Domů     Technika
Kde všude firmy využijí ICT – od komunikace po automatizaci
Martin Macourek 2.3.2024

Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají. .

Co je ICT? 

ICT je zkratka pro informační a komunikační technologie a ty se, jak všichni víme, dnes vyskytují prakticky všude kolem nás. Zahrnují široké spektrum technologických nástrojů a systémů používaných k elektronickému zpracování, ukládání a přenosu informací.

Základními komponenty ICT technologií jsou:

– hardware – fyzická zařízení, jako jsou pevné disky, servery, grafické karty nebo mobilní zařízení,

– software – programy a aplikace, které na těchto zařízeních běží,

– a telekomunikace – sítě a přenosová média, které umožňují vzdálenou komunikaci a přenos dat (5G síť, optická vlákna, telekomunikační družice…).

ICT technologie zahrnují tedy souhrnně počítače, internet, telefonní a mobilní sítě, programy a aplikace, satelitní komunikaci a další nástroje, které umožňují uživatelům rychle a téměř odkudkoliv přistupovat k informacím.

Klíčovým aspektem ICT je jejich schopnost ekonávat geografické a časové bariéry, čímž lidem a organizacím umožňují komunikovat a spolupracovat bez ohledu na jejich fyzickou polohu.

Díky ICT se celý svět výrazně zrychluje, zlepšuje se efektivita a produktivita, rozšiřuje se přístup k informacím a vzdělání a usnadňuje se rozvoj a inovace.

Role ICT ve firmách 

To, že se díky ICT změnil způsob, jakým pracujeme, není žádnou novinkou. Způsobů, jak technologie a komunikace využít, ale neustále přibývá. V některých oblastech chytré technologie zcela přebírají pozice, které dosud zastávali lidští pracovníci, což vede k proměnám trhu i distribuce práce.

Jinými slovy je role ICT pro firmy naprosto zásadní, protože mění způsob, jakým přistupují ke svému podnikání. A to navíc raketovou rychlostí. Mnoho firem se změnám ani nestíhá přizpůsobovat a ztrácí tak konkurenční výhodu.

Naopak firmy, které pozorně sledují technologické trendy a včas na ně naskočí, se mohou stát lídry v oboru.

Stále více společností se dokonce nespokojí jen s „krabicovým řešením“ a nechávají si vytvořit systém na míru. Velmi se rozvíjí také využívání cloudu nebo umělé inteligence. Každopádně jsou ICT pro firmy důležité zejména v oblastech:.

Komunikace 

E-maily, sociální sítě a chatovací aplikace jsou důležité nejen pro komunikaci uvnitř firmy, ale i pro její styk se zákazníky, ať už formou marketingu nebo zákaznické podpory. V pocovidové době si stále více zvykáme i na online schůzky s kolegy a klienty nebo na pořádání videokonferencí.

Oblíbenými se díky rozvoji umělé inteligence stávají chatboti, kteří dokáží zastat až 70 % práce operátorů zákaznické podpory. Zatím o něco méně rozšíření jsou voiceboti, jejich využití ale rozhodně není zanedbatelné a má pro zákaznickou podporu velký potenciál.

Správa dat a informací 

ICT služby poskytují pokročilé databázové systémy a cloudová úložiště, která umožňují bezpečné a efektivní ukládání velkých objemů dat.

Díky pokročilým softwarovým nástrojům mohou firmy proměnit surová data v užitečné analýzy, které jim pomůžou lépe porozumět svým zákazníkům, trhu a interním procesům.

Včas se pak mohou přizpůsobit situaci, předpovídat budoucí trendy a reagovat na potenciální nedostatky.

Může se jednat o menší analýzy nebo i o práci s tzv. big daty, kdy pokročilá analytika a propracované algoritmy umožňují firmám identifikovat trendy, vzory a příležitosti, které jsou v datech skryté.

Automatizace procesů  

To, co firmám ušetří nejvíce nákladů, zrychlí jejich pracovní procesy a eliminuje lidské chyby, je automatizace.

Například robotická automatizace procesů neboli RPA spočívá v tom, že software nahrazuje lidi při vykonávání standardizovaných rutinních úkolů v rámci různých aplikací a systémů, jako je zadávání dat, zpracování transakcí nebo třeba generování reportů.

Automatizovat můžete i pracovní workflow, což znamená, že jsou různé úkoly a procesy automaticky směrované mezi lidmi nebo systémy podle předem definovaných pravidel.

Tip: K automatizaci procesů vám poslouží například nástroj Power Automate, který je přímo od Microsoftu a pro práci s ním nemusíte znát programovací jazyk.

Nejlepších výsledků ale dosáhnete, pokud kombinujete RPA s umělou inteligencí (AI) a strojovým učením (ML). Tedy obzvláště pokud jste vleká výrobní firma. Pro kancelářské procesy postačí jednodušší automatizační nástroje pro workflow nebo generativní umělá inteligence.

E-commerce a marketing 

Cílem každého podnikání je prodej. S přesunem našich každodenních životů na internet se stal jedním z klíčových pro propagaci i obchod právě on a bez ICT technologií si dnes podnikání asi ani neumíme představit (i večerky nebo řemeslníci přinejmenším telefonují, fakturují a vyřizují maily a objednávky).

Webové stránky, online obchody a digitální marketing nebo sociální sítě umožňují firmám oslovovat zákazníky po celém světě tak snadno, jako tomu ještě nikdy v minulosti nebylo. Čím lépe ovládnete online prostředí, tím úspěšnější budete.

Zabezpečení dat 

To je trochu začarovaný kruh, kdybyste digitální data a ICT systémy neměli, nebylo by potřeba je zabezpečovat. Na druhou stranu, když už je máte, zabezpečení se nevyhnete. A se zabezpečením ICT vám pomůžou právě ICT technologie jako bezpečnostní a monitorovací softwary spolu s antivirovými programy.

ICT služby v sobě zahrnují i bezpečností služby, které vám poskytnou oborníci na kyberbezpečnost. Pomůžou vám s implementací pokročilých nástrojů pro zabezpečení informací, včetně šifrování, zabezpečení firewallů a systémů pro detekci a prevenci kyberútoků, postarají se o patch management a tak dále.

Nejčastější ICT služby 

ICT služeb pro firmy je opět obrovské množství, mezi nejčastější ale patří:

– Cloudové služby – poskytují firmám flexibilitu, škálovatelnost a efektivitu nákladů tím, že umožňují přístup k softwaru, úložišti a výpočetním zdrojům přes internet.

– Telekomunikační služby – zahrnují širokopásmový internet, mobilní komunikaci a satelitní spojení, které jsou zásadní pro používání internetu i komunikaci.

– Bezpečnostní služby – jak už jsme zmínili, zahrnují kybernetickou bezpečnost, monitorování sítě, ale třeba i řízení přístupu k datům. Tak pomáhají chránit firemní aktiva před kybernetickými hrozbami.

– Podpora a údržba – zajišťují, že ICT systémy a infrastruktura jsou neustále aktualizované, bezpečné a fungují bez problémů, což minimalizuje dobu prostojů a zvyšuje produktivitu.

– Konzultační služby – sem patří odborné znalosti a poradenství v oblasti výběru, implementace a optimalizace ICT řešení, aby co nejvíce odpovídaly specifickým potřebám firmy.

Nejperspektivnější oblasti ICT 

Informační i komunikační technologie jsou stěžejním odvětvím, které bude hrát v dalších desetiletích významnou roli. Mezi nejperspektivnější patří zejména:

– Umělá inteligence a strojové učení – tyto technologie jsou stále pokročilejší a vývojářské firmy se předhánějí v jejich vylepšování.

AI i ML nacházejí uplatnění v široké škále oblastí, od automatizace a analýzy dat po osobní asistenci či tvorbu textů a audiovizuálních dě.

– Internet věcí (IoT) – rozšiřování „chytrých“ zařízení, která komunikují mezi sebou, vede k větší automatizaci a efektivitě v domácnostech, průmyslu ale třeba i v městské infrastruktuř.

– Blockchain – tato technologie nabízí nové možnosti pro zabezpečení a transparentnost v digitálních transakcích a má potenciál zcela proměnit různé sektory od financí po dodavatelské řetězce.

– Cloud – revolučně proměnil způsob, jakým firmy i jednotlivci přistupují k výpočetním zdrojům a ukládají Trend používání cloudu bude nepochybně stále narůstat.

– 5G a budoucí telekomunikační sítě – rychlejší a spolehlivější internetové připojení otevírá dveře k novým aplikacím a službám, včetně rozšířené reality (AR), virtuální reality (VR) a IoT aplikací, které vyžadují vysokou šířku pásma a nízkou latenci.

– Kybernetická bezpečnost – je pochopitelné, že s rostoucí závislostí na digitálních technologiích se zvyšuje i potřeba pokročilých bezpečnostních řešení k ochraně před stále sofistikovanějšími kybernetickými hrozbami, tento sektor bude tedy také stále nabírat na důležitosti.

Ovládněte ICT co nejdříve

Přestože ICT technologie znamenají pro firmy řadu nových výzev, zejména v oblasti bezpečnosti a ochrany soukromí, jejich přínosy jsou nesporné. A čím dříve vytipujete, které jsou pro vaše podnikání přínosné a naučíte se je efektivně používat (především tedy své zaměstnance naučíte je efektivně využívat), tím budete mít větší šanci na úspěch.

Rozhodně na ně tedy myslete v rámci svého plánování, strategií i vytváření rozpočtů.

Zdroj foto: DGLimages / Shutterstock.com

Související články
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz