Domů     Zajímavosti
Dům na 4 kolech: Vítězí solární energie
21.stoleti 21.4.2005

Karavan je jediný hotel, z jehož pokoje vystoupíte rovnou do přírody. Při cestování v něm ale nepřijdete o pohodlí, na něž jste zvyklí z kamenných příbytků. Jaké technické vymoženosti můžete v teple domu na čtyřech kolech využívat?Karavan je jediný hotel, z jehož pokoje vystoupíte rovnou do přírody. Při cestování v něm ale nepřijdete o pohodlí, na něž jste zvyklí z kamenných příbytků. Jaké technické vymoženosti můžete v teple domu na čtyřech kolech využívat?

Největší sériově vyráběné karavany dosahují rozměrů 2,5 x 7,5 m. Těchto 18 m2 je sice plocha menší garsonky, ale tato „garsonka na kolech“ slouží celé rodině a v interiéru je proto nutné šetřit každým centimetrem. Zároveň je ale třeba zachovat možnost oddělení jednotlivých prostor: v kuchyni se rodiče mohou dívat na televizi, v ložnici, oddělené posuvnou stěnou, spí děti. Pěkným příkladem flexibilního řešení je záchod, který se posunutím stěny změní na sprchu.
 
Voda je základ
V sériově vyráběných karavanech, i v malých a levných, najdete zařízení, která umožňují samostatný život: zkráceně řečeno vodu, teplo a oheň.
Nádrže na pitnou vodu jsou zpravidla 40litrové, mohou však být až 100litrové. Obytné vozy jsou prostornější, takže si mohou dovolit samostatné nádrže na pitnou i užitkovou vodu (obě po 100 litrech). Bývají umístěny tak, aby byly dostupné zvenku, v interiéru jsou ukryty pod postelí. Jiný typ nádrže (okolo 25 litrů) se dá úplně vyjmout a autem s ní pak dojet k nejbližšímu zdroji vody. Voda je rozvedena do kuchyňského koutku a do sprchy. Bojlery pro ohřev vody v sériových karavanech bývají 5litrové, v obytných vozech až 16litrové. 
V každém karavanu najdeme plynový trojvařič, ve větších i mikrovlnku. Ti náročnější si pořizují dokonce i pečící troubu na propan-butan. Bomba se umísťuje mimo karavan na oj. Je to bezpečnější a usnadňuje to výměnu.
Pultík se sporákem a dřezem se jednoduše přiklopí pracovní deskou, ale pak zas  pochopitelně nemůžeme mýt nádobí ani vařit, prostoru je zkrátka málo.

Teplo domova
Tuhá zima znamená pro karavanistu komplikaci, protože po příjezdu na místo se musí obytný prostor nejprve dlouho vyhřívat, aby byl vůbec obyvatelný. Majitel obytného vozu si v tu chvíli zamne ruce. Některé vozy totiž mají mezi podvozkem a podlahou prostor, v němž jsou uloženy rozvody a další zařízení (např. bojler), ale především je to výborná izolace proti zimě. Obytný vůz zkrátka poskytuje lepší tepelnou pohodu. Obytný prostor je vyhříván spolu s kabinou řidiče už za jízdy a za velké zimy je možné přitápět plynem i za jízdy.
V karavanech se teplý vzduch rozvádí hadicemi podél stěn, jelikož nábytek se nikde stěn přímo nedotýká a v úzké mezeře tak může teplý vzduch proudit. Pokud je totiž rozdíl teploty interiéru a stěn vyšší než 11 stupňů, mají obyvatelé stále subjektivní pocit zimy, ať je interiér jak chce vytopený. Výrobci karavanů zaručují tepelnou pohodu do –25 °C!

Když na to máte!
Přijeli jste na vysněné místo odpočinku, vytáhli klíčky a strávili den třeba u opuštěného jezera. Chcete se podívat do blízkého města? Pokud jste přijeli vozem se zapojeným karavanem, je vše jednoduché: karavan odpojíte a jedete autem.
Popojíždění s obytným vozem tak jednoduché není. Snadno si však s touto situací poradíte, pokud máte luxusní obytný vůz. Stisknete tlačítko, postel v zadní části vozu se zvedne, zadek auta se vyklopí a po plošině z vozu vyjedete s malým osobním autem, např. oblíbeným Smartem. Máte prostě v obytném voze malou garáž. Běžný model Hobby 725AK má garáž instalovánu napevno (vejdou se do ní dvě motorky). Postele v zadní části vozu jsou ale kvůli tomu velmi vysoko. 
Není již dnes vzácností vidět na střeše moderního karavanu parabolu pro příjem satelitní televize. Pryč jsou už doby pracného hledání družice, protože anténa si sama obzor oskenuje a najde ty správné úhly nastavení.
Některé vymoženosti mají ale jen vybrané modely. Takovou specialitou jsou například pojezdové motory (Euromover II firmy Truma). Po příjezdu na místo se pohodlně usadíte venku do křesla, elektromotory na podvozku karavanu se přimknou ke kolům a vy pomocí dálkového ovládání umístíte karavan na zvolené místo, kde se sám automaticky nastaví do optimální vodorovné polohy. Kdo někdy couval s dlouhým karavanem, tuto výhodu jistě ocení.
 
Nebezpečný spánek
Nejhorší zkušenost karavanisty: „Najel jsem naplánovanou porci kilometrů, po zaparkování u dálnice, krátké hygieně a rychlém jídle celá rodina včetně mě usnula. Ráno jsme se probudili, sucho v ústech a karavan kompletně vykradený…“ Zloději totiž používají rafinovanou metodu: rozpálenou stříkačkou propíchnou gumové těsnění oken a do interiéru, kde spí osádka, vstříknou uspávací plyn. Pak mají dost času na „inventuru“. A jak se karavanisté brání? Těsně k hlavě umisťují alarmy, které dokáží uspávací plyn detekovat (éter, chloroform, trichlorether) a zvukovým signálem posádku vzbudí. Samozřejmostí jsou i čidla pro pohyb v okolí vozu.

Co jsou mobilheimy?
Mobilheim čili mobilní domov pochází ze Spojených států. Jsou to vlastně domy, které jako domy opravdu vypadají, jen mají kolečka a lze je tedy zapřáhnout či naložit. Alternativní rodinné domky se v USA objevily v 50. a 60. letech a díky nízké ceně a snadnému převozu se staly velmi oblíbenými. S rostoucím počtem prodaných domků začaly vznikat „domácí parky“, tedy stálá stanoviště pro takové mobilní domy.  
Z Ameriky jsou známé také osady tentokrát již běžných karavanů a obytných vozů. Na vyhrazeném místě, kde je zajištěno zázemí, přebývají „kočovníci“ po dlouhou dobu. Vznikají však také černé, nepovolené osady. V současnosti se s nimi potýká třeba Velká Británie.
Mobilheimy se stále vyrábějí v Německu, ale i u nás. Podle výrobce (Mobilheim centrum CZ) mohou být mobilní domy náhradou rekreačních chat. Ocelový podvozek s malými speciálními kolečky a odnímatelnou ojí umožňuje rychlé přemístění domku, ovšem jen na krátkou vzdálenost. „Díky tomu nepotřebujete stavební povolení ani ohlášení, vlastně jen parkujete…“ píše se na stránkách této firmy.

Vario Mobil
Zcela specifickým „domem na kolech“ je VARIOmobil německé firmy Fahrzeugbau. Staví se na autobusovém podvozku (Man či Mercedes Benz) a jeho vybavení závisí opravdu jen na požadavcích. Do garáže v zadní části se vejde sportovní auto, vnitřní prostor si můžete nechat vybavit v kůži a mramoru. Technologicky je ale zajímavější, že součástí vozu může být čistička vody a nádrž na kapalný plyn. Speciální úprava, kterou podle našich informací  kupovala filmová studia, má na střeše výsuvnou terasu.

Je dům na kolech samostatný?
Jak karavan, tak obytný vůz mohou po určitou dobu fungovat nezávisle na vnějších zdrojích energií. Velmi brzy se však musí doplnit voda. Zásoba plynu vydrží podstatně déle (v zimě může 10 kilová bomba vydržet týden, v létě celou sezónu). A elektřina? Obytné vozy i karavany jsou vybaveny gelovou palubní baterií, která se za jízdy nabíjí z alternátoru. Kromě běžných spotřebičů (osvětlení, televize apod.) musí baterie obsloužit ventilátor topení a čerpadlo vody. Energetická situace se dá podstatně vylepšit použitím solárních fotovoltaických panelů, přičemž ideálním stavem je, když se takto pokryje celá spotřeba karavanu. 
Zajímavě je řešeno napájení lednice. Za jízdy ji pohání 12voltový automobilový rozvod, na místě mimo zdroje energie pracuje na propan-butan a v kempu pak na běžných 220 voltů.

Karavanista je taky jen člověk
Kam s vodou použitou v toaletě? V bocích karavanu najdete vyjímatelné nádrže, fekální tanky. V nich je tekutina, která odpad rozkládá. V moderní podobě se do nádoby vhodí gelový pytlík, který se po kontaktu s vodou rozpustí. Plnou fekální nádobu lze jednoduše vyjmout a obsah vylit do odpadu. 
Užitková voda se v obytných vozech shromažďuje v jiné nádrži, pak se stačí postavit nad kanál a vypustit ji. Karavanisté používají pojízdnou nádrž, kterou na místě pobytu pod karavan prostě zasunou.
A jak je to vůbec s ekologičností kempování? Ing. Robert Hlaváč, spolupracovník firmy PV Caravan a dlouholetý fanda campingu, vidí věc ze své vlastní zkušenosti jasně: „Po karavanistech nezbude na místě pobytu vůbec nic. Ani ty vytlačené čtverce, typické pro stanové tábory. Karavanista totiž může veškerý odpad odvézt s sebou. Novinkou je uhlíkový filtr, který se nasazuje na výpusť fekálního odpadu – s ním se do odpadové vody nemusejí přidávat vůbec žádné chemikálie.“

Dům na kolech je když…
Nejstarší koncepcí je obytný vůz s takzvanou alkovnou. Všichni ho známe, v 80. letech prakticky jiné nejezdily. Nad kabinou řidiče visí ve vzduchu „alkovna“, uvnitř je prostor pro spaní (postele jsou uloženy napříč). Alkovnou však trpí aerodynamika vozu a spaní v ní se navíc podobá spaní „v šuplíku“, prostor je značně klaustrofobní. Moderní konstrukce jsou polointegrované, zde nad kabinou postele nejsou, jsou vzadu a v boku. Oproti tomu integrovaná konstrukce má nad sedadlem řidiče postel na sklopné konstrukci a je tak pouze nouzová, vhodná pro děti. Typ konstrukce vozu poznáte z jeho profilu.

Baťůžkáři
Polským přívěsům firmy Predom Trespol jsme jako děti říkávali „baťůžky“. Původně byly určeny pro severské země, u nás se mohly objevit jen proto, že jsme dodávali laminát na jejich výrobu. V moderní podobě se vyrábějí dodnes a stojí kolem 200 000 korun.

Světový rychlostní rekord s karavanem
U nás můžete s karavanem jet rychlostí 80 km/h, Němci za určitých podmínek 100 km/h, ve Francii je to 120km/h. Vyšší rychlost je nebezpečná nejen pro silniční provoz, ale škodí karavanu (např. střešním oknům) i věcem uvnitř (hlavně při následném prudkém brždění). Na nedávné největší evropské výstavě Caravansalon Düsseldorf byl ale představen dvouosý karavan Tabbert T@b, který může jet rychlostí až 206 km/h. Ne že by to mělo praktický význam, nikde takovou rychlostí nebude smět uhánět. Ale pro získání světového rekordu to stačilo – stalo se tak na vojenském letišti Groß Dölln severně od Berlína.

Více se dozvíte na:
www.karavany.cz
http://www.vario-mobil.com/traummobil.html
http://www.openroadrvs.com/trailers.asp 

Související články
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro dospělé není život černo-bílý, žijeme v mnoha barvách. Pro dítě se však dělí na dvě poloviny – ženskou a mužskou. Od chvíle, kdy dítě začne vnímat, je pro něj otec zástupcem/modelem jedné poloviny lidstva. A pokud muž chce být skutečným mužem/otcem, musí být i „dobrým tátou“… Role otce před 100 lety byla někde úplně […]
Larvy potemníka moučného, kterému se přezdívá moučný červ, patří mezi potravinové a skladištní škůdce. V domácnostech se s nimi naštěstí, na rozdíl od potravinových molů, setká málokdo. Larvy totiž potřebují velké zásoby potravin, protože se vyvíjejí dlouho. Podle českých vědců by se však v budoucnosti mohly právě ony stát základem našeho jídelníčku. Vzhledem k rostoucí […]
Byla to senzace, když v roce 2003 na indonéském ostrově Flores našli vědci kosterní pozůstatky asi metr vysokého humanoida. Právě kvůli výšce se mu začalo přezdívat hobit. Kdo byli tito lidé ale zač? Trpěli záhadnou nemocí, v jejímž důsledku se zmenšili, jak si experti myslí? Oficiálně jde o člověka floreského (Homo floresiensis), mnohem více se však uchytilo […]
Tuto otázku si položili vědci z Friedrich Alexander Universität v Německu a hledali na ni odpověď. Zkoumání podrobili chemikálie obsažené v tělesném pachu, jejichž koncentrace se liší u kojenců a dospívajících. Malé děti voní rodičům příjemně, jako květiny, zato při zachycení tělesného pachu puberťáků, kteří nepoužili deodorant, sebou nejeden rodič trhne a nakrčí nos. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz