Kde se cvičí špičkoví piloti?

Který kluk někdy nezatoužil po tom, aby se stal pilotem? A že podobné sny provázejí dnes i řadu dívek, o tom netřeba pochybovat. Ovšem cesta k uskutečnění takového snu je trnitá a složitá. 21. STOLETÍ navštívilo v Londýně školu, která takové sny dokáže splnit.Který kluk někdy nezatoužil po tom, aby se stal pilotem? A že podobné sny provázejí dnes i řadu dívek, o tom netřeba pochybovat. Ovšem cesta k uskutečnění takového snu je trnitá a složitá. 21. STOLETÍ navštívilo v Londýně školu, která takové sny dokáže splnit.

V areálu letiště Londýn – Luton přistává jedno letadlo za druhým. Toto letiště sice není tak frekventované jako londýnské Heathrow nebo Gatwick, ale i tak jeho terminály prochází tisíce cestujících denně.

Málokdo z nich si všimne nenápadné dvoupatrové budovy nedaleko přistávací plochy. Upoutá snad jen tím, že na její fasádě jsou oranžové pruhy. Proč oranžové? To je totiž barva, která provozovatele jedné z nejlepších leteckých škol ve Velké Británii spojuje s majitelem.

Zdejší výcvikové centrum totiž vlastní britská letecká společnost easyJet.I když dnešní letadla jsou více než lidmi řízená spíše autopiloty, lidská posádka je nenahraditelná. Pilot v kokpitu má na starosti přinejmenším dvě „docela“ zásadní operace, vzlet a přistání.

A leckdy, když to podmínky vyžadují, musí odřídit kompletní let, i když je to už dnes spíše vzácností. Při jakýchkoliv manévrech pilot nenese odpovědnost jen sám za sebe, ale především za zdraví a životy cestujících a ostatních členů posádky.

Musí být proto perfektně připraven. Intenzivní pilotní kurz je proto náročný a nelze se divit, že trvá několik měsíců.

Jako dětské hřiště Na první pohled vypadá londýnské výcvikové centrum jako jedno velké dětské hřiště. Nechybí zde třeba skluzavky, různé žebříky a prolézačky nebo model letadla ve skutečné velikosti. Každé děcko by zde zajásalo radostí.

Tím však podobnost s hřištěm končí. Ono klouzání může být možná zábavné, ale opakovat ho donekonečna ověšen záchranou vestou člověka brzy omrzí.Nejzajímavější „atrakcí“ ve výcvikovém centru je samozřejmě trenažér v přesném modelu letadla.

Pro výcvik letušek a stewardů zde nechybí ani trub letadla se dvěma řadami sedadel, tedy to, co většina cestujících důvěrně zná. Kabina vypadá přesně tak, jak má vypadat kabina letadel nasazených na dálkový provoz.

Laik jen žasne, jak může posádka letadla stačit obsloužit takový nespočet páček, tlačítek a senzorů. Pro dokonalou iluzi jsou na stěně před pilotní kabinou namalována i obloha s mraky.

Stres? Pilotův denní chlebaVýcvikové centrum společnosti easyJet je velmi mladé. Na plný výkon funguje teprve od října loňského roku. Necvičí se zde však jen piloti, ale i letušky, stewardi nebo pozemní personál.

Jejich výcvik je sice podstatně kratší než ten, který podstupují budoucí piloti, ale rozhodně to není „procházka růžovým sadem“. Jeden takový kurz navštěvuje pětadvacet lidí, trvá čtyři týdny a běží vždy čtyři současně.

V praxi to znamená, že během měsíce je na svou práci připraveno 100 nových lidí. Výhodou pro absolventy tohoto kurzu je, že získaný certifikát uznávají i jiné letecké společnosti než jen easyJet.Ani piloty během výcviku nikdo nešetří.

Jsou podrobeni nejrůznějším krizovým a stresovým situacím. Letecká doprava je sice v globálním měřítku nejbezpečnější na světě, ale pokud nastane problém, důsledky havárií bývají podstatně tragičtější než v jiných dopravních prostředcích.

Proto je velká část zdejšího výcviku věnována sehranosti všech členů posádky, od kapitána letadla až po nejposlednějšího stewarda. A protože se letecké technologie každým rokem vyvíjejí, musí piloti absolvovat jednou za rok doplňující kurz, kde se s novými trendy seznámí a tím se udržují na špičce ve svém oboru.

Věk nerozhoduje!Do pilotní školy nepřicházejí úplně nezkušení lidé. Vedení výcvikového centra striktně vyžaduje, aby potenciální uchazeč měl nalétáno alespoň 500 hodin. Budoucí piloti dopravních letadel se tak rekrutují z lidí, kteří mají soukromý letecký průkaz nebo z bývalých vojenských pilotů.

Jenže pilotovat stíhačku a obří Boeing je přece jen něco jiného, takže mnohaměsíčnímu výcviku se takový člověk stejně nevyhne. „Věkové spektrum našich studentů je velmi široké,“ vypráví jeden z instruktorů střediska.

„Některým lidem bylo při začátku i nad padesát let. Pochopitelně, všichni musí projít velmi důkladnými lékařskými vyšetřeními.“

Nejsou to testy v autoškoleCelá teoretická část výcviku se odehrává v prostorách výcvikového centra. Praktické části, především trénink na trenažérech se pak z části uskutečňuje přímo u výrobců letadel, protože přece jen, každé letadlo je trochu jiné.

Podobně, jako si žokej musí zvyknout na svého koně, i pilot se musí dopodrobna seznámit s možnostmi daného letadla. Poté už následují jen závěrečné zkoušky, které jsou rozhodně náročnější než třeba testy v autoškole.

Zde jsou nejen na první pohled jednoduché otázky, například co je to vítr, ale i pěkné záludnosti. Uchazeč musí znát třeba naprosto přesnou definici rosného bodu… Teprve, když i závěrečná zkouška proběhne bez problémů, může se absolvent chlubit tím, že jeho profesí je jedno z nejprestižnějších zaměstnání, pilot dopravního letadla.

Základní požadavky na piloty u ČSAminimálně úplné střední vzdělánívýborná znalost českého jazykavýborná znalost anglického jazyka vč. odborné terminologieCPL – průkaz způsobilosti jako obchodní (dopravní) pilot letoununalétáno min.

100 hodin jako velící pilot (PIC) absolvování teoretických zkoušek platná přístrojová kvalifikace pro vícemotorové letouny přístrojový výcvik

Malá ukázka z testu pilota:

1. Která složka troposféry má na svědomí tvorbu oblačnosti:

a) Kyslíkb) Vodní párac) Oxid uhličitý

2. Magnetický a zeměpisný pól je:

a) Vždy totožnýb) Nikdy není stejnýc) Magnetický pól je vždy na východ od zeměpisného

3. Zážehové motory pro zapálení své směsi používají

a) Vyšší stupeň kompreseb) Samozapalující schopnost motoruc) Elektrickou jiskru

4. Letištní provoz je

a) Všechna letící letadla, či letadla nacházející se na letištní plošeb) Veškerý provoz na letištní ploše a letadla pohybující se v bezprostředním okolí letištěc) Provoz vozidel a osob na letištní ploše

5. Rychloměr je zapojen na

a) Statický tlakb) Celkový tlakc) Statický i celkový tlak

Správné odpovědi:1 b, 2 b, 3c, 4b, 5c

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Na sklonku června to uteklo....

Naše domovská planeta si před pár týdny připsala nový světový rekord. 29....

Kde hledat dokonalý pigment?

Pigmenty jsou práškové barvy, jež jsou prakticky nerozpustitelné nejen ve...

Jak se těží sůl?

Sůl kamenná je český název pro minerál halit. V minulosti se využívala nejen...

Jak se žije astronautům?

Život ve vesmíru se ani vzdáleně nedá srovnávat s tím na Zemi. Přestože...

Země hicuje – oceány se...

Z nejnovější analýzy provedené v uplynulém roce vyplývá fakt, že je možné...

Pes dokáže odhalit pravou lidskou...

Podle nejčerstvější studie odborníků z Veterinární univerzity ve Vídni se psi...

Nejlépe nám bude v jámě: Podzemí...

S plánovaným pobytem člověka na Měsíci je to složité. Nástrah je příliš a...

Největší halucinogeny na talíři

Když se řekne halucinogen, vybaví si většina z nás LDS, konopí či lysohlávky....

Obří plány v Saudské Arábii: Tamní...

Zadavatelem konceptu tzv. zrcadlové linie je saúdský korunní princ...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhada velkého počtu dvojčat: Josef Mengele za jejich výskyt nemohl

Záhada velkého počtu dvojčat:...

Brazilské město Candido Godoi je zajímavé tím, že se zde vyskytuje velké...
První zvukovou nahrávku vynálezce vyryl do obyčejného papíru

První zvukovou nahrávku vynálezce...

Mechanické, magnetické či optické stopy zvukových vln, které...
Fibrilace síní – nová epidemie Evropy!

Fibrilace síní – nová epidemie...

V Evropě postihuje v současnosti fibrilace síní asi 11 milionů...
Co prozradily oštěpy neandertálců?

Co prozradily oštěpy neandertálců?

Poslední archeologické nálezy stojí za přehodnocením teorií o životě neandrtálců (Homo...
Jedna, nebo dvě hlavy? Německou orlici zhyzdil hákový kříž

Jedna, nebo dvě hlavy? Německou...

Už mince ze 12. století zdobí symbol orlice. Císaři Svaté říše římské se...
Donutil Ernest von Koerber TGM k odchodu do exilu?

Donutil Ernest von Koerber TGM k...

Jaké byly začátky první československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka...
Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd pyskatý (Melursus ursinus) je šelma patřící k menším druhům...
Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.