřeba nějaký pohon, elektřina, která se někde musí vyrobit.

Kdyby nějakým způsobem vypadla celosvětová elektrická síť, znamenalo by to katastrofu nebývalých rozměrů. Současná civilizace je totiž na elektřině ohromným způsobem závislá, mnohem závislejší než například na ropě.
První elektrárny vznikly koncem 19. a začátkem 20. století. Konstrukčně šlo o poměrně jednoduchá zařízení, jejichž hlavní součástí byl generátor, poháněný buď parním strojem nebo vodním kolem.
Parní stroj byl později nahrazen parní turbínou, čímž vznikly dnešní tepelné elektrárny. Později pak byl u tepelné elektrárny vystřídán kotel jaderným reaktorem a vznikla tak jaderná elektrárna. Funkci vodního kola ve vodních elektrárnách zas převzaly turbíny.
Dnešní elektrárny by se daly rozdělit na dva druhy, na ty s obnovitelným a neobnovitelným druhem pohonu. V současnosti se více využívá spíše ten druhý typ (elektrárny na fosilní paliva a elektrárny jaderné), ale budoucnost se stále více upírá k využívání větru, vody, slunečního záření apod. Nikoliv však z nějakých módních důvodů, ale prostě proto, že nejdříve fosilní paliva a za delší dobu i uran jednou naší civilizaci dojdou.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz