Pneumatiky z PET lahví, sklady poháněné sluncem a recyklace, co vrací staré pláště zpět do hry. Věda se setkává s odpovědností a i obyčejná pneumatika může změnit svět. Continental přepisuje pravidla mobility – tiše, zeleně, efektivně.
Společnost Continental se už pár let zaměřuje na snížení environmentální stopy pneumatik během jejich používání a pracuje na vývoji nových řešení pro snížení emisí.
Projekt Conti GreenConcept využívá křemík ze zemědělského odpadu, saze z použitých pneumatik a polyester z PET lahví. Tak vznikl model UltraContact NXT – „nejzelenější“ pneumatika současnosti, která obsahuje až 65 % udržitelných materiálů.
Čísla a fakta
Pomocí technologie Conti-Re.Tex se promění 9 až 15 PET lahví na polyesterové textilie pro jednu pneumatiku, v závislosti na její velikosti. Recyklovaný polyester je pevný, teplotně stabilní a nahrazuje materiály získané z ropy.
Přechod od vývoje k sériové výrobě trval pouhý jeden rok, Cílem společnosti je dosáhnout do roku 2030 více než 40% podílu obnovitelných a recyklovaných materiálů ve všech svých pneumatikách. Do roku 2050 chce Continental dosáhnout 100% podílu udržitelných materiálů.
Tyto inovace snižují emise CO₂ ze spalovacích vozidel a prodlužují dojezd elektromobilů.
Továrna na zelenou energii
Nejde ale jen o produkt. Continental mění způsob, jakým své pneumatiky vyrábí. Příkladem je český závod Continental Barum v Otrokovicích, který od října 2024 odebírá tepelnou energii výhradně z obnovitelných zdrojů, konkrétně z biomasy.
Energii dodává Teplárna Otrokovice, a spolu s ní se snižuje i uhlíková stopa závodu.
Mezi další ekologické kroky patří systém eliminace pachových emisí – tři jednotky se studenou plazmou dokážou každou hodinu vyčistit až 860 000 m³ vzduchu. Zásadní vliv má i nový plně automatizovaný sklad, který díky robotizaci snížil nutnost převozů do externích skladů, a tím i lokální emise CO₂.
„Udržitelnost pro nás není trend, ale přirozená součást firemní kultury,“ říká Tomáš Belza, jednatel společnosti Continental Barum.

Budoucnost na pneu
Společnost Continental si udržuje pozici lídra v oblasti pneumatik s důrazem na udržitelnost a inovace. Předpokládá se, že do roku 2045 bude až 50 % nových vozidel autonomních. Robotické taxíky proto budou stále častěji vybaveny inteligentními pneumatikami, které se samy monitorují a udržují v optimálním stavu.
Příkladem inovativních řešení pro budoucnost je technologie C.A.R.E™ (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified), která minimalizuje potřebu servisních kontrol, zvyšuje bezpečnost a prodlužuje životnost pneumatik.
Senzory v běhounu monitorují tlak a teplotu, aby upozornily na poškození a eliminovaly riziko nehody, a ráfky jsou vybaveny odstředivými čerpadly, která automaticky regulují tlak během jízdy.