Domů     Technika
Balistický hot-hatch s nejsilnějším tříválcem na světě
Jan Zelenka 23.12.2022
foto: Toyota

Žádná škola není jako stará škola. Pokud ovšem nemyslíte školu nového typu. Takovou, kterou představuje lepší než dobrá Toyota GR Yaris s nejsilnějším tříválcem, jaký se kdy v sériové produkci objevil..

GR Yaris je jako démon. Lehký. Výkonný. Opojný. Zrozen ve světě WRC jako homologační speciál pro rallye podle starých „receptů”, který má s civilním Yarisem společné snad jen to jméno.

Před šesti lety svedl osud dohromady čtyřnásobného mistra světa ve WRC Tommiho Mäkinena s prezidentem Toyoty Akiou Toyodou. Dva muži, kteří už napsali své listy do dějin automobilismu, byli stmeleni jednou impozantní jízdou na ledu.

To byla dokonalá jiskra, která zažehla návrat Toyoty do světa WRC se sportovním vozem stvořeným pro vítězství.

Není to normální auto

Dnes z tohoto spojení vznikla Nová Toyota GR Yaris, ne tak běžný hot-hatch. „Zatímco nová GR Supra je sportovní auto vyvinuté na závodní trati, GR Yaris byl vytvořen díky našim zkušenostem ze závodů rallye – na něco takového naši fanoušci dlouho čekali,“ prohlásil Shigeki Tomoyama, šéf Gazoo Racing.

foto: Toyota

Vše pro GR-FOUR

Alfou a omegou nové Toyoty GR Yaris je pohon GR-FOUR. Za posledních 20 let první sportovní systém stálého pohonu všech kol (AWD) od Toyoty, vyvinutý ve spolupráci s týmem TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a odladěný jezdci WRC. Pod kapotou pracuje mimořádně neobyčejný motor – nově vyvinutý, přeplňovaný tříválcový agregát s objemem 1,6 litru a vyladěný na výkon 192 kW (261 koní) s točivým momentem 360 Nm.

Je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou a opravdu jde o nejsilnější tříválec, jaký se kdy v sériové produkci objevil. Toyota říká, že tenhle balistický prcek zvládne zrychlení z klidu na stovku za méně než 5,5 sekundy a pokračovat může na elektronicky omezenou maximálku 230 km/h.

Když s ním jedete 130 km/h na šestku, motor točí 3500 otáček, když zrychlíte na 150 km/h, otáčky poskočí na 4000. Právě od 4000 dostanete maximální příděl krouťáku, plné stádo koní se přiřítí při 6500 otáčkách. To všechno při zachování slušné hmotnosti 1280 kilogramů.

Váha je vůbec samostatnou kapitolou výhradně třídveřové hot-hatche. I tady hrály roli zkušenosti a poznatky ze světa WRC. Aby vývojáři zredukovali váhu na 1280 kg, využili ve velkém uhlíková vlákna a hliník.

Zatímco standardní Yaris dostává vzadu torzní příčku, sportovní varianta má sofistikovanější řešení s dvojitým lichoběžníkem.

foto: Toyota

Vyrobeno v Motomači

Dokonale odladěný sportovní vůz GR Yaris vzniká na jediném místě v Japonsku, a to v závodu Motomači. Na první výrobní lince pro vozy GR, rodišti legend jako Lexus LFA nebo Supra A80, se staví tyhle hot-hatche ručně.

Montáž zběsilého raracha trvá ve srovnání s běžnými sériovými modely více než 10x déle. Výrobní linka byla optimalizována s ohledem na nejlepší možné výstupy – včetně kontrol slícování karoserie a dalších svarů.

Zní to všechno draze? To také určitě je. Cenovka startuje na částce od 999 000 Kč.

foto: Toyota

Toyota GR Yaris

Cena: od 999 000 Kč

Motor:           přeplňovaný tříválec 1,6 litru

Výkon:           192 kW (261 koní) při 6500 ot.

Točivý moment (Nm):          360 při 4000 ot.

Zrychlení (0-100 km/h): 5,2 s

Nejvyšší rychlost (km/h): 230

Spotřeba paliva (l/100 km): 8,9

Hmotnost (kg):          1280

Související články
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz