Radarový poplach v oblacích

Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti. Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti.

Ledové nebezpečíMikroskopické kapky vody, které mají mnohdy velikost jen 50 mikronů a méně, mohou zůstat v kapalné formě i přesto, že teplota poklesne pod bod mrazu. Tato skutečnost je velmi nebezpečná, protože tyto kapičky mají tendenci se zachytávat na křídlech letadel a nabalovat na sebe další kapky.

Vytvořená námraza pak nepříznivě ovlivňuje aerodynamické vlastnosti letounu a může tak způsobit vážné problémy či v horším případě i zřícení letadla.

Jak S-Polka pracuje?Vlastní radarové zařízení systému S-Polka tvoří ve skutečnosti dva navzájem propojené radary, které pracují na různých vlnových délkách. Vědci totiž zjistili, že porovnáním výsledků z obou radarů získají informace, které lze využít k vyhledávání mikroskopických vodních kapek, jež standardní radar pracující na jedné vlnové délce není schopen odhalit.

Systém sestává z silného polarizovaného radaru známého jako S-Pol, který pracuje na frekvenci 3 000 MHz a polarizovaného radaru pracujícího v Ka-pásmu, jenž využívá frekvenci 35 000 MHz. Zatím co radar S-Pol produkuje detailní obrazy mraků a srážek, radar pracující v Ka-pásmu pomáhá odhalovat i teprve tvořící se mračna.

Probíhají intenzivní testyV současné době jsou nainstalovány dva shodné radarové systémy S-Polka na pracovišti NCAR v lokalitě Marshall v americkém státě Colorado, kde probíhají testy. Oba dva systémy jsou nainstalovány na jednom podstavci a oba jsou zaměřeny na shodnou oblast.

Výzkumníci budou údaje z těchto radarů porovnávat s údaji, které získají od výzkumného letadla z University of Colorado, které bude létat v pokusné oblasti. Data Než však bude moci být systém S-Polka uveden do rutinního provozu na letištích, bude jej nutné několik let testovat, aby byla ověřena jeho funkčnost a spolehlivost.

Havárie, které zavinila námrazaNámraza na křídlech způsobila v roce 1956 krátce po startu zřícení malého letadla ve kterém cestovali rock’n’rollové legendy Buddy Holly, Ritchie Valens a J. P. Richardson.

Všichni tři hudebníci včetně pilota zahynuli. Letadlo ATR-72 společnosti American Eagle se v roce 1994 zřítilo poté, co se letadlu kroužícímu nad státem Indiana před přistáním v Chicagu vytvořila námraza na křídlech.

Ta způsobila ztrátu kontroly nad letounem. Z 68 cestujících a členů posádky nikdo havárii nepřežil.V roce 1997 se na cestě mezi Cincinnati a Detroitem zřítil letoun Embraer 120RT s 29 pasažéry na palubě.

Další letadlo, které se v tom čase pohybovalo ve stejné oblasti hlásilo problémy s tvořící se námrazou na křídlech.

Autor: Marek Zouzalík
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Zbořme mýtus MP3, můžete mít víc

Máme pocit, že mezi většinovým vzorkem populace se stále udržuje mýtus,...

Využití virtuální reality pro...

Unikátní systém, kombinující využití virtuální reality a výcvikové haly o...

První vodíkový vrtulník dostává...

Za duchovního otce letectví je považován Leonardo da Vinci, autor mnoha...

Musk není žádný troškař: Majitel...

Byl to právě nedávný úspěch mise Inspiration4, který výrazně zpopularizoval...

Strojaři představili už 6....

V předvečer dubajského EXPA, kde se závěrem výstavy představí ty...

Jaká bude budoucnost luxusních...

Auta a lidstvo se mění v čase a místě. A ještě více se změní do roku 2030. Ze...

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Lidový svátek: Chtěl císař Josef II. sebrat lidem posvícení?

Lidový svátek: Chtěl císař Josef...

„Vezměte koště a alespoň zameťte, holoto líná,“ napomíná hospodyně...
Analýzy DNA našich předků: Potomci Velkomoravanů žijí mezi námi, slovanské kořeny má jenom třetina Čechů

Analýzy DNA našich předků: Potomci...

Průzkumy DNA, které pátrají po potomcích velkomoravských velmožů i...
Jedno jméno nestačí! Proč máme příjmení?

Jedno jméno nestačí! Proč máme...

Křestních jmen je málo. Abychom se v tom ohromném počtu lidí na Zemi...
Oslavy tradičního svátku: Prozradily svatého Martina husy?

Oslavy tradičního svátku:...

Muž v jednoduché mnišské kutně vleze do hospodářského stavení plného opeřenců. „Snad mne...
Pyrit, zlato hlupáků: Naletí mu i anglická královna!

Pyrit, zlato hlupáků: Naletí mu i...

Není všechno zlato, co se třpytí. Ví to i anglický cestovatel...
Otec kolečkových bruslí si na nich utrhl ostudu

Otec kolečkových bruslí si na...

„Je vyšší, než obvykle,“ podivují se hosté na maškarním plese, když se tu...
Kníže Spytihněv II. udělal ze svého bratra sluhu

Kníže Spytihněv II. udělal ze...

Komora, stáj, stůl a číše tvoří v 11. století součást života přemyslovské curie, tedy...
Nápoj pro zahřátí: Vikingové se bránili lezavé zimě popíjením obdoby grogu

Nápoj pro zahřátí: Vikingové se...

„Je mi zima, “ drkotá zuby mladý Viking Erik. „Napij se, nápoj bohů tě...
Auto s pásy a lyžemi. Ruský car nejspíš vlastnil první terénní vůz na světě

Auto s pásy a lyžemi. Ruský car...

Kodrcání na koňském hřbetu patří do staré doby. Cara Mikuláše II. jeho poddaní...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.