Fantastický projekt Silbervogel

Druhá světová válka zuří naplno. V Evropě, Asii, Africe i Tichomoří umírají tisíce lidí, na bojištích duní zbraně a civilní život se téměř zastavil, ale New York si žije svým životem a jeho obyvatelé v denním shonu pospíchají za svými osudy.

Najednou však chodci zpozorní a rozhlíží se kolem. Odněkud se ozývá podivný zvuk. Zprvu nezřetelné hučení stále sílí, až přejde v silné dunění. Lidé začínají panikařit, někteří ještě stihnou spatřit vysoko na obloze podivný, rychle se pohybující letoun, od něhož se po chvíli oddělí malá tečka a se svištěním dopadne někde mezi mrakodrapy.

Na Manhattanu se objeví silný záblesk, a pak se po okolí rozběhne devastující tlaková vlna…Druhá světová válka zuří naplno. V Evropě, Asii, Africe i Tichomoří umírají tisíce lidí, na bojištích duní zbraně a civilní život se téměř zastavil, ale New York si žije svým životem a jeho obyvatelé v denním shonu pospíchají za svými osudy. Najednou však chodci zpozorní a rozhlíží se kolem. Odněkud se ozývá podivný zvuk. Zprvu nezřetelné hučení stále sílí, až přejde v silné dunění. Lidé začínají panikařit, někteří ještě stihnou spatřit vysoko na obloze podivný, rychle se pohybující letoun, od něhož se po chvíli oddělí malá tečka a se svištěním dopadne někde mezi mrakodrapy. Na Manhattanu se objeví silný záblesk, a pak se po okolí rozběhne devastující tlaková vlna…

Fikce? Ano, ale… Nejspíše jen příznivé shodě okolností vděčí Američané za to, že se tento scénář nestal realitou. Nevěříte? Posuďte sami.

Nenápadné začátkyVše začalo už v červnu 1935, kdy Dr. Eugen Sänger publikoval v rakouském časopise Flug první ze svých článků o letounu na raketový pohon. Další vyšel v únoru 1936 a reakce na sebe nenechala dlouho čekat.

Krátce poté se totiž na vědce obrátilo německé Říšské ministerstvo letectví (Reichsluftfahrtministerium – RLM) se žádostí o spolupráci. Dr. Sänger dostal za úkol vybudovat tajný výzkumný ústav ve městě Trauen, a zahájit práce na vývoji a výrobě dopravního prostředku, jenž měl být schopen dosáhnout oběžné dráhy Země.

Nový druh pohonuDr. Sänger přišel s konceptem pilotovaného okřídleného nosiče nazvaného „Silbervogel“ (Stříbrný pták) a poté pracoval několik let na jeho vývoji. Pro pohon vymyslel pozoruhodné, v té době silně nadčasové raketové motory na kapalné pohonné hmoty s takzvaným „regenerativním chlazením“. Princip spočíval v tom, že pohonné jednotky byly chlazeny svým vlastním cirkulujícím palivem. V letech 1930-1935 byl proveden nespočet statických testů, během nichž byly postupně odstraňovány závady a nedostatky a motory začaly být zralé pro praktické použití.

Vyznačovaly se vynikajícími parametry – například výtoková rychlost spalin dosahovala 3048 m/s, což hodně převyšovalo mnohé novější konstrukce (pro srovnání – motory pozdějších raket V-2 měly výtokovou rychlost jen 2000 m/s).

V konečné verzi pak měly vytvářet 1 MN tahu.

V hledáčku jsou USAMezitím vypukla válka a Sängerova práce dostala nový rozměr. Ačkoliv Spojené státy v té době ještě oficiálně nevstoupily do války, nacisté už tehdy přišli s plánem na bombardování USA.

Prioritním cílem byl New York, ale mluvilo se i o dalších městech (např. Washington DC, Chicago a Pittsburgh). Mělo se jednat o útok s významem spíše psychologickým než čistě vojenským. V rámci programu „Amerika Bomber“ vzniklo několik projektů letadel, od klasických až po zcela novátorské.

I Sängerův tým pokračoval v práci pod hlavičkou tohoto programu a je třeba říci, že jeho návrh byl zřejmě mezi ostatními konkurenty nejpokrokovější. Počítal totiž s pilotovaným letem za hranice atmosféry…Jakkoliv se to tehdy zdálo fantastické, Dr. Sänger nebyl žádný nerealistický snílek.

Konstrukce jeho orbitálního bombardéru byla velmi dobře promyšlena. Není bez zajímavosti, že při návrhu a teoretických výpočtech Sängerovi pomáhala matematička Irene Bredt, jež se později stala jeho manželkou.

Stříbrný ptákLetoun měl být schopen létat ve stratosféře rychlostí mnohonásobně převyšující rychlost zvuku, maximálně až 22100 km/h. Plochý trup byl navržen tak, aby generoval vztlak a klínovitá křídla díky tomu nemusela být příliš velká.

Řízení měly obstarávat malé ocasní plochy. Značnou část zadní části trupu vyplňovalo palivo, jehož nádrže se nacházely před mohutným hlavním a dvěma pomocnými motory. Uprostřed letounu byla pumovnice a vepředu velké nádrže na okysličovadlo.

Pilot měl sedět v přetlakové kabině téměř ve špici, za šachtou přední podvozkové nohy. Prázdná hmotnost letounu byla vypočítána na necelých 10 tun, přičemž v pumovnici měl stroj nést jedinou bombu o hmotnosti 3,6 tuny.

Vzhledem k rychlosti stroje nehrozilo napadení nepřátelskými stíhači a proto se ani nepočítalo s žádnou obrannou výzbrojí. Neméně pozoruhodný jako samotná konstrukce byl i profil letu. Jako vzletová dráha měla sloužit 3 km dlouhá kolejnice, po níž se pohyboval raketovým motorem tlačený vozík.

Na něm upevněný letoun měl vzlétnout pod úhlem 30 stupňů a po dosažení výšky 1500 metrů letět rychlostí 1850 km/h. Teprve tehdy bylo plánováno zažehnutí hlavního raketového motoru, jež by po 8 minutách letu a spálení 90 tun paliva stroji udělil již zmíněnou maximální rychlost 22100 km/h a vynesl jej do výšky 145 km (dle některých pramenů až 280 km).

Poté měl raketoplán klouzavým letem zamířit zpět do atmosféry, opět se od ní ve výšce cca 40 km „odrazit“ a dále pokračovat stále menšími „skoky“, asi jako když házíte „žabky“ na hladině rybníka. Tento neobvyklý způsob letu měl rovněž pomoci chlazení povrchu letounu rozpáleného třením vzduchu.

Po návratu do atmosféry by raketoplán normálně přistál na podvozek. Konkrétně měl Silbervogel odstartovat z Německa, odhodit pumu na USA a přistát buď v Tichomoří na území ovládaném Japonci, nebo po obletu Zeměkoule opět v Německu.

Ukončení i pokračování programuKdyž byl v červnu 1941 napaden Sovětský Svaz, měl vývojový tým kromě testovacího zařízení pro motory i model letounu zkoušený ve větrném tunelu. Bohužel pro Sängera – a naštěstí pro Spojence – byl však v té době celý vývojový program zrušen, neboť se mělo za to, že je třeba věnovat se plně osvědčeným konstrukcím.

Předákům RLM se zdál Silbervogel příliš složitý a drahý. Luftwaffe se později sice velmi snažila zabránit Sängerovi v publikování výsledků jeho výzkumu, avšak jeho práce měla přesto své pokračování – ironií osudu zejména v USA.

Ačkoliv se po válce ukázalo, že v kalkulacích aerodynamického ohřevu při návratu do atmosféry byla chyba, nešlo o nic neřešitelného. Jeho výpočty i výsledky zkoušek byly využity Američany při konstrukci a návrzích raketoplánů X-15 a zejména X-20 Dyna Soar, jenž v podstatě na vývoj Stříbrného ptáka přímo navazoval.

I tento projekt byl sice nakonec zrušen, ale získaných poznatků poté využívala NASA pro vývoj dalších letounů, až po Space Shuttle. Rovněž Rusové měli o Sängerovu práci velký zájem. Když konstruktér ve druhé polovině 40.

let pracoval pro francouzskou vládu, pokusili se jej sovětští agenti, vedeni osobně Stalinovým synem Vasilijem, unést. I když neuspěli, Rusové jeho myšlenky rozvíjeli v konstrukční kanceláři Mstislava Vševolodoviče Keldyše.

A ještě jedna zajímavost – téměř všechny moderní raketové motory dnes používají konceptu vyvinutého Sängerem.

Rozporuplná osobnostDr. Eugen Sänger (22.9.1905 – 10.2.1964) byl všeobecně považován za Rakušana, měl však několik vazeb na tehdejší Československo. Narodil se sice na území Rakouska-Uherska, konkrétně ovšem v Jeseníku…Po ukončení projektu Silbervogel pracoval pro Německý výzkumný ústav bezmotorového létání (Deutschen Versuchsanstalt für Segelflug – DFS), pod jehož hlavičkou prováděl – poněkud paradoxně – vývoj náporových motorů (tzv.

ramjetů) a zabýval se konstrukcí stíhacího letounu Skoda-Kauba Sk P.14, vyvíjeného konstrukční kanceláří Skoda-Kauba v Praze. Šlo rovněž o velmi pokrokový letoun, poháněný právě zmíněným ramjetem. A i v tomto případě se příběh v mírně pozměněné opakoval – letoun nestihl být před koncem války dokončen, ale výsledky byly využity Spojenci.

Dr. Sänger nepochybně velmi přispěl k rozvoji raketové a letecké techniky i pilotovaných letů. O tom, že byl vskutku mimořádně jasnozřivý, svědčí i jeho další poválečná práce. Tak například, pro pohon kosmických lodí navrhl roku 1953 použití antihmoty, a zabýval se rovněž využitím fotonů a tzv.

slunečního větru. USA pod hrozbou V2Koncem druhé světové války uvažovali Němci o bombardování měst v USA raketami V2, odpalovanými z ponorek. Ponorky typu XXI (elektroponorka) měly dopravit ve vleku přes Atlantik tři pouzdra.

Na vhodném místě se měly spodní části pouzder zaplnit vodou, což by uvedlo raketu do startovací polohy. Třicetimetrová pouzdra už se začala koncem roku 1944 stavět v německých loděnicích. Projekt však už nacisté nestačili dokončit, ale stejného systému použili po válce u prvních pokusů s raketami odpalovanými z ponorek sověti.

Raketa V-2 byla jednostupňová balistická raketa na kapalné pohonné hmoty, vytvořená pro dopravu nálože o hmotnosti 1 t na vzdálenost cca 300 km. Jako pohon se používala se jednak směs 75% ethylalkoholu a také směs obsahující 45% etanolu 30% metanolu a 25% vody.

Směs pouze s etanolem způsobovala vyšší výtokovou rychlost a větší dolet.

Autor: Michal Hamšík
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Zlom v asistovaných sebevraždách:...

V pátek 7. ledna se v Kolumbii uskutečnila první asistovaná sebevražda člověka,...

Lilium Jet: Elektrická revoluce v...

Na začátku byla myšlenka, z myšlenky se stal start-up, který získal miliardy...

Česká stopa na oběžné dráze: Raketa...

Včerejšek byl pro české vědce i pro celou naší vlast malým svátkem. Dvě...

Zlatá rybka na kolečkách

Je řízení auta a jiných strojů výsadou člověka, nebo umělé...

Prasečí srdce pro lidi? Zatím...

První transplantace geneticky pozměněného prasečího srdce umírajícímu člověku na...

Zemědělství se dařilo i v...

Odborníci z University of California v Riverside ve své nové...

Když je imunita hlavním nepřítelem

Britští vědci zveřejnili z počátku roku novou studii, která se zaměřila na...

Nová éra ve šlechtění rostlin

Během vývoje rostlin je přesná rovnováha rostlinných hormonů cytokininů zcela...

Symbol moci vůdců ve Skandinávii...

Archeoložka Helle Vandkilde z Aarhuské univerzity a její kolegové datovali...

Křest letošního roku: Vrtulník...

Malý, ale šikovný. Asi tak by se dal popsat technologický skvost...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Římského vojevůdce Crassa zničila vlastní arogance

Římského vojevůdce Crassa zničila...

Římský politik Marcus Licinius Crassus se snaží v popularitě vyrovnat...
Japonský debakl u Okinawy: Sázka na největší loď světa selhala

Japonský debakl u Okinawy: Sázka na...

Když Američané na jaře roku 1945 dobývají japonský ostrov Okinawa,...
Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným výkupným?

Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným...

Dne 24. listopadu 2021 uběhlo přesně 50 let od okamžiku, kdy muž...
Anglická jízda smrti: Za britský debakl mohou rozhádaní příbuzní

Anglická jízda smrti: Za britský...

Krymská válka (1853–1856) mezi Ruskem a Osmanskou říší je v březnu 1854...
Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Napohled obyčejný pohodlný dům v rezidenční čtvrti v Clevelandu...
Malá potyčka se změnila v jatka: Slavného pruského krále popletl vítr

Malá potyčka se změnila v jatka:...

Během sedmileté války (1756–1763) se dopouští osudového přehmatu i tak schopný...
I mistr tesař se utne: Napoleonova chyba stála život 550 000 vojáků

I mistr tesař se utne: Napoleonova...

Francouzský císař Napoleon Bonaparte překračuje 24. června 1812 řeku Němen...
Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou porážku zavinil splašený slon

Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou...

Řecké městské státy si v roce 280 př. n. l. povolávají na pomoc proti římským...
Al Capone: Legendární mafiánský boss

Al Capone: Legendární mafiánský...

Letos v květnu uplyne přesně 80 let od chvíle, kdy do vězení nastoupil...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.