10 nejdelších železničních tunelů světa

Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.

1. SEIKANCelková délka: 53 850 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1988Přestože se neustále vynořují nové a nové informace o stavbě těch nejdelších tunelů na světě, již sedmnáct let své prvenství v tomto směru úspěšně hájí japonský tunel Seikan, ležící pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Oblast průlivu se v 50. letech 20. století stala pro námořní dopravu doslova katastrofou, v jeho vodách v krátké době nalezlo smrt několik stovek lidí, a proto japonská vláda rozhodla o výstavbě tunelu o pozoruhodné délce téměř 54 kilometrů.

Ten se později stal i nejdražším tunelem všech dob, když jeho konstrukce spolykala neuvěřitelných 7 miliard dolarů. Se stavbou se ale začalo až v roce 1971. Na konstrukci bylo spotřebováno 168 tisíc tun oceli, což by vystačilo na stavbu čtyř známých malajských „dvojčat“, věží Petronas Towers.

Seikan, jenž je díky své hloubce 84 metrů pod mořským dnem zároveň i nejhlubším tunelem světa, však od počátku provázejí problémy. Došlo v něm k celkem čtyřem záplavám a ta nejhorší zde řádila v roce 1976, kdy se do tunelu valilo 80 tun vody za minutu.

Japoncům trvalo více než dva měsíce, než se jim podařilo tehdejší potopu dostat pod kontrolu. V současnosti v Seikanu pracují čtyři odsávací jednotky, které ho udržují v suchu. Kdyby byly všechny najednou vyřazeny z provozu, tunel by se prosakující vodou zaplnil do 78 hodin.

Cestující v současnosti dávají přednost letecké dopravě, a tak slavný Seikan zeje prázdnotou. Denně tudy projede pouze 15 vlakových souprav v každém směru. Navíc japonská chlouba, Šinkanzen, má do tunelu přístup zapovězen. 2. EUROTUNELCelková délka: 50 450 mZemě: Velká Británie – FrancieDatum uvedení do provozu: 1994Ostrovní království přiblížila evropskému kontinentu stavba podmořského tunelu pod kanálem La Manche, která vypukla v roce 1987.

Svého naplnění tak došel monstrózní projekt, jehož prvopočátky se datují již do poloviny 18. století. Eurotunel (někdy se mu přezdívá i „Chunnel“ z The Channel Tunnel), jímž se vlaky mohou řítit rychlostí až 160 km/h, spojuje na britské straně městečko Folkestone s francouzským přístavem Calais.

Traduje se, že v průběhu stavby britští a francouzští dělníci soutěžili, kdo bude uprostřed budoucího tunelu jako první, a vyhráli prý Britové. Celá stavba se skládá ze dvou dopravních a jednoho obslužného tunelu, který je s těmi hlavními propojen, především kvůli bezpečnostním podmínkám, každých 375 metrů.

Ze stejného důvodu jsou v tunelech pasáže, kde vlak může přejet z jednoho do druhého. Z celkové délky tunelu se pod mořem, v hloubce až 45 metrů pod dnem, nachází 38 kilometrů. Výstavba Eurotunelu stála zhruba 14 miliard dolarů, a byla tedy 700krát dražší než například Golden Gate Bridge v San Franciscu.

3. IWATE-IČINOHECelková délka: 25 810 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 2002V japonské prefektuře Iwate se nachází v současnosti třetí nejdelší tunel světa, který byl dokončen až v roce 2002, přestože s geologickým průzkumem v oblasti se začalo již na konci 80.

let minulého století. Je součástí železniční trati Tohoku, na níž se prohánějí šinkanzeny. V blízkosti Iwate-Ičinohe nyní vzniká další unikátní podzemní stavba – tunel Hakkoda, který po svém kompletním dokončení, naplánovaném na rok 2010, odsune Iwate-Ičinohe na čtvrtou pozici mezi nejdelšími tunely světa, protože sám bude měřit 26 455 m.

Na počátku letošního roku japonští dělníci prorazili jeho poslední úsek. 4. DAIŠIMIZUCelková délka: 22 221 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1982Japonsko je zemí nejdelších železničních tunelů světa, o čemž svědčí i jeho hojné zastoupení v tomto žebříčku, a zároveň zemí nejrychlejších vlaků.

Tunel Daišimizu leží na trati Jôetsu, která je rovněž určena pro šinkanzeny. S délkou 22 221 metrů patří tunelu Daišimizu v našem žebříčku čtvrtá příčka.

5. SIMPLON I, IICelková délka: 19 803 m, 19 824 mZemě: Itálie – Švýcarsko Datum uvedení do provozu: 1906, 1922V roce 1883 začal cestující mezi Paříží a Istanbulem přepravovat legendární luxusní Orient Express, jehož cesta měřila neuvěřitelných 2577 kilometrů a trvala několik dnů.

V roce 1906 jeho trasu ale podstatně zkrátilo otevření téměř dvacetikilometrového tunelu Simplon, spojujícího Itálii a Švýcarsko, který byl ve své době naprostým architektonickým unikátem. Simplon brzy získal na oblibě, a tak v jednokolejném tunelu bylo doslova přecpáno vlaky.

Z tohoto důvodu se začalo s výstavbou druhého tunelu, který by alespoň část dopravy z prvního odvedl. Uvedení druhého tunelu do provozu ale oddálila první světová válka, takže se pasažéři v tunelu Simplon II poprvé projeli až v roce 1922.

V současnosti se staví dva obří tunely Lötschberg a Gotthard, které by měly na švýcarské straně na Simplon navazovat.

6. VEREINSKÝ TUNELCelková délka: 19 058 mZemě: ŠvýcarskoDatum uvedení do provozu: 1999O výstavbě devatenáctikilometrového tunelu rozhodli sami švýcarští občané v roce 1985. O šest let později se proto mohlo začít s jeho výstavbou.

Ražba trvala dalších šest let a slavnostní otevření se konalo 19. listopadu 1999. Navzdory počátečním problémům se celou stavbu podařilo uskutečnit o 5 měsíců dříve, než bylo původně plánováno. Jízda jednokolejným Vereinským tunelem, který spojuje alpská města Kloster a Susch, trvá zhruba 19 minut.

7. ŠINKANMONCelková délka: 18 713 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1975Dvoukolejný podmořský tunel Šinkanmon spojuje japonské ostrovy Honšú a Kjúšú a leží na známé trati Sanyo, dlouhé 554 kilometrů.

Stejně jako většina nově vybudovaných japonských tunelů je určen především pro to, aby se v něm mohl prohánět japonský šinkanzen, nebo jak se mu také říká „vlak střela“, rychlostí kolem 275 kilometrů v hodině.

8. APENINSKÝ TUNELCelková délka: 18 507 mZemě: ItálieDatum uvedení do provozu: 1934Na jedné z nejdůležitějších italských železničních tratí z Bologne do Florencie leží 18,5 kilometru dlouhý dvoukolejný Apeninský tunel.

Jeho stavba, dokončená již v roce 1934, trvala celých 16 let.

9. ČCHIN-LING I-IICelková délka: 18 457 mZemě: ČínaDatum uvedení do provozu: 2002V čínském pohoří Čchin-ling se nachází nejdelší železniční tunel v zemi a devátý nejdelší tunel na světě. V jeho blízkosti leží 40 let starý tunel, který měří pouhé dva kilometry, protože má blíže k zemskému povrchu.

Ten byl oproti tomu dnešnímu, raženému nejmodernějšími technologiemi, vybudován pouze lidskou silou a ručními vrtačkami. Nový tunel, jehož ražba byla zahájena na konci roku 1997, se skládá ze dvou paralelních jednokolejných tubusů, které jsou od sebe vzdáleny 30 metrů.

10. ROKKÔCelková délka: 16 250 mZemě: JaponskoDatum uvedení do provozu: 1972Tunel Rokkô vede stejnojmennou žulovou horou poblíž města Kobe na japonském ostrově Honšú. V roce 1995 ho na několika místech vážně poškodilo zemětřesení o síle 7,2 stupně Richterovy škály, které oblast zasáhlo.

Opravy tunelu trvaly čtyři měsíce. Podobně jako tunel Šinkanmon i tento je součástí vysokorychlostní železniční tratě Sanyo.

Autor: Ilona Růžková
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Stopa války v našich končinách: Dělníci...

Více než 2 000 kusů druhoválečné munice našli ve středu tohoto týdne dělníci při...

Úzkostí a depresí v Česku přibude

Nejprve dva roky pandemie, nyní válečný konflikt na Ukrajině. Toto náročné...

Vysoký tlak v plicích ohrožuje...

Jste bez dechu a cítíte bolest na hrudi po jarní vycházce? Na vině nemusí...

Špatný spánek brání hubnutí

Nedostatek spánku přináší celou řadu potíží, a to zejména zdravotních. Dánští...

Bude mateřské mléko pro děti z...

Stává se to čím dál častěji, matce se narodí dítě, ale ta není...

Kterak legendární měděný svitek od...

Starodávné nálezy s sebou bez výjimky přinášejí nejrůznější historky, příběhy,...

Věra Čáslavská v Národním muzeu

Národní muzeum otevírá výstavu s názvem Věra Čáslavská, která přibližuje život i...

Rakovina děložního čípku? Může...

Rakovina děložního čípku. Obávaný strašák žen, který každý den v České...

Jaká je ideální doba spánku?

Příliš mnoho a příliš málo spánku souvisí s horším kognitivním výkonem a...

Na rase psa nezáleží

Pokud jde o chování psů, stereotypy nemají konce – od „společenských“...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Podivuhodní delfíni: Opičí se víc, než opice – a paměť mají lepší, než slon

Podivuhodní delfíni: Opičí se víc, než...

Mít paměť jako slon není zase takové terno. Mnohem lepšího...
Úsvit ponorek: Němci nevěděli, co s nimi

Úsvit ponorek: Němci nevěděli,...

Myslíte si, že využití ponorek pro válečné účely vzniklo jako geniální...
James Dean: Slunce září na cestu naposled

James Dean: Slunce září na cestu...

Maminka mu umírá na rakovinu, když je mu pouhých devět let. Prací...
City vyznané atentátem

City vyznané atentátem

Nenápadný mladík dosud ukrytý v davu vybíhá na volné prostranství s revolverem...
Trumanův syndrom: Žiji si svou reality show!

Trumanův syndrom: Žiji si svou...

Ráno vstanete a hned na nás míří kamery. Běžely i po celou...
Vzácná ambra: Za poklad z břicha vorvaňů se platí miliony

Vzácná ambra: Za poklad z břicha...

Pokud byste ji na sebe nanesli v čerstvém stavu, lidé by se vám obloukem...
Slavné obrazy: Francisco de Goya – Popravy 3. května 1808

Slavné obrazy: Francisco de Goya...

Chladná noc končí, svítání začne každou chvíli. Skupina španělských mužů už se...
Můžeme si pamatovat své narození?

Můžeme si pamatovat své narození?

„Vznášela jsem se a vnímala pocit tepla a bezpečí, který mi dodával...
Jak přežít útok žraloka

Jak přežít útok žraloka

Když už žraloci zaútočí, jejich polibky plné zubů trhají maso. Ale spíš omylem...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.