Pendolino láme rekordy

Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.

Podle informace, kterou poskytl novinářům vedoucí homologační komise pro rychlovlak Pendolino Antonín Blažek, bylo na železniční trati mezi Vranovicemi a Břeclaví při rychlostních testech dosaženo rekordní rychlosti 237 km/h.

Zkoušky proběhly za mimořádných bezpečnostních opatření, protože stále není dořešen hlavní technický problém, který spočívá v teoretická možnost, že by elektromagnetické pole motorů soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.

Kdy se svezou cestujícíVeřejnost by se mohla poprvé Pendolinem svézt při zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. Maximální rychlost vlaku s cestujícími však bude jen 160 kilometrů v hodině, protože vyšší rychlosti nebyly pro české tratě povoleny.

Po dokončení železničních koridorů by se čas strávený například na cestě mezi Praho a Brnem měl zkrátit pod dvě hodiny.Po vleklých problémech s výrobou Pendolina jsou již nyní V Česku tři tyto soupravy k dispozici a další čtyři se u italského výrobce, společnosti Alstom Ferrovia, vyrábějí.

Cena jedné sedmivozové soupravy je přibližně 700 000 000 Kč.

Kde se vzalo PendolinoV roce 1993 se započalo s rekonstrukcí I. národního koridoru Děčín-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav, který je součástí IV. mezinárodního koridoru Berlin-Praha-Vídeň. Pro kvalitní a rychlou dopravu bylo nutné vyvinout a vyrobit nová univerzální vozidla, umožňující jet celou cestu bez výměny lokomotivy, což dosud nebylo možné.

Koncepční návrh nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. Roku 1995 proto České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu těchto souprav, ve které zvítězilo konsorcium ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. Deset souprav mělo být dodáno do roku 2000.

Z důvodů vnitřních problémů ČKD (a tedy i MSV, neboť ta se stala součástí holdingu ČKD) došlo v roce 1998 k odsunu termínu dodávek do roku 2003 a zvýšení původní ceny souprav. V roce 1999 došlo ke krachu ČKD a výrobu jednotek převzala společnost Fiat Ferroviaria, později Alstom Ferroviaria.

Zároveň došlo ke změně počtu souprav na sedm a nové jednotky měly vycházet z již ověřených souprav ETR 470 Cisalpino z roku 1996. Tyto naklápěcí italské soupravy, jejichž design pochází od slavného automobilového designera Giugiara, jsou označovány názvem Pendolino, společným pro všechny řady tohoto vlaku.

První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988 a v současnosti Pendolina různých typů používají italské, finské, slovinské, španělské i portugalské železnice. Naklápěcí systém Pendolin využívají i německé rychlovlaky ICE T. Od roku 2003 konečně v severoitalském Saviglianu probíhá výroba Pendolin řady 680 ČD.

Autor: Jan Lukšík
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Bezos rezignoval na plánovanou...

Americký podnikatel a zakladatel obchodního řetězce Amazon.com Jeff Bezos...

Odkaz Mendela: Slepice více snáší a...

V červenci uplynulo 200 let od narození Gregora Johanna Mendela a řada...

Jak vyrobit vodu ze vzduchu?

Již od nepaměti se lidé snažili zajistit co nejvhodnější podmínky pro...

Detekce plastového odpadu

Zdá se, že vodní hyacinty hrají důležitou roli při shromažďování a přepravě...

„MASAKRY“ ON-LINE: Co vidí...

Nikdy v historii médií nebylo tak jednoduché provádět dezinformace....

Pivko denně? Prý zlepšuje střevní...

Věčná debata o prospěšnosti alkoholu má další kapitolu. Sepsali ji vědci...

Hybridní americká jízda Valkýr

V severské mytologii jsou Valkýry ženy-dísy, které mají za úkol vybrat mrtvé...

Neověřené informace se šíří...

Zřejmě ten největší hoax o tom, že za smrt ptáků může 5G, odstartoval John Kuhles,...

Elektřinu z aut Toyota využije i...

Automobilka Toyota využila zkušenosti s vývojem elektrifikovaných vozidel i...

Když píše umělá inteligence

Umělá inteligence dlouhodobě fascinuje spisovatele sci-fi a fantasy. Knihy,...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Právo první noci: Musela se nevěsta podvolit svému feudálovi?

Právo první noci: Musela se...

V románech a filmech se velice často objevuje právo první noci. Hodně...
Syfilis se ve středověku léčila zákazem hry v kostky

Syfilis se ve středověku léčila...

S projevy řady chorob si lékaři ve středověku příliš nevěděli rady, proto...
Švýcarská garda bránila Svatého otce do posledního muže

Švýcarská garda bránila Svatého...

Hornatá krajina Švýcarska nenabízí moc úrodné půdy k uživení rodiny, proto si...
Čokoládu lidé považovali za lék už na konci 16. století

Čokoládu lidé považovali za lék...

Hořká čokoláda s minimálně 70 % kakaa má kladný vliv na zdraví. Jde o novodobé...
Omyly u Nobelovy ceny: Mendělejev ji nedostal kvůli závisti

Omyly u Nobelovy ceny: Mendělejev...

Význam práce ruského chemika Dmitrije Ivanoviče Mendělejeva (1834–1907),...
Pan finančník: Morrisova banka rozhodne americký boj o nezávislost

Pan finančník: Morrisova banka...

Za to, že Spojené státy přetrhaly pouta s Británií, nemohla jen...
Opium: 20 milionů závislých mělo jen v Číně

Opium: 20 milionů závislých mělo...

Co víme o lidech žijících v dobách 8000 až 5000 před naším letopočtem?...
Výstava Národního muzea Nikdy se nevzdáme! je k vidění i v Londýně

Výstava Národního muzea Nikdy se...

Nedávno otevřená výstava v Národním muzeu s názvem Nikdy se nevzdáme! se...
Ruská Kavalergarda zlikvidovala povstání proti Mikulášovi I.

Ruská Kavalergarda zlikvidovala...

Předchůdcem ruské carské gardy se stává vojenská jednotka Alexandra...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.