Domů     Technika
Vůz v plné režii žen
21.stoleti 21.9.2004

Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla. Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla.

Myšlenka týmu složeného výhradně z žen, které by rozhodovaly o všech záležitostech souvisejících s vývojem nového konceptu, vznikla ve společnosti Volvo již na podzim roku 2001, a to snad i díky skutečnosti, že vozy s ohledem na specifika žen – řidiček vyrábí více automobilek, ale žádná zatím nešla až do takové hloubky a tento projekt je tak fakticky zcela unikátní. Řídící tým projektu YCC ve společnosti Volvo Cars je tvořen pěti ženami, které do projektu přinesly široké spektrum zkušeností z různých oblastí automobilového průmyslu a také tři hlavní designérky jsou ženy.

Pohodlné nastupování
Vozidlo je vybaveno křídlovými dveřmi otevíranými nahoru. Když se otevřou, dojde k vysunutí se prahu dveří směrem dolů, takže nastupování a vystupování je pro řidiče i cestující snazší. Vysouvací práh má dvojí funkci: zaprvé usnadňuje nastupování a vystupování a zadruhé se do kontaktu s cestujícími dostává pouze čistý povrch z interiéru. Odpadá tak riziko otření o špinavé části vnějšku karosérie a znečištění oděvu. Když cestující do automobilu nasedá, sníží se boční opora sedáku. Celé sedadlo se posune do nejnižší a do nejzazší polohy a současně dojde ke zvednutí volantu a celé karosérie. Po nasednutí řidiče se boční opora na sedadle vrátí zpět do pohodlné polohy.

Ovládací prvky a přístroje
Koncept YCC je naplněn inteligentními technologiemi, které však nekomplikují život řidiči. Přístrojový panel je čistě tvarovaný, jednoduchý a střízlivý. Nachází se zde pouze několik přístrojů, které jsou však blízko linii výhledu. Ovládací páčky převodovky jsou umístěny u volantu. Všechny zbytečné prvky byly odstraněny – řidič vidí pouze informace o rychlosti jízdy, dojezdu na palivo v nádrži a údaje navigačního systému. Všechny další informace jsou přístupné pomocí ovládacího panelu umístěného u volantu.

Individuální poloha při řízení
Jedním z hlavních cílů při vývoji YCC bylo to, aby řidič seděl správně bez ohledu na svoji výšku a aby měl správnou linii výhledu. Výsledkem této snahy je systém Ergovision. V praxi by to mělo vypadat tak, že u prodejce bude tělo řidiče naskenováno a tato data pak budou použita pro stanovení optimální individuální pozice. Data jsou uložena v osobním klíči každého z řidičů. Jakmile řidič usedne na sedadlo a zasune svůj klíč do středové konzoly, sedadlo, volant, pedály, opěrka hlavy a bezpečnostní pásy se automaticky přestaví podle jeho tělesných proporcí. Pokud chce řidič uloženou pozici upravit, může změnit nastavení různých součástí vozidla a soubor dat následně uložit do svého klíče.

Odkládací prostory
Inteligentní řešení odkládacích prostor zachází mnohem dále než k myšlence kam odložit kabelku. Nejlepší místo pro uchování všech věcí, které je potřeba mít v automobilu po ruce, je mezi předními sedadly. Tedy tam, kde se obvykle nachází řadící páka a páka ruční brzdy. U YCC se řazení nachází u volantu, zatímco parkovací brzda je elektronická –  integrovaná. Tím se ve středovém tunelu uvolnil odkládací prostor. Zde je umístěna mělká přihrádka na klíče, mobilní telefon, mince a další malé předměty. Další odkládací prostor je určen pro notebook a v dosahu řidiče je i chlazená schránka.

Zavazadlový prostor
„Většina osob v naší cílové skupině uvedla, že na zadním sedadle přepravují mnohem častěji než cestující tašky či jiná zavazadla. Proto jsme se rozhodly vyhradit tento prostor primárně pro odkládání věcí, avšak byla zároveň zachována možnost jeho okamžité přeměny na sedadla pro dva cestující, kdykoliv to bude zapotřebí,“ konstatovala Camilla Palmertzová, designérka odpovědná za interiér. Sedadla jsou normálně sklopena směrem vzhůru až do doby, než je někdo potřebuje. Tím se na zadním sedadle uvolní velký prostor pro přepravu zavazadel, který je širokými dveřmi snadno přístupný. Cestující při nastupování jednoduše sedadlo sklopí.

Snadné parkování
YCC má k dispozici dvoufázový asistenční parkovací systém. Pokud řidič potřebuje zaparkovat mezi dva další automobily a chce si nejprve ověřit, zda je volný prostor dostatečný, stiskne jednou tlačítko parkovacího asistenta pro prověření volného místa. Pokud systém dostatek místa potvrdí, může dalším stiskem stejného tlačítka zvolit funkci automatického parkování. Parkovací systém při parkování pomůže s řízením, ale řidiči zůstává kontrola nad plynovým pedálem, brzdami a řazením. Systém pro automatické parkování vyrovná vůz do řady vozidel.

Motor a převodovka
YCC je připraven pro pětiválcový PZEV motor s nízkými emisemi o výkonu 215 k s integrovaným startérem – generátorem (ISG) a šestistupňovou převodovkou Powershift. U této převodovky je možné buď zvolit plně automatický režim, nebo řadit pomocí  ovládání u volantu. Převodovka Powershift využívá technologii dvojité mokré spojky, která zajišťuje přeřazení na další rychlostní stupeň při správných otáčkách. Tato technologie také přispívá k hladší jízdě a k nižší spotřebě paliva.

Integrovaný startovací generátor
Toto zařízení nahrazuje alternátor i spouštěč, snižuje zatížení motoru a umožňuje výraznou úsporu paliva (až o 20 %). Té je dosaženo samočinným vypínáním motoru při každém zastavení automobilu. Na rozdíl od běžných automobilů se totiž motor vybavený ISG a samočinnou převodovkou a s ISG vypne okamžitě po každém zastavení. Pokud se řidič chce opět rozjet, stačí jen sešlápnout pedál plynu a motor se automaticky nastartuje. V případě, že řidič za jízdy sundá nohu z plynového pedálu, např.  při zpomalování, dopředný pohyb automobilu pohání jednotku ISG, která začne dobíjet akumulátor s napětím 42 V. Integrovaný startovací generátor na rozdíl od alternátoru nezatěžuje pohonnou jednotku, což má opět pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Novinkou je zavedení 42 voltové technologie, což umožňuje nejen bezpečnější provoz, ale také zapojení více elektrických zařízení.

Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz