Pracují v automobilce, a přesto uprostřed pracovního dne válejí těsto na pizzu. V Toyotě totiž začali testovat první kamenné pece poháněné vodíkem na světě. Vodík jako zdroj energie otevírá nejrůznější možnosti, a zdaleka nejen v dopravě. Velký potenciál má dokonce i v kuchyni.
Má totiž vysokou teplotu hoření, při němž se spojuje s kyslíkem a vytváří páru, díky níž jsou pokrmy na povrchu křupavé a uvnitř šťavnaté. Například houby a zelenina na grilu na dřevo nebo dřevěné uhlí mají tendenci vysychat, na vodíku se připravují rychleji a ponechávají si šťavnatost a lahodnou chuť.
Proč ale na vodíku začala vařit automobilka? „Vytvořit pocit, že vodík je součástí každodenního života, je prvním zásadním krokem ke vzniku vodíkové společnosti,“ popisuje Atsushi Shirakawa, vedoucí skupiny, která se v Toyotě podílí na vývoji prototypů.
„Protože nám vodík stále připadá neznámý, měli jsme pocit, že jídlo a vaření je dobrou příležitostí, jak rozšířit obzory budoucí vodíkové společnosti,” vysvětluje důvod, proč Toyota společně s renomovaným výrobcem plynových spotřebičů Rinnai vyvinula a testuje první kamennou pec na světě poháněnou vodíkem.
Ocenily to hlavně děti
Poprvé ji společnosti představily veřejnosti na loňském veletrhu Japan Mobility Show, jehož návštěvníci tu mohli ochutnat čerstvě upečenou pizzu a croissanty. Ty se staly velkým hitem u dětí a mnohé z nich je chtěly znovu vyzkoušet nebo prozkoumat pec pro své školní projekty.
„Je to poprvé, co děti projevily zájem o vodík,“ pochvalovali si tvůrci tohoto projektu.
„Od té výstavy si moje děti žádají další rohlíky pečené na vodíku. Lidé si mohou myslet, že si v práci jen tak hrajeme na pizzaře, ale my jsme odhodláni připravit půdu pro vodíkovou budoucnost,” říká Tetsuya Nakajima z oddělení vývoje produktů.
Vytvoření prvního varného spotřebiče na vodíkový pohon na světě s sebou zároveň přináší spoustu výzev. Například neexistují žádné bezpečnostní normy, ani certifikace zatím neexistují, a tak si v Toyotě na vše musí přijít sami.
Inspirováno lakováním karoserie
K vytvoření bezpečného vodíkového vařiče tým využil jak silné stránky značky Rinnai v oblasti spalovacích technologií, tak dlouholeté zkušenosti společnosti Toyota v oblasti výroby automobilů. Příkladem jsou technologie používané k řízení spalovacích pecí a sušáren laku při výrobě automobilů.
Projekt také využíval technologie pro bezpečné dodávání a monitorování vodíku, které byly zdokonaleny při vývoji modelu Mirai s palivovými články.
Stavba první kamenné pece na vodíkový pohon na světě s sebou samozřejmě nesla i určitá rizika. Podle vývojové filozofie genba, na které Toyota staví, je však třeba rizika chápat, nikoli se jich obávat.
„Kontrola za pochodu nám umožňuje vytvářet bezpečné výrobky. Všechno má svá rizika, ale klíčové je jim porozumět a dodržovat postupy,” říká Shirakawa.
Spolupráce obou společností přinesla mnoho nových poznatků a zkušeností. „Společnost Rinnai dokonale ví, co zákazníci hledají u spotřebičů na vaření, takže nás mohla vše naučit,“ shodují se členové týmu z Toyoty.
Pracovníky Rinnai zase překvapila rychlost práce Toyoty. „Procesem pokus-omyl procházejí v krátkém časovém úseku. Přístup ,začít praxí‘ přináší poznatky, které vám pomáhají růst, a já mám pocit, že moje práce je efektivnější,” říká Shusaku Hayashi z oddělení pokročilého vývoje firmy Rinnai.
Vodíkové grily a kamado
Kamenná pec není jediným vyvíjeným vodíkovým vařičem. Na Rally Challenge a dalších motoristických závodech se objevil vodíkový gril, na kterém se ovšem jídlo nepřipaluje. Dalším v pořadí je vodíková varianta tradičních japonských vařičů kamado. .
Cílem všech těchto projektů je také zvýšit hodnotu potravin pomocí vodíku. Vzhledem k tomu, že vodík, klasický plyn a dřevěné uhlí mají jiné vlastnosti, mělo by být možné vybrat nejlepší formu energie pro konkrétní suroviny nebo pokrmy. To také přispívá k rozmanitosti způsobů, jak dosáhnout uhlíkové neutrality.