Domů     Technika
10 nejrychlejších letadel
21.stoleti 21.7.2006

Není to tak dlouho, co jsme slavili sté výročí prvního úspěšného letu stroje těžšího než vzduch. Od roku 1893, kdy bratři Wrightové se svým jednoduchým Flyerem dobyli nebe, letectví prošlo neuvěřitelně rychlým vývojem.Není to tak dlouho, co jsme slavili sté výročí prvního úspěšného letu stroje těžšího než vzduch. Od roku 1893, kdy bratři Wrightové se svým jednoduchým Flyerem dobyli nebe, letectví prošlo neuvěřitelně rychlým vývojem.

Za hranicí rychlosti zvuku už se létá 60 let, nejlepší stíhací letouny současnosti dosahují rychlosti kolem tří machů, tedy trojnásobek rychlosti zvuku, a experimentální model NASA X43A už se dostal i za 10 machů. Jak vlastně taková letadla vypadají, k čemu slouží  a která jsou vlastně nejrychlejší se  dozvíme v následujícím přehledu 21. STOLETÍ

1. X-43A
země výroby: USA
první vzlet: 2004
nejvyšší rychlost: 11 000 km/h

Už přede dvěma lety, v březnu 2004, uskutečnila americká vesmírná agentura první úspěšnou letovou zkoušku, při které malý bezpilotní model  X-43A dosáhl rychlosti 7 machů. V listopadu téhož roku se mu podařilo pokořit i hranici 10 machů.
Vzhledem k velké spotřebě paliva byl namísto startu ze země vypuštěn z obřího bombardéru B-52 a až k hranici 5 machů jej urychlil standardní raketový pohon. Dalšího zrychlování dosáhl za pomoci tzv. scramjetu, náporového motoru (ramjet) s nadzvukovým spalováním, který využívá vysoké rychlosti letounu k nasávání kyslíku z atmosféry a mísí jej s vodíkem z nádrží. Konstrukce scramjetovým motorů by v budoucnu měla umožnit rychlost letu až k hranici 15 machů. Pro srovnání kosmické rakety se při návratu do atmosféry mohou pohybovat rychlostí až 36 machů.

2. A-12
země výroby: USA
první vzlet: 1962
nejvyšší rychlost: 3800 km/h
Superrychlé špionážní jednomístné letadlo A-12 se začalo vyvíjet již v 50. letech minulého století, nicméně jeho výroba podléhala z pochopitelných důvodu přísnému utajení, a tak se o něm nikdy příliš nemluvilo. I přesto, že byl rychlejší než jeho slavnější nástupce (SR-71 Blackbird), v oficiálních rychlostních rekordech nikde nefiguruje, prostě proto, že se s ním Američané nechtěli chlubit.
Díky jeho rychlosti se jej nikdy nepodařilo sestřelit. Jeho hlavním úkolem byl průzkum nepřátelského území, nad které vypouštěl i bezpilotní letouny D-21. O existenci rychlého špionážního letounu se poprvé veřejně zmínil americký prezident Johnson až v roce 1964.

3. SR-71 Blackbird
země výroby: USA
první vzlet: 1963
nejvyšší rychlost: 3500 km/h

Nástupce A-12, který v 70. letech přepsal mnoho rychlostních rekordů, pokořil 26. 7. 1976 absolutní hranici Mach 3,3 a překonal tak rekord z roku 1965. Ten  vytvořil letoun YF-12, vyvíjený ze stejného modelu jako SR-71, tedy A-12. Dva dny na to vytvořil i nový rekord v dosažené výšce a do tabulek se tak zapsalo 25 929 m.
Koncem 70. let se Blackbirdy využívaly k provokačním letům těsně u hranic SSSR a nechávaly se záměrně zaměřovat. Během jejich činnosti přišlo USA z  Číny na 500 oficiálních protestů na přelety neznámých letadel.

4. MiG-25 Foxbat
země výroby: SSSR
první vzlet: 1964
nejvyšší rychlost: 3400 km/h

Vývoj průzkumné a přepadové stíhačky MiG-25 Foxbat byl odpovědí na americký Blackbird a zároveň měl sloužit jako obrana proti strategickým bombardérům.
Sériová výroba započala v roce 1971 a celkem se Foxbatů vyrobilo přes 1100 kusů. V současnosti už v Ruském letectvu zařazen není, nahradily jej modernější MiG-31 a Su-27. Roku 1976 s MiGem-25 přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko do Japonska, takže se stroj dostal do rukou západních států. Vinou naléhavých protestů jej sice o několik měsíců vrátily původnímu majiteli, ještě předtím ale Amričané a Japonci pochopitelně vše důkladně prozkoumali a postavili si podle něj svoji obdobu, F-15 Eagle.

5. YF-12
země výroby: USA
první vzlet: 1963
nejvyšší rychlost: 3300 km/h

Dvoumístný letoun YF-12 vybavený dvěma raketovými střelami s doletem až 150 km se vyvíjel společně s A-12, projekt byl odtajněn až v roce 1964 a od té doby se model stal aktérem mnoha leteckých rekordů. 1. května 1965 padla hranice Mach 3,2, která tehdy byla považována za oficiální absolutní rekord.
Odborníci ovšem tvrdí, že A-12 uměl, vzhledem ke svým vlastnostem (byl lehčí a měl speciální ablativní povrchovou úpravu), létat přes 3,5 machů. Záznamy o tom bohužel chybějí. Ostatně o SR-71 a YF-12 se také spekuluje, že jejich konstrukční maximum je kolem Mach 4, nicméně vzhledem k účelům jejich vývoje pravda asi nikdy definitivně najevo nevyjde. Přes unikátní vlastnosti však YF-12 nebyl nasazen nikdy v ostré akci, projekt byl předčasně ukončen.

6 – 8. MiG-31 Foxhound
země výroby: SSSR
první vzlet: 1975
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Vývoj záchytného stíhacího letounu Mig-31 byl podnícen výrobou amerických bombardérů B-1, které pro Sovětský svaz znamenaly obrovské nebezpečí. Rusové tedy museli najít způsob, jak se před nimi bránit.
Do ostrého provozu se dostaly roku 1982 a celkem jich bylo vyrobeno kolem 500. V současnosti jich slouží přes 300 hlavně v Rusku a Kazachstánu.
Kromě šestihlavňového 23mm kanónu je vyzbrojen raketami dlouhého (do 110 km), středního i krátkého dosahu.

6 – 8. F-15 Eagle
země výroby: USA
první vzlet: 1972
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Jedná se o dvoumístného taktického stíhače, který je díky svým manévrovacím schopnostem, doletu a zbraňové výbavě schopen bojovat proti všem současným typům letadel. Má za úkol získat a udržet vzdušnou převahu. Značná doletová vzdálenost (5800 km) je zajištěna přídavnými nádržemi na vnějších závěsech křídel.
V roce 1985 se začala vyrábět modernizovaná verze Strike Eagle, která znamenala pro americké letce zásadní posun. Díky špičkové avionice (řízení zbraní, stálá kontrola ohrožení, pohyblivé zobrazování mapy na průhledovém displeji, automatické kopírování terénu…) mohli značně zpřesnit svoji práci.

6 – 8. F-111
země výroby: USA
první vzlet: 1964
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Víceúčelový taktický stíhací bombardér F-111F může operovat ve výškách od několika stovek metrů až pro 18 000 m, a to díky nastavitelné geometrii křídel, se kterou se mohl pochlubit jako první taktický letoun na světě.
Dvoumístná přetlaková kabina slouží i jako katapultovací únikový modul, jež umožňuje posádce v nouzi přežít i na mořské hladině. Kromě konvenčních zbraní může nést až 6 jaderných bomb. F-111F zasahoval například v bojích v Lybii (1986) a ve válce v Iráku (1991).

9. EF-111A Raven
země výroby: USA
první vzlet: 1975
nejvyšší rychlost: 2600 km/h

Raven je letadlo určené k elektronickému boji, tedy k vojenské podpoře za pomoci rušení radarů, které vzniklo modifikací F-111F. Stroj nenese žádnou výzbroj, namísto ní je vybaven různými zařízeními na rušení signálu o celkové hmotnosti přesahující tři tuny.
Doprovází spojenecká letadla do nepřátelského vzdušného prostoru a za pomoci silného vysokofrekvenčního radomu zneškodňuje nepřátelské detekční systémy. Nejvíce se prosadili ve válce v zálivu, kdy prakticky dovedly ke kolapsu nepřátelskou protivzdušnou obranu.

10. Su-27 Flanker
země výroby: SSSR
první vzlet: 1981
nejvyšší rychlost: 2500 km/h

Na konci 60. let Sověti potřebovali najít odpověď na americké letouny F-15, a tak v roce 1977 vzlétl první víceúčelový prototyp vyrobený podle parametrů F-15. Tehdy byl také zaznamenán americkou špionážní družicí. Jelikož však nesplňoval všechny předpoklady, prošel ještě poměrně složitým vývojem, než v roce 1981 přišel na svět první Su-27.
Díky moderní avionice má i při těžší konstrukci zajišťující vyšší výkon výborné manévrovací schopnosti. Šest raket středního doletu umožňuje Flankeru sestřelit nízko letící letouny nebo křižující střely. Od Su-27 bylo odvozeno mnoho dalších verzí, zatím nejnovější Su-37 z roku 1995, které vyniká neuvěřitelnými manévrovacími schopnostmi. Dokáže například provést „salto“ vzad a pokračovat v letu jen s minimální ztrátou výšky. Vděčí za to tzv. vektorovatelnému tahu, který umožňuje měnit směr tahu trysek motorů.

Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz