Domů     Technika
Michelangelův David má digitální dvojče
21.stoleti 21.7.2004

Zdokonalená technologie 3D skenování umožňuje vědcům zachraňovat pro budoucnost unikátní umělecká díla v digitální formě. Zdokonalená technologie 3D skenování umožňuje vědcům zachraňovat pro budoucnost unikátní umělecká díla v digitální formě.

Replika sochy Davida, která pravděpodobně představuje nejznámější Michelangelovo dílo, vznikla díky počítačovému modelu sestávajícímu z více než 1,25 milionu polygonů. O vlastní výrobu repliky se postarala společnost Gentle Giant Studio, která pomocí speciální trojrozměrné »tiskárny« vytvořila voskovou formu. Zde však následně zasáhlo několik lidských rukou, protože bylo potřeba opravit škody, které na originálu sochy způsobila 400 let trvající eroze, způsobená především vlivem deště. Pravděpodobně největší zásah lidských rukou byl nutný v oblasti vlasové části hlavy, kde bylo poškození nejvýraznější. Ostatně skoro každý muž má po čase problém s množstvím vlasů, a tak ani socha Davida nemohla být výjimkou. 

Digitalizace pro budoucnost
Původním cílem společného projektu americké Stanford University a University of Washington bylo zdokonalení technologie 3D skenování tak, aby mohla být prakticky využita ve prospěch vědy, a to především k vytvoření digitálního archivu nejvýznamnějších kulturních artefaktů. V současné době je technologie laserového měření vzdálenosti v kombinaci se speciálním algoritmem vyvinutým vědci ze Stanford University na takové úrovni, že je možné pořizovat přesné digitální modely trojrozměrných předmětů, jako jsou např. různé části strojů, kulturní artefakty a také digitální modely pro využití ve filmovém průmyslu či v oblasti počítačových her. 

Práce trvaly celý rok
Badatelé započali s prací již v roce 1988, kdy třicetičlenný tým vědců a studentů odcestoval v rámci projektu »Digital Michelangelo« na cel ý akademický rok do Itálie. Zde se věnovali intenzivnímu pořizování trojrozměrných obrazových dat Michelangelových děl. Po návratu do USA započalo zpracování takto pořízených dat tak, aby bylo možné v počítači vytvořit trojrozměrné modely naskenovaných objektů, a to ať již se jednalo o architektonická či sochařská díla.

JAK NA SKENOVÁNÍ 3D PŘEDMĚTŮ?
V současné době existují dvě základní kategorie 3D skenerů, které se od sebe liší především počtem snímačů. Do první kategorie patří zařízení, která provádějí snímání pomocí jednoho speciálního snímače, které však většinou bývají určeny pro konkrétní objekt. Příkladem takového zařízení může být laserový skener firmy Cyberware, který je schopen pomocí laseru a odrazu světla naskenovat věrnou kopii lidské hlavy, a to včetně povrchové textury. S takto naskenovaným obrazem je možné dále pracovat jak ve formě polygonálních, tak i křivkových objektů, např. pomocí softwarových balíků typu Softimage 3D. Tato technologie je využívána převážně pro tvorbu filmových triků a ve zdravotnictví. Ve filmovém průmyslu bývá využívána také druhá metoda, která je založena na snímání pomocí více snímačů současně. Princip spočívá v tom, že na snímaný objekt je rozmístěn potřebný počet standardních 2D snímačů, ze kterých se informace v reálném čase zpracovávají na počítači a výsledný 3D model je pak následně složen ze všech nasnímaných pozic.  

Související články
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz