Každé páte tankování auta je zbytečné!

Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Paříže Osmý ročník Challenge Bibendum, mezinárodní akce zaměřené na dopravu budoucnosti, se letos konal v Paříži. Výrobci automobilů, výzkumné ústavy a univerzity z celého světa zde představily své nejnovější technologické inovace.

Podívat a poučit se přijelo i 21. STOLETÍ.Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Paříže Osmý ročník Challenge Bibendum, mezinárodní akce zaměřené na dopravu budoucnosti, se letos konal v Paříži. Výrobci automobilů, výzkumné ústavy a univerzity z celého světa zde představily své nejnovější technologické inovace. Podívat a poučit se přijelo i 21. STOLETÍ.

Trvale udržitelná doprava je pochopitelně společným cílem výrobců automobilů na celém světě. Neexistuje však jediná správná odpověď na otázku, jak je tohoto cíle možné dosáhnout. Jednotlivé země se totiž liší místními podmínkami a jednotlivé druhy paliv a systémy musí být životaschopné i z hlediska dlouhodobé perspektivy.

Na cestě k budoucnosti se tak jako nejvhodnější řešení jeví široká nabídka různých typů paliv, motorů a systémů, které společně umožní dosažení toho nejbezpečnějšího výsledku. Kam současná věda a technologie ve světě v tomto ohledu dospěly, představila na jednom místě právě pařížská přehlídka Challenge Bibendum.

Počet aut se zdvojnásobíSvětový vozový park představuje v současnosti 800 milionů automobilů. Za pouhých 25 let však bude tento počet dvojnásobný. A tak silnice celého světa bude brázdit 1,6 miliardy automobilů… Působivá perspektiva, že?

Prozrazuje však také, jak je dnes ochrana energetických zdrojů a životního prostředí důležitější než kdy jindy. V některých oblastech již tlak na výrobce a politiky vedl k podstatnému zlepšení situace.

Například 100 osobních automobilů dnes vypouští do ovzduší méně škodlivých plynů než jeden jediný automobil v roce 1975!

Zavinil to panáček MichelinNe náhodou to byl právě známý výrobce pneumatik, francouzská společnost Michelin, která se v roce 1998 s vervou pustila do organizování nyní již světového fóra silniční dopravy.

Byla to totiž právě ona, kdo v roce 1895, jako úplně první na světě, zbavil kola tehdejších aut obručí a postavil automobily na pneumatiky. Už dlouhou dobu je navíc společnost spojována s pokrokem v silniční dopravě.

Pneumatiky totiž nejen snižují množství automobily spotřebované energie, ale současně zvyšují i jejich bezpečnost. Aby společnost Michelin v roce 1998 důstojně oslavila sté výročí svého loga Bibendum („panáček“ Michelin), rozhodla se tehdy uskutečnit zhruba 450 km dlouhou jízdu z Clermont-Ferrand, světového sídla společnosti, až na Champs-Elysées v Paříži.

Chtěla tak v reálných podmínkách ukázat a zhodnotit nové technologie výrobců „čistých“ automobilů a dokázat, že tyto automobily ohleduplnější k životnímu prostředí fungují i v praxi. Tak se zrodil první ročník Challenge Bibendum.

Po osmi letech od svého vzniku je dnes tato přehlídka v oblasti rozvoje dopravy mezinárodně uznávanou událostí číslo jedna. O významu akce svědčí i to, že se letos konala pod záštitou francouzského prezidenta Jacquese Chiraca a evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barrota.

Do Paříže se na ní z celého světa sjelo zhruba 600 průmyslníků a dodavatelů energie, 500 politiků a představitelů nevládních organizací a 500 novinářů. 21. STOLETÍ, náš nejprestižnější populárně-vědecký časopis, u toho pochopitelně nemohl chybět.

Fungují čisté automobily v praxi?Letošní Challenge Bibendum byl tentokrát věnován třem hlavním tématům: energii pro silniční dopravu zítřka, novým technologiím pro městskou dopravu a silniční bezpečnosti.

Přehlídka automobilů však byla přece jen v něčem jiná než tomu bylo ve všech předchozích ročnících. Podstatně totiž ubylo futuristických kreací automobilových designérů, i když i ty se zde také objevily.

Automobilky se letos představily spíše s již konkrétními verzemi vozů (osobních, nákladních a autobusů), které jinak na silnicích každý den potkáváme s běžným spalovacím motorem. „Nabízíme širokou škálu ekologických vozidel, která mohou být poháněna obnovitelnými palivy,“ řekl v Paříži 21. STOLETÍ Hans Folkesson, bývalý viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Volvo, který nyní řídí vývoj ekologických technologií v evropské sekci koncernu Ford. „Jsme hrdí na to, že jsme již dnes schopni nabídnout motory na obnovitelná paliva u čtyř z osmi modelů.

Cesta k dopravě budoucnosti prostě není jen jediná – je jich mnoho. Společnost Volvo vyvinula dva systémy využívající obnovitelných paliv, které jsou již v současnosti používány a které dobře fungují,“ dodal Hans Folkesson. Challenge Bibendum ovšem není jen přehlídkou osobním automobilům, ale i autobusů, nákladních aut i dvojstopých vozidel …

Automobil na 5 různých palivSpolečnost Volvo vtrhla letos na Challenge Bibendum se svou flotilou ekologicky šetrných vozidel jako tajfun a urvala tu co se dalo. Jejich vozy získaly celkem 16 zlatých medailí, což byl největší počet ze všech zúčastněných výrobců osobních automobilů.

Automobilka zde odborníkům představila také prototyp vozu na více druhů paliv, pomocí kterého chce ilustrovat svou snahu o hledání různých cest k dopravě budoucnosti. Volvo V70 Multi-Fuel je prototyp vozidla upraveného pro provoz dokonce na pět různých paliv: směs vodíku a zemního plynu nebo metanu (hytan), biometan, zemní plyn, bioetanol E85 a benzín.

Plynná paliva (hytan, biometan a zemní plyn) lze natankovat do jedné větší a dvou malých nádrží o celkovém objemu 98 litrů, pro tekutá paliva (bioetanol E85 a benzin) je k dispozici 29litrová nádrž.Čisté dieselové technologie byly dalším želízkem v ohni.

V Paříži je ztělesňoval model Volvo S40 1.6D se čtyřválcovým dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru (109 k) se spotřebou 4,9 litru paliva na 100 kilometrů. To z něj dělá nejúspornější Volvo všech dob.

Do soutěže byly rovněž přihlášeny vozy s motory na obnovitelná paliva. Volvo V50 FlexiFuel je vybaveno čtyřválcovým motorem se zdvihovým objemem 1,8 litru (125 k), který používá bio-etanol E85, složený z 85% etanolu a 15% benzínu, takže v porovnání s benzínem dochází ke snížení emisí oxidu uhličitého až o 80%.

Mezi technologiemi založenými na použití metanu zastupoval Volvo S60 Bi-Fuel s pětiválcovým motorem se zdvihovým objemem 2,4 litru (140 k), který používá bioplyn nebo zemní plyn, přičemž benzín slouží jen pro startování a poté už pouze jako rezervní palivo.

Při jízdě na zemní plyn jsou emise oxidu uhličitého přibližně o 25% nižší než při jízdě na benzín. Při jízdě na obnovitelný bioplyn produkuje motor pouze zanedbatelné množství emisí oxidu uhličitého.

Za co mohou pneumatiky?Neméně důležitým faktorem úspor energie, o němž se na letošním Challenge Bibendu rovněž dost často mluvilo, jsou pneumatiky. Vždyť pneumatika současného automobilu je za spotřebu paliva zodpovědna z 20 %, u nákladních vozů až z 30 %, a výrazně tak ovlivňuje množství škodlivých plynů, které automobil vypustí do ovzduší.

Jinak řečeno, jedna z pěti palivových nádrží (osobních automobilů) je „spotřebována“ k překonání valivého odporu pneumatik. Obrazně vyjádřeno, takový valivý odpor odpovídá úsilí, které musí automobil překonávat, pokud se neustále pohybuje po jednoprocentním stoupání.

Zmírnit toto fiktivní stoupání, tedy snižování valivého odporu, je středem zájmu a výzkumu všech společností vyrábějících pneumatiky. Například valivý odpor pneumatik osobních automobilů se díky novým technologiím jen za uplynulých 10 let snížil o 20% a v budoucnu by se měl ještě dále snižovat.

A potenciál snižování spotřeby paliva a emisí CO2 je z tohoto pohledu obrovský. Pro výrobce je tedy snižování valivého odporu prvořadým cílem. „Valivý odpor snížíme na polovinu,“ řekl Didier Miraton, ředitel výzkumu společnosti Michelin „ Dali jsme si závazek, že v roce 2030 nespotřebují naše pneumatiky ani o litr benzínu více než dnes, i když po silnicích bude jezdit dvakrát více aut než dnes.“

Co je to valivý odpor ?Při každém otočení kola automobilu se pneumatika při kontaktu s vozovkou určitým způsobem deformuje. Její struktura se ničí, některé části se přehřívají a energie se tak mění v teplo.

Valivý odpor je prostě ztráta hnací síly vozidla, kterou má na svědomí pneumatika při kontaktu s vozovkou.Kdyby byl například celý evropský vozový park osobních i nákladních automobilů vybaven takzvanými „zelenými pneumatikami“ Michelin, jejichž valivý odpor je o 30 % nižší než u standardní pneumatiky, každoročně by se ušetřilo okolo 4,5 miliardy litrů nafty a 1,5 miliardy litrů benzínu.

Množství emisí CO2 by se snížilo o 15 milionů tun, což je objem, který v průběhu jednoho roku absorbuje 600 milionů stromů, tedy les, jenž by souvisle pokryl celé Řecko.

Ekologicky nezávadný automobilPřestože centrem pozornosti společnosti Michaelin jsou pneumatiky, je potřeba vidět mnohem dál. V souladu s tím vyvinula, ve spolupráci se švýcarským Paul Scherrer Institutem, prototypové elektrické vozidlo Hy-Light, které respektuje životní prostředí.

Ukazuje na něm, jak by mohlo vypadat kompromisní řešení ekologicky nezávadného automobilu. Tedy lehkého automobilu, který neznečišťuje ovzduší, protože spotřebovává pouze obnovitelnou energii,Elektřina je dodávána z palivových článků (polymerický elektrolyt), které jsou napájeny stlačeným vodíkem a kyslíkem.

„Tankovací stanice“ vybavené solárními panely propojenými s elektrolyzérem, vyrábějí energii na základě slunečního a vodního zdroje. Michelin Hy-Light tedy funguje pouze za pomoci obnovitelných zdrojů energie.

Napájení palivových článků vodíkem zaručuje, že vozidlo čerpá pouze obnovitelnou energii (slunce a voda), aniž by jakkoliv znečišťovalo ovzduší. Hy-Light je čtyřmístný automobil o váze pouhých 850 kg.

Zrychlí z 0 na 100 km/h za 12 sekund a dosahuje maximální rychlosti 130 km/h. Vydrží jet 400 kilometrů při konstantní rychlosti 80 km/h.

„Čistá“ auta pod EiffelovkouI letos se na Challenge Bibendu představované automobily vydaly na cestu, tentokrát opět do Paříže. Start jízdy byl v areálu CERAM (Centre D’essais et de Recherche Automobile – Centrum testování automobilů a výzkumu), asi 40 km severně od Paříže, kde se hlavní část letošní přehlídky odehrávala.

Kolona vozů se propletla hustým městským provozem až do srdce Paříže na Martova pole (Champ de Mars) přímo pod Eiffelovou věží, kde poté proběhlo setkání účastníků s obyvateli města.

Letos bylo nejúspěšnější Volvo Volvo Multi-Fuel Volvo S40 1.6D Volvo V50 FlexiFuel Volvo S60 Bi-FuelZrychlení 1. místo 2.

místo 2.

místo 2.

místoBrzdění 1. místo 1. místo 1. místo 1. místoSlalom 2. místo 2.

místo 1. místo 2.

místoHlučnost 1. místo 1. místo 1. místo 2.

místoEmise 1. místo 2.

místo 1. místo 1. místoSpotřeba 2. místo 1. místo 1. místo 3. místoEmise CO2 2. místo 1. místo 2.

místo 1. místo

Autor: Jan Lukšík
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel...

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou...
Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
Japonsko investuje do létajících aut. Chtělo by je komercializovat do roku 2023

Japonsko investuje do létajících...

Reálný plán, nebo jen naivní sen? Japonská vláda nedávno oznámila, že hodlá...
Peugeot: Ekologická výzva současnosti

Peugeot: Ekologická výzva...

Recyklace. Trendové slovo současnosti, které se automobilky učí používat....
Bezpečnější silnice? Rusko chce do automobilů umístit alkoholové zámky

Bezpečnější silnice? Rusko chce do...

Ať už se nám to líbí, nebo ne, alkohol za volant zkrátka nepatří. Rusové...
Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích – Výstava motocyklů v Hořicích

Nesmrtelný dvoutakt na závodních...

Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr....
Nový Peugeot 2008: Svůdný a chytrý

Nový Peugeot 2008: Svůdný a chytrý

Vyrostl z malého hatchbacku 208 do kompaktního SUV s jednou nulou navíc....
Německo chce lidi donutit ke koupi elektromobilů. Nabíječky budou na každém rohu…

Německo chce lidi donutit ke koupi...

Německo se ze všech sil snaží urychlit přechod na elektromobily. Proto se...
Dezinfekce interiéru: Software policejních Fordů promění auto v saunu

Dezinfekce interiéru: Software...

Po speciálních policejních helmách odhalujících teplotu u člověka...
Další krok k autonomnímu řízení. Volvo povede LiDAR

Další krok k autonomnímu řízení....

Už za dva roky pojedou nová Volva sama díky integrované senzorické jednotce...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Změňte pravidla! Dočkají se šachy nového kabátu?

Změňte pravidla! Dočkají se šachy...

Milujeme je už celá staletí, ovšem jejich kouzlo se prý nebezpečně vytrácí....
Když se lámou kosti

Když se lámou kosti

Mírný pád, lehký náraz nebo pouhé kýchnutí. Situace, které mohou skončit...
Setkání Jiřího z Poděbrad a Matyáše Korvína skončilo rvačkou šašků

Setkání Jiřího z Poděbrad a Matyáše...

„Potom v tom čase zjevil se nám bratr Paleček a my s ním rádi se seznámili, abychom...
Nový nízkonákladový depozitář v Čáslavi

Nový nízkonákladový depozitář v...

Ve čtvrtek 22. října byla v prostorách Národního zemědělského muzea v Čáslavi...
Bakterie v ústech nejen na obtíž

Bakterie v ústech nejen na obtíž

Pojem bakterie je vnímán obecně spíše negativně, avšak skupina vědců z...
Zabránil husitskému povstání v Brně královský šašek?

Zabránil husitskému povstání v Brně...

Aragonský král Martin I. přivítá šaška Borru 20. ledna 1440 ve své...
Šafrán: Kilo za čtvrt milionu!

Šafrán: Kilo za čtvrt milionu!

Máte navíc čtvrt milionu korun? Můžete si koupit nové auto nebo zhruba jeden...
Rumunské trovanty: Kameny, které rostou a množí se!

Rumunské trovanty: Kameny, které...

Když vznikly, byly velké pouhých pár milimetrů, teď měří až 10...
Měl Václav IV. na svém dvoře bratrova špiona?

Měl Václav IV. na svém dvoře...

„Velký podvodník,“ tak říká humanista Jan Dubravius (1486‒1553) o kouzelníkovi a...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.