Domů     Architektura
10 největších mostů světa
21.stoleti 21.4.2004

Mosty. Spojují břehy řek či městské aglomerace, překračují jezera, bažiny, mořské úžiny a v dohledné době spojí i jednotlivé kontinenty. Pokrokové technologie a využití nových materiálů i možnost počítačových simulací těchto odvážných staveb umožňují stavět stále větší, delší a vyšší mosty. V našem žebříčku se můžete seznámit s těmi největšími na naší planetě. Řazeny jsou podle délky, i když v některých parametrech si silně konkurují.
Mosty. Spojují břehy řek či městské aglomerace, překračují jezera, bažiny, mořské úžiny a v dohledné době spojí i jednotlivé kontinenty. Pokrokové technologie a využití nových materiálů i možnost počítačových simulací těchto odvážných staveb umožňují stavět stále větší, delší a vyšší mosty. V našem žebříčku se můžete seznámit s těmi největšími na naší planetě. Řazeny jsou podle délky, i když v některých parametrech si silně konkurují.

PONTCHARTRAIN
Délka: 38 600 metrů
Rok dokončení: 1883,1956, 1969
První most přes jezero Pontchartrain, ležící severně od ústí Mississippi, byl vybudován už v roce 1883. Tento dřevěný železniční most překonával rekordní délku téměř 35 km. Most však postupně chátral a byl postupně nahrazován hrází, až z něj zbylo jen 13 km. Po druhé světové válce, v době obrovského boomu automobilové dopravy, jej nahradil nový nízký most otevřený v roce 1956. I když je most je postaven z prefabrikovaných předpjatých betonových dílů, které se montují jako stavebnice, jsou jeho celková délka i počet dílů úctyhodné – 38,6 km mostu tvoří 2170 stejných polí o rozpětí 17 m. Deset metrů široká mostovka je uložena na pilířích ve výšce 5 m nad hladinou. Když už most nestačil zvýšeným nárokům, byl vedle něj vybudován souběžný most, dokončený v roce 1969.
 
CHESAPEAKE
Délka: 28 200 metrů
Rok dokončení: 1964
Přestože most přes záliv Chesapeake, spojující břehy Virginie, neoslňuje svou krásou ani monumentálností, řadí se právem na špičku žebříčku nejdelších mostů světa – délka přemostění přes záliv je 28,2 km. Pro volnou a bezpečnou plavbu námořních lodí se volilo důmyslné řešení přemostění. Základ tvoří soustava malých betonových mostních polí o celkové délce 19 km s mostovkou položenou nízko nad hladinou a dva velké ocelové mosty, které svým rozpětím i výškou vyhovují námořním lodím. Mostní úseky spojují dva dvoukilometrové podmořské tunely. Pro pfiechod mezi mosty a tunely byly vybudovány čtyři umělé ostrovy o velikosti 450 x 70 m.

VASCO DA GAMA
Délka: 17 200 metrů
Rok dokončení: 1998
Při příležitosti světové výstavy Expo 98 uchvátila hostitelská země své návštěvníky monumentálním kolosem – mostem přes řeku Tejo v Lisabonu, pojmenovaném u příležitosti 500. výročí objevení mořské cesty do Indie po jejím objeviteli, mořeplavci Vasco da Gamovi. Most má skutečně úctyhodné parametry. Jeho celková délka je 17,2 km, z čehož je téměř 10 km vedeno nad mořem. Šestiproudová silnice vede pouhých 14 m nad hladinou. U nejvyšších pylonů (148 m) však výška mostu dosahuje téměř 50 m. I když je rozpětí hlavního pole »pouhých« 420 m, je most jako takový zatím největším mostem v Evropě.

ÖRESUND
Délka: 7845 metrů
Rok dokončení: 2000
O spojení Dánska a Švédska se uvažovalo už v 19. století. Trvalo však bezmála 100 let, než se tento grandiózní projekt změnil ve skutečnost. Pak už stačily jen čtyři roky na to, aby bylo toto spojení přes Öresundský průliv v roce 2000 slavnostně uvedeno do provozu. Celé spojení sestává z umělého poloostrova o délce 430 m na dánské straně průlivu, kde ústí podmořský tunel dlouhý 3510 m, postavený především kvůli námořní dopravě. Tunel se vynořuje nad hladinu zhruba uprostřed průlivu na uměle nasypaném ostrově Pepparholm 4055 m dlouhém. Z ostrova pokračuje spojení nejatraktivnější částí – dvouúrovňovým mostem o celkové délce 7845 m. Mezi štíhlými, 204 m vysokými pylony je zavěšena mostní konstrukce o rozpětí 490 m, čímž se řadí mezi nejdelší závěsné mosty světa. Celková délka závěsného mostu je 1092 m.

AKASHI KAYKIO
Délka: 3911 metrů
Rok dokončení: 1998
V dubnu roku 1998 byl v Japonsku slavnostně otevřen nejdelší most světa, visutý most Akashi Kaykio, zvaný také Pearl Bridge, který spojuje ostrovy Honšú a Šikoku přes vnitrozemské moře Setó. Svým rozpětím středního pole 1991 metrů a celkovou délkou 3911 metrů tak překonal nejen anglický most Humber, ale i nový dánský most Great Belt. Nosná ocelová lana o průměru 1,12 m jsou nejtlustší na světě a byla splétána z pozinkovaných drátů o celkové délce 300 000 km.

GOLDEN GATE
Délka: 2800 metrů
Rok dokončení: 1937
Mezi desítku nejdelších visutých mostů se dodnes řadí most postavený už v roce 1937 – Golden Gate. Přemosťuje sanfranciský záliv Golden Gate – Zlatá brána a spojuje tak San Francisko s Oaklandem. V roce 1930 bylo rozhodnuto o stavbě mostu o rozpětí 1280 m a celkové délce mostu 2800 metrů. Konstruktéři si museli poradit nejen s obavami ze zemětřesení, ale i s bouřlivým přílivem a odlivem s nárazy o rychlosti 14 km za hodinu, který se opakuje čtyřikrát za den. Ocelové pylony, složené z tisíců navzájem snýtovaných malých ocelových krabic, se staly mistrovským dílem celé stavby. Elegantní a štíhlé se tyčí do výše 230 m nad hladinu moře. V květnu roku 1937, po čtyřech letech tvrdé práce, byl most Golden Gate slavnostně otevřen za účasti prezidenta USA R D. Roosevelta. Do mostu byla v osmdesátých letech zamontována čidla, hlásící počítači napětí a pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.

VERRAZANO NARROWS
Délka: 2000 metrů
Rok dokončení: 1964
Přesně 440 let poté, co mořeplavec Giovanni da Verrazano proplul úžinami a objevil newyorský přístav, byl v roce 1964 slavnostně otevřen a jeho jménem pokřtěn tehdy nejdelší visutý most Verrazano Narrows, dvaašedesátý most v New Yorku, který spojil Brooklyn a Staten Island. Svou délkou 2 kilometry, rozpětím hlavního pole 1298 m, výškou mostovky 70 m nad hladinou a ocelovými pylony ve tvaru štíhlých bran sahajících do výše 228 m vzbudil pozornost a obdiv po celém světě. Nosný pás tvoří dva páry kabelů o průměru 87 cm – každý z 26 000 ocelových drátů, jež pomocí svislých závěsných lan nesou patrovou mostovku se šesti jízdními pruhy v každém podlaží.

GREAT BELT
Délka: 1624 metrů
Rok dokončení: 1998
Deset let trvala stavba osmnáctikilometrového mostu přes průliv Great Belt a spojila tak v roce 1998 Dánsko s evropským kontinentem. Přibližně v polovině mostu je na dvou pilířích zavěšen ve výšce 72 metrů nad hladinou visutý most, který je svým rozpětím 1624 m nejdelším visutým mostem v Evropě a druhým nejdelším visutým mostem na světě. Tvrdé klimatické podmínky oblasti si vyžádaly řadu nových technologií. Byla vyvinuta speciální směs betonu, která dostala název »beton Great Belt«. Dvě hlavní ocelová lana o délce 6 km a průměru 85 cm byla ručně natřena zinkovou epoxidovou pastou a ještě zpevněna 3 mm silným galvanizovaným drátem.

HUMBER
Délka: 1410 metrů
Rok dokončení: 1981
Dlouho si držel rekord nejdelšího visutého mostu světa britský most Humber přetínající ústí řeky Humber, široké přes 2 km. Stavba mostu o rozpětí 1410 m byla zahájena v roce 1973 a o osm let později – v roce 1981 – byl most slavnostně otevřen anglickou královnou. Pylony, sahající 158 m nad hladinu, nestojí rovnoběžně, ale vzhledem k zakřivení zemského povrchu se rozbíhají přesně o 36 cm od dokonalé paralely. Zvláštností bylo zavěšení mostovky na kabely, kdy se místo obvyklých svislých závěsů použilo závěsů šikmých, stoupajících a klesajících ve stejném rytmu po celé délce konstrukce. Měla se tím zvýšit odolnost mostu proti větru. Druhou zvláštností mostu jsou duté ocelové plnostěnné nosníky, které mají neobvyklý aerodynamický tvar. Plošné nosníky tak dokonale odolávají nárazům větru a kroucení.

PONT DE NORMANDIE
Délka: 856 metrů
Rok dokončení: 1995
Mezi největší mosty světa patří zcela po právu i futuristicky řešený most Normandie, který překonává ústí řeky Seiny. Most zavěšený na lanech je svou délkou hlavního oblouku 856 m největším zavěšeným mostem na světě. Mostovka je zavěšena na 184 lanech, která jsou upnuta na pylonech vysokých 215 m. Lana, jež mají v průměru necelých 17 cm a jsou dlouhá od 95 m do 450 m, se dají jednotlivě odmontovat, což usnadňuje údržbu mostu. Je součástí projektované dálnice pojmenované jako »Cesta přes ústí«, která bude spojovat Španělsko se severní Evropou a vyhne se přitom Paříži. 
 

Předchozí článek
Další článek
Související články
Jazykovědci se málokdy mohou ozvat s přelomovým objevem. Jednou z mála možností je rozluštění písma dávných civilizací. V případě starého Egypta pomohly dvě náhody. Jednou byla starověká deska s nápisy ve třech písmech a druhou chytrá hlava Francouze, který už jako dítě vynikal jazykovým talentem. Bylo to za napoleonského tažení do Egypta, když v červenci 1799 narazili dělníci při […]
Pěti nejdůležitějšími archeologickými areály Pražského hradu, které jsou z naprosté většiny veřejnosti nepřístupné, provede zájemce mobilní aplikace Pražský hrad archeologický. Seznámí je s historií jednotlivých památek a ukáže jim i to, jak se prostor vyvíjel v průběhu staletí. Více než 150 let trvající archeologický výzkum Pražského hradu za sebou zanechal mimo jiné zcela nový pohled […]
Kolem jedné z nejznámějších megalitických staveb je opět rušno. Nedávno se totiž odborníkům podařilo zjistit, že pětimetrový balvan, který leží naplocho uprostřed kamenného kruhu byl na jih Anglie dopraven ze 760 kilometrů vzdáleného severovýchodu Skotska. Po více než sto let se přitom vědci domnívali, že centrální pískovcový balvan Stonehenge – dlouho nazývaný „oltářní kámen“ – […]
Co patří mezi symboly Austrálie? Bezesporu klokan, koala, Jižní kříž, Vánoce na pláži a také budova opery v Sydney. Tato stavba je mnohými experty považována za jednu z nejpovedenějších, jakou kdy architektova ruka navrhla. Stavba opery v Sydney je vskutku netradiční. Může připomínat gigantickou mušli, lasturu, škebli, milující se želvy nebo třeba kotvící plachetnici. Záleží […]
Nejrozlehlejší světový kontinent ukrývá mnoho měst, paláců a dalších míst, které i po několik staletí halí závoj tajemna. Podíleli se na jejich vzniku bohové, andělé nebo snad démoni? Od chvíle, kdy byla na dálném východě založena říše, která se svou mocí vyrovnala těm největším civilizacím historie uplynulo již mnoho let. Khmérská civilizace po více než […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz