Domů     Technika
První automobil s hybridním pohonem
21.stoleti 26.11.2004

Český automobilový trh již má svůj první automobil s hybridním pohonem – zážehový motor kombinovaný s elektromotorem. Jeho ohleduplnost k přírodě je zcela zřejmá, a proto jej Toyota české veřejnosti představila symbolicky v prostředí pražské ZOO.Český automobilový trh již má svůj první automobil s hybridním pohonem - zážehový motor kombinovaný s elektromotorem. Jeho ohleduplnost k přírodě je zcela zřejmá, a proto jej Toyota české veřejnosti představila symbolicky v prostředí pražské ZOO.

Automobil s hybridním pohonem je zatím mezi ostatními vozy unikátem nejen na českém trhu, ale současně je i prvním sériovým vozem s tímto pohonem v celosvětovém měřítku. V zahraničí se Toyota Prius prodává už šest let a populární je především v Americe. Přelomový vůz tak boří všechny dosud zažité zvyklosti. Kombinace zážehový motor a elektromotor navíc vozu umožňuje, aby byl maximálně ohleduplný k životnímu prostředí.
 
Jak to funguje
Při rozjezdu je v činnosti pouze elektromotor o maximálním napětí 500 V a zážehový motor o objemu 1,5 litru se přidává až po rozjetí automobilu a při akceleraci. Při zpomalování se benzínový motor opět odmlčí a elektromotor pak funguje jako generátor elektrické energie dobíjející akumulátory. Řazení rychlostí přitom probíhá automaticky.
Prius je současně vybaven i technologií nazývanou „Stop and Go“, což znamená, že se zážehový motor při zastavení například na křižovatce zcela vypíná a elektromotor přechází do úsporného režimu.
 
Kompromis s ekologií
Je zcela pochopitelné, že žádný spalovací motor nemůže pracovat tak, aby nevypouštěl škodlivé spaliny a definitivním řešením pro ekologicky čisté auto nemohou být ani elektromotory, protože ty zase mají celkově nižší výkon, relativně malý dojezd a potřebu častého dobíjení. Proto se výrobci aut snaží kombinovat spalovací motory s elektromotory a snížit tak množství škodlivin při relativně slušných jízdních vlastnostech. Toyota se v tomto směru dostala zatím asi nejdál. Prius produkuje spaliny s obsahem oxidu dusíku o téměř 90 procent nižším než vyžaduje norma Euro 4 a velmi nízká je i produkce CO2.

Podrobnější článek o hybridním pohonu připravujeme pro některé z našich příštích vydání časopisu 21. STOLETÍ

Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz