10 nejdelších železničních tunelů světa

Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.

1. SEIKAN
Celková délka: 53 850 m
Země: Japonsko
Datum uvedení do provozu: 1988
Přestože se neustále vynořují nové a nové informace o stavbě těch nejdelších tunelů na světě, již sedmnáct let své prvenství v tomto směru úspěšně hájí japonský tunel Seikan, ležící pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó. Oblast průlivu se v 50. letech 20. století stala pro námořní dopravu doslova katastrofou, v jeho vodách v krátké době nalezlo smrt několik stovek lidí, a proto japonská vláda rozhodla o výstavbě tunelu o pozoruhodné délce téměř 54 kilometrů. Ten se později stal i nejdražším tunelem všech dob, když jeho konstrukce spolykala neuvěřitelných 7 miliard dolarů. 
Se stavbou se ale začalo až v roce 1971. Na konstrukci bylo spotřebováno 168 tisíc tun oceli, což by vystačilo na stavbu čtyř známých malajských „dvojčat“, věží Petronas Towers. Seikan, jenž je díky své hloubce 84 metrů pod mořským dnem zároveň i nejhlubším tunelem světa, však od počátku provázejí problémy. Došlo v něm k celkem čtyřem záplavám a ta nejhorší zde řádila v roce 1976, kdy se do tunelu valilo 80 tun vody za minutu. Japoncům trvalo více než dva měsíce, než se jim podařilo tehdejší potopu dostat pod kontrolu. V současnosti v Seikanu pracují čtyři odsávací jednotky, které ho udržují v suchu. Kdyby byly všechny najednou vyřazeny z provozu, tunel by se prosakující vodou zaplnil do 78 hodin.
Cestující v současnosti dávají přednost letecké dopravě, a tak slavný Seikan zeje prázdnotou. Denně tudy projede pouze 15 vlakových souprav v každém směru. Navíc japonská chlouba, Šinkanzen, má do tunelu přístup zapovězen.
 
2. EUROTUNEL
Celková délka: 50 450 m
Země: Velká Británie – Francie
Datum uvedení do provozu: 1994
Ostrovní království přiblížila evropskému kontinentu stavba podmořského tunelu pod kanálem La Manche, která vypukla v roce 1987. Svého naplnění tak došel monstrózní projekt, jehož prvopočátky se datují již do poloviny 18. století. Eurotunel (někdy se mu přezdívá i „Chunnel“ z The Channel Tunnel), jímž se vlaky mohou řítit rychlostí až 160 km/h, spojuje na britské straně městečko Folkestone s francouzským přístavem Calais. Traduje se, že v průběhu stavby britští a francouzští dělníci soutěžili, kdo bude uprostřed budoucího tunelu jako první, a vyhráli prý Britové. Celá stavba se skládá ze dvou dopravních a jednoho obslužného tunelu, který je s těmi hlavními propojen, především kvůli bezpečnostním podmínkám, každých 375 metrů. Ze stejného důvodu jsou v tunelech pasáže, kde vlak může přejet z jednoho do druhého. Z celkové délky tunelu se pod mořem, v hloubce až 45 metrů pod dnem, nachází 38 kilometrů. Výstavba Eurotunelu stála zhruba 14 miliard dolarů, a byla tedy 700krát dražší než například Golden Gate Bridge v San Franciscu.

3. IWATE-IČINOHE
Celková délka: 25 810 m
Země: Japonsko
Datum uvedení do provozu: 2002
V japonské prefektuře Iwate se nachází v současnosti třetí nejdelší tunel světa, který byl dokončen až v roce 2002, přestože s geologickým průzkumem v oblasti se začalo již na konci 80. let minulého století. Je součástí železniční trati Tohoku, na níž se prohánějí šinkanzeny. V blízkosti Iwate-Ičinohe nyní vzniká další unikátní podzemní stavba – tunel Hakkoda, který po svém kompletním dokončení, naplánovaném na rok 2010, odsune Iwate-Ičinohe na čtvrtou pozici mezi nejdelšími tunely světa, protože sám bude měřit 26 455 m. Na počátku letošního roku japonští dělníci prorazili jeho poslední úsek. 
 
4. DAIŠIMIZU
Celková délka: 22 221 m
Země: Japonsko
Datum uvedení do provozu: 1982

Japonsko je zemí nejdelších železničních tunelů světa, o čemž svědčí i jeho hojné zastoupení v tomto žebříčku, a zároveň zemí nejrychlejších vlaků. Tunel Daišimizu leží na trati Jôetsu, která je rovněž určena pro šinkanzeny. S délkou 22 221 metrů patří tunelu Daišimizu v našem žebříčku čtvrtá příčka.

5. SIMPLON I, II
Celková délka: 19 803 m, 19 824 m
Země: Itálie – Švýcarsko
Datum uvedení do provozu: 1906, 1922
V roce 1883 začal cestující mezi Paříží a Istanbulem přepravovat legendární luxusní Orient Express, jehož cesta měřila neuvěřitelných 2577 kilometrů a trvala několik dnů. V roce 1906 jeho trasu ale podstatně zkrátilo otevření téměř dvacetikilometrového tunelu Simplon, spojujícího Itálii a Švýcarsko, který byl ve své době naprostým architektonickým unikátem. Simplon brzy získal na oblibě, a tak v jednokolejném tunelu bylo doslova přecpáno vlaky. Z tohoto důvodu se začalo s výstavbou druhého tunelu, který by alespoň část dopravy z prvního odvedl. Uvedení druhého tunelu do provozu ale oddálila první světová válka, takže se pasažéři v tunelu Simplon II poprvé projeli až v roce 1922. V současnosti se staví dva obří tunely Lötschberg a Gotthard, které by měly na švýcarské straně na Simplon navazovat.   

6. VEREINSKÝ TUNEL
Celková délka: 19 058 m
Země: Švýcarsko
Datum uvedení do provozu: 1999
O výstavbě devatenáctikilometrového tunelu rozhodli sami švýcarští občané v roce 1985. O šest let později se proto mohlo začít s jeho výstavbou. Ražba trvala dalších šest let a slavnostní otevření se konalo 19. listopadu 1999. Navzdory počátečním problémům se celou stavbu podařilo uskutečnit o 5 měsíců dříve, než bylo původně plánováno. Jízda jednokolejným Vereinským tunelem, který spojuje alpská města Kloster a Susch, trvá zhruba 19 minut.

7. ŠINKANMON
Celková délka: 18 713 m
Země: Japonsko
Datum uvedení do provozu: 1975

Dvoukolejný podmořský tunel Šinkanmon spojuje japonské ostrovy Honšú a Kjúšú a leží na známé trati Sanyo, dlouhé 554 kilometrů. Stejně jako většina nově vybudovaných japonských tunelů je určen především pro to, aby se v něm mohl prohánět japonský šinkanzen, nebo jak se mu také říká „vlak střela“, rychlostí kolem 275 kilometrů v hodině. 

8. APENINSKÝ TUNEL
Celková délka: 18 507 m
Země: Itálie
Datum uvedení do provozu: 1934

Na jedné z nejdůležitějších italských železničních tratí z Bologne do Florencie leží 18,5 kilometru dlouhý dvoukolejný Apeninský tunel. Jeho stavba, dokončená již v roce 1934, trvala celých 16 let.

9. ČCHIN-LING I-II
Celková délka: 18 457 m
Země: Čína
Datum uvedení do provozu: 2002
V čínském pohoří Čchin-ling se nachází nejdelší železniční tunel v zemi a devátý nejdelší tunel na světě. V jeho blízkosti leží 40 let starý tunel, který měří pouhé dva kilometry, protože má blíže k zemskému povrchu. Ten byl oproti tomu dnešnímu, raženému nejmodernějšími technologiemi, vybudován pouze lidskou silou a ručními vrtačkami. Nový tunel, jehož ražba byla zahájena na konci roku 1997, se skládá ze dvou paralelních jednokolejných tubusů, které jsou od sebe vzdáleny 30 metrů.

10. ROKKÔ
Celková délka: 16 250 m
Země: Japonsko
Datum uvedení do provozu: 1972

Tunel Rokkô vede stejnojmennou žulovou horou poblíž města Kobe na japonském ostrově Honšú. V roce 1995 ho na několika místech vážně poškodilo zemětřesení o síle 7,2 stupně Richterovy škály, které oblast zasáhlo. Opravy tunelu trvaly čtyři měsíce. Podobně jako tunel Šinkanmon i tento je součástí vysokorychlostní železniční tratě Sanyo.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

Už Bible zmiňuje příběh o tom, kterak se lidé rozhodli postavit...
Města: Pekelné díry, nebo místa k životu?

Města: Pekelné díry, nebo místa k...

Jsou současná města ještě místem pro kvalitní život? Inu, jak která. Nicméně je...
Génius secese z Katalánska

Génius secese z Katalánska

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...
Nedostatkový písek by v betonu mohlo nahradit staré sklo

Nedostatkový písek by v betonu...

Písku se ročně spotřebuje ohromné množství. Používá se do zubních past i k...
Největší buddhistická stavba: Chrám téměř ztracený v džungli

Největší buddhistická stavba: Chrám...

Buddhismus vznikl v Indii, poté se tato filozofie rozšířila do dalších...
Brasília: Moderní architektura ukrytá uprostřed pralesa

Brasília: Moderní architektura...

Jiskření a rivalita mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou v...
Rok 2019 je významný pro Barokní zahradu Großsedlitz

Rok 2019 je významný pro Barokní...

Barokní zahrada Großsedlitz patří mezi nejvýznamnější barokní zahrady Evropy...
Požárem zničená Notre-Dame ještě nemá vyhráno

Požárem zničená Notre-Dame ještě...

Jeden ze symbolů Paříže, katedrála Notre-Dame, kterou v polovině...
Nejvyšší dřevěná stavba světa roste v Norsku

Nejvyšší dřevěná stavba světa...

Norské dřevo, to je pojem. Legendární skupina Beatles ústy Johna Lennona...
Krkonoše se dočkají nových útulen. Připravili je studenti ČVUT

Krkonoše se dočkají nových útulen....

Vánice nebo náhlý déšť už návštěvníky Krkonoš nezaskočí, skrýš...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Srdce: orgán emocí a krve. Jaké nemoci jej mohou postihnout?

Srdce: orgán emocí a krve. Jaké...

Lidské srdce patří společně s mozkem k nejdůležitějším orgánům našeho těla....
Proč kníže Potěmkin posílal carevně růže?

Proč kníže Potěmkin posílal...

Ruská carevna Kateřina II. pluje roku 1787 po řece Dněpr na inspekční cestu do...
Nejpodivnější fakta o sluneční soustavě 

Nejpodivnější fakta o sluneční...

Sluneční soustavu tvoří 8 planet, mezi nimi i naše Země, které...
Dokument: Černobylské srdce

Dokument: Černobylské srdce

Nejstrašnější jaderná havárie v historii lidstva se stala 26....
Exploze lokomotivy Jason: Neštěstí na Severní dráze

Exploze lokomotivy Jason: Neštěstí...

Je červencový den a dlouhý nákladní vlak se vydává na cestu napříč...
Moderní, intenzivní a včasná léčba cukrovky může zabránit závažnému poškození ledvin

Moderní, intenzivní a včasná léčba...

Onemocnění ledvin postihuje každého třetího pacienta s cukrovkou 2. typu....
Dvůr krále Freddieho: Kdo z vás má největšího, ať jde nahoru!

Dvůr krále Freddieho: Kdo z vás má...

Do vínku dostane od osudu kromě fenomenálního hlasu ještě nezkrotitelné...
Hledám lásku. Zn.: Nechci to zadarmo!

Hledám lásku. Zn.: Nechci to...

Těžko můžeme dnes odsuzovat ty, kteří se vzali nikoli z lásky, ale z prospěchu. Před...
Je oko důkazem stvořitele?

Je oko důkazem stvořitele?

Oblíbenou námitkou odpůrců evoluce je otázka „K čemu je půl oka?“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.