Vůz v plné režii žen

Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla. Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla.

Myšlenka týmu složeného výhradně z žen, které by rozhodovaly o všech záležitostech souvisejících s vývojem nového konceptu, vznikla ve společnosti Volvo již na podzim roku 2001, a to snad i díky skutečnosti, že vozy s ohledem na specifika žen – řidiček vyrábí více automobilek, ale žádná zatím nešla až do takové hloubky a tento projekt je tak fakticky zcela unikátní. Řídící tým projektu YCC ve společnosti Volvo Cars je tvořen pěti ženami, které do projektu přinesly široké spektrum zkušeností z různých oblastí automobilového průmyslu a také tři hlavní designérky jsou ženy.

Pohodlné nastupování
Vozidlo je vybaveno křídlovými dveřmi otevíranými nahoru. Když se otevřou, dojde k vysunutí se prahu dveří směrem dolů, takže nastupování a vystupování je pro řidiče i cestující snazší. Vysouvací práh má dvojí funkci: zaprvé usnadňuje nastupování a vystupování a zadruhé se do kontaktu s cestujícími dostává pouze čistý povrch z interiéru. Odpadá tak riziko otření o špinavé části vnějšku karosérie a znečištění oděvu. Když cestující do automobilu nasedá, sníží se boční opora sedáku. Celé sedadlo se posune do nejnižší a do nejzazší polohy a současně dojde ke zvednutí volantu a celé karosérie. Po nasednutí řidiče se boční opora na sedadle vrátí zpět do pohodlné polohy.

Ovládací prvky a přístroje
Koncept YCC je naplněn inteligentními technologiemi, které však nekomplikují život řidiči. Přístrojový panel je čistě tvarovaný, jednoduchý a střízlivý. Nachází se zde pouze několik přístrojů, které jsou však blízko linii výhledu. Ovládací páčky převodovky jsou umístěny u volantu. Všechny zbytečné prvky byly odstraněny – řidič vidí pouze informace o rychlosti jízdy, dojezdu na palivo v nádrži a údaje navigačního systému. Všechny další informace jsou přístupné pomocí ovládacího panelu umístěného u volantu.

Individuální poloha při řízení
Jedním z hlavních cílů při vývoji YCC bylo to, aby řidič seděl správně bez ohledu na svoji výšku a aby měl správnou linii výhledu. Výsledkem této snahy je systém Ergovision. V praxi by to mělo vypadat tak, že u prodejce bude tělo řidiče naskenováno a tato data pak budou použita pro stanovení optimální individuální pozice. Data jsou uložena v osobním klíči každého z řidičů. Jakmile řidič usedne na sedadlo a zasune svůj klíč do středové konzoly, sedadlo, volant, pedály, opěrka hlavy a bezpečnostní pásy se automaticky přestaví podle jeho tělesných proporcí. Pokud chce řidič uloženou pozici upravit, může změnit nastavení různých součástí vozidla a soubor dat následně uložit do svého klíče.

Odkládací prostory
Inteligentní řešení odkládacích prostor zachází mnohem dále než k myšlence kam odložit kabelku. Nejlepší místo pro uchování všech věcí, které je potřeba mít v automobilu po ruce, je mezi předními sedadly. Tedy tam, kde se obvykle nachází řadící páka a páka ruční brzdy. U YCC se řazení nachází u volantu, zatímco parkovací brzda je elektronická –  integrovaná. Tím se ve středovém tunelu uvolnil odkládací prostor. Zde je umístěna mělká přihrádka na klíče, mobilní telefon, mince a další malé předměty. Další odkládací prostor je určen pro notebook a v dosahu řidiče je i chlazená schránka.

Zavazadlový prostor
„Většina osob v naší cílové skupině uvedla, že na zadním sedadle přepravují mnohem častěji než cestující tašky či jiná zavazadla. Proto jsme se rozhodly vyhradit tento prostor primárně pro odkládání věcí, avšak byla zároveň zachována možnost jeho okamžité přeměny na sedadla pro dva cestující, kdykoliv to bude zapotřebí,“ konstatovala Camilla Palmertzová, designérka odpovědná za interiér. Sedadla jsou normálně sklopena směrem vzhůru až do doby, než je někdo potřebuje. Tím se na zadním sedadle uvolní velký prostor pro přepravu zavazadel, který je širokými dveřmi snadno přístupný. Cestující při nastupování jednoduše sedadlo sklopí.

Snadné parkování
YCC má k dispozici dvoufázový asistenční parkovací systém. Pokud řidič potřebuje zaparkovat mezi dva další automobily a chce si nejprve ověřit, zda je volný prostor dostatečný, stiskne jednou tlačítko parkovacího asistenta pro prověření volného místa. Pokud systém dostatek místa potvrdí, může dalším stiskem stejného tlačítka zvolit funkci automatického parkování. Parkovací systém při parkování pomůže s řízením, ale řidiči zůstává kontrola nad plynovým pedálem, brzdami a řazením. Systém pro automatické parkování vyrovná vůz do řady vozidel.

Motor a převodovka
YCC je připraven pro pětiválcový PZEV motor s nízkými emisemi o výkonu 215 k s integrovaným startérem – generátorem (ISG) a šestistupňovou převodovkou Powershift. U této převodovky je možné buď zvolit plně automatický režim, nebo řadit pomocí  ovládání u volantu. Převodovka Powershift využívá technologii dvojité mokré spojky, která zajišťuje přeřazení na další rychlostní stupeň při správných otáčkách. Tato technologie také přispívá k hladší jízdě a k nižší spotřebě paliva.

Integrovaný startovací generátor
Toto zařízení nahrazuje alternátor i spouštěč, snižuje zatížení motoru a umožňuje výraznou úsporu paliva (až o 20 %). Té je dosaženo samočinným vypínáním motoru při každém zastavení automobilu. Na rozdíl od běžných automobilů se totiž motor vybavený ISG a samočinnou převodovkou a s ISG vypne okamžitě po každém zastavení. Pokud se řidič chce opět rozjet, stačí jen sešlápnout pedál plynu a motor se automaticky nastartuje. V případě, že řidič za jízdy sundá nohu z plynového pedálu, např.  při zpomalování, dopředný pohyb automobilu pohání jednotku ISG, která začne dobíjet akumulátor s napětím 42 V. Integrovaný startovací generátor na rozdíl od alternátoru nezatěžuje pohonnou jednotku, což má opět pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Novinkou je zavedení 42 voltové technologie, což umožňuje nejen bezpečnější provoz, ale také zapojení více elektrických zařízení.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

BMW zkouší rychlonabíječku s výkonem 450 kW

BMW zkouší rychlonabíječku s...

Průmyslové společnosti Allego, Phoenix-Contact, Porsche a Siemens se spojily...
Výkonnější baterie pro hybridy a mobilní telefony

Výkonnější baterie pro hybridy a...

Revoluční baterie budou mít větší kapacitu i bezpečnost. To znamená, že...
V Praze se objeví do roku 2020 městské sdílení elektromobilů, tzv. e-carsharing

V Praze se objeví do roku 2020...

Téma elektromobilů patří k nejdiskutovanějším v současnosti. Ano Česká republika...
Elektrické létající taxi od Audi a Airbusu

Elektrické létající taxi od Audi...

Během Amsterdam Drone Week představily společnosti Airbus a Audi plně funkční model...
Solární střecha pro osobní vůz

Solární střecha pro osobní vůz

Automobilky Kia a Hyundai by měly začít vybavovat některé své modely...
Nabíjecí stanice Ionity najdete u čerpacích stanic Shell

Nabíjecí stanice Ionity najdete u...

Ke konci loňského roku uzavřela síť čerpacích stanic Shell dohodu se...
Nový crossover od Tesly vyjede z továrny v roce 2020

Nový crossover od Tesly vyjede z...

Automobilka Tesla má za sebou další úspěch, když se podařilo schválit...
Vyplatí se nákup elektromobilů pro firmy v České republice?

Vyplatí se nákup elektromobilů pro...

Poslední dotační výzva se uskutečnila před více než rokem. Pokud ale...
Plně autonomní automobily dostanou v USA zelenou

Plně autonomní automobily...

Přestože se to zdá nemožné, Spojené státy uvažují, resp. Národní správa...
Nové menší a výkonnější nabíječky pro elektromobily byly představeny

Nové menší a výkonnější nabíječky...

Vědcům z North Carolina State University se podařilo vyvinout zcela nový,...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vražedné karaoke: Zpívání a mučení v jednom!

Vražedné karaoke: Zpívání a...

Stačí vydržet pár minut nepřetržitě zpívat a 10 000 dolarů máte doslova v kapse....
Naletěli čeští osadníci z Banátu mazanému obchodníkovi?

Naletěli čeští osadníci z Banátu...

„Hloupě jsme naletěli. Měli jsme zůstat doma,“ vyčítá unavená žena...
Záhadná ʻOumuamua? Pravděpodobně jen malá a lesklá kometa

Záhadná ʻOumuamua? Pravděpodobně...

Kolem objektu s havajským jménem 1I/ʻOumuamua se vyrojilo tolik hypotéz, až z toho...
Z aténských školních lavic: Ministerstvo školství chtěl zřídit už filozof Platón

Z aténských školních lavic:...

Stát se do výuky neplete, jenom dohlíží na její průběh. Každý rodič zodpovídá za...
George Michael: Ten fešák s pilotkami a jemným hlasem

George Michael: Ten fešák...

Sexsymbol, ikona, filantrop a potížista. Mnoho přízvisek spojuje jedno...
Překvapivý objev: Lidská historie je o 100 000 let delší!

Překvapivý objev: Lidská historie...

Evoluce člověka připomíná stydlivou lesní vílu. Občas se letmo ukáže,...
Mohl existovat na Venuši život?  

Mohl existovat na Venuši život?  

Venuše, druhá planeta sluneční soustavy, je nazývána „zlým“...
Tragédie Ludvíka Jagellonského: Nedokázal se vzepřít pyšným Uhrům

Tragédie Ludvíka Jagellonského:...

V Ludvíku Jagellonském by se v tu chvíli krve nedořezal. Je počátek roku...
Meteorické roje nás provázejí celý rok!

Meteorické roje nás provázejí...

Jako první se na začátku ledna objevují Kvadrantidy, po nich...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.