Domů     Technika
Pendolino láme rekordy
21.stoleti 23.11.2004

Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.

Podle informace, kterou poskytl novinářům vedoucí homologační komise pro rychlovlak Pendolino Antonín Blažek, bylo na železniční trati mezi Vranovicemi a Břeclaví při rychlostních testech dosaženo rekordní rychlosti 237 km/h.
Zkoušky proběhly za mimořádných bezpečnostních opatření, protože stále není dořešen hlavní technický problém, který spočívá v  teoretická možnost, že by elektromagnetické pole motorů soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.

Kdy se svezou cestující
Veřejnost by se mohla poprvé Pendolinem svézt při zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. Maximální rychlost vlaku s cestujícími však bude jen 160 kilometrů v hodině, protože vyšší rychlosti nebyly pro české tratě povoleny. Po dokončení železničních koridorů by se čas strávený například na cestě mezi Praho a Brnem měl zkrátit pod dvě hodiny.
Po vleklých problémech s výrobou Pendolina jsou již nyní V Česku tři tyto soupravy k dispozici a další čtyři se u italského výrobce, společnosti Alstom Ferrovia, vyrábějí.  Cena jedné sedmivozové soupravy je přibližně 700 000 000 Kč.

Kde se vzalo Pendolino
V roce 1993 se započalo s rekonstrukcí I. národního koridoru Děčín-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav, který je součástí IV. mezinárodního koridoru Berlin-Praha-Vídeň. Pro kvalitní a rychlou dopravu bylo nutné vyvinout a vyrobit nová univerzální vozidla, umožňující jet celou cestu bez výměny lokomotivy, což dosud nebylo možné.
Koncepční návrh nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. Roku 1995 proto České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu těchto souprav, ve které zvítězilo konsorcium ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. Deset souprav mělo být dodáno do roku 2000. Z důvodů vnitřních problémů ČKD (a tedy i MSV, neboť ta se stala součástí holdingu ČKD) došlo v roce 1998 k odsunu termínu dodávek do roku 2003 a zvýšení původní ceny souprav. V roce 1999 došlo ke krachu ČKD a výrobu jednotek převzala společnost Fiat Ferroviaria, později Alstom Ferroviaria. Zároveň došlo ke změně počtu souprav na sedm a nové jednotky měly vycházet z již ověřených souprav ETR 470 Cisalpino z roku 1996. Tyto naklápěcí italské soupravy, jejichž design pochází od slavného automobilového designera Giugiara, jsou označovány názvem Pendolino, společným pro všechny řady tohoto vlaku.
První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988 a v současnosti Pendolina různých typů používají italské, finské, slovinské, španělské i portugalské železnice. Naklápěcí systém Pendolin využívají i německé rychlovlaky ICE T. Od roku 2003 konečně v severoitalském Saviglianu probíhá výroba Pendolin řady 680 ČD. 

Předchozí článek
Další článek
Související články
Génius Santini po sobě zanechal řadu architektonicky podivuhodných a nádherných staveb. Všechny jeho majestátní budovy, ale i drobné kapličky mají jedno společné – jsou plné mystických odkazů a tajemných symbolů…   Striktně geometrické tvary v geniálních dílech Jana Blažeje Santiniho-Aichela (1677–1723) často odkazují ke konkrétním číslům a mystice, nicméně žádná stavba není tolik plná symbolů jako […]
Tradiční Olomoucké tvarůžky slaví významné jubileum. V roce 1924 se v loštické tvarůžkárně roztočil první formovací stroj a odstartoval revoluci ve výrobě jediného původního českého sýra. Formovací stroj dokázal vyrobit neuvěřitelných 10 000 tvarůžků za hodinu a umožnil tak tvarůžkovou pochoutku dostat k mnohem většímu množství zákazníků. Historie výroby tvarůžků sahá až do 16.  století, […]
Už zítra začíná největší český Veletrh vědy, kde se během tří dní představí více než 100 expozic Akademie věd ČR, univerzit a inovačních firem. Vstup je zdarma. Některé stánky budou připomínat improvizované laboratoře, jiné doplní speciální exponáty. Vyzkoušíte si různé laboratorní pomůcky, laserové bludiště, písařskou dílnu, navštívíte tibetský slavnostní stan, můžete zkusit chemickou únikovou hru […]
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz