Domů     Technika
Tehdy a teď: Od parního kotle k elektronice
21.stoleti
od 21.stoleti 22.4.2006

Ovládáme ještě své automobily, nebo už oni ovládají nás? Nechť si každý odpoví po svém, každopádně, moderní civilizace by se již bez těchto přibližovadel asi těžko obešla. Že ale všeho moc škodí, o tom se můžeme dnes a denně přesvědčovat v zacpaných centrech větších měst.Ovládáme ještě své automobily, nebo už oni ovládají nás? Nechť si každý odpoví po svém, každopádně, moderní civilizace by se již bez těchto přibližovadel asi těžko obešla. Že ale všeho moc škodí, o tom se můžeme dnes a denně přesvědčovat v zacpaných centrech větších měst.

Když Francouz Nicholas-Josef Cugnot nechával v roce 1769 postavit podle svých plánů vůz s pohonem na vodní páru, jistě netušil, že tím pokládá základy k téměř novému „náboženství“, k automobilismu. Cugnotův vůz měl tři kola a měl sloužit především k vojenským účelům. Později si s parním pohonem hrálo i mnoho dalších vynálezců, za všechny jmenujme Čecha Josefa Božka, který v roce 1815 představil ve Stromovce parní vůz pro tři osoby. Jenže parní stroje té doby byly nespolehlivé a mohli kdykoliv explodovat, což se bohužel i v některých případech stalo.
I když se později páru podařilo dostatečně zvládnout, automobilový vývoj šel nakonec jinou cestou. První, kdo dal dohromady výbušný motor byl Francouz Etien Lenoir, ale až pánové Daimler a Benz ho dovedli k použitelnosti.
Na sklonku 19. století nastal boom ve vzniku automobilek. Ve Francii vzniká automobilka Peugeot a Renault, v Itálii Fiat.
Další desetiletí je spojeno se zrodem krále mezi automobily, se značkou Rolls-Royce a v USA zakládá Henry Ford továrnu, která nese jeho jméno. Češi v té době nezůstávali pozadu, v roce 1894 spatřil v kopřivnické Tatře světlo světa vůz prezident. V roce 1905 je pak představen lehký dvouválec od firmy Laurin a Klement, předchůdce dnešní Škodovky.
Od té doby se automobilový průmysl vyvíjí nesmírně dynamicky. Není ale od věci si srovnat, jak vypadal pradědeček automobil, například Peugeot, ve srovnání s jeho dnešním nejmladším pravnukem.

reklama
Související články
Volkswagen představí na jaře 2023 už druhou generaci ID.3. A protože je o „trojky“ velký zájem, montážní linky v německém Cvikově a Drážďanech od příštího roku doplní i hlavní závod ve Wolfsburgu. Nové ID.3 bude dodáváno s nejnovější generací softwaru, která zlepšuje výkon systému a dokáže přijímat bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air). Kromě toho byla rozšířena […]
Za hranice Česka a ještě dál se vydává letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week. Odstartoval dnes 28. listopadu v prostorách Kongresového centra Praha dvoudenní akcí Space2Business a potrvá až do pátku 2. prosince. Z České republiky se pomalu stává Mekka kosmického průmyslu. Má velký potenciál a talent v oblasti kosmických aktivit. V porovnání s […]
Do žebříčku 50 nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední a jihovýchodní Evropě se probojovalo 13 českých společností. Ve 23. ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE získaly prestižní ocenění CE Tech Rocketship české firmy LutherOne a CYRKL, ale vůbec nejlepší a nejrychleji rostoucí tech firmou je opět FTMO. Nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě […]
Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první pohled se to zdá logické. Avšak moderní technologie v mnohém převracejí současný svět naruby. Bankovní účet, heslo k emailu, přístup k mobilnímu telefonu a řada dalších věcí. Kdo chce vymoženosti moderní doby využívat, potřebuje nějaké heslo či identifikační číslo známé […]
Rekordně drahá i silná kosmická loď SLS s modulem Orion je ve vesmíru. Odstartovala tím program Artemis, návrat člověka na Měsíc i vybudování oběžné lunární stanice. Byl to velmi sledovaný let, mnohokrát odložený. I proto, že do vesmíru zamířila nikoli největší, ale nejsilnější raketa, jakou kdy lidstvo postavilo. Raketa SLS (Space Launch System) měří na […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz