Domů     Technika
Yarisy lakují v kabině s nulovými emisemi CO2
Jan Nováček 28.8.2023

Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun..

Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že 65 procent emisí CO2 při výrobě automobilů pochází z lakovacích procesů.

Inovativní lakování v Toyotě, Foto: Toyota

Tým inženýrů složený ze zástupců oddělení odpovědných za lakovací a ekologické výrobní procesy vyvinul Toyota Global Paint Line (GPL), prototyp lakovací kabiny nové generace s nulovými emisemi CO2.

První zařízení GPL bylo instalováno v závodě TMMF, kde se vyrábějí modely Yaris a Yaris Cross. Nová technologie se používá k lakování plastových nárazníků těchto vozů.

„Jsme hrdí na to, že naše inženýry nesvazuje konvenční způsob myšlení. Díky přístupu Kaizen a kreativitě jsme schopni nejen výrazně snížit náš dopad na životní prostředí, ale také přispět k úspoře nákladů, a to i přesto, že navržené řešení může představovat o něco vyšší počáteční investici,” prohlásil Marvin Cooke, viceprezident Toyota Motor Europe pro výrobu.

Tradiční lakovací kabina je poměrně velká a vyžaduje ruční nanášení barvy. Jedná se o nízkokapacitní proces, kdy je navíc pro dosažení co nejvyšší kvality výsledného produktu nezbytné použití zemního plynu k filtrování vzduchu a udržování poměrně konstantní teploty v kabině.

Toyota Yaris Cross, Foto: Toyota

Inovativní lakovací kabina společnosti Toyota využívá plně automatizované, vysoce výkonné procesy a o správnou teplotu a vlhkost uvnitř se starají jednotky pro úpravu vzduchu. Systém se skládá ze čtyř samostatných jednotek, které přivádějí vzduch do lakovacích kabin a umožňují udržovat uvnitř konstantní podmínky.

Vzduch přiváděný do lakovací kabiny je stoprocentně čerstvý. Na své cestě do kabiny čerpá energii z výměníku tepla. Vzduch je upraven na provozní parametry lakovny, zejména na správnou teplotu a vlhkost.

Tyto dvě funkce plní integrované elektrické tepelné čerpadlo a zvlhčovač vzduchu s rozprašovačem vody. Teplota se pohybuje od 19 do 26 stupňů a vlhkost od 61 procent do 75 procent.

Systém rekuperace tepla a tepelné čerpadlo jsou napájeny elektřinou z fotovoltaických a větrných elektráren. Snižují tak potřebu elektrické energie a umožňují upustit od používání zemního plynu. Nová stříkací kabina snižuje emise CO2 o 1 000 tun ročně.

Související články
Omezení rychlosti na 30 km/h vede podle nového výzkumu k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách. Kromě toho se při takovém snížení rychlosti snižuje jak hluk, tak i emise a spotřeba paliva. Studie, jejíž autory jsou řečtí vědci George Yannis a Eva Michelaraki, se zaměřila na kvantifikaci v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, energie, dopravy, obyvatelnosti […]
Fyzika kolem nás, v nás, ale i daleko od nás, je fascinující. Určuje pravidla všem ostatním vědám. Fyzika není jen dílem ve velké skládačce, nýbrž je podkladem, na kterém leží vše. Tato rubrika představuje příběh jedné z částic. Tentokrát elektronu… Elektrony jsou malé částice s velmi malou hmotností, ale jejich vliv je obrovský. Váží pouze […]
Před více než 100 lety dal Jaroslav Heyrovský světu revoluční analytickou metodu – polarografii. Před téměř 70 lety vyrobili Češi plastickou trhavinu Semtex a ve stejné době Otto Wichterle dokončoval první hydrogelovou kontaktní čočku pro korekci optických vad zraku. V nedávnější době profesor Holý vyvinul nové skupiny léčiv, antivirotik, proti HIV/AIDS, virovou hepatitidu typu B či […]
Česká republika hledá cesty, jak snížit uhlíkové emise, k čemuž se zavázala v rámci tak zvaného Green Dealu, a to zejména z provozu benzinových a naftových motorů v dopravě. U železniční dopravy by k tomu vedle elektrizace železnic mohl přispět i provoz vlaků na vodík či baterie. Dle závěrů nejnovější studie by mohly být tyto […]
Vědci z centra CATRIN Univerzity Palackého v Olomouci vyvinuli nový senzor pro měření v rozmezí od 10 do 90 stupňů Celsia. Na revoluční technologii spolupracovali s odborníky ze Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni a Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO). Základem je nový grafenový derivát, díky kterému je senzor přesný a spolehlivý, zároveň […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz