Pendolino láme rekordy

Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.

Podle informace, kterou poskytl novinářům vedoucí homologační komise pro rychlovlak Pendolino Antonín Blažek, bylo na železniční trati mezi Vranovicemi a Břeclaví při rychlostních testech dosaženo rekordní rychlosti 237 km/h.
Zkoušky proběhly za mimořádných bezpečnostních opatření, protože stále není dořešen hlavní technický problém, který spočívá v  teoretická možnost, že by elektromagnetické pole motorů soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.

Kdy se svezou cestující
Veřejnost by se mohla poprvé Pendolinem svézt při zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. Maximální rychlost vlaku s cestujícími však bude jen 160 kilometrů v hodině, protože vyšší rychlosti nebyly pro české tratě povoleny. Po dokončení železničních koridorů by se čas strávený například na cestě mezi Praho a Brnem měl zkrátit pod dvě hodiny.
Po vleklých problémech s výrobou Pendolina jsou již nyní V Česku tři tyto soupravy k dispozici a další čtyři se u italského výrobce, společnosti Alstom Ferrovia, vyrábějí.  Cena jedné sedmivozové soupravy je přibližně 700 000 000 Kč.

Kde se vzalo Pendolino
V roce 1993 se započalo s rekonstrukcí I. národního koridoru Děčín-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav, který je součástí IV. mezinárodního koridoru Berlin-Praha-Vídeň. Pro kvalitní a rychlou dopravu bylo nutné vyvinout a vyrobit nová univerzální vozidla, umožňující jet celou cestu bez výměny lokomotivy, což dosud nebylo možné.
Koncepční návrh nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. Roku 1995 proto České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu těchto souprav, ve které zvítězilo konsorcium ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. Deset souprav mělo být dodáno do roku 2000. Z důvodů vnitřních problémů ČKD (a tedy i MSV, neboť ta se stala součástí holdingu ČKD) došlo v roce 1998 k odsunu termínu dodávek do roku 2003 a zvýšení původní ceny souprav. V roce 1999 došlo ke krachu ČKD a výrobu jednotek převzala společnost Fiat Ferroviaria, později Alstom Ferroviaria. Zároveň došlo ke změně počtu souprav na sedm a nové jednotky měly vycházet z již ověřených souprav ETR 470 Cisalpino z roku 1996. Tyto naklápěcí italské soupravy, jejichž design pochází od slavného automobilového designera Giugiara, jsou označovány názvem Pendolino, společným pro všechny řady tohoto vlaku.
První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988 a v současnosti Pendolina různých typů používají italské, finské, slovinské, španělské i portugalské železnice. Naklápěcí systém Pendolin využívají i německé rychlovlaky ICE T. Od roku 2003 konečně v severoitalském Saviglianu probíhá výroba Pendolin řady 680 ČD. 

Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

V Číně jezdí bez strojvůdce

V Číně jezdí bez strojvůdce

Byl představen zbrusu nový rychlovlak dosahující rychlosti až 350 km/h,...
V Číně se na kolejích svezete nejrychleji na světě

V Číně se na kolejích svezete...

To, že Čína patří mezi železniční velmoci, je všeobecný fakt. Nyní se...
Moderní čínské vlaky pojedou rychlostí až 600 km/h

Moderní čínské vlaky pojedou...

Je to jen pár dní, co Číňané představili světu prototyp jednoho z...
Rychle, chtějí rychlovlaky

Rychle, chtějí rychlovlaky

Při nedávné Železniční konferenci v Pardubicích se Správa železniční...
T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření pojízdné umělecké dílo

T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření...

Když tato modrá kráska v rámci letošního Designbloku projížděla Prahou,...
V Německu začínají jezdit vlaky na vodík s nulovými emisemi

V Německu začínají jezdit vlaky na...

Především s ohledem na životní prostředí pracuje řada zemí na tom, aby v...
Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunel Seikan: Dopravní chlouba...

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel...
Když to jde ve Francii, proč ne v Česku?

Když to jde ve Francii, proč ne v...

Francie se rozhodla bojovat s dopravními zácpami a ochranou ovzduší zcela...
Soukromé vysokorychlostní vlaky na Floridě

Soukromé vysokorychlostní vlaky...

V USA začnou od prosince fungovat první soukromé...
Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Metro v Paříži aneb když to mají...

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak bezpečně rozpoznat lháře?

Jak bezpečně rozpoznat lháře?

Zřejmě každý z nás v životě někdy zalhal nebo poznal osobu, která mu...
Smrt minutu po minutě: Konec není rychlý

Smrt minutu po minutě: Konec není...

Smrt není rychlá a milosrdná, jak se kdysi věřilo. Jen to tak vypadá při pohledu...
Děsivé léčebné praktiky středověku. Jaké neduhy zaháněl slepičí zadek, usušená ropucha či bobří žlázy?

Děsivé léčebné praktiky středověku. Jaké...

Středověké lékařství ovládala velkou měrou církev. Nemoc byla považována za dar od Boha,...
Jak utrácejí děti miliardářů?

Jak utrácejí děti miliardářů?

Na sociálních sítích můžeme spatřit nespočet mladých lidí, kteří žijí doslova...
Naše planeta za 1000 let: Sláva robotům, čest lidem!

Naše planeta za 1000 let: Sláva...

Štíhlí opálení tvorové s červenýma očima žijí v symbióze s počítači,...
Suchý zip: Když bodlák vydělá miliony ročně

Suchý zip: Když bodlák vydělá...

Za vším je náhoda. Švýcarský inženýr Georges de Mestral se prochází se svým...
V odraze: Co jste nevěděli o zrcadlech?

V odraze: Co jste nevěděli o...

Mohou za to, že nás obalamutí mágové, režiséři s nimi kdysi zkouší...
Klidně zůstaňte líní! Co vyprávělo dálkové ovládání?

Klidně zůstaňte líní! Co vyprávělo...

Jen se v klidu posaďte, jsem tu přece já. Stačí mě vzít do ruky… a...
Útočili Peršané ve starověku bojovým plynem?

Útočili Peršané ve starověku...

„Kupředu!“ zvolá římský velitel a s četou zbrojnošů se rozeběhne tunelem...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.