Vůz v plné režii žen

Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla. Ženský pohled na konstrukci a funkce automobilu je od pohledu mužského poněkud odlišný. Ženy preferují především pohodlí a snadné ovládání vozu. Tento ženský pohled je také základem projektu vozu budoucnosti, nazvaného YCC již od samého počátku – přesně tak, jak to společnost Volvo Car Corporation chtěla.

Myšlenka týmu složeného výhradně z žen, které by rozhodovaly o všech záležitostech souvisejících s vývojem nového konceptu, vznikla ve společnosti Volvo již na podzim roku 2001, a to snad i díky skutečnosti, že vozy s ohledem na specifika žen – řidiček vyrábí více automobilek, ale žádná zatím nešla až do takové hloubky a tento projekt je tak fakticky zcela unikátní.

Řídící tým projektu YCC ve společnosti Volvo Cars je tvořen pěti ženami, které do projektu přinesly široké spektrum zkušeností z různých oblastí automobilového průmyslu a také tři hlavní designérky jsou ženy.

Pohodlné nastupováníVozidlo je vybaveno křídlovými dveřmi otevíranými nahoru. Když se otevřou, dojde k vysunutí se prahu dveří směrem dolů, takže nastupování a vystupování je pro řidiče i cestující snazší.

Vysouvací práh má dvojí funkci: zaprvé usnadňuje nastupování a vystupování a zadruhé se do kontaktu s cestujícími dostává pouze čistý povrch z interiéru. Odpadá tak riziko otření o špinavé části vnějšku karosérie a znečištění oděvu.

Když cestující do automobilu nasedá, sníží se boční opora sedáku. Celé sedadlo se posune do nejnižší a do nejzazší polohy a současně dojde ke zvednutí volantu a celé karosérie. Po nasednutí řidiče se boční opora na sedadle vrátí zpět do pohodlné polohy.

Ovládací prvky a přístroje Koncept YCC je naplněn inteligentními technologiemi, které však nekomplikují život řidiči. Přístrojový panel je čistě tvarovaný, jednoduchý a střízlivý. Nachází se zde pouze několik přístrojů, které jsou však blízko linii výhledu.

Ovládací páčky převodovky jsou umístěny u volantu. Všechny zbytečné prvky byly odstraněny – řidič vidí pouze informace o rychlosti jízdy, dojezdu na palivo v nádrži a údaje navigačního systému. Všechny další informace jsou přístupné pomocí ovládacího panelu umístěného u volantu.

Individuální poloha při řízení Jedním z hlavních cílů při vývoji YCC bylo to, aby řidič seděl správně bez ohledu na svoji výšku a aby měl správnou linii výhledu. Výsledkem této snahy je systém Ergovision.

V praxi by to mělo vypadat tak, že u prodejce bude tělo řidiče naskenováno a tato data pak budou použita pro stanovení optimální individuální pozice. Data jsou uložena v osobním klíči každého z řidičů.

Jakmile řidič usedne na sedadlo a zasune svůj klíč do středové konzoly, sedadlo, volant, pedály, opěrka hlavy a bezpečnostní pásy se automaticky přestaví podle jeho tělesných proporcí. Pokud chce řidič uloženou pozici upravit, může změnit nastavení různých součástí vozidla a soubor dat následně uložit do svého klíče.

Odkládací prostoryInteligentní řešení odkládacích prostor zachází mnohem dále než k myšlence kam odložit kabelku. Nejlepší místo pro uchování všech věcí, které je potřeba mít v automobilu po ruce, je mezi předními sedadly.

Tedy tam, kde se obvykle nachází řadící páka a páka ruční brzdy. U YCC se řazení nachází u volantu, zatímco parkovací brzda je elektronická – integrovaná. Tím se ve středovém tunelu uvolnil odkládací prostor.

Zde je umístěna mělká přihrádka na klíče, mobilní telefon, mince a další malé předměty. Další odkládací prostor je určen pro notebook a v dosahu řidiče je i chlazená schránka.

Zavazadlový prostor„Většina osob v naší cílové skupině uvedla, že na zadním sedadle přepravují mnohem častěji než cestující tašky či jiná zavazadla. Proto jsme se rozhodly vyhradit tento prostor primárně pro odkládání věcí, avšak byla zároveň zachována možnost jeho okamžité přeměny na sedadla pro dva cestující, kdykoliv to bude zapotřebí,“ konstatovala Camilla Palmertzová, designérka odpovědná za interiér.

Sedadla jsou normálně sklopena směrem vzhůru až do doby, než je někdo potřebuje. Tím se na zadním sedadle uvolní velký prostor pro přepravu zavazadel, který je širokými dveřmi snadno přístupný. Cestující při nastupování jednoduše sedadlo sklopí.

Snadné parkování YCC má k dispozici dvoufázový asistenční parkovací systém. Pokud řidič potřebuje zaparkovat mezi dva další automobily a chce si nejprve ověřit, zda je volný prostor dostatečný, stiskne jednou tlačítko parkovacího asistenta pro prověření volného místa.

Pokud systém dostatek místa potvrdí, může dalším stiskem stejného tlačítka zvolit funkci automatického parkování. Parkovací systém při parkování pomůže s řízením, ale řidiči zůstává kontrola nad plynovým pedálem, brzdami a řazením.

Systém pro automatické parkování vyrovná vůz do řady vozidel.

Motor a převodovkaYCC je připraven pro pětiválcový PZEV motor s nízkými emisemi o výkonu 215 k s integrovaným startérem – generátorem (ISG) a šestistupňovou převodovkou Powershift. U této převodovky je možné buď zvolit plně automatický režim, nebo řadit pomocí ovládání u volantu.

Převodovka Powershift využívá technologii dvojité mokré spojky, která zajišťuje přeřazení na další rychlostní stupeň při správných otáčkách. Tato technologie také přispívá k hladší jízdě a k nižší spotřebě paliva.

Integrovaný startovací generátorToto zařízení nahrazuje alternátor i spouštěč, snižuje zatížení motoru a umožňuje výraznou úsporu paliva (až o 20 %). Té je dosaženo samočinným vypínáním motoru při každém zastavení automobilu.

Na rozdíl od běžných automobilů se totiž motor vybavený ISG a samočinnou převodovkou a s ISG vypne okamžitě po každém zastavení. Pokud se řidič chce opět rozjet, stačí jen sešlápnout pedál plynu a motor se automaticky nastartuje.

V případě, že řidič za jízdy sundá nohu z plynového pedálu, např. při zpomalování, dopředný pohyb automobilu pohání jednotku ISG, která začne dobíjet akumulátor s napětím 42 V. Integrovaný startovací generátor na rozdíl od alternátoru nezatěžuje pohonnou jednotku, což má opět pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot.

Novinkou je zavedení 42 voltové technologie, což umožňuje nejen bezpečnější provoz, ale také zapojení více elektrických zařízení.

Autor: Marek Zouzalík
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Pandemie nahrává „šmírákům“

Pandemie nahrává „šmírákům“

Vaše dítě, žárlivý partner nebo zdánlivý kamarád – tito všichni mohou dostat...
Peugeot: Ekologická výzva současnosti

Peugeot: Ekologická výzva...

Recyklace. Trendové slovo současnosti, které se automobilky učí používat....
Bezpečnější silnice? Rusko chce do automobilů umístit alkoholové zámky

Bezpečnější silnice? Rusko chce do...

Ať už se nám to líbí, nebo ne, alkohol za volant zkrátka nepatří. Rusové...
Perseverance vyrazí na svou cestu

Perseverance vyrazí na svou cestu

Již ve čtvrtek 30. července 2020 by na cestu k rudé planetě měla...
Mechanické ploty nebo elektřina?

Mechanické ploty nebo elektřina?

Desítky tisíc až statisíce kaprovitých ryb ročně táhnou z nádrže Lipno do horní...
Výzkum podmořského světa stále láká

Výzkum podmořského světa stále láká

Vědci mají v plánu v hlubinách Karibského moře zbudovat obří výzkumnou...
„Kuřátko“ z tiskárny? KFC plánuje vyrábět nugety na ruském 3D tisku

„Kuřátko“ z tiskárny? KFC plánuje...

Je všeobecně známo, že KFC již delší dobu koketuje se zaváděním...
Jak posoudit kvalitu tuňáka? Restaurace mohou použít speciální aplikaci

Jak posoudit kvalitu tuňáka?...

Aby bylo připravované sushi co nejchutnější, musí zodpovědní pracovníci v...
Špinavé ruce k obličeji nepatří! Přívěsek od NASA bude svého držitele varovat

Špinavé ruce k obličeji nepatří!...

Vibrační přívěsek od NASA? To je další zajímavé opatření proti šíření...
Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích – Výstava motocyklů v Hořicích

Nesmrtelný dvoutakt na závodních...

Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Znáte 10 největších siláků živočišné říše?  

Znáte 10 největších siláků živočišné...

Jsou nejsilnější sloni, nebo gorily? Pokud jde o nejsilnější zástupce zvířecí...
Kde se originálně ubytovat v ČR?

Kde se originálně ubytovat v ČR?

Léto, prázdniny a s nimi spojená letní dovolená. Ukážeme...
Druhý Leonidas zachránil křesťanský svět od Turků

Druhý Leonidas zachránil...

„Ubránit se Turkům nemůžeme, nuž hrdinsky dílo dokonejme. Otevřeme bránu ode tvrze a na...
Dějepis jinak: Otravní komáři a jejich krvelačný příběh

Dějepis jinak: Otravní komáři a...

Komár je zřejmě tím nejvíc nenáviděným hmyzem na celé planetě a...
Uprchlé trestance z Austrálie zachrání americká vlajka

Uprchlé trestance z Austrálie...

„Co teď, proboha, co teď?“ drbe si temeno hlavy kapitán. Na jeho lodi se totiž...
Dějepis jinak: Hořko-sladká minulost čokolády

Dějepis jinak: Hořko-sladká...

Jakmile se poví čokoláda, většina z nás si představí chutné...
Zapomenutý vědec: Zvolil František Čuřík raději smrt než spolupráci s nacisty?

Zapomenutý vědec: Zvolil František...

Matematik a odborník na balistiku František Čuřík přemítá, jak se vyhnout námluvám s...
Osud slavné výletní hospody: Vlasovci ostřelovali dřevěného slona

Osud slavné výletní hospody:...

Hostinský Šenk spokojeně počítá tržbu. Úvěr za dřevěného slona jistě brzy...
Nejstarší česká pohádka: Příběh o dvanácti měsíčkách vyprávěli lidem mniši

Nejstarší česká pohádka: Příběh o...

Maruška s pláčem utíká do lesa. „Pamatuj! Bez jahod se zpátky nevracej!“ zní jí...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.