Toyota Motor Europe ve spolupráci se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE přináší revoluci v tankování vodíku. Nová technologie Twin Mid Flow, která umožní bleskové doplnění paliva jak pro lehká, tak těžká vozidla, bude testována v rámci projektu RHeaDHy, financovaného z prostředků EU.
Jedním z hlavních problémů rozvoje vodíkové infrastruktury je rychlost tankování – současné výdejní stojany často nestačí požadavkům těžké dopravy. Toyota proto vyvinula duální trysku s vyšším průtokem.
Ta kamionům umožní natankovat vodík na dojezd 600 km za osm minut a 900 km za 12 minut.
Osobním autům pak doplnit palivo za méně než pět minut.
Díky této inovaci už nebude nutné instalovat dva různé typy stojanů na čerpacích stanicích, což zjednoduší výstavbu a sníží náklady.
Rychlejší zavádění, nižší náklady
Nové čerpací stanice budou nejen levnější, ale i snadněji dostupné. Toyota plánuje jejich rychlé rozšíření v souladu s cílem Evropské unie, podle kterého by měly být do roku 2030 veřejně přístupné vodíkové stanice každých 200 km na hlavních dopravních tepnách.
Toyota v rámci dohody poskytne zkušební stanici a vodíkové nákladní vozidlo, zatímco HRS a ENGIE vyvinou nové generace čerpacích stanic, které se od čtvrtého čtvrtletí 2025 začnou testovat v projektu RHeaDHy.
Testovací areál – jediný v Evropě
„Spojením našich odborných znalostí urychlíme rozvoj vodíkových stanic, zkrátíme dobu tankování a učiníme je dostupnějšími i ekonomičtějšími. Společně pokládáme základy pro budoucnost, v níž bude vodík klíčovým prvkem dekarbonizace dopravy,“ uvedl Hassen Rachedi, generální ředitel a zakladatel HRS.
Společnost Hydrogen Refueling Solutions patří mezi světové lídry v oblasti vodíkových čerpacích stanic. Její evropský testovací areál, jediný svého druhu, slouží k vývoji a ověřování nových technologií pro vodíkovou mobilitu.