Domů     Technika
Proč nás někdy zaskočí konverzace s chatbotem?
Jan Zelenka 7.7.2025
Mluvit s robotem není vždy snadné – když chybí emoce, mizí i porozumění.

Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje?

Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy nás víc navede zdvižené obočí než celá věta. Jenže když se snažíme dorozumět s chatbotem, tahle neviditelná vlákna porozumění chybí. A to nás může pěkně vyvést z míry.

Dnes na chatboty narážíme skoro všude – na e-shopech, v bankách i na úřadech. Jsou neúnavní, pracují 24/7 a dokážou nás rychle nasměrovat nebo poradit s vyplněním formuláře. Jenže jakmile se situace zkomplikuje, třeba když řešíme ztracenou kartu nebo nedorozumění v účtech, narazíme. A často i obrazně.

Když emoce nestačí přeložit

Podle průzkumu Air Bank z dubna 2025 se 4 z 10 lidí cítí nepříjemně, když jim místo člověka odpovídá stroj. „Lidé potřebují cítit, že jim někdo vychází vstříc, když řeší problém,“ vysvětluje sociální psycholožka doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D..

Chatboti jsou ale naprogramovaní – nerozpoznají, že jste zoufalí nebo naštvaní, a občas vám na konci konverzace i poděkují, přestože jste odpověď vlastně nedostali.

Co víc – někteří chatboti mluví jazykem, který připomíná strojový překlad ze sci-fi románu. Komplikované věty, odborné termíny a žádná možnost domluvy „polidsku“.

Kdo je nejvíc ve stresu?

Nejvíce frustrovaní bývají lidé mezi 27 a 35 lety – téměř polovina z nich přiznává, že konverzace s chatbotem je pro ně stresující. Není divu. Právě tato generace řeší složité životní situace jako hypotéku, rodinu nebo změnu kariéry. A od komunikace očekávají víc než jen „ano/ne“ odpovědi.

Naopak generace Z (18–26 let) je v tomto ohledu klidnější. Chatboti jim nevadí, jsou na ně zvyklí a často řeší témata, kde si vystačí s rychlou odpovědí. Jak říká Poláčková Šolcová, „mladí lidé nevyhledávají roboty kvůli odporu k mezilidské komunikaci, ale protože pro jejich potřeby to často stačí.“.

Emoce versus algoritmus – když se dva světy nedomluví.

Největší strašák? Čekání

Z průzkumu také vyplynulo, že 40 % lidí rozčiluje čekání na spojení s operátorem. A čím jsme starší, tím víc nás to štve. Mladší generace jsou trpělivější – nebo prostě zvyklé na to, že se věci neřeší hned.

Podle Karla Horáka z Air Bank je ideální spojit obě světy – rychlost technologií a empatii člověka. Banka proto nabízí virtuální asistentku Anetu, která zvládne jednoduché věci sama, ale umí vás přepojit na živého operátora, když je třeba. A s rozvojem umělé inteligence má být tahle pomoc ještě lepší.

Lidskost je pořád v kurzu

A co z toho plyne? Chatboti jsou fajn pomocníci, když potřebujeme rychle vyhledat informace. Ale pokud jde o něco vážnějšího, nic nenahradí lidský kontakt. Ideálem je tak chytrá kombinace obojího – technologie, která šetří čas, a lidé, kteří rozumějí našim emocím.

Foto: Air Bank
Zdroje informací: ChatGPT Image
Související články
Technika Zajímavosti 28.11.2025
Sofistikovanost falešných reklam a AI podvodů na sociálních sítích rychle rostou a lidem stále častěji ztěžují rozlišit, co je pravda. Nový průzkum Visa ukazuje, že ti, kdo si spletou falešný, AI‑generovaný obsah se skutečným, mají téměř pětkrát vyšší pravděpodobnost, že podlehnou podvodu (61 % vs. 12 %). To potvrzuje přímou souvislost mezi digitální dezinformací a […]
Objevy Technika Vesmír 27.11.2025
Jihomoravský kraj, dlouhá léta proslulý precizní strojírenskou výrobou a mikroelektronikou, se v posledních letech proměnil v jedno z nejživějších evropských center kosmického průmyslu. A minulý týden tuto pověst potvrdil naplno, když se zdejší firmy prezentovaly na mezinárodním veletrhu Space Tech Expo Europe v Brémách, a ukázaly světu, jaký technologický klenot se v Brně skrývá. Více […]
Technika Zajímavosti 20.11.2025
Pneumatiky z PET lahví, sklady poháněné sluncem a recyklace, co vrací staré pláště zpět do hry. Věda se setkává s odpovědností a i obyčejná pneumatika může změnit svět. Continental přepisuje pravidla mobility – tiše, zeleně, efektivně. Společnost Continental se už pár let zaměřuje na snížení environmentální stopy pneumatik během jejich používání a pracuje na vývoji […]
Technika Zajímavosti 14.11.2025
Když dnes čínská automobilka BYD předvádí svou technologii, působí to, jako by automobilka přinesla do elektromobility vlastní blesk z nebes. Nabíjecí výkon až 1 megawatt – číslo, které ještě před pár lety patřilo spíš do sci-fi, teď běží před očima návštěvníků veletrhů e-Salon. Přepočet je jednoduchý a trochu absurdní: každou sekundu přibydou 2 kilometry dojezdu, […]
Když vinař vylisuje poslední kapku moštu, zůstane mu hromada zbytků – slupky, semena, stopky. Pro většinu lidí bezcenný odpad, pro vědce z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC) ale hotový poklad. Z matoliny, jak se této směsi říká, se totiž může stát surovina, která najde cestu do pekáren, kosmetických salónů i do průmyslových dílen. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz