10 nejdelších železničních tunelů světa

Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.

1. SEIKANCelková délka: 53 850 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1988Přestože se neustále vynořují nové a nové informace o stavbě těch nejdelších tunelů na světě, již sedmnáct let své prvenství v tomto směru úspěšně hájí japonský tunel Seikan, ležící pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Oblast průlivu se v 50. letech 20. století stala pro námořní dopravu doslova katastrofou, v jeho vodách v krátké době nalezlo smrt několik stovek lidí, a proto japonská vláda rozhodla o výstavbě tunelu o pozoruhodné délce téměř 54 kilometrů.

Ten se později stal i nejdražším tunelem všech dob, když jeho konstrukce spolykala neuvěřitelných 7 miliard dolarů. Se stavbou se ale začalo až v roce 1971. Na konstrukci bylo spotřebováno 168 tisíc tun oceli, což by vystačilo na stavbu čtyř známých malajských „dvojčat“, věží Petronas Towers.

Seikan, jenž je díky své hloubce 84 metrů pod mořským dnem zároveň i nejhlubším tunelem světa, však od počátku provázejí problémy. Došlo v něm k celkem čtyřem záplavám a ta nejhorší zde řádila v roce 1976, kdy se do tunelu valilo 80 tun vody za minutu.

Japoncům trvalo více než dva měsíce, než se jim podařilo tehdejší potopu dostat pod kontrolu. V současnosti v Seikanu pracují čtyři odsávací jednotky, které ho udržují v suchu. Kdyby byly všechny najednou vyřazeny z provozu, tunel by se prosakující vodou zaplnil do 78 hodin.

Cestující v současnosti dávají přednost letecké dopravě, a tak slavný Seikan zeje prázdnotou. Denně tudy projede pouze 15 vlakových souprav v každém směru. Navíc japonská chlouba, Šinkanzen, má do tunelu přístup zapovězen. 2. EUROTUNELCelková délka: 50 450 mZemě: Velká Británie – FrancieDatum uvedení do provozu: 1994Ostrovní království přiblížila evropskému kontinentu stavba podmořského tunelu pod kanálem La Manche, která vypukla v roce 1987.

Svého naplnění tak došel monstrózní projekt, jehož prvopočátky se datují již do poloviny 18. století. Eurotunel (někdy se mu přezdívá i „Chunnel“ z The Channel Tunnel), jímž se vlaky mohou řítit rychlostí až 160 km/h, spojuje na britské straně městečko Folkestone s francouzským přístavem Calais.

Traduje se, že v průběhu stavby britští a francouzští dělníci soutěžili, kdo bude uprostřed budoucího tunelu jako první, a vyhráli prý Britové. Celá stavba se skládá ze dvou dopravních a jednoho obslužného tunelu, který je s těmi hlavními propojen, především kvůli bezpečnostním podmínkám, každých 375 metrů.

Ze stejného důvodu jsou v tunelech pasáže, kde vlak může přejet z jednoho do druhého. Z celkové délky tunelu se pod mořem, v hloubce až 45 metrů pod dnem, nachází 38 kilometrů. Výstavba Eurotunelu stála zhruba 14 miliard dolarů, a byla tedy 700krát dražší než například Golden Gate Bridge v San Franciscu.

3. IWATE-IČINOHECelková délka: 25 810 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 2002V japonské prefektuře Iwate se nachází v současnosti třetí nejdelší tunel světa, který byl dokončen až v roce 2002, přestože s geologickým průzkumem v oblasti se začalo již na konci 80.

let minulého století. Je součástí železniční trati Tohoku, na níž se prohánějí šinkanzeny. V blízkosti Iwate-Ičinohe nyní vzniká další unikátní podzemní stavba – tunel Hakkoda, který po svém kompletním dokončení, naplánovaném na rok 2010, odsune Iwate-Ičinohe na čtvrtou pozici mezi nejdelšími tunely světa, protože sám bude měřit 26 455 m.

Na počátku letošního roku japonští dělníci prorazili jeho poslední úsek. 4. DAIŠIMIZUCelková délka: 22 221 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1982Japonsko je zemí nejdelších železničních tunelů světa, o čemž svědčí i jeho hojné zastoupení v tomto žebříčku, a zároveň zemí nejrychlejších vlaků.

Tunel Daišimizu leží na trati Jôetsu, která je rovněž určena pro šinkanzeny. S délkou 22 221 metrů patří tunelu Daišimizu v našem žebříčku čtvrtá příčka.

5. SIMPLON I, IICelková délka: 19 803 m, 19 824 mZemě: Itálie – Švýcarsko Datum uvedení do provozu: 1906, 1922V roce 1883 začal cestující mezi Paříží a Istanbulem přepravovat legendární luxusní Orient Express, jehož cesta měřila neuvěřitelných 2577 kilometrů a trvala několik dnů.

V roce 1906 jeho trasu ale podstatně zkrátilo otevření téměř dvacetikilometrového tunelu Simplon, spojujícího Itálii a Švýcarsko, který byl ve své době naprostým architektonickým unikátem. Simplon brzy získal na oblibě, a tak v jednokolejném tunelu bylo doslova přecpáno vlaky.

Z tohoto důvodu se začalo s výstavbou druhého tunelu, který by alespoň část dopravy z prvního odvedl. Uvedení druhého tunelu do provozu ale oddálila první světová válka, takže se pasažéři v tunelu Simplon II poprvé projeli až v roce 1922.

V současnosti se staví dva obří tunely Lötschberg a Gotthard, které by měly na švýcarské straně na Simplon navazovat.

6. VEREINSKÝ TUNELCelková délka: 19 058 mZemě: ŠvýcarskoDatum uvedení do provozu: 1999O výstavbě devatenáctikilometrového tunelu rozhodli sami švýcarští občané v roce 1985. O šest let později se proto mohlo začít s jeho výstavbou.

Ražba trvala dalších šest let a slavnostní otevření se konalo 19. listopadu 1999. Navzdory počátečním problémům se celou stavbu podařilo uskutečnit o 5 měsíců dříve, než bylo původně plánováno. Jízda jednokolejným Vereinským tunelem, který spojuje alpská města Kloster a Susch, trvá zhruba 19 minut.

7. ŠINKANMONCelková délka: 18 713 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1975Dvoukolejný podmořský tunel Šinkanmon spojuje japonské ostrovy Honšú a Kjúšú a leží na známé trati Sanyo, dlouhé 554 kilometrů.

Stejně jako většina nově vybudovaných japonských tunelů je určen především pro to, aby se v něm mohl prohánět japonský šinkanzen, nebo jak se mu také říká „vlak střela“, rychlostí kolem 275 kilometrů v hodině.

8. APENINSKÝ TUNELCelková délka: 18 507 mZemě: ItálieDatum uvedení do provozu: 1934Na jedné z nejdůležitějších italských železničních tratí z Bologne do Florencie leží 18,5 kilometru dlouhý dvoukolejný Apeninský tunel.

Jeho stavba, dokončená již v roce 1934, trvala celých 16 let.

9. ČCHIN-LING I-IICelková délka: 18 457 mZemě: ČínaDatum uvedení do provozu: 2002V čínském pohoří Čchin-ling se nachází nejdelší železniční tunel v zemi a devátý nejdelší tunel na světě. V jeho blízkosti leží 40 let starý tunel, který měří pouhé dva kilometry, protože má blíže k zemskému povrchu.

Ten byl oproti tomu dnešnímu, raženému nejmodernějšími technologiemi, vybudován pouze lidskou silou a ručními vrtačkami. Nový tunel, jehož ražba byla zahájena na konci roku 1997, se skládá ze dvou paralelních jednokolejných tubusů, které jsou od sebe vzdáleny 30 metrů.

10. ROKKÔCelková délka: 16 250 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1972Tunel Rokkô vede stejnojmennou žulovou horou poblíž města Kobe na japonském ostrově Honšú. V roce 1995 ho na několika místech vážně poškodilo zemětřesení o síle 7,2 stupně Richterovy škály, které oblast zasáhlo.

Opravy tunelu trvaly čtyři měsíce. Podobně jako tunel Šinkanmon i tento je součástí vysokorychlostní železniční tratě Sanyo.

Autor: Ilona Růžková
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Vědci z Fakulty tropického zemědělství ČZU v Praze pomáhají v Zambii nejen proti covidu-19

Vědci z Fakulty tropického...

Tým vědců z ČZU v Praze se vrátil z expedice do Zambie, kam transportoval tři...
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0

Nakupování budoucnosti se...

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky práce českých...
Pozor na letní lásky

Pozor na letní lásky

Koncerty, dovolené u moře, festivaly – všechna tato místa lákají nejen na...
Moderní technologie chrání kulturní památky

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...
První slunné dny bezpečně aneb předejděte sluneční alergii

První slunné dny bezpečně aneb...

Užíváte si první dny na slunci naplno, ale překvapily vás svědivé pupínky nebo...
Silně ohroženým rybákům se na pokusných ostrovech na Lipně zalíbilo

Silně ohroženým rybákům se na...

Sedm hnízd a čtrnáct malých ptáčat rybáka obecného napočítali jihočeští...
Odpadní termoplasty se stávají novým materiálem pro stavebnictví

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...
Svět potřebuje vědu, věda potřebuje ženy

Svět potřebuje vědu, věda...

L’Oréal Česká republika již popatnácté ocenil tři nadané vědkyně pomocí...
Dávné vymírání měla možná na svědomí supernova

Dávné vymírání měla možná na...

Vědci již dlouhou řádku let zkoumají, jak by supernovy mohly ovlivnit...
Úrazy očí u dětí

Úrazy očí u dětí

Až čtvrtina úrazů oka se v letních měsících týká dětí. Spousta poranění se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dobývání Matterhornu: Za prvenství zaplatí životem čtyři lidé!

Dobývání Matterhornu: Za prvenství...

Dlouho všem dobrodruhům odolává. Za žádnou cenu se nechce nechat pokořit....
Porostou solární panely?

Porostou solární panely?

Jak získávat obnovitelnou energii snadno a rychle? Nový pokus spojuje...
Vyostřené udílení cen: Naštve se DiCaprio i filmoví producenti

Vyostřené udílení cen: Naštve se...

„Nejste tu od toho, abyste veřejnost o čemkoli poučovali, o skutečném...
Německý boom stíhaček ve Velké válce přijde až s rokem 1918

Německý boom stíhaček ve Velké...

Na počátku byla snaha Němců napodobit britské trojplošníky Sopwith...
Největší halucinogeny na talíři

Největší halucinogeny na talíři

Když se řekne halucinogen, vybaví si většina z nás LDS, konopí či lysohlávky....
Pozor na letní lásky

Pozor na letní lásky

Koncerty, dovolené u moře, festivaly – všechna tato místa lákají nejen na...
Vesmírný vampýr

Vesmírný vampýr

Zatímco planeta Země má svého nesmrtelného literárního Drákulu, za jehož...
Napsal to člověk? Nebo stroj?

Napsal to člověk? Nebo stroj?

Od počátků programování, které sahá až do antiky, dosáhlo lidstvo na...
Moderní technologie chrání kulturní památky

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.