Domů     Technika
Policejní radary pod kontrolou
21.stoleti 21.8.2004

Našemu redakčnímu testu jsme tentokrát podrobili v České republice běžně dostupný „antiradar“ Beltronics Vector 940, se kterým jsme v průběhu dvou měsíců najezdili po českých silnicích a dálnicích více než 5 000 kilometrů. Navazujeme tak na redakční test nového policejního radaru z předešlého čísla.

Našemu redakčnímu testu jsme tentokrát podrobili v České republice běžně dostupný „antiradar“ Beltronics Vector 940, se kterým jsme v průběhu dvou měsíců najezdili po českých silnicích a dálnicích více než 5 000 kilometrů. Navazujeme tak na redakční test nového policejního radaru z předešlého čísla.

Prakticky proti každé zbrani existuje buď protizbraň a nebo alespoň nějaký varovný systém. Nejinak je to v případě policejních měřičů rychlosti a proto jsme se zároveň s testem jednoho z měřičů otestovat také jeden z těchto varovných systémů. Prodejní balení radarového detektoru Beltronics Vector 940 kromě samotného detektoru obsahuje drobné příslušenství (napájecí kabel, multifunkční spona, přísavky, náhradní pojistku a suchý zip), originální návod v anglickém jazyce a jeho český překlad.

 

Instalace

Vlastní instalace radarového detektoru do vozidla je velmi jednoduchá a řidič má na výběr několik způsobů jeho uchycení. Detektor lze přichytit pomocí suchého zipu přímo na palubní desku, pomocí kovové spony a přísavek do spodní části předního skla a nebo na sluneční clonu před sedadlem spolujezdce. Po vyzkoušení všech možností jsme  za ideální místo pro umístění detektoru zvolili sluneční clonu na straně spolujezdce, kde jsme jej upevnili pomocí již zmíněné multifunkční kovové spony. Kroucený kabel vedoucí od zdířky cigaretového zapalovače k detektoru sice na první pohled působí v interiéru vozu poněkud rušivě, ale překvapivě vůbec nepřekáží ve výhledu.

 

Ovládání funkcí a nastavení

Po zapnutí detektoru spínacím tlačítkem se na displeji umístěném v jeho zadní části zobrazí režim, ve kterém je detektor nastaven – HIGHWAY (dálnice), CITY (město) nebo CITY ALL (zvláštní režim město). Režim lze samozřejmě samozřejmě snadno změnit stisknutím jednoho z dalších tří tlačítek. Distributor však doporučuje, aby v České republice měli uživatelé nastaven výhradně režim HIGHWAY, a to z důvodu zvýšení citlivosti. Při vzniku radarového poplachu se na displeji zobrazí radarové pásmo (X, K nebo Ka) a intenzita signálu. Další dvě tlačítka slouží k ovládání jasu displeje a hlasitosti zvukových signálů, přičemž delším stisknutím některých tlačítek lze vyvolat některé další doplňkové funkce.

 

Poplach? Poplach!

Detektor v průběhu testu běžně reagoval na přítomnost mikrovlnného záření ve vzdálenosti 150 do 350 metrů od radarů typu RAMER-7 a to dle konkrétních podmínek v místě měření. V jednom případě dokonce detektor signalizoval přítomnost radaru na vzdálenost přibližně 700 metrů. Nutno však dodat, že se jednalo se o starší radar typu RAMER-7, který má oproti novějším modelům vyšší výkon a měření bylo prováděno proti směru jízdy na rychlostní komunikaci dálničního typu, a to při poměrně hustém provozu. Vzhledem k faktu, že Policie ČR využívá v výhradně radary typu RAMER-7, které mají dosah pouze 60 metrů, existuje prakticky vždy šance, že se rychlost podaří včas snížit. Ve spolupráci s Městskou policií Slaný jsme vyzkoušeli, jak detektor reaguje při měření laserovým měřičem rychlosti. V případě „laserového“ poplachu jde skutečně o vteřiny. Obecně lze konstatovat, že šanci zareagovat na varování včas má řidič pouze v případě, že jede v koloně, kdy se s největší pravděpodobností bude jednat o paprsek odražený od jiného vozu. Reakce však bude relevantní pouze v případě, že majitel radarového detektoru prudkým bržděním neohrozí vozidla jedoucí za sebou. V případě, že je měřen osamoceně jedoucí automobil, nemá řidič žádný čas na reakci – detektor zaregistruje laserový paprsek prakticky až v okamžiku změření.

 

Falešné poplachy

Příjemným zjištěním pro nás bylo, že jsme za celé dva měsíce každodenního užívání detektoru zaregistrovali pouze 17 falešných poplachů, přičemž se pravděpodobně jednalo o odrazy signálů mikrovlnných datových spojů. Ačkoliv byla ve vzdálenosti přibližně 15 cm od detektoru umístěna samolepící anténa mobilního telefonu, detektor na tuto skutečnost nijak nereagoval. K vyvolání falešného poplachu došlo pouze v případě, kdy byl aktivní mobilní telefon přiložen těsně k detektoru.

 

Pro a proti

Pokud nejste typ automobilového závodníka, ale běžný řidič, získáte s detektorem pocit, že máte situaci pod kontrolou a radarový poplach vás maximálně donutí k bleskové kontrole aktuální rychlosti či jejímu případnému snížení. Z vlastní zkušenosti však můžeme konstatovat, že používání detektoru je svým způsobem návyková záležitost. Jízda bez detektoru po té, co jste si na něj již zvykli může být pro některé řidiče přinejmenším stresující.

 

Co je a není legální? 

V České republice do této chvíle nebylo používání radarových detektorů omezeno žádným zákonem, vyhláškou nebo předpisem. Zákon o provozu na pozemních komunikacích číslo 361/2000 Sb., který platí od 1. 1. 2001, zakazuje jen použití takových aktivních prostředků, které mohou rušit nebo jinak omezovat činnost radarů. Použití pasivních radarových detektorů, které pouze přijímají radarový signál, tento zákon nijak neomezoval ani nezakazoval. V rámci novely Zákona o provozu na pozemních komunikacích se však se zákazem radarových detektorů již počítá, a tato novela by měla vstoupit v platnost pravděpodobně již od 1. ledna 2005. Již nyní je však zakázáno užívání aktivních rušiček, a to jak rušiček pro pásma užívaných radary RAMER-7 a AD-9 užívaných Policií ČR, tak i rušiček proti laserovým měřičům rychlosti, které stále častěji začínají využívat strážníci obecních a městských policií. Mimo zákon jsou postaveny i takové prostředky, které  znemožňují nebo znesnadňují dokumentaci překročení rychlosti pomocí fotografického přístroje nebo videokamery, jako jsou různé „protiblesky” a krycí fólie na registrační značku.  

Jak funguje antiradar?

Radarový detektor, často ne zcela přesně označovaný jako „antiradar“, je velmi citlivý přijímač v mikrovlnném pásmu naladěný na frekvenci, kterou využívají policejní radary. V blízkosti radaru je řidič varován zvukovým i světelným signálem a systém inteligentní signalizace umožňuje odhadnout vzdálenost a polohu místa, ze kterého je měřena rychlost. Radarové detektory nic nevysílají ani neruší činnost radaru. Pouze řidiče informují o přítomnosti mikrovlnného záření na dané frekvenci. Ačkoliv jsou za určitých okolností moderní radarové detektory schopny zaregistrovat radar i na vzdálenost několika set metrů, nelze na tuto skutečnost vždy zcela spoléhat. Vzdálenost, na kterou je radar odhalen, je totiž závislá na směru měření, typu radaru a terénu, ve kterém je měření prováděno. Zjednodušeně však lze konstatovat, že i v případě těch nejhorších možných podmínek je radar odhalen minimálně 30 metrů před místem, kde bude vozidlo změřeno. Vzhledem k faktu, že se v České republice vyskytuje poměrně vysoká úroveň mikrovlnného šumu, může někdy docházet k náhodnému vzniku falešných poplachů, kdy detektor zareaguje stejně, jako kdyby zjistil přítomnost radaru. Mezi nejčastější zdroje rušení mobilní telefony, automatická otevírání dveří u různých provozoven – např. u benzinových pump, rádiová pojítka a další zařízení pracující v mikrovlnném pásmu.

 

Beltronics Vector 940

Přenosný detektor policejních radarů

Cena: 12 583,- Kč (včetně DPH)

K testu zapůjčila společnost:

Cyberdyne technologies, s r.o. – Praha

reklama
Související články
Stejně jako člověk šlechtil tisíce let odolnější a výnosnější odrůdy pšenice, vědci v laboratořích dnes „domestikují“ a „šlechtí“ bakterie a kvasinky pro efektivnější produkci léčiv, biopaliv nebo nových materiálů. Učebnicovým příkladem je inzulin, který nám od 80. let 20. století vyrábějí geneticky upravené bakterie a kvasinky. Vědecký tým pod vedením syntetického biologa Pavla Dvořáka z Masarykovy univerzity pracuje s bakterií Pseudomanas putida. Ta byla […]
Poslední listopadový týden bude v Česku už 6. rokem patřit populárnímu festivalu Czech Space Week, který oslaví úspěchy českého kosmického průmyslu a nabídne unikátní prostor pro spolupráci firem i akademického sektoru. Časopis 21. STOLETÍ je mediálním partnerem kosmického týdne. Czech Space Week určený pro firmy, investory, startupy, studenty, děti a všechny ostatní fanoušky vesmíru, potrvá […]
Mercedes-Benz uspořádal globálně vůbec první veřejný nárazový test dvou elektromobilů, aby prokázal bezpečnost těchto vozů v podmínkách, které se co nejvíce blíží reálným střetům na silnici. Zatímco u standardních bezpečnostních testů, jako je Euro NCAP, naráží vozík o hmotnosti 1 400 kg polovinou své deformovatelné hliníkové přídě do zkoušeného vozu, test stuttgartské automobilky proběhl za […]
Dnes odpoledne se uskutečnil druhý testovací let kosmického dopravního systému Starship společnosti SpaceX. Kosmická loď poprvé dosáhla hranice vesmíru, nicméně ve výšce 148 kilometrů vybuchla. Dvoustupňová loď odstartovala ve 14,03 z odpalovací rampy Starbase poblíž Boca Chica v Texasu na plánovaný devadesátiminutový let do vesmíru bez posádky. Třiatřiceti motorům Raptor rakety Super Heavy podařilo vynést […]
Chemická kybernetika. Biochemie a mikrobiologie. Omezování klimatických změn.  Vodíkové technologie a nanomateriály. Na dnech otevřených dveří, které 24. a 25. listopadu pořádá pražská Vysoká škola chemicko-technologická, se středoškoláci a jejich rodiče seznámí se širokým spektrem studijních oborů, špičkovým vybavením laboratoří nebo výrobou ve výzkumném minipivovaru. „Zájemci si vyzkouší moderní přístroje a technologie, ale především budou […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz