reklama
Domů     Technika
Vůz v plné režii žen
21.stoleti
od 21.stoleti 21.9.2004

Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla. Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla.

Myšlenka týmu složeného výhradně z žen, které by rozhodovaly o všech záležitostech souvisejících s vývojem nového konceptu, vznikla ve společnosti Volvo již na podzim roku 2001, a to snad i díky skutečnosti, že vozy s ohledem na specifika žen – řidiček vyrábí více automobilek, ale žádná zatím nešla až do takové hloubky a tento projekt je tak fakticky zcela unikátní. Řídící tým projektu YCC ve společnosti Volvo Cars je tvořen pěti ženami, které do projektu přinesly široké spektrum zkušeností z různých oblastí automobilového průmyslu a také tři hlavní designérky jsou ženy.

Pohodlné nastupování
Vozidlo je vybaveno křídlovými dveřmi otevíranými nahoru. Když se otevřou, dojde k vysunutí se prahu dveří směrem dolů, takže nastupování a vystupování je pro řidiče i cestující snazší. Vysouvací práh má dvojí funkci: zaprvé usnadňuje nastupování a vystupování a zadruhé se do kontaktu s cestujícími dostává pouze čistý povrch z interiéru. Odpadá tak riziko otření o špinavé části vnějšku karosérie a znečištění oděvu. Když cestující do automobilu nasedá, sníží se boční opora sedáku. Celé sedadlo se posune do nejnižší a do nejzazší polohy a současně dojde ke zvednutí volantu a celé karosérie. Po nasednutí řidiče se boční opora na sedadle vrátí zpět do pohodlné polohy.

Ovládací prvky a přístroje
Koncept YCC je naplněn inteligentními technologiemi, které však nekomplikují život řidiči. Přístrojový panel je čistě tvarovaný, jednoduchý a střízlivý. Nachází se zde pouze několik přístrojů, které jsou však blízko linii výhledu. Ovládací páčky převodovky jsou umístěny u volantu. Všechny zbytečné prvky byly odstraněny – řidič vidí pouze informace o rychlosti jízdy, dojezdu na palivo v nádrži a údaje navigačního systému. Všechny další informace jsou přístupné pomocí ovládacího panelu umístěného u volantu.

Individuální poloha při řízení
Jedním z hlavních cílů při vývoji YCC bylo to, aby řidič seděl správně bez ohledu na svoji výšku a aby měl správnou linii výhledu. Výsledkem této snahy je systém Ergovision. V praxi by to mělo vypadat tak, že u prodejce bude tělo řidiče naskenováno a tato data pak budou použita pro stanovení optimální individuální pozice. Data jsou uložena v osobním klíči každého z řidičů. Jakmile řidič usedne na sedadlo a zasune svůj klíč do středové konzoly, sedadlo, volant, pedály, opěrka hlavy a bezpečnostní pásy se automaticky přestaví podle jeho tělesných proporcí. Pokud chce řidič uloženou pozici upravit, může změnit nastavení různých součástí vozidla a soubor dat následně uložit do svého klíče.

Odkládací prostory
Inteligentní řešení odkládacích prostor zachází mnohem dále než k myšlence kam odložit kabelku. Nejlepší místo pro uchování všech věcí, které je potřeba mít v automobilu po ruce, je mezi předními sedadly. Tedy tam, kde se obvykle nachází řadící páka a páka ruční brzdy. U YCC se řazení nachází u volantu, zatímco parkovací brzda je elektronická –  integrovaná. Tím se ve středovém tunelu uvolnil odkládací prostor. Zde je umístěna mělká přihrádka na klíče, mobilní telefon, mince a další malé předměty. Další odkládací prostor je určen pro notebook a v dosahu řidiče je i chlazená schránka.

Zavazadlový prostor
„Většina osob v naší cílové skupině uvedla, že na zadním sedadle přepravují mnohem častěji než cestující tašky či jiná zavazadla. Proto jsme se rozhodly vyhradit tento prostor primárně pro odkládání věcí, avšak byla zároveň zachována možnost jeho okamžité přeměny na sedadla pro dva cestující, kdykoliv to bude zapotřebí,“ konstatovala Camilla Palmertzová, designérka odpovědná za interiér. Sedadla jsou normálně sklopena směrem vzhůru až do doby, než je někdo potřebuje. Tím se na zadním sedadle uvolní velký prostor pro přepravu zavazadel, který je širokými dveřmi snadno přístupný. Cestující při nastupování jednoduše sedadlo sklopí.

Snadné parkování
YCC má k dispozici dvoufázový asistenční parkovací systém. Pokud řidič potřebuje zaparkovat mezi dva další automobily a chce si nejprve ověřit, zda je volný prostor dostatečný, stiskne jednou tlačítko parkovacího asistenta pro prověření volného místa. Pokud systém dostatek místa potvrdí, může dalším stiskem stejného tlačítka zvolit funkci automatického parkování. Parkovací systém při parkování pomůže s řízením, ale řidiči zůstává kontrola nad plynovým pedálem, brzdami a řazením. Systém pro automatické parkování vyrovná vůz do řady vozidel.

Motor a převodovka
YCC je připraven pro pětiválcový PZEV motor s nízkými emisemi o výkonu 215 k s integrovaným startérem – generátorem (ISG) a šestistupňovou převodovkou Powershift. U této převodovky je možné buď zvolit plně automatický režim, nebo řadit pomocí  ovládání u volantu. Převodovka Powershift využívá technologii dvojité mokré spojky, která zajišťuje přeřazení na další rychlostní stupeň při správných otáčkách. Tato technologie také přispívá k hladší jízdě a k nižší spotřebě paliva.

Integrovaný startovací generátor
Toto zařízení nahrazuje alternátor i spouštěč, snižuje zatížení motoru a umožňuje výraznou úsporu paliva (až o 20 %). Té je dosaženo samočinným vypínáním motoru při každém zastavení automobilu. Na rozdíl od běžných automobilů se totiž motor vybavený ISG a samočinnou převodovkou a s ISG vypne okamžitě po každém zastavení. Pokud se řidič chce opět rozjet, stačí jen sešlápnout pedál plynu a motor se automaticky nastartuje. V případě, že řidič za jízdy sundá nohu z plynového pedálu, např.  při zpomalování, dopředný pohyb automobilu pohání jednotku ISG, která začne dobíjet akumulátor s napětím 42 V. Integrovaný startovací generátor na rozdíl od alternátoru nezatěžuje pohonnou jednotku, což má opět pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Novinkou je zavedení 42 voltové technologie, což umožňuje nejen bezpečnější provoz, ale také zapojení více elektrických zařízení.

reklama
Související články
Podle vědců je lidské tělo jako stvořené pro vytrvalostní běh, protože na rozdíl od zvířat dokážeme dýchat v libovolném tempu a teplotu organismu regulujeme potem. Ti nejlepší atleti jsou stometrovou trať schopni zaběhnout za 10 sekund. Jak si vedou roboti? Držitelem světového rekordu v běhu na sto metrů je Jamajčan Usain Bolt s časem 9,58 […]
Je na prvním místě periodické tabulky. Je nejhojněji zastoupeným prvkem v celém vesmíru, a proto i přirozeně dokonalým palivem (budoucnosti), třebaže Toyota s ním začala pracovat už před 30 lety… Vodík. Psal se rok 1992, tehdy mladoboleslavská Škodovka ještě vyráběla Favority, když Toyota začala souběžně zkoumat technologie hybridního, vodíkového a elektrického pohonu. O čtyři roky později […]
Komerční 3D tisk se ve světě začal vyvíjet již od osmdesátých let dvacátého století a jeho doména je především oblast průmyslových firem. Naprostá většina následné produkce směřuje do oblasti vývoje prototypů. Současnými největšími výrobci 3D tiskáren jsou společnosti 3D Systems a Stratasys. Instalace prvních tiskáren pro trojrozměrný tisk proběhla v České republice přibližně v polovině […]
Radioaktivita neboli radiace je strašák poslední doby. Říká se, že co nezničí teplo a tlaková vlna při dopadu atomové bomby, postihne radiace. Radioaktivita tady však byla vždy, i když vědecky byla popsána až na konci 19. století. Radioaktivita je uvolňování energie z rozpadu jader určitých druhů atomů a izotopů. Od svého objevu v roce 1896 […]
Smrt zůstává ve společnosti tabuizovaným tématem, což je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů, proč oblast pohřebnictví nedoznala za poslední století prakticky žádných změn. Dosáhnout určitého pokroku se nyní chystají zástupci českého startupu Goodbye, kteří chtějí značně zaprášené pohřebnictví obohatit o digitalizaci i další způsoby zjednodušení, jenž se dotknou nebožtíka i pozůstalých. Podle zakladatele Jiřího Štěpánka […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz