Překvapení: Hondy budou i létat!

Vše začalo nenápadně a trochu tajuplně. Na jaře 1986 přišla bez objednání a zcela nečekaně za ředitelem Raspet Flight Lab v americkém městečku Starkville skupina Japonců. Prohlédli si jejich výzkum v oblasti leteckých kompozitů, odešli a vrátili se o pár měsíců později se slovy: „Naučte nás, jak se dělá letadlo.“Vše začalo nenápadně a trochu tajuplně. Na jaře 1986 přišla bez objednání a zcela nečekaně za ředitelem Raspet Flight Lab v americkém městečku Starkville skupina Japonců. Prohlédli si jejich výzkum v oblasti leteckých kompozitů, odešli a vrátili se o pár měsíců později se slovy: „Naučte nás, jak se dělá letadlo.“

Ukázalo se, že Japonci jsou ze známé automobilové firmy Honda. Zaplatili Státní univerzitě v Mississippi, pod kterou firma spadá, 12 milionů dolarů, nakoupili jí vybavení za dalších 5 milionů dolarů, tedy v přepočtu za 120 milionů korun, a pracovali.

Jejich podmínkou byla mlčenlivost a nulová publicita. Nejdříve se trpělivě učili a získávali zkušenosti, později sami přicházeli s nápady. Výsledkem byl experimentální letoun MH-02, který vzlétl v roce 1993.

Poté začala Honda, už samostatně, vyvíjet pokrokový letoun kategorie VLJ.

Co to je Very Light Jet? V posledních letech se ve světe letectví o této nové kategorii hodně mluví. Very Light Jet (VLJ) je „velmi lehký proudový letoun“, schválený k pilotáži jediným pilotem. Jeho maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 10 000 liber, tedy 4 540 kg, což je zhruba o šestinu méně než váží běžné „obchodní letouny“ (Business Jet). Je určen pro 3 až 6 pasažérů. Hlavním důvodem vzniku této nové kategorie jsou podstatně nižší pořizovací i provozní náklady ve srovnání s „klasickými“ proudovými letouny. Kromě firemního či osobního použití se tak nabízí možnost provozu jako aerotaxi, nebo se uvažuje i o pravidelné dopravě menšího množství osob do zapadlých oblastí.

V současnosti je v různém stadiu vývoje několik VLJ od různých firem, z nichž nejdál jsou stroje Eclipse 500, Cessna Citation Mustang, Adam A700 AdamJet, Diamond D-Jet a ATG Javelin. Řada dalších je rozpracována.

Pod přísným utajenímNa vývoji letounu VLJ už nějakou dobu pracuje i Honda, která však o stroji až dosud příliš nemluvila. Vše probíhalo v tichosti pod přísným utajením. Případné dotazy představitelé firmy odbývali s tím, že se jedná jen o výzkumný projekt nazvaný HondaJet.

Letos v létě proto firma překvapila odborníky prohlášením, že na podzim začne na nový letoun přijímat objednávky. To je přelomový okamžik nejen v historii firmy, ale svým způsobem i v dějinách civilního letectví.

Jednak to signalizuje začátek nové etapy, ve které bude nutno počítat i s japonskými výrobci (v leteckém výzkumu se nenápadně angažuje např. i Toyota), ale HondaJet také přináší řadu zajímavých a netradičních řešení.

Převratné řešeníCo tedy je na novém letounu tak pozoruhodné? Tak například křídlo s vlastním patentovaným profilem SMH-1, které výrazně snižuje turbulence i odpor vzduchu a zvyšuje vztlak. Převratné ovšem je uchycení motorů nad křídlem.

Tradiční pravidlo konstrukce letadel totiž říká, že cokoliv, co dáme na odtokovou hranu křídla, způsobí vysoký odpor vzduchu a turbulence, a že k uchycení motoru nad křídlo je třeba těžké a robustní konstrukce, jinak dojde k vibracím a poškození.

Jak prozradil hlavní konstruktér letounu Mičimasa Fudžino, „Jen na tomto problému jsme pracovali téměř 3 roky, strávené studiem, počítačovým modelováním a zkouškami v aerodynamickém tunelu. Výsledek ale stojí za to“. Fudžino našel řešení, které nejenže odpor nezvyšuje, ale dokonce jej ve srovnání s motory umístěnými na trupu snižuje.

Hliník nebo kompozit?Stejně tak náročné bylo najít vhodné umístění motorových pylonů tak, aby byla konstrukce dostatečně tuhá a nechvěla se. I to se však podařilo úspěšně vyřešit. K čemu ale vlastně byla veškerá ta snaha dobrá?

Ne, nejde o nějaký konstruktérský exhibicionismus. Použité řešení totiž umožňuje lépe využít trup a jeho vnitřní prostor, tedy více místa pro cestující i jejich zavazadla. Konstrukce by rovněž měla přenášet méně hluku do kabiny.

Křídlo letounu je vyrobeno z hliníku se speciálně vyztuženým potahem, díky čemuž je povrch mimořádně hladký a pomáhá tak zachovat optimální proudění. Honda zvažovala i kompozitové křídlo, tedy ze složeného materiálu, ale po řadě analýz je hlavní konstruktér přesvědčen, že by to nepřineslo žádné výhody.

Naopak by se zhoršila ochrana před bleskem a z hlediska aerodynamiky by byla složitější (a tedy dražší) povrchová úprava. Trup, naproti tomu, je celý zhotoven z kompozitních materiálů. Fudžino odhaduje, že celokompozitový trup přinesl asi 10 – 15% úspory hmotnosti oproti hliníkovému trupu stejné velikosti.

Zajímavé a neobvyklé je, že hlavní část trupu je přitom konstruována podobně jako trup hliníkový. Přední a ocasní část je zhotovena z kombinace voštinových sendvičů, tedy jakýchsi včelích pláství z hliníku, a tvrzených panelů.

To konstruktérům umožnilo vytvarování velice složitých křivek. Zatímco dosud se obvykle každý díl vytvrzoval zvlášť a pak se teprve spojovaly, Honda nyní vyvinula metodu, jak panely i voštiny vytvrdit najednou.

Složitě tvarovaná přední část současně snižuje součinitel odporu vzduchu o zhruba 10%.

Se skleněným kokpitem…Velkou předností letounu je na tuto třídu velmi prostorná kabina, která navíc nabízí značnou variabilitu. Vzhledem k tomu, že profil střední části trupu není, díky umístění motorů na křídlech, ničím narušen, je možno libovolně posouvat přepážku mezi prostorem pro cestující a zavazadla a zvolit tak nejvhodnější uspořádání interiéru.

Ani pilotní kabina s tzv. „skleněným kokpitem“ (klasické přístroje jsou nahrazeny obrazovkami) konstruktérům ostudu neudělá. Základním vybavením je přístroj Garmin G1000 s barevnými plochými displeji velkého formátu, který se na trhu objevil poměrně nedávno a už si vysloužil skvělou reputaci.

Sdružuje všechny základní funkce – navigaci, komunikaci i letové a motorové přístroje. Ve vybavení letounu samozřejmě nechybí ani autopilot. Honda do letadla použila velmi kompaktní turbodmychadlový motor vlastní konstrukce, označený HF118.

Při jeho vývoji firma využila svůj simulační software k dosažení optimálního proudění v motoru. Veškeré činnosti motoru jsou řízeny elektronicky systémem FADEC (Full Authority Digital Electronic Control), odvozeném z automobilových a motocyklových aplikací, kde má Honda bohaté zkušenosti.

V motoru je pouze nezbytné minimum pohyblivých částí, aby byla zaručena jeho spolehlivost. Palivo je uloženo v nádržích v křídle a spodní části trupu.

Jak nová Honda létá? Podle prvních zkušeností testovacích pilotů vzbuzuje letoun velmi pozitivní dojmy. Ovládání je lehké a vyvážené a stroj je velice mrštný. Konstruktéři dokonce tvrdí, že Hondu Jet lze celkem snadno vyvést z vývrtky, avšak zatím se tak stalo jen na simulátoru.

Reálná zatěžkávací zkouška v tomto směru letoun v nejbližší době teprve čeká. Zdá se tedy, že nový stroj je opravdu povedený, avšak Honda ještě nemá vyhráno. Nejdříve musí být dokončeno úřední osvědčení letové způsobilosti (certifikace), což by mělo trvat 3 – 4 roky.

Teprve poté může začít sériová výroba. K datu uzávěrky tohoto čísla 21. STOLETÍ sice nebyla známa oficiální cena, Honda však tvrdí, že bude „velmi konkurenceschopná“. Jen pro představu, v jakých číslech se pohybujeme, konkurenční Eclipse 500 má stát kolem 1,3 milionu dolarů (cca 31 milionů korun), dražší Cessna Mustang pak 2,3 milionu dolarů (cca 55 milionů korun, to je například cena jedné tramvaje).

Příchod letounu by mohl znamenat podobný převrat, jaký měly v minulém století na svědomí japonské motocykly. Ty způsobily koncem 70. let na trhu úplnou revoluci a řada tradičních výrobců díky tomu zanikla.

Jak se dělá kariéra u Hondy?Mičimasa Fudžino pracoval u Hondy na systémech ABS pro auta, do leteckého vývoje přešel v roce 1986 a jak je u Japonců obvyklé, začínal tu od píky. Postupně se stal hlavním konstruktérem, až se vypracoval na současnou funkci prezidenta a předsedy představenstva firmy Honda Aircraft Company.

Na tiskové konferenci při příležitosti předvedení letounu prohlásil: „V Japonsku rodiče dětem vštěpují, aby byly pokorné a skromné. Dnes nejsem Japonec. Jsem velmi pyšný na svou dceru, HondaJet, a je mi potěšením vám ji představit.“

Letoun HondaJet – technická dataPočet sedadel 6-7 (2 členové osádky + 5 cestujících, nebo 1 pilot + 6 cestujících)Maximální rychlost 778 km/hMotory dva Honda HF-118Délka x šířka x výška 12,67 x 12,2 x 4,1 mProvozní dostup 12 497 mDolet 2 037 km

Motor Honda HF118 – technická dataDruh motoru turbodmychadlový/dvouproudový, jednostupňové dmychadlo, dvoustupňový kompresor, dvoustupňová turbínaTah při vzletu 757 kp (7,424 kN)Tah v cestovním režimu 191 kp (1,873 kN)Měrná spotřeba paliva při vzletu 0,49 kg/h/kpMěrná spotřeba paliva v cestovním režimu 0,75 kg/h/kpCelková délka 1 384 mmHmotnost 178 kgLetecká historie firmy Honda

1986: Honda začíná výzkum v oblasti malých letadel a proudových motorů.

1993: Honda začíná pracovat na vývoji letounu s kompozitovým trupem ve spolupráci se Státní univerzitou v Mississippi (MSU). Výsledkem je letoun nazvaný “MH-02”, který je testován do roku 1996.

1995: Honda začíná výškové testy svého proudového motoru první generace HFX-01.

1999: Začíná vývoj proudového motoru HF118, vynikajícího kompaktností, nízkou hmotností, emisemi i spotřebou paliva.

2000: Výzkumné oddělení Hondy v USA otevírá novou vývojovou základnu na mezinárodním letišti Piedmont Triad v Severní Karolíně. Účelem je vývoj, výroba a letové zkoušky připravovaného letounu HondaJet.

2002: Výškové testy proudového motoru HF118.

2003: 3. prosince 2003 se uskutečnil první zkušební let stroje HondaJet.

2004: Honda a GE Aviation zakládají společný podnik GE-Honda Aero Engines, LLC za účelem dalšího vývoje, výroby a prodeje motoru HF 118 na trhu lehkých biz-jetů.

2005: HondaJet je ve světové premiéře krátce představen veřejnosti při příležitosti EAA AirVenture 2005 v Oshkoshi ve Wisconsinu (největší každoroční slet letadel na světě). V této fázi je letoun prezentován jako výzkumný projekt, o sériové výrobě se nemluví.

2006: V červenci na EAA AirVenture 2006 Honda oznamuje, že svůj nový letoun uvede na trh. Letoun bude vyráběn v USA, v továrně patřící Hondě. Sériová výroba má začít v roce 2009.

Autor: Michal Hamšík
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

OBRAZEM: Příběh legendárního letadla se zahnutým zobákem

OBRAZEM: Příběh legendárního...

Kalendář ukazoval 26. 9. 1973, když se na svůj první let s...
Série nekončí: Boeing se potýká s dalšími chybami v softwaru letadel 737 Max

Série nekončí: Boeing se potýká s...

Boeing 737 Max má další problémy. Po dvou tragických haváriích, lednových...
Další trable s letadly 737 Max: Boeing řeší porouchané kontrolky

Další trable s letadly 737 Max:...

Letadla 737 Max se po dvou haváriích potýkají s dalším...
Nový rekord! Let z New Yorku do Londýna uspíšila bouře Sabine

Nový rekord! Let z New Yorku do...

Spolu s příchodem bouře Sabine do Evropy začaly letecké...
Piloty letounů F-35 čeká testování obřího letového simulátoru

Piloty letounů F-35 čeká testování...

Piloti stíhaček Lockheed Martin F-35 Lightning II budou brzy podstupovat...
Letecký simulátor Boeing 737 NG v Praze

Letecký simulátor Boeing 737 NG...

Psal se rok 2015, kdy se v hlavách několika milovníků letadel zrodila myšlenka...
Společnost Emirates bude ekologičtější. Ubude plastů na palubě

Společnost Emirates bude...

Společnost Emirates přijala globální závazek ke snížení množství jednorázových...
Spoluzakladatel Googlu Brin nadále pracuje na své vytoužené obří vzducholodi

Spoluzakladatel Googlu Brin nadále...

Jsou to už tři roky, co spoluzakladatel Googlu Sergey Brin vypustil do...
Vzlétlo největší letadlo na světě

Vzlétlo největší letadlo na světě

Americká společnost Stratolaunch Systems vyvinula největší letadlo...
Nový sebevražedný dron na obzoru

Nový sebevražedný dron na obzoru

Ruská zbrojařská společnost Kalašnikov vyrobila nový typ kamikadze...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Cesta do vesmíru je opět volná

Cesta do vesmíru je opět volná

Od 11. 5. do konce srpna tohoto roku mohou zájemci opět navštívit největší...
Téměř nesmrtelný panovník: Kolik životů měl ruský car Alexandr II.?

Téměř nesmrtelný panovník: Kolik...

„Ukažte ruku,“ zastaví cikánka roku 1867 urostlého muže v pařížských zahradách Tuilleries. Chytí jeho dlaň a otočí...
Fontána Národního muzea se opět rozzářila barvami

Fontána Národního muzea se opět...

Po několikaměsíční pauze, kdy byla fontána před Historickou budovou...
Císaře Claudia před otravou nezachránil ani dvorní ochutnávač

Císaře Claudia před otravou...

Během 1. století n. l. se to v Římě traviči doslova hemží. Rájem pro jejich rejdy se...
Otrávil milenku francouzského krále následník trůnu?

Otrávil milenku francouzského krále...

Opatstvím Jumièges se rozlévá únorový chlad. Královský lékař Robert Poitevin se...
Kdo vydrží bez vody nejdéle?

Kdo vydrží bez vody nejdéle?

Poslední roky patří mezi ty nejteplejší a nejsušší za poslední stovky let,...
Kuriózní povolání ve starém Římě: Vlivní lidé zaměstnávají experta na jména

Kuriózní povolání ve starém Římě:...

„Všechno spletete. To si neumíte zapamatovat pár jmen? Děláte mi ostudu,“ peskuje na ulici římský císař Augustus (63 př. n. l. – 14 n....
Vojáci Waffen-SS zavraždili ve vesnici 642 civilistů, byl to jen „omyl“!

Vojáci Waffen-SS zavraždili ve...

Vesnice Oradour-sur-Glane, ležící v regionu Limousin ve...
Francouzský velikán Depardieu: Jeho syn prodával své tělo na protest proti němu!

Francouzský velikán Depardieu: Jeho...

Francouzský herec Gérard Depardieu měl se svým synem Guillaumem jen...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.