Domů     Technika
Tehdy a teď: Od parního kotle k elektronice
21.stoleti
od 21.stoleti 22.4.2006

Ovládáme ještě své automobily, nebo už oni ovládají nás? Nechť si každý odpoví po svém, každopádně, moderní civilizace by se již bez těchto přibližovadel asi těžko obešla. Že ale všeho moc škodí, o tom se můžeme dnes a denně přesvědčovat v zacpaných centrech větších měst.Ovládáme ještě své automobily, nebo už oni ovládají nás? Nechť si každý odpoví po svém, každopádně, moderní civilizace by se již bez těchto přibližovadel asi těžko obešla. Že ale všeho moc škodí, o tom se můžeme dnes a denně přesvědčovat v zacpaných centrech větších měst.

Když Francouz Nicholas-Josef Cugnot nechával v roce 1769 postavit podle svých plánů vůz s pohonem na vodní páru, jistě netušil, že tím pokládá základy k téměř novému „náboženství“, k automobilismu. Cugnotův vůz měl tři kola a měl sloužit především k vojenským účelům. Později si s parním pohonem hrálo i mnoho dalších vynálezců, za všechny jmenujme Čecha Josefa Božka, který v roce 1815 představil ve Stromovce parní vůz pro tři osoby. Jenže parní stroje té doby byly nespolehlivé a mohli kdykoliv explodovat, což se bohužel i v některých případech stalo.
I když se později páru podařilo dostatečně zvládnout, automobilový vývoj šel nakonec jinou cestou. První, kdo dal dohromady výbušný motor byl Francouz Etien Lenoir, ale až pánové Daimler a Benz ho dovedli k použitelnosti.
Na sklonku 19. století nastal boom ve vzniku automobilek. Ve Francii vzniká automobilka Peugeot a Renault, v Itálii Fiat.
Další desetiletí je spojeno se zrodem krále mezi automobily, se značkou Rolls-Royce a v USA zakládá Henry Ford továrnu, která nese jeho jméno. Češi v té době nezůstávali pozadu, v roce 1894 spatřil v kopřivnické Tatře světlo světa vůz prezident. V roce 1905 je pak představen lehký dvouválec od firmy Laurin a Klement, předchůdce dnešní Škodovky.
Od té doby se automobilový průmysl vyvíjí nesmírně dynamicky. Není ale od věci si srovnat, jak vypadal pradědeček automobil, například Peugeot, ve srovnání s jeho dnešním nejmladším pravnukem.

reklama
Související články
Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody. Autonomní vozidla (AV) brázdí […]
Oblast technologií je světem, kde se nad dosaženým vývojem leckdy tají dech. Ale jindy je také světem jen těžko uvěřitelných selhání a průšvihů. Inu, jak to tak bývá, není každý den posvícení… Elon a jeho síť Některými je považován za vizionáře, jinými za sociopatického egomaniaka. Ano, řeč je o podnikateli Elonu Muskovi. Když se jednou […]
Využívání umělé inteligence v mnoha sférách je nyní aktuálním diskuzním tématem. Jedni jsou jí nakloněni, druzí ji považují za časovanou bombu. Asi zde bude platit více než jinde, že AI je skvělým sluhou, ale špatným pánem. Umělá inteligence (AI) má neskutečný potenciál. Vědci z Kalifornské univerzity v San Diegu jsou přesvědčeni o tom, že by […]
Chatování s umělou inteligencí se stalo oblíbenou kratochvílí posledních měsíců. Pravda, systémy, které jsou na internetu k dispozici, se ještě mají co učit, maturant by je se svými znalostmi ještě zastínil. Ale všeho do času… „Sebevědomý bullshitter, který dokáže psát velmi přesvědčivé nesmysly,“ tak občas bývá umělá inteligence pocházející ze Silicon Valley popisována. Zatímco akademická […]
Propojení akademiků s byznysem a zakládání univerzitních společností s kapitálem soukromých investorů, tzv. spin-offů, je celosvětovým trendem. Nejinak je tomu v České republice, kde již několik posledních let, zejména v oblasti průmyslu 4.0., technologiích, automotive, IT či ve zdravotnictví takové projekty za podpory různých programů a investorů vznikají. Nyní představila holdingová společnost FABA CAPITAL svůj inkubační program FABA […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz