Jak se tuneluje v Alpách?

Švýcarskými horskými masivy se vinou unikátní architektonická díla. Země helvetského kříže by se již brzy měla stát domovem nejdelších železničních tunelů na světě.Švýcarskými horskými masivy se vinou unikátní architektonická díla. Země helvetského kříže by se již brzy měla stát domovem nejdelších železničních tunelů na světě.

Od roku 1911 projíždějí švýcarské vlaky tunelem Lötschberg, který se svou délkou 14 kilometrů do dnešních dnů patří mezi nejdelší železniční podzemní stavby světa. Švýcarům to ale zřejmě nestačí, a proto se rozhodli vybudovat ve stejném místě tunel nový, jehož provoz by měl být oficiálně zahájen v roce 2007. Na konci dubna letošního roku dělníci po 11 letech úmorné práce dokončili ražbu jeho posledních metrů. Vytěženo přitom bylo neuvěřitelných 16 milionů tun zeminy, což je pro představu objem celoroční těžby uhlí na Mostecku. Nový tunel se s délkou 34,6 kilometrů stane třetím nejdelším na světě.
 
Pozor, jedeme rychle!
Lötschberg bude spojovat města Frutingen v kantonu Bern a Raron v kantonu Wallis. Stane se tak důležitou dopravní tepnou, která spojí sever a jih Evropy a výrazně urychlí cestu z Německa do Itálie. Vlaky na nové trati budou smět  jezdit rychlostí až 230 km/hod, což je cestovní rychlost sportovního vozu. Předpokládá se, že takových vlaků projede tunelem Lötschberg každý den asi 80. Kromě osobní přepravy zde budou projíždět i soupravy určené pro převoz kamionů, díky kterým se podstatně uleví přetíženým švýcarským dálnicím. 

Blíže k moři
Tunel je vystavěn v poměrně malé nadmořské výšce, což u alpských železničních podzemních staveb nebývá zvykem. Obvykle se tamní tunely staví výše nad úpatím hory, ale Lötschberg je výjimkou, protože oba jeho portály se klenou přímo u základny horského masivu. Jeho severní portál je v nadmořské výšce 780 metrů a jižní v 660 metrech nad mořem. Vlaky tak nebudou muset překonávat strmá stoupání, takže si mohou dovolit převážet větší objemy nákladu. Jeho hmotnost by se z dosavadních 2 tisíc tun mohla zvýšit až na 4 tisíce tun. 

Bezpečnost nade vše
Po několika předešlých neštěstích v železničních tunelech věnují Švýcaři bezpečnosti až puntičkářskou pozornost. Proto budou vlaky v Lötschbergu jezdit ve dvou oddělených jednokolejných tubusech, které každých 300 metrů propojí únikové chodby. Vzdálenost jednotlivých tubusů od sebe přitom kolísá mezi 40 až 60 metry v závislosti na kvalitě masivu v daném místě.

Další rekordman
Švýcarům však stavba tohoto „jen“ třetího nejdelšího tunelu světa zřejmě nestačí, protože se již nyní staví další unikátní tunelová stavba, tunel Gotthard. Ten by měl být po svém dokončení, které se plánuje na rok 2014, s délkou 57 kilometrů jednoznačně nejdelším tunelem na světě. O tři kilometry tak překoná i dosavadního rekordmana, japonský železniční podmořský tunel Seikan, který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó.  
 
Zářez do tunelu
České dráhy na území naší republiky spravují 149 tunelů, jejichž celková délka dosahuje 36,5 kilometru. S jejich výstavbou se u nás začalo v roce 1845 a vůbec nejdelší český tunel není o mnoho let mladší. Již od roku 1876 totiž projíždějí vlaky na trase Plzeň – Železná Ruda jednokolejným tunelem Špičák, který měří 1747 metrů.
V současnosti je však ve výstavbě tunel Březno u Chomutova na trati Praha – Chomutov, který by po svém dokončení, naplánovaném na rok 2006, měl v délce Špičák překonat o 11 metrů a připravit ho o jeho prvenství. Způsob ražby nového tunelu navíc představuje v České republice opravdovou  technologickou novinku, protože poprvé u nás probíhá stavba tzv. „metodou obvodového vrubu“. Při ní se speciálním nástrojem vyřízne v hornině profil klenby tunelu o šířce asi 20 centimetrů, který vede do hloubky až pěti metrů. Následně se tento zářez vyplní betonovou rychleschnoucí směsí, takže již za několik málo hodin je možné rozrušit a odtěžit horninu, aniž by horníkům hrozilo nějaké nebezpečí.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nová dominanta nad Stockholmem

Nová dominanta nad Stockholmem

Švédská metropole se dočkala své nové nejvyšší budovy. Přímo v centru...
Katedrála v Chartres: aplikovaná věda v období gotiky

Katedrála v Chartres: aplikovaná...

Řekne-li se katedrála Notre-Dame, každý si vybaví Paříž a hrbatého zvoníka...
Co všechno zažila fasáda Národního muzea v Praze?

Co všechno zažila fasáda...

Historická budova Národního muzea se stala od konce 19. století dominantou...
Nové výhledy na Prahu? Unikátní rozhledna Doubravka se dnes otevře návštěvníkům

Nové výhledy na Prahu? Unikátní...

Metropole má první veřejně přístupnou rozhlednu od dokončení Žižkovského...
Hlavy prezidentů v Černých horách

Hlavy prezidentů v Černých horách

Hlavy čtyř amerických prezidentů vytesané do skály se staly jedním ze...
Moderna: Architektonický skok do současnosti

Moderna: Architektonický skok do...

Dvacáté století bylo érou vědy, techniky, světových válek, totalitních...
Dřevěný mrakodrap? Japonská firma takový navrhla.

Dřevěný mrakodrap? Japonská firma...

V Tokiu plánují vystavět mrakodrap, což by nebylo nic neobvyklého....
Alhambra: Perla vsazená do smaragdu

Alhambra: Perla vsazená do smaragdu

Památky civilizace muslimského okruhu jsou obvykle k vidění v Asii...
Prales v Guatemale odhalil mayské stavby

Prales v Guatemale odhalil...

Mezinárodní tým odborníků zaznamenal velký úspěch, když se mu...
Antoni Gaudí: Génius secese z Katalánska

Antoni Gaudí: Génius secese z...

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Tragédie Ludvíka Jagellonského: Nedokázal se vzepřít pyšným Uhrům

Tragédie Ludvíka Jagellonského:...

V Ludvíku Jagellonském by se v tu chvíli krve nedořezal. Je počátek roku...
Meteorické roje nás provázejí celý rok!

Meteorické roje nás provázejí...

Jako první se na začátku ledna objevují Kvadrantidy, po nich...
Tragédie íránského Airbusu: Americká raketa připravila o život 290 lidí

Tragédie íránského Airbusu:...

Je neděle 3. července 1988. Na letišti v íránském Bandar Abbásu...
Je chytřejší pes, nebo kočka?

Je chytřejší pes, nebo kočka?

Kočky a psi představují dva nejoblíbenější domácí mazlíčky u nás i ve...
Red Bull jim nedal křídla: Nejkontroverznější žaloby u soudu

Red Bull jim nedal křídla:...

Lidé zkouší vydělávat peníze naprosto na všem, někdo dokonce i na zažalování...
Německý princ vládl Finsku dva měsíce

Německý princ vládl Finsku dva...

Nemá na vybranou. 15. března 1917 car Mikuláš II. podepisuje svoji...
Škola ve starověké Spartě: Státem živení školáci si přilepšují krádežemi

Škola ve starověké Spartě: Státem...

„Hlupáku, proč ses nechal chytit?“ křičí vychovatel na spartského kluka,...
Krypta civilizace: Časová schránka má být otevřena v roce 8113

Krypta civilizace: Časová schránka...

Všude kolem je rok 2018, pod budovou university v Georgii, za...
Lidská ZOO: Když se lidi chodili dívat na lidi

Lidská ZOO: Když se lidi chodili...

Říká se jim různě, třeba etnologická expozice, ale ve skutečnosti nejsou...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.