MÝTY A PRAVDY: Maminka vždy říkávala…

Existují nepsané pravidlo, že maminka má vždycky pravdu. Je tomu ale skutečně tak? Nejsou některé výchovné rady spíše pověrami? Co na to odborníci?Existují nepsané pravidlo, že maminka má vždycky pravdu. Je tomu ale skutečně tak? Nejsou některé výchovné rady spíše pověrami? Co na to odborníci?

Mrkev je dobrá na očiMýtus: Jez hodně mrkve, budeš mít zdravé oči! Pravda: Odpovědět nám může vědecká studie z produkce Chicagské Univerzity. Ta skutečně prokázala, že konzumace jedné mrkve denně může snížit riziko očních chorob až o 40 procent.

Onou tajnou zbraní na oční nemoci je beta karoten, obsažený v mrkvi. Ten slouží k produkci vitamínu A a zdaleka ho neobsahuje jen mrkev, ale i meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrách, ale i třeba maso z lososa.

Jak na parazity?Mýtus: Česnek a cibule vyženou z těla tasemniciPravda: Sirné sloučeniny, které se nacházejí v česneku a cibuli ničí střevní parazity. Většinou je prostřednictvím svých výparů inaktivují nebo jinak znehybní tím, že „otráví“ cirkulující krevní plazmu, jež je obklopuje a z níž čerpají potřebné živiny.

Takto dočasně paralyzovaní červíci se nemohou zachytit na stěnách lidských vnitřností, takže se jich tělo velmi rychle snadno zbaví běžným vylučováním.

Káva nepomůže!Mýtus: Opilost se prý dá zmírnit, když se mezi konzumaci alkoholických nápojů vloudí i nějaká ta káva.Pravda: Opak je pravdou. Káva zvyšuje tlak a tím i rychlost oběhu krve v těle. Distribuce alkoholu v organismu pak probíhá mnohem čilejším tempem.

Takže ve svých důsledcích, káva ještě může k podnapilosti i přispět.

Jíst či nejíst?Mýtus: Když si jdeš zaplavat, hodinu předtím nejez!Pravda: Poté, co se najíme, náš parasympatický nervový systém, který zajišťuje trávení, potlačuje sympatický nervový systém. Ten má za úkol ohlídat činnost vnitřních orgánů a dokáže fungovat autonomně, není tedy závislý na centrální nervové soustavě.

V důsledku této reakce klesá krevní tlak a zpomaluje se činnost srdce. Je tedy skutečně lepší hodinu po jídle si někde lehnout, než překonávat světové rekordy.

Jeansová antikoncepceMýtus: Nošení těsných kalhot způsobuje mužskou neplodnost!Pravda: Těsné kalhoty zvyšují teplotu ve varlatech. Spermie, které právě ve varlatech vznikají, jsou velmi citlivé na teplotní výkyvy.

Při vyšších teplotách se jich produkuje méně a rovněž jejich kvalita se snižuje. Již v antických dobách působily vyšší teploty jako jedna z možností mužské antikoncepce. Takže, těsné kalhoty sice nezpůsobí úplnou neplodnost, nicméně není od věci je nenosit příliš často.

Chytrý jde na rybyMýtus: Jez hodně ryb, budeš chytrý!Pravda: Rybí maso pomáhá rozvoji mozkových buněk. Není to tedy pověra. Zejména losos nebo makrela jsou zdrojem mastných kyselin, které mozku vydatně pomáhají.

Tyto mastné kyseliny jsou důležité zejména pro vytváření membrán mozkových buněk. Ryby navíc obsahují zinek, další důležitý prvek pro mozek. Zejména těhotné ženy by měly jíst dostatečné množství ryb, aby plod, který v jejím těle zraje, měl zinku dostatek a jeho mozek měl dobré předpoklady ke zdárnému vývoji.

Aspirin nebo polévka?Mýtus: Kuřecí polévka je „lék“!Pravda: Aspirin, horký čaj, kuřecí polévka a postel. Tak leckterý rodič léčí své dítě při trochu zvýšené teplotě. Podle odborníků, kuřecí polévka rozhodně není lék, ale pravdou je, že masový vývar dokáže slušně bojovat proti zánětům.

Takže, kuřecí polévkou se rozhodně nic nezkazí, ale úplně chřipku samozřejmě nevyléčí.

Pozor na uši!Mýtus: Stlum si tu muziku nebo ohluchneš!Pravda: Studie Londýnské univerzity ukázala, že 62 procent návštěvníků nočních klubů a 72 procent rockových fanoušků má sluchové problémy – buď občasné výpadky sluchu nebo šumění v uších.

Příliš mnoho decibelů napíná ušní bubínek, což vede k jeho poškození a později může vést až k hluchotě.

Pomáhají i zubůmMýtus: Na problémy močového měchýře platí brusinkový džusPravda: Brusinkový džus skutečně obsahuje látky, které zabraňují rozvoji baktérií, jež způsobují problémy s močovým měchýřem a ztěžují jim možnost proniknout do krve.

Navíc, brusinkový džus obsahuje minimum cukru, které bakterie ke svému růstu nezbytně potřebují. To se ovšem netýká jen močového měchýře. Podle některých studií mohou brusinky působit i jako prevence pro zdravý chrup.

V ústech totiž zabrání bakteriím přilnout k zubům a způsobovat tak zubní kaz.

Jak zpomalit stárnutí buněk?Mýtus: Jez kůrku, je zdravá!Pravda: Ano, opravdu je. Některé odborné studie ukázaly, že hnědší části chleba, které vznikají například při toastování, mohou produkovat antioxidanty.

Ty působí při prevenci proti poškození buněk, které urychluje jejich stárnutí a změny v buňkách a může vyústit i v rakovinu nebo mnoho jiných nemocí. Kromě toho eliminují volné radikály, které způsobí řetězovou reakci.

Jejich nebezpečí vyplývá ze schopnosti poškodit důležité části buněk, jako je DNA a buněčná membrána. Za těchto okolností pak buňky špatně fungují nebo umírají.

S nohama v tepleMýtus: Teple se oblékni nebo nastydneš!Pravda: Dobrovolníci, kteří při vědeckém experimentu seděli s bosýma nohama v nádobách se studenou vodou, měli mnohem větší pravděpodobnost, že za pár dnů je sklátí rýma.

Oproti kontrolní skupině s nohama v teple, byla možnost jejich nachlazení o téměř deset procent vyšší. Nízké teploty zužují nosní cévy a bílé krvinky, které mají za úkol bojovat proti infekcím, pak mají obtížnější přístup tam, kam je to v danou chvíli nutné.