Domů     Technika
Pendolino láme rekordy
21.stoleti 23.11.2004

Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.

Podle informace, kterou poskytl novinářům vedoucí homologační komise pro rychlovlak Pendolino Antonín Blažek, bylo na železniční trati mezi Vranovicemi a Břeclaví při rychlostních testech dosaženo rekordní rychlosti 237 km/h.
Zkoušky proběhly za mimořádných bezpečnostních opatření, protože stále není dořešen hlavní technický problém, který spočívá v  teoretická možnost, že by elektromagnetické pole motorů soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.

Kdy se svezou cestující
Veřejnost by se mohla poprvé Pendolinem svézt při zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. Maximální rychlost vlaku s cestujícími však bude jen 160 kilometrů v hodině, protože vyšší rychlosti nebyly pro české tratě povoleny. Po dokončení železničních koridorů by se čas strávený například na cestě mezi Praho a Brnem měl zkrátit pod dvě hodiny.
Po vleklých problémech s výrobou Pendolina jsou již nyní V Česku tři tyto soupravy k dispozici a další čtyři se u italského výrobce, společnosti Alstom Ferrovia, vyrábějí.  Cena jedné sedmivozové soupravy je přibližně 700 000 000 Kč.

Kde se vzalo Pendolino
V roce 1993 se započalo s rekonstrukcí I. národního koridoru Děčín-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav, který je součástí IV. mezinárodního koridoru Berlin-Praha-Vídeň. Pro kvalitní a rychlou dopravu bylo nutné vyvinout a vyrobit nová univerzální vozidla, umožňující jet celou cestu bez výměny lokomotivy, což dosud nebylo možné.
Koncepční návrh nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. Roku 1995 proto České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu těchto souprav, ve které zvítězilo konsorcium ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. Deset souprav mělo být dodáno do roku 2000. Z důvodů vnitřních problémů ČKD (a tedy i MSV, neboť ta se stala součástí holdingu ČKD) došlo v roce 1998 k odsunu termínu dodávek do roku 2003 a zvýšení původní ceny souprav. V roce 1999 došlo ke krachu ČKD a výrobu jednotek převzala společnost Fiat Ferroviaria, později Alstom Ferroviaria. Zároveň došlo ke změně počtu souprav na sedm a nové jednotky měly vycházet z již ověřených souprav ETR 470 Cisalpino z roku 1996. Tyto naklápěcí italské soupravy, jejichž design pochází od slavného automobilového designera Giugiara, jsou označovány názvem Pendolino, společným pro všechny řady tohoto vlaku.
První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988 a v současnosti Pendolina různých typů používají italské, finské, slovinské, španělské i portugalské železnice. Naklápěcí systém Pendolin využívají i německé rychlovlaky ICE T. Od roku 2003 konečně v severoitalském Saviglianu probíhá výroba Pendolin řady 680 ČD. 

Předchozí článek
Další článek
Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz